بخش اعظم خریداران خودروهای جدید کشورمان در بازه قیمتی 30 تا 50 میلیون تومان به دنبال محصول مورد علاقه خود هستند و البته نباید انتظار چندانی داشته باشند زیرا قریب به اتفاق خودروهای حاضر در این بخش نمونههای تکامل یافته یک خودروی قدیمی بوده که با انواع و اقسام نامهای جدید و پسوند و پیشوند فروخته میشوند!
در این سری از نوشتارهای “دوراهی” بنا داریم دو خودرویی را معرفی کنیم که طرفداران فراوانی در بازار دارند. در یکسو سورن ELX قرار دارد که بعد از دنا لوکسترین نسخه سمند محسوب شده (!) و در طرف دیگر نیز تندر 90 قرار دارد که خودرویی محبوب برای خریدارانی محسوب میشود که دنبال خودرویی بیآزار و بیحاشیه هستند.
سورن برای اولین بار در سال 87 معرفی شد و اگرچه چراغهای جلو و عقب آن نسبت به سمند معمولی تغییر یافته بودند اما این تغییرات چندان جالب نبوده و گامی رو به عقب برای ایرانخودرو محسوب میشدند. بدتر آنکه کابین این خودرو تفاوتی با سمند نداشت؛ اما با گذشت چند سال ایرانخودرو دستی بر سر و روی سورن کشید و آن را با جلوپنجرهای متفاوت و کابینی کاملاً جدید به بازار عرضه نمود. یکی از نقاط قوت برجسته سورن ELX کابین یکدست و کاملاً هماهنگ آن بوده که به نظر برخی افراد حتی برتر از دنا نیز میباشد.
در طرف دیگر تندر 90 قرار دارد که زمانی قرار بود جایگزین پیکان شود اما هماکنون به خریداران قشر متوسط نیز پوزخند میزند! اگرچه تندر 90 از نظر طراحی بدنه و کابین چندین گام عقبتر از محصولات روز و حتی برخی مدلهای قدیمی کنونی در بازار کشور است اما برای افرادی که میخواهند کمتر به تعمیرگاه سر بزنند، فضای کابین و صندوق زیادی داشته باشند و البته طراحی برای آنها در اولویت اول نیست تندر 90 خودرویی مناسب خواهد بود.
خب بیایید نگاهی به مشخصات فنی این دو خودرو بیندازیم. سورن ELX از پیشرانه ملی یا همان EF7 استفاده میکند که از نوع 4 سیلندر 1.7 لیتری با قدرت 115 اسب بخار و گشتاور 159 نیوتون متری بوده و نیروی آن از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود.
در طرف دیگر پیشرانه مطمئن تندر 90 قرار دارد که از نوع 4 سیلندر 1.6 لیتری بوده و قدرت 105 اسبی و گشتاور 140 نیوتون متری آن در کنار گیربکس 5 سرعته دستی به چرخهای جلو فرستاده میشود. به نظر میرسد حداقل در روی کاغذ سورن ELX وضعیت بهتری از نظر خروجی پیشرانه دارد اما خب به یاد داشته باشید تندر 90 خودرویی سبکتر است.
اگرچه قدرت و گشتاور پیشرانه سورن بیشتر از تندر 90 است اما اضافهوزن آن باعث میشود در بحث شتاب گیری پشت سر حریف فرانسوی-رومانیایی خود قرار گیرد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت سورن ELX حدود 12 ثانیه اعلام شده درحالیکه تندر 90 شتاب 10.2 ثانیهای دارد.
بد نیست نگاهی به مصرف سوخت این دو خودروی پرطرفدار بازار ایران بیندازیم. ایرانخودرو ادعا میکند سورن ELX در هر صد کیلومتر بهطور متوسط 7.49 لیتر بنزین میسوزاند که شاید اندکی خوشبینانه باشد. از طرف دیگر گفته شده تندر 90 هم 6.9 لیتر در هر صد کیلومتری را نشان میدهد که البته در عمل هم نشان داده خودرویی کممصرف است.
در پایان به بحث قیمت میرسیم. اگرچه که هماکنون نسخه توربوی سورن ELX و همچنین نمونههای فیس لیفت تندر 90 ارائه شده اما همچنان نسخههای معمولی این دو خودرو پرفروشتر بوده و ما هم قیمت این دو نمونه را ذکر میکنیم. نمونههای صفرکیلومتر هر دو خودرو در نمایندگی قیمتی مشابه و در حدود 38 میلیون تومان دارند درحالیکه قیمت بازار تندر 90 صفرکیلومتر چندمیلیونی گرانتر بوده و هماکنون در بازار آزاد بهایی حدود 43 تا 43 میلیون تومان دارد.
خب شما کدام خودرو را انتخاب میکنید؟ سورن ELX متحول شده یا تندر 90 مطمئن و بیدردسر؟
مقایسه مشخصات فنی | ||
تندر 90 E2 | سورن ELX | |
موتور | 4 سیلندر 1.6 لیتری | 4 سیلندر 1.7 لیتری |
قدرت | 105 | 115 |
گشتاور | 140 | 159 |
گیربکس | 5 سرعته دستی | 5 سرعته دستی |
طول | 4250 | 4534 |
عرض | 1740 | 1720 |
ارتفاع | 1525 | 1460 |
فاصله بین دو محور | 2630 | 2671 |
وزن | 1115 | 1257 |
مصرف سوخت | 6.9 | 7.49 |
حجم صندوق بار | 510 | 500 |
شتاب صفر تا صد | 10.2 | 12 |
حداکثر سرعت | 175 | 190 |
قیمت | 38.8 میلیون تومان | 38 میلیون تومان |