شورولت تاهو 2018 RST سریعترین و قویترین نسخه شورولت تاهو در طول تاریخ است که به پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 مشابه شورولت کاماروSS و کوروت استینگری مجهز شده است. حروف RST برگرفته از ابتدای کلمات حاضر در عبارت rally sport truck است و به صورت یک پکیج سفارشی برای نسخههای LT و Premier در دسترس قرار گرفته است.
RST یک پکیج ظاهریست که تزیینات مختلفی نظیر رینگهای ۲۲ اینچی براق (به جای نمونههای ۲۰ اینچی) به همراه رگههای نقرهای رنگ، جلو پنجره مشکی، آینههای مشکی، شیشهها و ریل سقفی مشکی رنگ را به بدنه و ظاهر خودرو اضافه مینماید.
ارزش پکیج RST معادل 2630-2640 دلار بوده و هیچ تأثیری بر عملکرد فنی خودرو ندارد. در زیر درب موتور نسخه استاندارد، یک پیشرانه ۵.۳ لیتری V8 با قدرت ۳۵۵ اسببخار به همراه یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک مشغول انجام وظیفه هستند. در نسخههای گرانقیمتتر، نظیر نمونه مورد بررسی، مشتریان میتوانند با سفارش پکیج RST6.2Lپرفورمنس، در ازای پرداخت مبلغ ۲۷۲۰ دلار (2820 دلار برای نسخه 4WD) شورولت تاهو خود را به پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 با قدرت ۴۲۰ اسببخار و گشتاور 624 نیوتنمتر مجهز نماید.
در ضمن پکیج مذکور شامل گیربکس ۱۰ سرعته جدید جنرال موتورز موسوم به 10L80 با نسبت اکسل کوتاهتر و کمکفنرهای کنترل سواری مغناطیسی تطبیقپذیر به همراه کالیبراسیون پرفورمنس را شامل می شود. نسخه های چهارچرخ نیز محرک از یک ترانسفر-کیس دو سرعته فعال بهرهمند خواهند شد. همچنین شورولت تغییراتی در میزان فشار وارده بر فنرهای سیستم تعلیق، در قسمتهای جلو و عقب پدید آورده است.
آپشنهای دیگری همچون: دیسکهای ترمز ۱۶.۱ اینچی به همراه کالیپرهای قرمز رنگ شش پیستون برمبو با قیمت 2795 دلار، پاور سانروف و سیستم سرگرمی صندلیهای عقب بابهای 2,435 دلار، ارزش نسخه چهارچرخ محرک شورلت تاهو پریمیر RST 2018 را از 66,495 به 79,789 دلار افزایش دادهاند.
وزن خودروی مورد بررسی، بعلاوه باک 98 لیتری پر از سوخت، به 2623 کیلوگرم میرسد که حدود 61 کیلوگرم کمتر از فورد اکسپدیشن 4X4 است. با در نظر گرفتن قرارگیری حدود 51.6 درصد از بر وزن تاهو بر روی تایرهای جلو، این خودرو از تعادل وزنی مناسبی بهرهمند گردیده است.
بلوک پیشرانه بزرگ V8 و همچنین درب کاپوت تاهو از جنس آلومینیوم ساخته شدهاند تا در کاهش وزن خودرو اثرگذار باشند.
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این خودرو معادل 5.7 ثانیه است که به میزان یک و نیم ثانیه سریعتر از نسخه استاندارد مجهز به پیشرانه V8 با حجم ۵.۳ لیتری بوده و در قیاس با فورد اکسپدیشن که به موتور ۶ سیلندر وی شکل، به حجم ۳.۵ لیتر و با قدرت ۴۰۰ اسببخار مجهز شده، از عملکردی یکسان برخوردار است.
همچنین در آزمون یک چهارم مایل نیز تاهو RST با ثبت رکورد ۱۴.۱ ثانیه و سرعت ۱۶۰ کیلومتربرساعت، در حدود ۱.۴ ثانیه سریعتر از نسخه استاندارد بوده است. نتیجه آزمون یک چهارم مایل تاهو RST در قیاس با فورد اکسپدیشن4×4 به میزان چند دهم ثانیه و حدود ۵ کیلومتربرساعت بهتر بوده است.
میزان چسبندگی تاهو RST در پیست مخصوص معادل 0.75g بوده که درست مشابه نسخه استاندارد است. این پارامتر برای فورد اکسپدیشن معادل 0.79g است. همچنین مسافت توقف شورولت تاهو RST از سرعت ۱۱۲ کیلومتربرساعت برابر 57.3 متر بوده که 2.4 کمتر از فورد و 0.9 متر کمتر از نسخه استاندارد تاهو است. البته مقداری کمفرمانی و همچنین کاهش قدرت ترمز در پی تکرار آزمایش ترمزگیری در این خودرو مشاهده شد، به طوری که مسافت توقف را به 61.9 متر افزایش داد.
با وجود فنرهای نرمتر به کار رفته در تعلیق RTS، کیفیت سواری آن تا حدی قربانی سایز بزرگ رینگ و لاستیکهای بزرگ این خودرو شده است. با آنکه حرکات بدنه به خوبی کنترل شده است اما در هنگام ترمز زدن، اینگونه جنبشهای بدنه شهود نسبتاً بیشتری پیدا کرده و تعلیق عقب به هنگام شتابگیری رفتاری شبیه به ماسلکارهای قدیمی از خود نشان میدهد.
البته هیچ چیز قدیمیتر از شیفتر تعویض دنده تعبیه شده بر روی ستون فرمان نیست که از طریق آن قادر به تعویض دستی هر یک از ده دندهی گیربکس اتوماتیک خواهید بود.
حرکت خودرو در مسیرهای کوهستانی بسیار عالی بوده و نحوه تعویض دندهها به گونهای است که در این حین، خیلی به پیشرانه فشار وارد نشود به ویژه اگر در حال یدک کشیدن یک تریلر نیز باشید. ضمناً در صفحه کیلومترشمار این خودرو اثری از محدوده قرمزرنگ دور موتور مشاهده نمیشود چرا که حداکثر دور موتور پیشرانه در 5800rpm محدود شده است. صندلی ها راحت، پهن و جادار بوده و به خوبی روکش شدهاند. اگر چه غربیلک فرمان حس خوبی را القا میکند اما مقداری سفت بوده و در هنگامی که نیاز به واکنش سریع است، تا حدی کند عمل مینماید.
در حالت انتقال نیرو به چرخهای عقب و حین عبور سریع از پیچها، مقداری کمفرمانی مشاهده شده و اگر مسیر ناهموار باشد میتواند موجب انحراف خودرو در هنگام پیچیدن از مسیر اصلی خود شود؛ اما به طور کلی این جانور بزرگ پیکر از تعادل بسیار مناسبی برخوردار است.
در حالت چهارچرخ محرک میزان کمفرمانی کاهش یافته و میتوان پیچها را با سرعت بیشتری پشت سر گذاشت. البته اگر قصد رانندگی بسیار پر هیجان را دارید، میتوانید به سراغ برخی محصولات آلمانی و احتمالاً مزین به نشان AMG بروید چرا که این هیولای سه تنی اصولاً برای مانور دادنهای هیجانانگیز ساخته نشده است. میزان مصرف سوخت تاهو RTS در شهر و بزرگراه به ترتیب برابر 16.8 و 10.7 لیتربرصد کیلومتر است. ظرفیت یدککشی این خودرو نیز برابر 3674 کیلوگرم اعلام شده که حدود 499 واحد کمتر از فورد اکسپدیشن است.
درپایان اگر به دنبال یک نسخه پرقدرت پرفورمنس-بالا از شورولت تاهو میگردید تا در مقابل خودروی دوستان خود که از نوع جیپ گرند چروکی Trackhawk یا مرسدس AMG GLS63 است خودی نشان دهید، RST نه تنها گزینه مطلوب شما نیست. بلکه حتی نزدیکش هم نخواهد بود. برای چنین اهدافی بهتر است به سراغ کمپانیهای تیونینگ خودرو نظیر هنسی و کالاوی بروید تا یک نسخهی پرقدرت تاهو مجهز به پیشرانه سوپرشارژ و توربوشارژ را به شما تحویل بدهند. با این حال تاهو RST به راحتی میتواند جوابگوی نیازهای متعارف شما از یک خودروی شاسیبلند بزرگپیکر باشد.
منبع: caranddriver