راهنمای خرید دوربین دو چشمی


راهنمای خرید دوربین دو چشمی

به گزارش بهداشت نیوز، دورببن‌های کوچک دوچشمی ابزاری کم حجم و مناسب برای علاقه‌مندان به نجوم و طبیعت در گردش است. این دوربین‌ها سبک اند، اما با دارا بودن قابلیت اپتیکی و در سایز‌های مختلف می‌تواند به شما در دیدن مناظر بدیع نجومی و...

به گزارش بهداشت نیوز، دورببن‌های کوچک دوچشمی ابزاری کم حجم و مناسب برای علاقه‌مندان به نجوم و طبیعت در گردش است.

این دوربین‌ها سبک اند، اما با دارا بودن قابلیت اپتیکی و در سایز‌های مختلف می‌تواند به شما در دیدن مناظر بدیع نجومی و طبیعت کمک زیادی نمایند.

اندازه‌ی یک دوربین شکاری بر اساس اندازه‌ی لنز اپتیک آن تعریف می‌شود که بسته به کاربرد آن متنوع بوده و معمولا به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود.

دوربین‌های شکاری سایز بزرگ :

دوربین‌های شکاری سایز بزرگ بهترین انتخاب برای مشاهده‌ی حیات‌وحش و به‌طور خاص از روی قایق هستند که نور بیشتری دریافت می‌کنند و در روشنایی کم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند.

به کمک این نوع دوربین شکاری می‌توان تصاویر باثبات‌تر و چشم‌انداز‌های وسیع‌تری را مشاهده کرد، اما اندازه‌ی بزرگ و وزن زیاد حمل و نقل آن را سخت می‌کند.

متداول‌ترین انواع دوربین شکاری سایز بزرگ، مدل‌های ۴۲×۸ و ۵۰×۱۰ هستند.

دوربین‌های شکاری سایز متوسط:

این نوع دوربین شکاری انتخاب مناسبی برای تماشای حیات‌وحش و مسابقات ورزشی محسوب می‌شود، اما برای حمل در کوله‌پشتی کمی سنگین اند.

دوربین شکاری سایز متوسط تعادل خوبی بین اندازه و توانایی دریافت نور دارد و بیشتر در مدل‌های ۳۲×۱۰ و ۳۵× ۷ عرضه می‌شود.

دوربین‌های شکاری فشرده:

دوربین شکاری فشرده بهترین گزینه ممکن برای گشت‌وگذار و سفر‌های تفریحی کوتاه‌مدت به شمار می‌آید.

این دوربین ها فوق‌العاده سبک، کوچک و قابل‌حمل هستند اما در استفاده مداوم و حرفه‌ای کارایی مناسبی ندارد.

این نوع دوربین شکاری در انواع ۲۵×۸ و ۲۵× ۱۰ متداول‌ اند.

اما نکاتی که قبل از خرید باید مد نظر قرار دهید تا بتوانید یک دوربین دوچشمی خوب خریداری کنید، عبارتند از:

به طور معمول دوربین‌های دوچشمی را با دو عدد معرفی می‌کنند که عدد اول نشانگر میزان بزرگنمایی و عدد دوم نشانگر قطر عدسی شیئی آن است.

به عنوان مثال اگر یک دوربین با عدد ۵۰*۷ (هفت در پنجاه) نشان داده شود به آن معناست که این دوربین قادر به نمایش تصویر با بزرگنمایی ۷ برابری است و قطر عدسی شیئی آن ۵۰ میلی متر می‌باشد.

این دو عدد به سادگی می‌تواند به شما در انتخاب یک دوربین مناسب برای فعالیت مورد نظرتان کمک کند، به عنوان مثال؛ اگر قصد دارید از دوربین دو چشمی خود به منظور رصد‌های آسمانی در شب بهره‌مند شوید قطر عدسی شیئی و دهانه دوربین تاثیر بسیاری در عملکرد دوربین خواهد داشت، زیرا اجرام آسمانی نور اندکی از خود تولید می‌کنند و برای مشاهده درست و کامل آن‌ها باید از دوربین‌هایی با دهانه بزرگ‌تر و عدسی شیئی ضخیم تری بهره گرفت.

در رصد‌های روزانه دیگر ملاک ما برای خرید دوربین، بزرگ بودن دهانه دوربین نیست، زیرا به سبب روشنایی هوا نیازی برای جمع آوری نور بیشتر نداریم.

به عنوان مثال یک دوربین با ۲۵*۸ به هیچ عنوان نمی‌تواند ابزار مناسبی برای رصد‌های آسمانی در شب باشد، اما همین ابزار برای استفاده در روز و مثلا برای مشاهده پرندگان می‌تواند ابزاری بی نظیر و کارآمد باشد.

همچنین یک دوربین با ۸۵*۲۲ ابزاری بسیار مناسب برای مشاهده آسمان شب و رصد‌های نجومی است، زیرا قطر دهانه آن به شما کمک می‌کند بتوانید اجرام آسمانی کم نور را به خوبی مشاهده کنید، اما قطعا این دوربین نمی‌تواند ابزار مناسبی برای حمل در طبیعت باشد، زیرا سنگینی آن این اجازه را به کاربر نمی‌دهد تا بتواند آن را به سادگی با خود حمل کند.

یکی دیگر از نکات مهمی که توجه به آن در زمان خرید دوربین حیاتی به نظر می‌رسد این است که؛ برای دوربین‌هایی با وزن بیش از ۱۵۰۰ گرم بهتر است یک سه پایه نیز تهیه شود، زیرا در رصد‌های طولانی وزن دوربین دو چشمی می‌تواند آزار دهنده باشد.

همانطور که پیشتر بیان کردیم، دوربین‌های دوچشمی‌ که مخصوص رصد‌های آسمانی ساخته می‌شوند وزن بالایی دارند و استفاده از آن‌ها بدون بهره گیری از سه پایه تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد.

اگر قصد دارید با دوربین‌هایی مانند ۵۰*۷ به رصد ستارگان در شب بپردازید علیرغم وزن مناسب این دوربین توصیه می‌شود برای تمرکز بهتر بر روی اجرام آسمانی از سه پایه بهره ببرید.

این دسته از دوربین‌ها از دو نوع اپتیک «آکروماتیک» و «آپوکروماتیک» بهره می‌برند که در نوع آپوکروماتیک کیفیت بیشتر به همراه کاهش خطای رنگی که این خطا در اغلب دوربین‌های دو چشمی رایج بوده، قابل مشاهده است.

البته مشکل بزرگ این دوربین‌ها قیمت بالای آن‌ها نسبت به نوع آکروماتیک است.

در نوع آکروماتیک بیش از هرچیزی خطاهای رنگی نمود پیدا می‌کند.

این خطا‌ها سبب می شود، شما یک هاله نور را در اطراف اجرام آسمانی پر نور مشاهده کنید که به دلیل کانونی نشدن طول موج‌های مختلف نور (رنگ‌های مختلف نور) در یک نقطه مشخص، است.

ویژگی دیگری که در انتخاب یک دوربین چشمی اهمیت دارد میزان فاصله راحتی چشم بوده و یکی دیگر از مشخصات دوربین‌های چشمی و اپتیکی است.

این پارامتر تعیین کننده میزان فاصله‌ای است که شما قادرید در زمان مشاهده از دوربین داشته باشید و بتوانید تصویری کامل را رویت نمایید.

به عبارت دیگر این پارامتر بیان می‌کند تا چه میزان می‌توانید از دوربین خود فاصله بگیرید که بازهم تصویر را کامل مشاهده نمایید.

منبع:باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لیست قیمت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام