گل پوتوس یک قدم تا زندگی سالم


گل پوتوس یک قدم تا زندگی سالم

گل پوتوس یکی دیگر از گیاهان تصفیه‌کنندۀ هوا به شمار می‌رود. این گل سبز با اینکه سمی است، اما حضورش در خانه، هوای تنفسی شما را تصفیه می‌کند. برای آشنایی با نحوۀ درست نگهداری از گل پوتوس در آپارتمان با روزچین همراه شوید.در مقاله‌های قبلی به گیاهان آپارتمانی و اهمیت آن‌ها در زندگی امروز  برخی گیاهان تصفیه‌کنندۀ هوا...

گل پوتوس یک قدم تا زندگی سالم

گل پوتوس یکی دیگر از گیاهان تصفیه‌کنندۀ هوا به شمار می‌رود. این گل سبز با اینکه سمی است، اما حضورش در خانه، هوای تنفسی شما را تصفیه می‌کند. برای آشنایی با نحوۀ درست نگهداری از گل پوتوس در آپارتمان با روزچین همراه شوید.در مقاله‌های قبلی به گیاهان آپارتمانی و اهمیت آن‌ها در زندگی امروز برخی گیاهان تصفیه‌کنندۀ هوا مثل گل کالانکوآ ، گل آنتوریوم و گل ژربرا پرداخته شد. این گیاهان از طرف ناسا به‌عنوان تصفیه‌کننده‌های سبز هوا معرفی شده‌اند.

پوتوس را بیشتر بشناسیم

گل پوتوس یک قدم تا زندگی سالمخانه‌ای زیبا پر از گل‌های پوتوس

پوتوس گیاهی با ساقه‌های بلند و برگ‌های زیاد که زیبایی چشم‌نوازی به خانه‌ها داده است. باغدارها به آن سینداپسوس آرئوس به معنای عشقۀ شیطان یا فوتوس طلایی می‌گویند. اما در بین متخصصان گیاه‌شناسی به آن اپیپرمتوم آرئوم گفته می‌شود. اگر نکات لازم رعایت شود، مشکلی در نگهداری این گیاه پیش نخواهد آمد. فوتوس‌ها در گلخانه‌ها زندگی راحت‌تری دارند. توجه به جنس گیاه روی برگ‌های پوتوس خطوط یا لکه‌هایی به رنگ‌های سفید، کرم، زرد، مرمری و… با برگ‌های موج‌دار تشکیل می‌شوند. رنگ‌ها و اشکال برگ‌ها با‌توجه‌به جنس گیاه متفاوت است. اگر در روشنایی فراوان رشد کند، رنگی که بر روی آن‌ها شکل می‌گیرد زیباتر خواهد بود. هنگامی که نور کم و در سایه باشد، برگ‌ها به سبز تیره می‌زنند. وصل کردن خوشه‌ها به محیط اطراف گل (دیوار، ستون و…) هم باعث زیبایی بیشتر محیط و هم رشد بهتر ساقه‌ها می‌شود. در این مواقع با استفاده از اسپری می‌توانید برگ‌ها را مرطوب کنید. برای آبیاری ریشه‌هایی که بیرون خاک رشد کرده‌اند می‌توانید از آبیاری قطره‌ای یا سرمی استفاده کنید. با رشد گیاه، ساقه‌ها ضخیم‌تر می‌شوند. بنابراین، برگ‌های بالایی، اندازۀ بزرگ‌تری خواهند داشت.

دقت مواظب باشید که خوشه‌های پوتوس را نخورید! چون سمی‌اند.

پوتوس؛ سمی اما مفید

گل پوتوس یک قدم تا زندگی سالماز راست: ملکۀ مرمری و عشقۀ شیطان

پوتوس یا Epipremnum aureum امروزه در بسیاری از خانه‌ها یافت می‌شود. این گل مزیت بسیار مهمی برای سلامتی دارد که معمولاً ناشناخته است. پوتوس علاوه بر اینکه هوای محیطی که در آن قرار دارد را تمیز می‌کند، یک فایدۀ مهم دیگر هم دارد. اگر چشم‌های شما قرمز شده باشد، این گل سمی در برطرف‌شدن آن و استراحت چشم‌هایتان به شما کمک خواهد کرد. علاوه‌بر‌این از بیماری‌های تنش چشم، آب مروارید و آب سیاه پیشگیری و در صورت مبتلا به درمان آن‌ها کمک می‌کند. قرار‌دادن گل پوتوس در اتاق خواب، تنفس را برایتان آسان‌تر می‌کند. در این مقاله، ما به طور مفصل از مزایای این گل خواهیم گفت و بهترین روش مراقبت برای بهبود مزایای گل پوتوس را نیز خواهیم داشت.

خصوصیات

گل پوتوس یک قدم تا زندگی سالمرطوبت و روشنایی از شرایط مهم پوتوس

گل پوتوس در هنگام رشد در هوای آزاد، دارای برگ‌های بزرگ با خطوط یا لکه‌های سفید خواهد بود. اگر دیوارها را تازه رنگ کردید یا به تازگی اسباب‌کشی داشته‌اید و در هوا گرد‌و‌غبار زیادی وجود دارد، می‌توانید با استفاده از گیاه پوتوس گازهای سمی و گرد‌و‌خاک موجود در هوا را تصفیه و از هوای تمیز استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، فرمالدهید یا متانال که یک مادۀ شیمیایی است و در صنعت مبل‌سازی استفاده می‌شود، برای سلامتی مضر است. مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد گازهای سمی در محیطی که در آن قرار دارند ممکن است در طولانی‌مدت اثرات سرطان‌زایی داشته باشند. شما می‌توانید با قراردادن پوتوس در اتاق نشیمن یا پذیرایی از مضرات این مادۀ شیمیایی در امان باشید. ما اغلب این گازها را تنفس می‌کنیم بدون آنکه متوجه باشیم. Potos همچنین بنزن و مونوکسید‌کربن هوا را نیز تهویه می‌کند. به همین دلیل، شما بهتر است برای دریافت اکسیژن کافی در شب، یک گل پوتوس در اتاق خوابتان قرار دهید. علاوه‌بر‌این، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که گل پوتوس به از‌بین‌بردن بوی بد محیط نیز کمک می‌کند. پس به‌خاطر همه این دلایل، شما لازم است که در آشپزخانه، اتاق خواب و اتاق نشیمن یک گل پوتوس داشته باشید تا بتوانید از مزایای آن بهره‌مند شوید. شما خیلی زود متوجه خواهید شد که هوای خانه خیلی بهتر شده‌ است. به نظر من قراردادن حداقل یک گل پوتوی در خانه، نوع نگرش نسبت به گیاهان آپارتمانی را در شما تغییر خواهد داد.

همه چیز در مورد گل پوتوس

گل پوتوس یک قدم تا زندگی سالمپیچ نقره‌ای یکی دیگر از انواع گل پوتوس

محیط و دمای مناسب

نگهداری از این گیاه بسیار آسان است. پوتوس یکی از گونه‌های پیچک است که می‌توانید در خانه و هر جای دیگری نگه دارید. دمای اتاق یا محیطی که گل پوتوس در آن نگهداری می‌شود، باید بین ۱۶ تا ۲۴ درجه باشد. دمای محیط در ماه‌های زمستان نباید کمتر از ۱۵ درجه باشد. نگهداری در هوای بیش‌از‌حد سرد و گرم به برگ‌های گیاه ضرر می‌رساند. گرمای متوسط محیط را دوست دارد. لازم است بدانید آن‌ها دوست دارند در محیط بسته زندگی کنند. به نور کمی نیاز دارند و نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند. در مورد تامین رطوبت گیاه نیز این گل محیط با رطوبت بالا را دوست دارد. البته می‌توانید کمی رطوبت را با اسپری‌کردن آب روی برگ‌ها جبران کنید. گیاه پوتوس به‌راحتی توسط جریان‌های هوا تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و باید از این اثر محافظت شود.

.uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373 , .uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373 .postImageUrl , .uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373 .centered-text-area.uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373,.uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373:hover,.uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373:visited,.uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373:active.uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373 .clearfix:after.uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373.uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373:active,.uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373:hover.uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373 .centered-text-area.uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373 .ctaText.uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373 .postTitle.uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373 .ctaButton.uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373:hover .ctaButton.uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373 .centered-text.uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373 .uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373-content.uaadc42593f55ebdc5b6f8d1c7fbbb373:after
از دست ندهید: گیاهان آپارتمانی (۶)؛ تامین رطوبت برای گیاهان

نحوۀ درست آبیاری و تعویض گلدان

گل پوتوس یک قدم تا زندگی سالممنظره‌های زیبای خلق شده توسط گل پوتوس

گیاه پوتوس از بهار تا پاییز آب فراوان می‌خواهد. بین دو آبیاری سطح خاک باید خشک باشد. برای پیشگیری از پوسیده‌شدن گیاه، دقت کنید که زیاد آب ندهید. در فصل تابستان گیاه حداقل دوبار آبیاری شود. در فصل زمستان از سرمای زیاد محافظت شود و یادتان باشد که آبیاری گیاه به‌موقع انجام شود. این گل نیز مانند گل‌های سینره، آزالیا و سنبل نسبت به میزان آب آبیاری حساس است. دقت کنید که آب به تمام قسمت‌های گیاه برسد. آب اضافۀ خارج‌شده را از گلدان تخلیه کنید. پُربودن زیرگلدانی از خروج آب اضافه و تنفس گیاه جلوگیری کرده و باعث فاسد‌شدن ریشه‌ها می‌شود. زمان تعویض گلدان در صورت نیاز باید در فصل بهار صورت گیرد.

نحوۀ تکثیر گیاه

گل پوتوس یک قدم تا زندگی سالمنحوۀ تکثیر گل پوتوس از ساقه

فصل تکثیر گل پوتوس فصل بهار و تابستان است. برای این کار می‌توانید با قلمه از ساقه گیاه را تکثیر کنید. یادتان باشد تا زمان ریشه‌دهی گیاه را در تاریکی نگهدارید. اگر می‌خواهید گیاه را تکثیر کنید می‌توانید یک شاخه از گل را بریده و آن را در یک ظرف پر از آب قرار دهید. این شاخه را تا زمانی که ریشه دهد، در همان ظرف نگه دارید. هنگامی که ریشه‌دار شدند، می‌توانید در یک گلدان جداگانه بکارید. ما می‌توانیم پوتوس را از ۲ یا ۳ گره جدا کرده و تکثیر کنیم. این قسمت‌ها را می‌توانید در آب، پرلیت یا زغال نارس ریشه‌دار کنید. از‌آنجا‌که قسمت‌های ریشه ضخیم هستند، بهتر است از آب ریشه بگیرید. چون سریع‌تر رشد می‌کند. وقتی اندازه ریشه‌ها به ۲cm رسید، می‌توانید بوته را در خاک قرار دید. در مواقع تکثیر و ریشه‌دار کردن گیاه در آب، در تابستان در هفته یکبار و در زمستان هر ۱۵ روز یکبار آبیاری کنید. در ماه یکبار به گیاه ویتامین تزریق کنید.

نحوۀ نگهداری

گل پوتوس یک قدم تا زندگی سالمانواع چهارگانه گل پوتوس در یک قاب تصویر

به نور فراوان اما غیرمستقیم نیاز دارد. اگر روی گیاه آفت‌های پنبه‌ای شکل می‌بینید، آن‌ها را شسته و با استفاده از حشره‌کش‌های مناسب آن‌ها را از بین ببرید. مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی باید حداقل یک بار در سال به گیاه داده شود تا خاک تقویت شده و گل از آن‌ها استفاده کند. راحت‌ترین گونه برای پرورش این گیاه، گیاه ملکۀ طلایی است. ساقه‌های این گیاه هم می‌توانند روی زمین بخزند و هم به بالا کشانده شوند. ارتفاع آن‌ها گاه به ۳m هم می‌رسد.

مشکلات گل پوتوس

گل پوتوس یک قدم تا زندگی سالم

اگر گیاه بیش از نیازش آبیاری شود، برگ‌ها زرد شده و می‌ریزند. ساقه نیز می‌پوسد. پس در آبیاری گیاه به‌خصوص در زمستان دقت لازم را داشته باشید. همان‌طور که اشاره شد گل پوتوس محیط مرطوب را دوست دارد و نباید در محیط خشک نگهداری شود. نگهداری در محیط خشک باعث قهوه‌ای‌شدن و چروکیدن نوک برگ‌ها می‌شود. اگر گیاه در دوران رشد کم آبیاری شود یا بعد از دوران رشد خشک بماند، حاشیۀ برگ‌ها خشک و در سطح برگ‌ها نیز لکه‌های قهوه‌ای به وجود خواهد آمد. از‌آنجایی‌که پوتوس به کاهش ناگهانی هوا به پایین‌تر از ۱۰ درجه سانتیگراد حساس است، برگ‌ها شل و پیچیده می‌شوند. ساقه‌ها نیز در این دما می‌پوسند.

پوتوس چگونه مشکلات چشم شما را تسکین می دهد؟

گل پوتوس یک قدم تا زندگی سالمنحوۀ تکثیر گل پوتوس به روش قلمه زدن

افرادی که دچار بیماری یا خستگی چشم هستند، بعد از مدت کوتاه استفاده از گل پوتوس، تأثیرات قابل‌توجهی را مشاهده کردند. این تأثیر به‌ویژه هنگامی که به‌مدت طولانی در حال تماشای صفحه نمایش سیستم کامپیوتر و یا سایر موارد هستید، قابل‌توجه‌تر است. همچنین اعتقاد بر این است که potos همچنین از بیماری آب سیاه و آب مروارید جلوگیری می‌کند. برای بهره‌مندی از مزایای این گیاه برای چشم‌هایتان، مراحل ساده زیر را دنبال کنید:

برای پاک‌کردن گرد و خاک از روی برگ، از یک پارچه مرطوب استفاده کنید. اما مواظب باشید که به برگ آسیب نرسانید؛ زیرا آن‌ها انرژی را برای گیاه فراهم می‌کنند.

پس از برش قطعه‌ای از خوشۀ گیاه، چشم‌های خود را ببندید و برگها را روی چشم خود قرار دهید. در این حالت اطمینان حاصل کنید که در موقعیت آرام و دور از استرس و تنش قرار داشته باشید.

چشمان خود را برای ۳ تا ۵ دقیقه بسته نگه دارید تا کاملاً آرامش پیدا کنید. سپس آن‌ها را به‌آرامی باز کنید. شما متوجه خواهید شد که چشمانتان بسیار واضح‌تر و راحت‌تر می‌بینند.

شما می‌توانید زمان‌هایی که چشم شما خسته یا ناراحت است، این کار را امتحان کنید.

اگر می‌خواهید از تورم و آب مروارید پیشگیری کنید می‌توانید این کار را هر روز برای کاهش خطر انجام دهید.

با مبحث گیاهان تصفیه‌کنندۀ هوا روزچین را دنبال کنید.

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
گل پوتوس یک قدم تا زندگی سالم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دکوراسیون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توی 10 ثانیه حدس بزن / چه کسی از دست پلیس فرار کرده؟