حمایت پاریس از حمله به سوریه در روز 'نه به مکرون'


حمایت پاریس از حمله به سوریه در روز 'نه به مکرون'

تهران- ایرنا- در حالی که خیابان های پاریس امروز (سه شنبه) صحنه برگزاری تظاهرات 'نه به مکرون' بود، رئیس جمهوری فرانسه در مصاحبه ای ادعا کرد که عملیات نظامی علیه سوریه در راستای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت در ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیائی گرفته است.

به گزارش ایرنا، امانوئل مکرون امروز و همزمان با نخستین سالروز ریاست جمهوری خود، ضمن تلاش برای توجیه و حمایت از حمله موشکی اخیر به سوریه، آن را اقدامی مشروع دانست.
وی مدعی شد که این حمله در راستای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت در ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیائی انجام شده است.
رئیس جمهوری فرانسه همچنین ادعا کرد که همه موشک‌های پرتاب شده به اهداف مورد نظر اصابت کرد و منجر به نابودی توانائی سوریه در تولید سلاح شیمیائی شد.
مکرون در پاسخ به پرسشی درباره راستی آزمایی استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی ادعا کرد که فرانسه از طریق سرویس‌های اطلاعاتی خود مدارک مکفی مبنی بر استفاده از سلاح شیمیائی و نیز شواهد کامل مبنی بر اینکه استفاده از این سلاح‌ها از سوی رژیم سوریه صورت گرفته در دست دارد.
این اظهارات مکرون در شرایطی مطرح می شود که سال گذشته نهادهای بین المللی اعلام کردند تمام تسلیحات و تاسیسات شیمیایی سوریه را کاملا معدوم کرده اند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا کشورهای غربی برای انجام عملیات خود در سوریه خواستار تائید سازمان ملل نشدند؟ با این اقدام شما، مشروعیت این عملیات و قانونی بودن آن زیر سئوال رفته است، گفت: عملیات بامداد شنبه خواست جامعه جهانی بود و از سوی سه عضو دائمی شورای امنیت به اجرا گذاشته شد. فرانسه، آمریکا و انگلیس در جهت اجرای حقوق بین‌الملل که استفاده از سلاح‌های شیمیائی را ممنوع می‌کند، وارد عمل شدند.
وی افزود: فرانسه با این اقدام به دولت بشار اسد اعلام جنگ نکرده است و عملیات در چارچوبی کاملاً مشخص و بدون هیچگونه تبعات جانبی برگزار شد.
مکرون با 'شریک جرم' خواندن روسیه در سوریه، تاکید کرد که پاریس قصد دارد آنکارا و مسکو را قانع کند که پای میز مذاکره بنشینند و تاکید کرد که وی اخیراً دونالد ترامپ را نیز قانع کرده که «برای طولانی مدت» در سوریه بماند.
به گزارش ایرنا، این اظهارات مکرون در نخستین سالگرد انتخابش به عنوان رئیس جمهوری فرانسه در حالی مطرح شده است است که خیابان های پاریس طی امروز و چند روز گذشته صحنه تظاهرات 'نه به مکرون' بود.
در برخی موارد این تظاهرات با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد. نیروهای پلیس با شلیک گاز اشک آور و خودروهای آب پاش اقدام به متفرق کردن افراد معترض کردند و بیش از یکصد تن از آنان توسط نیروهای پلیس بازداشت شدند.
بامداد روز شنبه آمریکا با همراهی فرانسه و انگلیسی برخی نقاط دمشق و حومه آن را هدف حملات موشک قرار دادند. این اقدام به بهانه حمله شیمیایی ادعایی به شهر «دوما» سوریه انجام شد.
اروپام**9041** 1723

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه