مقالات همایش عطار مکتوب شد


گروه ادب ــ چکیده مقالات همایش بین‌المللی فریدالدین عطار نیشابوری با مقدمه مهدی محقق و حسن بلخاری به چاپ رسید.

مقالات همایش عطار مکتوب شد

به گزارش ایکنا؛ چکیده مقالات همایش بین‌المللی فریدالدین عطار نیشابوری شامل زندگی‌،‌ آثار و افکار این شخصیت عرفانی منتشر شد. این اثر به کوشش دانشگاه‌های تهران،‌ مک‌گیل؛ موسسه مطالعات اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به چاپ رسیده است.

فهرست برخی از مقالات این کتاب به این شرح هستند؛ بررسی تطبیقی مفاهیمی فقر و فنا در آثار عطار با دائو ده جینگ لائوزه،‌ سبک‌شناسی لایه ایدئولوژی در باب توحید منطق‌الطیر عطار،‌ بررسی وحدت وجود از منظر عطار نیشابوری، ابن عربی و باروخ اسپینوزا،‌ تاثیرپذیری منطق‌الطیر عطار از رساله‌الطیر امام محمد غزالی و‌ مقایسه تطبیقی اشعار عطار نیشابوری و حافظ شیرازی با تکیه بر مجمل و مفصل.

تحلیلی بر کنش‌های نامطلوب در سروده‌های عطار،‌ برخی از ویژگی‌های زبانی تذکرةالاولیا و عوامل موثر در ایجاد آن،‌ بررسی قابلیت‌های مصورسازی منطق‌الطیر در مکاتب کتاب‌آرایی ایران،‌ جلوه نماز در اشعار شیخ فریدالدین عطار نیشابوری،‌ بررسی زبان عرفانی در غزلیات عطار و ... از دیگر مقالاتی است که در این کتاب چاپ شده است.

این کتاب با مقدمه‌ای از مهدی محقق، مدیر موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه‌های تهران و مک‌گیل آغاز شده است و در ادامه،‌ مقدمه حسن‌ بلخاری،‌ رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آمده که در آن نوشته شده است: «فرهنگ ایرانی ـ اسلامی طی مدت هشتاد سال گذشته تمام تلاش خود را برای غبارزدایی از چهره یکی از بزرگترین حکما و عرفای ایرانی انجام داده است. تا آنجا که امکان داشته است،‌ زندگی وی از پرده ابهام به در آمده،‌ آثارش تنقیح و تصحیح شده و به ویژه بر بلندآوازه‌ترین اثرش در کنار آثار دیگر،‌ شروح تفصیلی نگاشته شده است... ».

این اثر در 202 صفحه، 600 نسخه و به بهای 15 هزار تومان به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط