چگونه مشکل نصب نشدن NET Framework در ویندوز را رفع کنیم؟


چگونه مشکل نصب نشدن NET Framework در ویندوز را رفع کنیم؟

شما ممکن است برای اجرای برنامه و بازی ها در ویندوز 10، 8٫1 و 8 و غیره با اخطارهای عجیب و غریب مواجه شوید و برای رفع آنها نیاز به نصب برنامه فریم ورک Net Framework مایکروسافت داشته باشید اما برای اینکار با مشکل نصب net framework مواجه شوید! امروز در قصد داریم به موضوع نحوه رفع مشکل نصب نشدن Net Framework  نسخه 3 و 4 در ویندز 10 ، 8 و 7...

شما ممکن است برای اجرای برنامه و بازی ها در ویندوز ۱۰، ۸٫۱ و ۸ و غیره با اخطارهای عجیب و غریب مواجه شوید و برای رفع آنها نیاز به نصب برنامه فریم ورک Net Framework مایکروسافت داشته باشید اما برای اینکار با مشکل نصب net framework مواجه شوید! امروز در قصد داریم به موضوع نحوه رفع مشکل نصب نشدن Net Framework نسخه ۳ و ۴ در ویندز ۱۰ ، ۸ و ۷ بپردازیم.

ترفند رفع نصب نشدن NET Framework در ویندوز ۱۰

هنگامی که شما سعی دارید برنامه ای را اجرا کنید که به NET Framework 3.5 نیاز دارد با صفحه ای مانند زیر مواجه خواهید شد. برای فعال کردن NET Framework 3.5 شما Install This Feature را انتخاب کنید. این گزینه نیاز به اتصال اینترنت دارد. در واقع NET Framework توسط مایکروسافت ایجاد شده است و محیطی برای اجرای برنامه ها فراهم می کند و دارای نسخه های مختلفی است. بسیاری از شرکت ها برنامه هایشان را بر مبنای NET Framework توسعه می دهند و این برنامه ها یک نسخه خاص را مورد هدف قرار می دهند. اگر شما این پاپ آپ را مشاهده می کنید برنامه ای اجرا کرده اید که به NET Framework ورژن ۳٫۵ نیاز دارد اما این ورژن در سیستم شما نصب نیست.

نحوه فعال کردن NET Framework 3.5 در کنترل پنل ویندوز

شما می توانید NET Framework 3.5 را از طریق کنترل پنل ویندوز فعال کنید. این گزینه نیاز به اینترنت دارد. ابتدا کلید ویندوز صفحه کلیدتان را فشار دهید و در کادر جستجوی Start عبارت Windows Features را تایپ کنید و اینتر را فشار دهید. با این کار پنجره Turn Windows Features On Or Off ظاهر خواهد شد. گزینه NET Framework 3.5 (includes .NET 2.0 and 3.0) را انتخاب کنید و دکمه OK را انتخاب کنید بعد سیستم را ریستارت کنید. شما لازم نیست گزینه های فرعی Windows Communication Foundation (WCF) HTTP Activation و Windows Communication Foundation (WCF) Non-HTTP Activation را انتخاب کنید مگر اینکه شما مدیر سرور یک توسعه دهنده ای باشید که نیاز به استفاده از این قابلیت ها داشته باشید.

روش عیب یابی نصب NET Framework 3.5

در حین نصب دات نت فریم ورک شما ممکن است با خطاهای ۰x800f0906، ۰x800f0907, 0x800f081f یا ۰x800F0922 روبرو شوید که به عنوان ارور Net Framework 3.5 اشاره می شود. این مشکل وقتی رخ می دهد که شما تلاش می کنید Microsoft .NET Framework 3.5 را در سیستمی که ویندوز ۱۰، ویندوز سرور ۲۰۱۶، ویندوز سرور ورژن ۱۷۰۹، ویندوز ۸٫۱، ویندوز سرور ۲۰۱۲ یا ویندوز ۸ دارد نصب کنید. در ادامه راه حل هایی را برای هر کد خطا توضیح خواهیم داد.

مشکل نصب نشدن Net Framework در ویندوز ۸٫۱، ۸ و ویندوز سرور

کد خطای ۰x800F0906 وقتی رخ می دهد که کامپیوتر شما نتواند فایل های مورد نیاز را از Windows Update دانلود نماید. برای حل این مشکل چند راه حل وجود دارد:

اتصال اینترنت خود را بررسی کنید

ابتدا اتصال اینترنت خود را بررسی کنید. این کد خطا می تواند توسط تنظیمات شبکه، پروکسی، یا فایروال ها ایجاد شوند. برای رفع این مشکل سعی کنید به وب سایت Microsoft Update متصل شوید. اگر شما نمی توانید به این سایت وصل شوید اتصال اینترنت تان را چک کنید یا با مدیر شبکه تماس بگیرید و تعیین کنید که آیا پیکربندی وجود دارد که دسترسی شما به وب سایت را مسدود کرده باشد.

نحوه پیکربندی تنظیمات Group Policy

این خطا همچنین می تواند توسط یک مدیر سیستم ایجاد شود که کامپیوتر را برای استفاده از سرویس های آپدیت سرور ویندوز (WSUS) به جای سرور آپدیت ویندوز مایکروسافت برای سرویس دهی تنظیم می کند. در این مورد با مدیر سیستم خود تماس بگیرید و درخواست کنید که تنظیمات Specify را برای نصب کامپوننت های اختیاری و تنظیمات Group Policy برای تعمیر و بازیابی کامپوننت ها را فعال کرده و مسیر فایل منبع جایگزین را پیکربندی کنید و یا به طور مستقیم Windows Update را برای دانلود محتوای بازیابی شده به جای سرویس های آپدیت سرور ویندوز (WSUS) انتخاب کنید.

برای پیکربندی تنظیمات Group Policy این مراحل را انجام دهید: روی دکمه Start کلیک کنید و در کادر جستجو Group Policy را سرچ کنید در نتایج نمایش داده شده روی Edit Group Policy کلیک کنید.

در پنجره باز شده به سمت چپ نگاه کنید و مسیر Computer Configuration > Administrative Templates > System را دنبال کنید و Specify Settings For Optional Component Installation And Component Repair را دابل کلیک کنید.

بعد از دابل کلیک کردن پنجره ای مانند زیر به شما نمایش داده می شود Enabled را انتخاب کنید. اگر می خواهید یک فایل منبع جایگزین را مشخص کنید، در باکس Alternate Source File Path، یک مسیر کامل از یک پوشه به اشتراک گذاشته شده که شامل پوشه sources sxs است را مشخص کنید. به طور مثال مسیر پوشه اشتراک گذاری شده می توان به صورت \server_nameshareWin8sxs باشد.

یا یک فایل WIM را مشخص کنید برای مشخص کردن فایل WIM به عنوان جایگزین فایل منبع پیشوند WIM: را به مسیر اضافه کنید و بعد ایندکس تصویری که می خواهید در فایل WIM به عنوان پسوند استفاده کنید را اضافه کنید. به طور مثال مسیر فایل WIM می تواند به صورت WIM:\server_nameshareinstall.wim:3 باشد. توجه داشته باشید عدد ۳ در اینجا نشانگر فایل تصویری است که در آن ویژگی فایل ها در آن یافت می شود. بعد از انجام این کار گزینه Contact Windows Update Directly To Download Repair Content Instead Of Windows Server Update Services (WSUS) را انتخاب کنید. روی Ok کلیک کنید. بعد Command Prompt را باز کنید و دستور gpupdate /force را تایپ و سپس اینتر کنید.

حل مشکل فریم ورک مایکروسافت با استفاده از رسانه نصب ویندوز

شما می توانید برای رفع خطای ۰x800F0906 هنگام استفاده از ویژگی NET Framework 3.5 از رسانه نصب ویندوز به عنوان یک منبع فایل استفاده کنید. برای انجام این کار رسانه نصب ویندوز را وارد کنید بعد در Command Prompt دستور زیر را اجرا کنید :

Dism /online /enable-feature /featurename:NetFx3 /All /Source::sourcessxs /LimitAccess

توجه داشته باشید به جای درایو DVD خود را وارد کنید برای مثال دستور زیر را را می توانید وارد کنید:

Dism /online /enable-feature /featurename:NetFx3 /All /Source:D:sourcessxs /LimitAccess

مراحل جایگزین برای ویندوز سرور ۲۰۱۲ و ویندوز سرور ۲۰۱۲ R2

در Windows Server 2012 و Windows Server 2012 R2 شما می توانید با استفاده از Windows PowerShell Cmdlts یا با استفاده از Add Roles and Features Wizard منبع جایگزین را مشخص کنید. برای استفاده از Windows PowerShell رسانه نصب ویندوز را وارد کنید. پنجره Windows PowerShell Command را باز کنید و دستور Install-WindowsFeature name NET-Framework-Core source :sourcessxs را وارد کنید.

توجه داشته باشید به جای درایو دی وی دی خود را وارد کنید به طور مثال اگر درایو شما D باشد دستور را باید به صورت Install-WindowsFeature name NET-Framework-Core source D:sourcessxs وارد کنید.

اما برای استفاده از Add Roles and Features Wizard رسانه نصب ویندوز را در درایو خود قرار دهید. Add Roles and Features Wizard را شروع کنید و در صفحه Select Features گزینه Net Framework 3.5 Features را انتخاب کنید و روی دکمه Next کلیک کنید. در صفحه Confirm Installation Selections روی لینک Specify an Alternate Source Path کلیک کنید.

در پنجره Specify Alternate Source Path مسیر پوشه SxS را به عنوان مسیر محلی یا مسیر اشتراک گذاری شبکه تایپ کنید بعد روی OK کلیک کنید و برای اتمام ویزارد روی Install کلیک کنید.

رفع مشکل فریم ورک (NET Framework.) در ویندوز ۷ ، ۸ و ۱۰

اگر هنگام نصب دات نت فریم ورک با خطای ۰x800F081F مواجه می شوید این خطا به این دلیل رخ می دهد که منبع نصب جایگزین مشخص شده باشد و یکی از شرایط زیر درست باشد:

مکانی که توسط مسیر مشخص شده است حاوی فایل های مورد نیاز برای نصب فریم ورک نیست. کاربرانی که تلاش می کنند ویژگی فریم ورک را نصب کنند دارای حداقل مجوز دسترسی READ به مکان و فایل ها را ندارد. مجموعه ای از فایل های نصبی خراب، ناقص و یا نامعتبر است.

برای حل این خطا اطمینان حاصل کنید که مسیر کامل منبع صحیح است (x:sourcessxs) و حداقل دسترسی Read به مکان را دارید. برای انجام این کار سعی کنید به طور مستقیم به منبع کامپیوتر آسیب دیده دسترسی پیدا کنید. تایید کنید که منبع نصب حاوی یک مجموعه کامل از فایل ها است. اگر مشکل همچنان ادامه دارد سعی کنید از منبع نصب دیگری استفاده کنید.

رفع مشکل نصب نشدن نسخه های مختلف NET Framework در ویندوز

و اما اگر هنگام نصب نسخه های مختلف NET Framework با کد خطای ۰x800F0907 مواجه شده اید، این کد خطا وقتی یک منبع جایگزین مشخص نشده باشد و یا نامعتبر باشد و اگر گزینه Specify Settings For Optional Component Installation And Component Repair موجود در تنظیمات Group Policy به Never Attempt To Download Payload From Windows Update تنظیم شده باشد رخ می دهد.

برای حل این مشکل تنظیمات Group Policy را بررسی کنید و تعیین کنید که آیا این تنظیمات برای محیط شما مناسب است یا نه. اگر ویژگی بارهای احتمالی دانلود Windows Update را نمی خواهید در تنظیمات Group policy گزینه Alternate Source File Path را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که شما باید عضو گروه Administrators باشید تا تنظیمات Group Policy را در کامپیوتر محلی خود تغییر دهید. اگر تنظیمات Group Policy در کامپیوتر مورد نظر شما در سطح دامنه کنترل می شود با مدیر سیستم خود تماس بگیرید.

برای تغییر تنظیمات Group Policy خود ابتدا Local Group Policy Editor یا Group Policy Management Console را شروع کنید. به مسیر Computer Configuration > Administrative Templates > System بروید. روی Specify Settings For Optional Component Installation And Component Repair دابل کلیک کنید و Enabled را انتخاب کنید.

تعیین کنید که Never Attempt To Download Payload From Windows Update در تنظیمات Group Policy فعال است یا نه بعد تنظیمات مورد نظر خود را برای محیط خود تعریف کنید. اگر شما می خواهید یک فایل منبع جایگزین را مشخص کنید در کادر مسیر منبع جایگزین یک مسیر کاملا مشخص را از پوشه اشتراک گذاشته شده را که حاوی پوشه sourcessxs رسانه نصب است را مشخص کنید یا یک فایل WIM را مشخص کنید.

برای مشخص کردن فایل WIM به عنوان مکان فایل منبع جایگزین پیشوند WIM: را به مسیر اضافه کنید و بعد شاخص تصویری را که می خواهید در فایل WIM به عنوان پسوند استفاده کنید را اضافه کنید. به طور مثال مسیر پوشه اشتراک گذاشته می تواند به صورت \server_nameshareWin8sxs و مسیر فایل WIM می تواند به صورت WIM: \server_nameshareinstall.wim:3 باشد که ۳ نشان دهنده ایندکس عکسی است که ویژگی فایل ها را می توان در آن یافت. اگر می خواهید گزینه Contact Windows Update Directly To Download Repair Content Instead Of Windows Server Update Services (WSUS) را انتخاب کنید روی OK کلیک کنید. بعد در Command Prompt دستور gpupdate /force را وارد کنید و کلید اینتر را فشار دهید.

حل مشکل نصب نشدن دات نت فریم ورک در ویندوز ۱۰

وقتی شما ویندوز ۱۰ خود را ارتقا می دهید ممکن است با خطای ۰x800F0922 CBS_E_INSTALLERS_FAILED: Processing Advanced Installers And Generic Commands Failed مواجه شوید. توجه داشته باشید که این کد خطا تنها مختص به NET Framework نیست. برای حل این خطا پوشه فایل نصب NET Framework را باز کنید، پوشه Sources را باز کنید روی پوشه SXS کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید.

Security را انتخاب کنید و مطمئن شوید که Read Execute انتخاب شده است در صورت انتخاب نبودن دکمه Edit را کلیک کنید و آن را انتخاب کنید. کلید ویندوز و X را با هم فشار دهید و روی Command Prompt (Admin) کلیک کنید. در پنجره Command Prompt دستور dism /online /enable-feature /featurename:netfx3 /all /source:c:sxs /limitaccess را تایپ کنید و اینتر کنید. بعد دوباره در پنجره Command Prompt دستور dism /online /Cleanup-Image /RestoreHealth را تایپ کنید و اینتر کنید.

ارور NET Framework در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷

امکان دارد NET Framework شما خراب شده باشد و به همین دلیل به شما ارورهایی نمایش داده می شود. برای حل این مشکل شما باید NET Framework خود را تعمیر و بازیابی کنید. برای این کار ابزارهای مختلفی در دسترس است که در ادامه چند مورد از بهترین ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

سعی کنید از گزینه NET Repair استفاده کنید

اگر شما مشکل نصب نشدن ۴٫۶ net framework و. دارید و یک نسخه دات نت را به صورت دستی یا از طریق Windows Update نصب کرده اید، یک گزینه وجود داشته باشد که برای تعمیر دات نت ارائه می شود. این تابع سعی می کند همه چیز را به حالت پیش فرض ریست کند. به کنترل پنل بروید و Programs and Features را باز کنید آخرین نسخه دات نتی که معتقدید مشکل دارد را پیدا کنید و روی آن دابل کلیک کنید حالا Change/Uninstall را انتخاب کنید. یک پنجره پاپ آپ مانند زیر به شما نمایش داده می شود و از شما سوال می کند که آیا می خواهید عملیات حذف را انجام دهید یا تعمیر. شما اول تلاش کنید Repair را انتخاب کنید اگر این کار پاسخگو نبود سعی کنید دات نت فریم ورک را حذف کنید و دوباره آن را نصب کنید.

از ابزار Microsoft .NET Framework Repair استفاده کنید

نسخه اولیه ابزار NET Framework Repair تنها مشکلات نسخه ۴ دات نت فریم ورک را تشخیص و تعمیر می کرد اما از آن زمان تا کنون نسخه های NET 4.5.1, 4.5, 4 و ۳٫۵ SP1 (از جمله NET 3.0 SP2 و ۲٫۰ SP2) را پوشش می دهد و با ورژن های ویندوز XP، ویستا، ۷ و ویندوز سرور ۲۰۰۳/۲۰۰۸ سازگار است. خوشبختانه این ابزار به صورت مستقل اجرا می شود بنابراین شما فقط باید این ابزار را دانلود و اجرا کنید. قبل از اجرای این ابزار شما باید با شرایطی مانند جمع آوری و افشای اطلاعات مربوط به سخت افزار، گزارش های خطا و بیت های مختلف اطلاعات مربوط به استفاده از برنامه موافقت کنید. شما می توانید انتخاب کنید که در پایان یک فرآیند تعمیر و ارزیابی ناموفق اطلاعات ارسال شوند یا نه.

روی دکمه Next کلیک کنید تا ۹ تست مختلف برای تجزیه و تحلیل سیستم اجرا شود. مایکروسافت به شما نمی گوید که این تست ها چه هستند و پنجره پیشرفت خیلی سریع به نظر می رسد. اولین تعمیر این است که همیشه سرویس Windows Installer ثبت و ریستارت می شود. اگر بعد از این هنوز مشکل وجود دارد این ابزار به صورت دقیق تر فرآیند تشخیص و تعمیر را انجام می دهد و ممکن است چند دقیقه طول بکشد.

ابزار Microsoft .NET Framework Repair تنها نسخه های دات نتی که نصب کرده اید را تعمیر می کند و نسخه های استاندارد که در خود سیستم عامل وجود دارد را شناسایی نمی کند به عنوان مثال دات نت ۳٫۵ که در ویندوز ۷ وجود دارد توسط این ابزار شناسایی نخواهد شد.

از ابزار NET Framework Setup Cleanup استفاده کنید

ابزار NET Framework Setup Cleanup توسط آرون استینر که کارمند مایکروسافت بود توسعه داده شد. نکته خوبی که در مورد این ابزار وجود دارد این است که این ابزار مدام به روز می شود و از آخرین و جدیدترین نسخه های دات نت ۴٫۵٫۱ و ۴٫۵٫۲ پشتیبانی می کند البته از نسخه های قدیمی دات نت ورژن ۱٫۰ هم پشتیبانی می کند.

این برنامه سعی ندارد تمام مواردی که به دات نت مرتبط می شود را تعمیر و بازیابی کند بلکه تلاش می کند دات نت را از سیستم شما به طور کامل حذف کند و به شما اجازه می دهد تا فریم ورک دات نت را دوباره نصب کنید. این ابزار برای استفاده بسیار ساده است فقط کافی است نسخه ای از دات نت را که می خواهید پاک کنید را انتخاب کنید و بعد روی Cleanup Now کلیک کنید. بسته به اینکه چه اتفاقی می افتد این فرایند ممکن است کمی طول بکشدو در نهایت در قسمت Current Status موفقیت آمیز بودن فرآیند به شما گزارش داده می شود بعد از آن شما می توانید دوباره NET Framework را نصب کنید.

این ابزار هم فریم ورک های داخلی ویندوز را شناسایی نمی کند بنابراین در ویندوز ۷ نسخه های ۳٫۵، ۳٫۰ یا ۲٫۰، در ویندوز ویستا نسخه های ۳٫۰ یا ۲٫۰ نمایش داده نمی شود اما در ویندوز XP تمام نسخه های نصب شده نمایش داده می شود.

ابزار Windows System Update Readiness را بکار ببرید

ابزار Windows System Update Readiness توسط مایکروسافت طراحی شده است و برای بررسی مناطق سیستم شما که می تواند منجر به مشکلات ویندوز شود را بررسی می کند و از بروزرسانی ها یا حتی نصب سرویس پک ها به درستی جلوگیری می کند. برای مثال پوشه های Servicing و WinSXS را که در مسیر C:Windows وجود دارند و چند محل رجیستر مختلف را بررسی می کند. در صورت تشخیص دستکاری های نادرست، نگهداری یا رجیستر اشتباه داده ها و غیره این مشکلات را به صورت خودکار تعمیر می کند. یک تابع مفید ابزار Readiness است که ورژن های NET Framework را اسکن می کند و به صورت پیش فرض در سیستم هایی مانند ویندوز ۷، ۸ و ویستا نصب می کند و می تواند تعداد از تعمیرات را در صورت لزوم انجام دهد. کاربران ویندوز ۸ در حال حاضر به دانلود این ابزار نیاز ندارند چون که در خود ویندوز این ابزار وجود دارد. مسئله دیگری که وجود دارد این است که گاهی اوقات اسکن است ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد.

نحوه حل خطای Net Framework در ویندوز ۱۰، ۸٫۱، ۸، ۷ و XP

گاهی اوقات شما یکی از خطاهای ۰×۸۰۰۷۰۶۴۳ یا ۰×۶۴۳ را مشاهده خواهید کرد و دلیل اصلی آن این است که فایل ها اشتباهی پیکربندی شده اند و هنگامی که یک نرم افزار خاص نصب می شود برخی فایل ها به درستی بروزرسانی نمی شوند. علاوه بر این خرابی هارد دیسک می تواند باعث ایجاد خطای Net Framework شود.

شما می توانید برای تشخیص و تعمیر مشکلات دات نت فریم ورک از ویزارد خودکار مایکروسافت استفاده کنید. به قسمت Help and Support سایت مایکروسافت بروید. برای خطاهایی که دریافت کرده اید جستجو کنید. برای حل مشکلات خرابی نرم افزار Fix MSI را انتخاب کنید و مراحل ویزارد را دنبال کنید و در انتها سیستم خود را ریستارت کنید.

حل مشکل نصب نشدن ۴٫۶ Net Framework

راه حل بعدی رفع ارور net framework در ویندوز ۸، ۸٫۱، ۱۰ و.. وجود دارد این است که امکان دارد در ویندوز ده Net Framework 4.5 نصب نشده باشد. ویندوز ۱۰ معمولا همراه با Net Framework 4.6 عرضه می شود. ابتدا Windows Update را چک کنید و ببینید آپدیت های مایکروسافت (KB3081448, KB3081449, KB3081452) نصب شده است یا نه. بعد کلید ویندوز و R صفحه کلید را فشار دهید تا پنجره Run باز شود عبارت REGEDIT را تایپ کنید و OK را کلیک کنید.

در قسمت سمت چپ به مسیر HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftNET Framework SetupNDPv4Client بروید و در سمت راست مقدار کلید Version را به ۴٫۵ تغییر دهید. پنجره Registry Editor را ببندید و بعد نرم افزار مورد نظر خود را نصب کنید.

رفع مشکل نصب نشدن ۴٫۷ Net Framework در ویندوز ۱۰

و اما راه حل آخر این است که از ابزار Driver Talent برای حل خطاهای دات نت فریم ورک استفاده کنید. ابزار Driver Talent یک ابزار حرفه ای برای آپدیت کردن درایورها است و شامل یک عیب یاب خطای دات نت است. این برنامه به شما کمک می کند مشکلات دات نت فریم ورک ویندوز ۱۰، ۸٫۱، ۸، ۷ و XP را تنها با یک کلیک حل کنید. برنامه Driver Talent را روی کامپیوتر خود دانلود و نصب کنید. روی دکمه Scan کلیک کنید تا تمام مشکلات احتمالی درایو ویندوز شما پیدا شود. در سمت راست منوی Toolbox را مشاهده خواهید کرد روی منو کلیک کنید و PC Repair را انتخاب کنید. شما تعمیر کامپوننت های دات نت را در زیر سربرگ Other مشاهده خواهید کرد روی آن کلیک کنید و به NET Component Repair بروید تا مشکلات دات نت فریم ورک حل شود.

همچنین اگر کامپیوتر شما فایل های dll را با خطا اجرا می کند شما ی توانید در منوی Toolbox از DLL Files Helper استفاده کنید تا فایل های DLL مورد نیاز به درستی نصب شوند.

منبع

چگونه مشکل نصب نشدن NET Framework در ویندوز را رفع کنیم؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است