تولید 1.5 میلیون تن محصولات کشاورزی؛ با اتمام پروژه پایاب سد خدافرین


تولید 1.5 میلیون تن محصولات کشاورزی؛ با اتمام پروژه پایاب سد خدافرین

تولید 1.5 میلیون تن محصولات متنوع کشاورزی با اتمام پروژه پایاب سد خدافرین ضرورت ایجاد و راه‌اندازی و توسعه صنایع تبدیلی را در منطقه مغان بیشتر نمایان می‌کند.

به گزارش ایسنا، در حالی که قرار است پایاب سد خدافرین اوایل سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری برسد و بیش از 61 هزار هکتار از اراضی دیم و کم‌بهره به اراضی حاصلخیز تبدیل شود، همچنان الگوهای باارزش کشت در منطقه مغان به زارعین معرفی و کار ترویج کشت این محصولات در دستور کار قرار گرفته که از بین آنها کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا در مغان روند رو به رشد و فزاینده‌ای گرفته است.


با توجه به وابستگی کشور به واردات روغن در سال حمایت از کالای ایرانی ضرورت خوداتکایی در این محصول بیش از گذشته احساس می‌شود که در این بین توسعه، تولید و توجه به رونق صنایع تبدیلی در حوزه دانه‌های روغنی بیش از گذشته استان اردبیل را می‌تواند به قطب اساسی کشور در تامین روغن کشور تبدیل کند.


فرماندار شهرستان پارس‌آباد در مورد رونق کشت دانه‌های روغنی در این شهرستان اظهار کرد: با ارائه مشوق‌هایی به کلزاکاران از سوی سازمان جهاد کشاورزی کشت این محصول بیش از 51 درصد رشد نشان می‌دهد.


اکبر صمدی خاطرنشان کرد: کشاورزان پرتلاش در این منطقه برای افزایش تولید کلزا و سایر دانه‌های روغنی خیز بلندی برداشته‌اند که امیدواریم این حرکت با توجه به اجرای طرح عظیم و تحول‌آفرین پایاب سد خدافرین در حال اجراست.


وی افزود: براساس سیاست اقتصاد مقاومتی سطح زیرکشت کلزا در سال زراعی جاری دو برابر افزایش یافته و ما قطعا با رشد 51 درصدی در تولید این محصول در سالجاری روبرو خواهیم شد.


این مسئول بیان کرد: از 70 هزار از اراضی حاصلخیز این شهرستان در بیش از 5 هزار و 600 هکتار کشت دانه‌های روغنی با اولویت کلزا انجام شده است.


صمدی تولید 15 هزار تن کلزا را در پارس‌آباد پیش‌بینی کرد و گفت: امیدواریم با تمهیدات و تسهیلاتی که از سوی مسئولان تدارک دیده شده است، انتظار می‌رود سال به سال فرآیند توسعه کشت این محصولات با توجه به ارزش افزوده آن افزایش پیدا کند.


اما مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز با تامین نهاده‌ها و امکانات مورد نیاز نظیر بذر، کود و سموم و همراهی با زارعین در ارائه آموزش‌های به‌زراعی تلاش می‌کنند تا به نوعی در آینده‌ای نه چندان دور اردبیل را به قطب تولید محصولات روغنی کشور تبدیل کنند تا در کنار گندم، حبوبات و سیب‌زمینی این استان مهم کشاورزی با دشت‌های حاصلخیز خود به مرکز تولید دانه‌های روغنی و استقرار صنایع مرتبط آن تبدیل شود.

استاندار اردبیل نیز بارها در جلسات شورای برنامه‌ریزی، اشتغال و اقتصاد مقاومتی به اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی اشاره کرده و با دعوت از سرمایه‌گذاران از آنها خواسته است تا با توجه به طرح‌های خوب توسعه‌ای در مغان در بخش فرآوری محصولات روغنی و استقرار صنایع تبدیلی آن تلاشی جدی و تاثیرگذار انجام دهند.


اکبر بهنامجو مصر است تا در کنار توسعه بخش گردشگری و صنایع مرتبط با آن بخش کشاورزی نیز به عنوان محور اول توسعه استان با زیرمجموعه‌های خود به همت بلند سرمایه‌گذاران یک جهش واقعی پیدا کند تا استان اردبیل در سال مزین به تولید کالای ایرانی بتواند در مسیر خودکفایی روغن گام‌های اساسی و جدی بردارد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا