فرمول یک ایران – دنیل ریکاردو موفق شد تا در روز شگفتی آفرینی تیم ردبول و با استراتژی بسیار عالی، پیروز گرندپری فرمول یک چین 2018 شود. در ردههای دوم و سوم نیز والتری بوتاس و کیمی رایکونن قرار گرفتند.
خلاصه اتفاقات گرندپری چین 2018:
10:35 سباستین فتل و هم تیمیاش کیمی رایکونن در خط نخست قرار دارند و بوتاس، همیلتون در ردیف دوم و ماشینهای ردبول نیز در پشت سر آنها میباشند.
10:38 فراریها و مرسدسها مسابقه را با لاستیک سافت و دیگر رانندهها تا رده دهم با لاستیکهای التراسافت آغاز خواهند کرد.
10:40 دور گرم کردن لاستیکها آغاز میشود.
10:44 و مسابقه رسما آغاز میشود و سباستین فتل با استارت خوب خود، جلوی کیمی رایکونن را سد میکند. این کار سبب شد تا بوتاس در پیچ شماره یک از رایکونن سبقت بگیرد به رده دوم صعود کند.
10:45 ورشتپن نیز شروع خوبی داشت و از جایگاه پنجم به سوم رسید. رایکونن در جایگاه چهارم و همیلتون در پنجم قرار گرفت.
10:46 در رادیو به ورشتپن گفته میشود: شروع خوبی بود، آرامشت را حفظ کن.
10:46 در پایان دور اول، فتل توانست یک ثانیه فاصله با بوتاس باز کند.
10:47 آلونسو نیز شروع خوبی داشت و خود را به رده 11 رساند.
10:47 ردههای نخست تاکنون: فتل، بوتاس، ورشتپن، رایکونن، همیلتون، ریکاردو، هالکنبرگ، ساینز، گروژان و مگنوسن.
10:48 ده راننده بعدی نیز: آلونسو، استرول، آکون، پرز، سیروتکین، وندورن، لکرک، هارتلی، گسلی و اریکسون میباشند.
10:49 ظاهرا آکون و پرز در اولین دور مسابقه، برخورد کوچکی داشتند.
10:51 چهار دور از مسابقه سپری شده و فتل فاصله خود را با بوتاس به 2.4 ثانیه رسانده است.
10:52 وندورن از سیتروکین سبقت میگیرد و حالا، در جلوی خود، پرز را دارد.
10:53 با وجود اینکه رایکونن شروع بهتری نسبت به فتل داشت اما باید در پیچ شماره یک، عقب میکشید و به بوتاس اجازه عبور میداد.
10:55 بوتاس سعی دارد تا فاصله خود با فتل را در بازه 2.4 ثانیه حفظ کند. ورشتپن در میان دیگر رانندههای پیشتاز، لاستیکهای نرمتری دارد و انتظار میرود زودتر از بقیه به پیت بیاید.
11:00 برندون هارتلی در پایان دور یازدهم به پیت میآید. او لاستیکهای التراسافت خود را به مدیوم تغییر میدهد.
11:04 آکون نیز که در جایگاه 12 قرار داشت، به پیت میآید. به دنبال وی پرز نیز به پیت لین میآید.
11:07 فعلا رانندههای پیشتاز مسابقه همگی در بازه 1:39.0 دور میزنند.
11:08 فتل همچنان در حال فاصله باز کردن از بوتاس میباشد.
11:08 کارلوس ساینز نیز به سختی توانست از برندون هارتلی سبقت بگیرد و در جایگاه 15 قرار بگیرد.
11:10 در حالی که ورشتپن روز خوبی را سپری میکند، هم تیمی وی، چندان از عملکرد ماشین راضی نیست.
11:11 همیلتون میگوید: من دارم فشار میآورم تا فاصله ایجاد نشود. نمیتوانم به کیمی نزدیک شوم.
11:12 و در نهایت، ورشتپن به پیت میآید. ریکاردو نیز راه همتیمیاش را در پیش میگیرد. هر دو لاستیکهای مدیوم را برای ادامه مسابقه انتخاب میکنند. ورشتپن در جایگاه پنجم و ریکاردو در جایگاه هفتم به مسابقه میپیوندند.
11:13 همیلتون برای تعویض لاستیک میآید. به او گفته شده که خلاف کار رایکونن را انجام بدهد. او لاستیکهای سافت خود را به مدیوم تغییر میدهد.
11:16 بوتاس نیز لاستیکهای خود را به مدیوم تغییر میدهد.
11:17 در پاسخ به پیتاستاپهای مرسدس و ردبول، فتل برای تعویض لاستیک میآید. فتل لاستیکهای مدیوم را انتخاب میکند و پشت سر بوتاس بیرون میآید.
11:18 در میان رانندههای پیشتاز، تنها رایکونن تاکنون لاستیکهای خود را تعویض نکرده و همچنان با همان لاستیکهای سافت، در حال ادامه دادن مسابقه است.
11:20 رایکونن تاکنون 22 دور مسابقه را با لاستیکهای سافت سپری کرده و بهترین استراتژی برای او، استراتژی یک پیتاستاپ میباشد.
11:24 فتل در حال کم کردن فاصله خود با بوتاس میباشد و هر دو آنها نیز در حال تعقیب رایکونن میباشند.
11:27 بوتاس در پیچ شماره یک، سرانجام سبقتش را از رایکونن میگیرد و به دنبال او نیز، فتل در پیچ شماره یک، از هم تیمی خود عبور میکند و تعقیب بوتاس را آغاز مینماید.
11:28 رایکونن سرانجام به پیت میآید.
11:29 فتل که دیآراس در دسترسش قرار داشت، نتوانست از بوتاس عبور کند.
11:30 رایکونن، لاستیکهای تازه مدیوم را برمیگزیند و در جایگاه ششم و پشت سر دو ماشین ردبول و همیلتون به مسابقه بازمیگردد.
11:31 چارلز لکرک در پیچ شماره یک اسپین میشود اما موفق شد تا جایگاهی را از دست ندهد.
11:32 فرناندو آلونسو نیز سرانجام به پیت میآید.
11:33 دو ماشین تورو روسو در پیچ شماره 14 با یکدیگر برخورد میکنند.
11:34 فاصله بین بوتاس در صدر و فتل در جایگاه دوم، فعلا یک ثانیه است.
11:35 برندون هارتلی که پس از برخوردش با هم تیمیاش، مشکلی برای ماشینش پیش آمده، به پیت میآید.
11:36 به دلیل وجود خردههای ناشی از برخورد دو ماشین تورو روسو، ماشین ایمنی به درون پیست میآید.
11:36 دو راننده ردبول از این فرصت استفاده میکنند و برای دومین پیتاستاپ به پیتلین میآیند. ماشینهای رنو و فورسایندیا نیز به برای تعویض لاستیک میآیند.
11:41 نفرات برتر تاکنون: بوتاس، فتل، همیلتون، رایکونن، ریکاردو، مگنوسن، هالکنبرگ، گروژان و آلونسو.
11:46 ماشین ایمنی از پیست خارج میشود و والتری بوتاس با شروع خوب خود، از فتل فاصله میگیرد.
11:47 هالکنبرگ از مگنوسن سبقت میگیرد و در جایگاه هفتم میایستد. آلونسو نیز رده نهم را از گروژان بدست میآورد.
11:48 پیر گسلی برای ضربهای که به همتیمی خود، برندون هارتلی، زده بود، 10 ثانیه جریمه شد.
11:49 بوتاس فاصله خود با فتل را به 1.8 ثانیه رسانده است.
11:50 ریکاردو موفق میشود تا با سبقت از رایکونن، در جایگاه پنجم قرار بگیرد.
11:51 ورشتپن و همیلتون در پیچ شماره 4 با یکدیگر برخورد میکنند. مکس ورشتپن جایگاه چهارمی خود را از دست میدهد به رده پنجم سقوط میکند. ظاهرا بین ورشتپن و همیلتون برخوردی صورت نگرفته و ورشتپن قبل از برخورد، به سمت راست چرخیده از برخورد جلوگیری کند.
11:54 دنیل ریکاردو موفق میشود تا از لوییس همیلتون نیز سبقت بگیرد و احتمال حضورش در سکوی گرندپری چین را بیشتر کند.
11:56 ورشتپن نیز موفق شد تا در پیچ شماره 4 از همیلتون سبقت بگیرد. ظاهرا استفاده از لاستیکهای سافت بسیار به نفع ردبولها بوده است.
11:57 به دنبال آن نیز، ریکاردو از فتل سبقت میگیرد تا در جایگاه دوم قرار بگیرد.
11:58 ورشتپن در حال نزدیک شدن به فتل است و با او برخورد میکند. هر دو ماشین اسپین میشوند.
12:00 رایکونن جایگاه سوم را بدست میآورد و همیلتون در جایگاه چهارم قرار میگیرد.
12:01 دنیل ریکاردو در پیچ شماره 4 از بوتاس سبقت و رهبری مسابقه را در دست میگیرد.
12:02 فتل در حال حاضر در جایگاه هفتم و پشت سر هالکنبرگ قرار دارد.
12:03 نفرات برتر تاکنون: ریکاردو، بوتاس، رایکونن، همیلتون، ورشتپن، هالکنبرگ و فتل.
12:04 ده ثانیه پنالتی به ورشتپن برای برخوردش با فتل داده میشود.
12:06 ورشتپن برای بار دوم در این مسابقه، از لوییس همیلتون عبور میکند. آلونسو نیز خود را به جایگاه هشتم میرساند.
12:10 تنها 6 دور تا پایان مسابقه مانده و فتل با هالکنبرگ 3.8 ثانیه فاصله دارد. آلونسو نیز از پشت در حال نزدیک شدن به فتل میباشد.
12:13 به نظر نمیرسد که رایکونن بتواند از بوتاس عبور کند.
12:14 تیم تورو روسو به برندون هارتلی دستور میدهد تا از مسابقه کنارهگیری کند.
12:15 ظاهرا ماشین فتل یا لاستیکهایش آسیب دیدهاند. و در همین حال، از سوی آلونسو تحت فشار قرار دارد.
12:16 آلونسو سرانجام سبقت خود را از فتل کامل و به جایگاه هفتم صعود مینماید.
12:18 و دور نهایی آغاز میشود.
12:20 و تمام. ریکاردو توانست در روز شگفتی ردبول و ناکامی فراری، پیروز گرندپری چین شود.
جدول نهایی: