نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره شهر رقه سوریه


نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره شهر رقه سوریه

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره شهر رقه سوریه به درخواست سوریه و روسیه برگزار شد.

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره شهر رقه سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره شهر رقه سوریه به درخواست سوریه و روسیه برگزار شد.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در این نشست گفت: «اکنون ثبات در غوطه شرقی برقرار شده است، اما اوضاع در رقه فاجعه بار است. شهر رقه به صورت کامل ویران شده است و هزاران جسد در این شهر زیر آوار مانده است. نهاد‌های دولتی باید به شهر الرقه سوریه بازگردند و اشغالگری آمریکا در این شهر پایان پذیرد.»

نماینده روسیه افزود: «اوضاع انسانی در رقه که تحت کنترل آمریکایی هاست به شدت وخیم است. این جلسه به منظور بررسی شرایط رقه تشکیل شده است.»

نبنزیا ادامه داد: «چندین تظاهرات ضد آمریکایی در رقه برگزار شده است و اشغال آمریکا در آنجا چیزی جز خرابی به بار نیاورده است. وجود پایگاه آمریکا در نزدیکی اردوگاه الرکبان در منطقه تنف سوریه نقض آشکار حاکمیت سوریه محسوب می‌شود و موجب نگرانی اردنی‌ها است. ائتلاف تحت امر آمریکا ورود کمک‌های بشردوستانه را به اردوگاه الرکبان در رقه با مشکل مواجه می‌کند.»

نماینده روسیه در سازمان ملل یادآور شد: «اوضاع در غوطه شرقی دمشق با ثبات است و ما گام‌هایی را برای تضمین ثبات در این منطقه بر داشته ایم. آمریکا، انگلیس و فرانسه پس از تجاوزی که به سوریه انجام دادند به لحاظ اخلاقی حق ندارند در خصوص سوریه طرحی بدهند.»

وی گفت: «کشور‌های غربی پس از حمله به سوریه شروع به ارائه طرح و پیشنهاد کرده اند. هرگونه طرح پیشنهادی نباید مشتمل بر تغییر حکومت در سوریه باشد. جنگ در سوریه نیازمند راه حل سیاسی است. منطق غرب علیه روسیه هرگز موفق نبوده و نخواهد بود. نباید توهم این را داشته باشیم که، رئیس جمهور سوریه در مقام جنایتکار جنگی در مقابل دادگاه بین المللی کیفری محاکمه خواهد شد.»

نبنزیا ادامه داد: «با تمام طرف‌های درگیر در سوریه همکاری می‌کنیم و بر احیای مذاکرات ژنو تأکید می‌کنیم. از آمریکا و هم پیمانانش می‌خواهیم از در پیش گرفتن اقدامات تحریک آمیز علیه دولت سوریه و نقض حاکمیت این کشور خودداری کنند. معارضان سوری نیز باید به سخنان و مواضع تحریک آمیز خود علیه بشار اسد و روسیه پایان دهند.»

نماینده کویت در سازمان ملل بیان داشت: «اوضاع در سوریه خطرناک است. ما بار دیگر خواهان دسترسی کمک‌های بشردوستانه در سوریه و متوقف شدن حملات به غیرنظامیان هستیم.»

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: «روسیه ما را برای منحرف کردن توجهات از شرارت‌های رژیم اسد متهم می‌کند! اسد از حمله شیمیایی در غوطه شرقی استفاده کرده است!»

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز گفت: «اوضاع میدانی در سوریه کابوسی است که پایان ندارد. اوضاع انسانی در سوریه اهانت به وجدان بشری است.»

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل نیز در سخنانش بیان داشت: «چرا شما خواهان پایان اشغال آمریکا، ترکیه و اسرائیل در سوریه نمی‌شوید و چرا حمله به سوریه را محکوم نمی‌کنید؟»

نماینده سوریه ادامه داد: «برخی از اعضای حاضر در شورای امنیت به دنبال جزئیات هستند و موضع بزرگتر یعنی تجاوز نظامی به کشورم را نادیده می‌گیرند. آیا بهتر نبود معاون نماینده آمریکا در شورای امنیت از ترویست‌های داعش بخواهد نقشه مین گذاری‌ها را پیش از خروج از رقه در اختیار آن‌ها قرار دهد؟»

بشار جعفری افزود: «نماینده سوئد در سخنان خود ۱۶ بار از دولت سوریه خواست اقداماتی را انجام دهد، ولی حتی یک بار از اشغالگران نخواست سوریه را ترک کنند و حتی حمله به کشورم را محکوم نکرد. نماینده فرانسه به اطلاعات سازمان پزشکان بدون مرز که ساخته دست نهاد‌های اطلاعاتی فرانسه است و شبیه به گروه کلاه سفیدهاست، استناد می‌کند. آنچه برای نماینده فرانسه اهمیت دارد این است که دخالت‌ها در سوریه نامحدود باشد. زمان خروج استعمار فرانسه از سوریه فرا رسیده است، ولی به نظر می‌رسد کشور‌های متجاوز هنوز نفهمیده اند دوران سلطه گری به سر آمده است.»

نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: «تیم امنیتی سازمان ملل روز سه شنبه از دوما بازدید کرد و بازرسان تسلیحات شیمیایی بین المللی قرار است روز چهارشنبه به دوما سفر کنند. دولت سوریه همه اقدامات لازم را برای ورود کمیته حقیقت یاب به دوما انجام داد و این کمیته روز سه شنبه ساعت سه به وقت دمشق وارد دوما شد. این کمیته مأموریت خود را آغاز کرده است و تمام مطالبی که درباره تأخیر ورود آنان شنیده اید کذب محض است که با هدف مخدوش کردن فعالیت‌های آنان منتشر می‌شود.»

وی افزود: «از هیأت روسیه تشکر می‌کنم که درخواست برگزاری این نشست را برای بررسی اوضاع شهر رقه که از سوی ائتلاف آمریکایی نابود شده است، مطرح کرد. کمیته سازمان ملل برای بررسی اوضاع رقه اعلام کرده است این شهر به بازسازی کامل نیاز دارد. ائتلاف، ۴ هزار تروریست را از این شهر بیرون کرده در حالی که این تروریست‌ها باعث آواره شدن ۳۰۰ هزار غیرنظامی شده اند. خدمت رسانی‌های عمومی در این شهر دچار ضعف بزرگی است. تحولات شهر رقه تنها یک نمونه از جنایت‌های ائتلاف آمریکایی است که هدف آن‌ها حتی یک روز مبارزه با تروریسم نبوده است، بلکه هدف آن‌ها ایجاد مانع در مقابل پیشروی‌های ارتش سوریه و حمایت از ترویست‌های داعش بوده است.»

بشار جعفری اظهار داشت: «آمریکا، انگلیس و فرانسه با حمله به سوریه که از حمایت عربستان، قطر و اسرائیل برخوردار بودند حمایت خود را از تروریست‌ها نشان دادند. آمریکا مسئول کامل همه اتفاقاتی است که در اردوگاه الرکبان در منطقه التنف در شرق سوریه رخ می‌دهد. آمریکا از این اردوگاه برای آموزش تروریست‌های داعش استفاده می‌کند. شورای امنیت نباید در مقابل خواسته‌های آمریکا، فرانسه و انگلیس که جز در مورد نقض منشور سازمان ملل توافق ندارند، تسلیم شود.»

انتهای پیام/

شورای امنیت درباره رقه سویه تشکیل جلسه داد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد