شیپاپ، پلتفرمی برای حمل‌و‌نقل دریایی


شیپاپ، پلتفرمی برای حمل‌و‌نقل دریایی

خدمات حمل‌و‌نقل کالا اعم از دریایی، زمینی و هوایی حوزه حساس و پر‌تقاضایی است که تسهیل امور در این حوزه می‌تواند برای استفاده‌کنندگان از این خدمات راهگشا باشد. جابر ابراهیمی به همراه محمدرضا عابدینی و محمد رفیع‌پور استارت‌آپی را به نشانی shipup.net ‌ با هدف تسهیل حمل‌و‌نقل دریایی کالا راه انداخته‌اند. جابر و محمدرضا ۲۶ سال دارند و هر دو کارشناسی برق و ارشد MBA از شریف دارند و محمد ۲۱ ساله است و در حال حاضر دانشجوی رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه خوارزمی است. جابر می‌گوید: «‌من به صورت اتفاقی و با معرفی یکی از آشنایان موقعیت شغلی در شرکت‌های کشتیرانی و حمل‌و‌نقل بین‌المللی کالا برایم فراهم شد‌ و برای یک سال در این حوزه کار می‌کردم. وقتی با این صنعت آشنا شدم، اطلاعاتی در این زمینه نداشتم و به تدریج کار را یاد گرفتم و متوجه شدم که این صنعت کاملا به صورت سنتی مدیریت و اداره می‌شود و فرصت‌های زیادی وجود داشت تا با به‌کار‌گیری آی‌تی این صنعت را بهینه کرد. ایده شیپاپ از همین جا شکل گرفت و من ایده را با محمدرضا مطرح کردم و تصمیم گرفتیم این استارت‌آپ را راه بیندازیم. بعد از یکی دو ماه محمد نیز به تیم اضافه شد و کارهای برنامه‌نویسی را پیش برد.»

شما در صنعت حمل‌و‌نقل دقیقا چه نیازی احساس کردید که فکر می‌کردید شیپاپ می‌تواند بهره‌وری آن را بالا ببرد؟

هدف اصلی ما در شیپاپ این است که شرکت‌هایی که صادرات و واردات انجام می‌دهند، بتوانند برای کالای خود یک حمل‌کننده پیدا کنند. به عنوان مثال، در این صنعت زمانی که یک صادر‌کننده می‌خواست برای صادرات خود یک شرکت حمل‌و‌نقل مناسب را پیدا کند، مجبور بود به صورت تلفنی و ایمیلی و طی یک پروسه وقت‌گیر در میان شرکت‌های حمل‌و‌نقل مختلف جست‌وجو کند تا حمل‌کننده مورد نظر خود را پیدا کند. در واقع این فرآیند به صورت کاملا سنتی انجام می‌شد. علاوه بر این، پیگیری بار و اینکه در چه مرحله‌ای قرار دارد و آیا به مقصد رسیده است یا نه نیز به صورت سنتی و از طریق ایمیل انجام می‌شد. بر همین اساس ما تصمیم گرفتیم پلتفرمی را ایجاد کنیم تا از یک طرف با شرکت‌های حمل‌و‌نقل و از طرف دیگر با شرکت‌های بازرگانی در ارتباط باشیم و با ایجاد مکانیسمی این فرآیند را بهینه کنیم تا شرکت‌ها بتوانند به صورت آنلاین قیمت مناسب و خدمات‌دهنده مورد نظر خود را انتخاب کنند. ما کار را با حمل‌و‌نقل دریایی شروع کردیم چون احساس می‌کردیم بیشترین نیاز در این بخش تعریف می‌شود ولی در آینده قصد داریم حمل‌ونقل زمینی و هوایی را نیز پوشش دهیم.

کاربران چطور می‌توانند از خدمات شیپاپ استفاده کنند؟

زمانی که شرکت‌های بازرگانی یا حمل‌و‌نقل در سایت ثبت‌نام می‌کنند، ما با آنها تماس می‌گیریم تا تاییدات لازم انجام شود. پس از آن دسترسی برایشان فعال می‌شود. پس از آن به عنوان مثال شرکت‌های بازرگانی اطلاعات بار و مسیر خود را وارد می‌کنند و از سیستم می‌توانند هزینه حمل احتمالی را دریافت کنند. زمانی که درخواست حمل خود را ثبت می‌کنند، شرکت‌های حمل مختلف درخواست را مشاهده می‌کنند و قیمت‌های پیشنهادی خود را اعلام می‌کنند. در کنار اعلام قیمت سیستم به صورت خودکار برنامه حرکت کشتی‌ها و تاریخ حرکت را اضافه می‌کند. به علاوه این امکان برای شرکت‌های بازرگانی وجود دارد که از طریق همین سیستم بار خود را رهگیری کنند.

شما چطور کنترل می‌کنید که کالایی که برای حمل ثبت می‌شود، قاچاق نیست و تاییدات قانونی را طی کرده است؟

به طور کلی شرکت‌های حمل کالا مسئولیتی در قبال اینکه کالایی که حمل می‌کنند قاچاق است یا نه، ندارند و براساس اعلام مشتری کالا را حمل می‌کند و این وظیفه گمرک است که این بررسی‌ها را انجام دهد. پس بالطبع ما نیز مسئولیتی در این رابطه نداریم و فقط پروسه حمل‌و‌نقل بر عهده ماست.

در حال حاضر چه تعداد شرکت حمل‌و‌نقل و بازرگانی با شما کار کرده‌اند؟

اعداد و ارقام در کاری که ما انجام می‌دهیم کمی متفاوت است، چون کار در حجم‌های بالا انجام می‌شود نیازی نیست که حتما ما با تعداد زیادی از شرکت‌ها همکاری داشته باشیم. بر همین اساس در حال حاضر ۷شرکت حمل‌و‌نقل با ما کار می‌کنند و از طرف دیگر هم حدودا همین تعداد شرکت بازرگانی با ما همکاری دارند. تاکنون احساس نیاز نکرده‌ایم که این تعداد را افزایش دهیم ولی در آینده با شرکت‌های بیشتری قصد داریم کار کنیم.

شیوه درآمدزایی شما در شیپاپ چگونه است؟ آیا به مرحله‌ای رسیده‌اید که درآمدها، هزینه‌ها را پوشش دهد؟

ما از شرکت‌های حمل‌کننده کالا کمیسیون دریافت می‌کنیم ولی هنوز به نقطه سر به سر نرسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم تا یک سال و نیم آینده به این نقطه برسیم. پلن‌هایی در سر داریم و می‌خواهیم سرویس‌های دیگری را به سیستم اضافه کنیم که به رشد ما و بهبود صنعت در آینده کمک خواهد کرد.

با توجه به اینکه نوع خدمتی که شما ارائه می‌دهید، در بازاری که با سازوکارهای سنتی اداره می‌شود، مطمئنا با چالش‌هایی روبه‌رو بودید، این چالش‌ها چه چیزهایی بوده است؟

طولانی‌بودن زمان مذاکرات و رسیدن به توافق برای استفاده از این سرویس‌ها از جمله چالش‌هایی است که ما با آن روبه‌رو هستیم. چون بازیگران این صنعت کارهای جدید را به سختی می‌پذیرند و پروسه تصمیم‌گیری برای پذیرش یک خدمت جدید در این بیزینس‌ها طولانی است چون از نظر آنها این صنعت، صنعت حساسی است و تمام گام‌ها باید با دقت برداشته شود. ولی علی‌رغم تمام این موارد خدمتی که ارائه می‌دهیم، برای شرکت‌ها جذاب است و تمایل دارند در مورد آن بیشتر بدانند. به صورت کلی تغییر عادت مشتری از یک رفتار سنتی به رفتار آنلاین هزینه‌بر است و ما ارزش افزوده‌ای را ایجاد کردیم که برای بازیگران این صنعت جذاب است.

در این بازار رقیبی دارید که مشابه کار شما را انجام دهد؟

بله، کسب‌وکارهای دیگری هم هستند که کار مشابه ما را انجام می‌دهند ولی رقابتی در این زمینه وجود ندارد چون اکثرا ‌روی حوزه‌ای که ما کار می‌کنیم، متمرکز نیستند.

با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید؟

ما با سرمایه شخصی کار را شروع کردیم و در این بین هزینه فرصتی هم بوده است که ما در نظر گرفته‌ایم و به صورت کلی می‌توانم بگویم تا‌کنون ۱۰۰ میلیون تومان در کار هزینه کرده‌ایم و در حال حاضر در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران هستیم.

ارزیابی از حجم بازار دارید؟ شما قصد دارید چه حجمی از این بازار را از آن خود کنید؟

حجم بازار حمل‌ونقل دریایی و زمینی بین‌المللی در ایران به صورت سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار است و ما قصد داریم از این میزان به رقم درآمدی ۵ تا ۱۰ میلیون دلار طی ۳ سال آینده برسیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان