چه عواملی باعث زردی نوزاد میشود؟


چه عواملی باعث زردی نوزاد میشود؟

عوامل مستعدکننده مادری شامل خونریزی واژینال، افزایش فشارخون، دیابت، پارگی زودرس کیسه آب، عفونت ادراری و همچنین زایمان سزارین با زردی نوزادی همراه است.

زردی، شایع‌ترین علت بستری نوزادان در ماه اول پس از تولد است. شناسایی عوامل مستعدکننده مادری مرتبط با زردی نوزادی در شناسایی سریعتر نوزادان در معرض خطر زردی و پیشگیری از عوارض ناشی از آن کمک‌کننده است. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی و شناسایی عوامل مستعدکننده مادری و نوع زایمان در نوزادان مبتلا به زردی توسط مریم ذاکری حمیدی، دانشجوی دکترای بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانش انجام شد.

این مطالعه توصیفی - تحلیلی طی سال‌های 1382 تا 1391 روی 2796 نوزاد ترم 3 تا 29 روزه مبتلا به زردی در بیمارستان قائم (عج) مشهد انجام شد. پس از تأیید زردی نوزادان بر اساس تشخیص پزشک متخصص اطفال و نتایج آزمایشگاهی، پرسشنامه پژوهشگر ساخته حاوی اطلاعات فردی مادر، مشخصات نوزاد، مشکلات مادر طی بارداری و نوع زایمان تکمیل شد. داده‌ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 19.5) و آزمون های تی و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها حاکی از آن است که از 2796 نوزاد ترم مبتلا به زردی، 1146 نفر (41درصد) سابقه عوامل مستعدکننده مادری شامل افزایش فشار خون (4.7درصد)، خونریزی واژینال (3.3 درصد)، دیابت (2.78درصد)، پارگی زودرس کیسه آب (2.7 درصد) و عفونت ادراری ( 0.8 درصد) داشتند. 464 نفر (58درصد) از نوزادان با سابقه عوامل مستعدکننده مادری به روش سزارین و 337 نفر (42درصد) به روش طبیعی متولد شده بودند.

طبق نتایج این پژوهش، عوامل مستعدکننده مادری شامل خونریزی واژینال، افزایش فشارخون، دیابت، پارگی زودرس کیسه آب، عفونت ادراری و همچنین زایمان سزارین با زردی نوزادی همراه است. لذا در صورت بروز این مشکلات در بارداری باید نوزادان را از لحاظ زردی تحت پیگیری قرار داد.

شایان ذکر است این پژوهش در مجله علوم پزشکی مشهد منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس