مهم‌ترین دستاورد شرکت‌های دانش بنیان تبدیل ایده به تجارت است


مهم‌ترین دستاورد شرکت‌های دانش بنیان تبدیل ایده به تجارت است

رئیس دانشگاه فناوری نوین آمل گفت: مهم ترین دستاورد شرکت‌های دانش بنیان تبدیل ایده به تجارت است.

داوود دومیری گنجی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: علم اقتصاد شامل دو نوع اقتصاد دانایی و اقتصاد فیزیکی می‌شود.

وی با بیان این که اقتصاد دانایی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است، افزود: امروزه کشورهای توسعه یافته دنیا بابهره گیری از اقتصاد دانایی ‌و فروش ایده ها به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای درحال توسعه ، به ثروت هنگفت رسیده اند و البته کشورهای درحال توسعه باید دراین مسیر حرکت کنند زیرا چاره ای جز سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان وجود ندارد.

دومیری گنجی خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان عمدتا با حضور فارغ التحصیلان خلاق دانشگاهی که دارای ایده های نوین هستند و قصد توسعه محصول و درآمدزایی دارند شکل می گیرد.

وی گفت: لزوما قشر خاصی و یا محدودیت در این شرکت ها معنا ندارد، عموما فارغ التحصیلان دانشگاهی که فکر نوین دارند اما سرمایه ای در اختیار آن ها نیست می توانند وارد این شرکت ها شده و درصورت موفقیت درکار اشتغالزایی و ثروت ملی پایدار تولید کنند.

رئیس دانشگاه فناوری نوین آمل در پاسخ به اینکه درشرایط حاضر آیا شرکت های دانش بنیان می تواند به بهبود اقتصاد کمک کنند خاطر نشان کرد: تاسیس شرکت های دانش بنیان، اهداف سازمانی و عملکرد آن کاملا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

دومیری گنجی یادآورشد: با حمایت از شرکت های دانش بنیان گام های سریعتری برای رسیدن به بازار و تجارت جهانی برداشته می شود.

وی افزود: توسعه اقتصاد دانش محور ، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی با بهره گیری ازشرکت های دانش بنیان آینده خوبی را برای جوانان این مرز و بوم به وجود می آورد .

دومیری گنجی با بیان اینکه افراد ممتاز برخی از رشته ها نظیر رشته های پایه ،دراین شرکت ها فضای پیشرفت دارند، در مورد سهم فارغ التحصیلان بازرگانی، هنر یا دانش آموختگان فنی حرفه‌ای دراین دانش تاکید کرد: این شرکت ها عمدتا با حضور فارغ التحصیلان آکادمیک که قصد توسعه محصول را دارند شکل می گیرد.

رئیس دانشگاه فناوری نوین آمل خاطرنشان کرد: وقتی شرکتی تاسیس می شود چه دانش بنیان و چه غیردانش بنیان اشتغال و تولید ایجاد می‌شود.

وی افزود: در شرکت های دانش بنیان ایده ها تبدیل به تجارت می شود که مهم ترین دستاور این شرکت ها بوده، شما دنیای صنعتی عصرحاضر را ببینید؛ کشورهای غیرصنعتی چه چیزی ازکشورهای توسعه یافته کمتر دارند؟!

دومیری گنجی تصریح کرد: کشورهای پیشرفته صنعتی در زمینه علم، سرمایه گذاری کلان انجام دادند و حاصل این سرمایه گذاری را به قیمت میلیاردها میلیارد برابر به کشورهای دیگر می فروشند.

وی خاطرنشان کرد: این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان از نیروهای کارگرجوان جامعه استفاده نمی کنند طبیعتا نگاه غلطی به ماهیت اقتصاد محوری به این شرکت ها است.

رئیس دانشگاه فناوری نوین آمل در مورد این که آیا درحال حاضر سرمایه گذاری در شرکت‌های دانش بنیان متناسب با نیاز مازندران است،گفت: در حوزه هایی که وجود کالاهای دانش بنیان و با فناوری برتر در آن ها وجه غالب را دارد برای کشور قطعا ارزآوری خواهد داشت.

وی افزود: ازسویی دیگر، سایرحوزه‌ها و بخش‌هایی که وجود کالاهای دانش‌بنیان درآنها غلبه ندارد، اما رسوخ فناوری های برتر و ظهور محصولات دانش بنیان در آنها مشاهده می شود نظیر حمل ونقل، برق، آب و هوا می‌تواند هزینه اقتصادی را به شدت کاهش دهد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید