به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، هومان نارنجی‌ها اظهار کرد: کپسول‌های گیاهی عرضه شده در عطاری‌ها که برخی معتادان برای ترک اعتیاد از آن استفاده می‌کنند دارای ترکیبی ناشناخته از انواع داروهای اعتیادآور و مخدر است.

وی افزود: در طرح تحقیقاتی که با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شد در هر یک از مناطق شهرداری تهران چهاار عطاری انتخاب کردیم و از آنها ۳۰۰ کپسول ترک اعتیاد دست ساز و قرص خریداری شد و مشاهده شد ۱۰۰ کپسول آنها با دیگر قرص‌ها مشابه نیستند بنابراین در نشستی کارشناسانه کپسول‌های نامشابه را به آزمایشگاه تخصصی ارجاع دادیم.

وی ادامه داد: علاوه براین، پکیج دارویی ترک اعتیاد را که توسط کانال‌های ماهواره تبلیغ می‌شود و شامل شش نوع داروی مختلف بود خریداری و تحویل آزمایشگاه دادیم.

نارنجی‌ها گفت: با اقدامات تحقیقاتی انجام شده مشخص شد که همه کپسول‌ها و قرص‌های تهیه شده دارای چند نوع داروی اعتیاد آور هستند و همچنین هیچ کپسول و قرص شناخته شده ای با منشاء گیاهی در میان آنها یافت نشد.

مدیرکل سابق امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: نتیجه تحقیقات علمی‌ما نشان داد که قرص‌ها و کپسول‌های ترک اعتیاد شامل ۹۰ درصد دیفنوکسیلات، ۸۶ درصد ترامادول، ۷۸ درصد ترکیبات مرفین دار، ۶۹درصد استامینوفن ساده و ۶۸ درصد استامینوفن کدئین، ۲۳ درصد داروهای آرامبخش (بنزودیازپین‌ها)، ۲۱ درصد داروی ضد تشنج (فنوباربیتال)، ۱۸درصد شیشه (آمفتامین و متامفتامین)، ۱۶درصد ترکیبات THC (حشیش و گل)، ۱۳درصد داروهای ضد افسردگی و ضد جنون و هشت درصد متادون بودند.

این پژوهشگر حوزه مخدر ادامه داد: شایع‌ترین مواد موجود در پکیج ترک اعتیاد ماهواره‌ای هم به ترتیب شیوع شامل ترامادول، استامینوفن، داروهای ضد افسردگی و ضد جنون متادون بودند.

نارنجی‌ها گفت: از نظر تعداد مواد موجود در نمونه‌ها هم به طور میانگین در هر نمونه ۵ ماده اعتیاد آور یا دارو وجود داشت و ۶۳ درصد نمونه‌ها حاوی پنج ماده اصلی (شامل مورفین، کدئین، ترامادول، دیفنوکسیلات و استامینوفن) نیز ۴۲ نمونه (۴۱ درصد کل نمونه‌ها) حاوی هر پنج ماده بودند.

این درمانگر اعتیاد گفت: نتیجه تحقیقات انجام شده بیانگر آن است که عطاری‌ها ظاهرا تشت بزرگی را مهیا می‌کنند و انواع داروهای اعتیاد آور و آرامبخش را درکنار برخی مواد مخدر و محرک مانند شیشه و سوخته و گل با هم مخلوط می‌کنند.

نارنجی‌ها افزود: متاسفانه مشاهده کردیم که در میان برخی کپسول‌ها ماده «گرس و گل» به نام پودر گیاهی ترک اعتیاد به رنگ سبز ارائه می‌شده است همچنین در برخی از محصولات رد پای شیشه و مواد محرک یافت کردیم که به صورت قرص در جای ناشناخته ای پرس شده بود.

مدیرکل سابق امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: تجویز برخی داروها در قالب قرص ترک اعتیاد با هم در فرد مصرف کننده، تداخل ایجاد می‌کند اما در بررسی کپسول‌های دست ساز ترک اعتیاد عطاری‌ها مشاهد شد که ظاهرا در نحوه تولید کپسول‌های ترک اعتیاد، چنین چیزی در نظر گرفته نشده است.(ایرنا)