عبودیت هماهنگی قلبی با خدا و عبادت تجلی آن است


عبودیت هماهنگی قلبی با خدا و عبادت تجلی آن است

خبرگزاری شبستان: استاد حوزه و دانشگاه گفت: عبودیت هماهنگی قلبی با خداوند در اطاعت محض از ایشان و عبادت تجلی عبودیت است بنابراین عبادت از هر نوع آن هدف نیست بلکه وسیله عبودیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام محمود ابوالقاسمی پژوهشگر علوم قرآنی و استاد حوزه و دانشگاه، در مراسم سوگواری حضرت امام موسی کاظم(ع) که در مسجد الزهرا(س) برگزار شد، در تبین آیه ۵۶ سوره ذاریات، گفت: خداوند در این آیه قرآن کریم می‌فرماید ما جن و انس را خلق نکردیم مگر برای اینکه بندگی خدا را انجام دهند.

وی با بیان اینکه عبودیت با عبادت تفاوت دارد، عنوان کرد: عبودیت نوعی هماهنگی قلبی با خداوند در اطاعت محض از ایشان است که عبادت تجلی آن می‌تواند باشد بنابراین عبادت از هر نوع آن هدف نیست بلکه وسیله عبودیت است، برخی فقط در حد نماز واجب خدا را بندگی می‌کنند اما برخی به بیشتر از آن هم می‌پردازند.

این پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه عبادت تجلی عبودیت است، افزود: کسانی هم هستند که عبادت می‌کنند اما عبودیت ندارند نمونه بارز آن شیطان است که 6 هزار سال خدا را عبادت کرد اما عبودیت نداشت که مطیع هرآنچه خداوند گفت باشد.

حجت الاسلام ابوالقاسمی در تبین واژه سیر و سلوک، بیان داشت: سیر حرکت در شب و سلوک حرکت در روز است، عارفان حقیقی شبانه روز در مسیر بندگی خداوند با او هماهنگ هستند، به هر میزان با دستورات الهی هماهنگی داشته باشند به همان میزان از ظلمات خارج شده و به سوی نور حرکت می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه درباره مفهوم عبودیت که هماهنگی درونی با خدا برای خروج از ظلمات است با اشاره به مثالی، ابراز کرد: مسافر مشهد وقتی سوار قطار شد بخورد، بخوابد، بنوشد هر حرکتی داشته باشد به مقصد مشهد خواهد رسید، در بندگی الهی هم اگر کسی سوار قطار عبودیت الهی یعنی هماهنگی با خدا شود هر حرکت او عبادت است.

وی با بیان اینکه یکی از جلوه‌های هماهنگی با خدا یا همان عبودیت، محبت پیامبر(ص) و اهل‌بیت ایشان را به دل داشتن است، گفت: دستور خداوند برای سجده ملائکه به انسان به خاطر پیامبر(ص) و اهل‌بیت ایشان بود بنابراین ما باید از نظر قلبی خود را ائمه معصومین(ع) هماهنگ کنیم چراکه آنها بندگان حقیقی خداوند بودند.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به آیه 11 سوره حج، اظهار داشت: اکثر مردم به زبان دم از بندگی خدا می‌زنند، هر چه انسان با خداوند هماهنگی بیشتری داشته باشد به همان میزان بندگی کرده وارد نور شده و به همان میزان از معصیت و ظلمات فاصله می‌گیرد.

حجت الاسلام ابوالقاسمی با بیان اینکه ماه‌های رجب، شعبان و رمضان بهترین زمان برای هماهنگی قلبی با خداوند است، گفت: در ماه‌های رجب و شعبان بسیار به یاد خدا باشید که بتوانید با هماهنگی بیشتری وارد رمضان شوید و از مهمانی خاص الهی استفاده کنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یاد خداوند دو وجه زبانی و قلبی دارد ذکر قلبی آنچیزی است که هرچه از یاد خدا بر زبان می‌آورید در درون خود به آن فکر کنید.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا