تزکیه و تعلیم، غایت شریعت است


تزکیه و تعلیم، غایت شریعت است

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تزکیه و تعلیم غایت شریعت است، گفت: برپایی جامعه‌ای مبتنی بر تزکیه، تربیت دینی و تشکیل یک نظام براساس دین و آموزه‌های دینی که نظام تربیتی اسلام را دنبال کند و آیات شریعت را تحقق ببخشد.

به گزارش ایسنا- حجت‌السلام‌ و المسلمین سیدابراهیم رییسی ظهر امروز 23 فروردین‌ماه در همایش «سفیر هدایت» که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: در بعثت پیامبر اسلام (ص) فرصتی است که بگویم این روز، مهم‌ترین جلوه‌های حضرت حق را شامل می‌شود. این تعبیر را در مورد هیچ حادثه‌ای در اسلام نداریم و باید گفت انسان، عالم، پیشوایان و امامان جلوه‌ خدا هستند.

وی ادامه داد: اما آنچه که در مورد بعثت آمده تجلی اعظم است، آنچه در بعثت جلوه کرد، منظر اعظم پرودگار بوده و هیچ جلوه‌ای مانند بعثت وجود ندارد.

تولیت آستان قدس افزود: سخن از توحید خالقی نیست که همه به آن متعقدند در اینجا سخن از توحید حقوقی است و در توحید خالقی گفته می‌شود که اگر از همه آن‌هایی که در قلعه موحدان می‌ایستند سوال کنید که خالق آسمان کیست، بی‌شک می‌گویند خداست.

رئیسی خاطرنشان کرد: اما در توحید ربوبی سخن از توحید حقوقی است و در اینجا سخن از رب، مربی و تربیت انسان بوده اما در اینجا سوال مطرح می‌شود تربیت یعنی چه. احیا تمایلات عالی نفسانی انسانی را تربیت می‌گویند. این احیا تمایلات عالی در زندگی انسان چگونه صورت می‌گیرد؟

تولیت آستان قدس تاکید کرد: موضوع مهمی که در ارتباط با شریعت وجود دارد آن است که ما در شریعت احکام و آیاتی داریم که اهداف، غایات و احکام شریعت نیز در آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه تزکیه و تعلیم غایت شریعت است، تصریح کرد: برپایی جامعه‌ای مبتنی بر تزکیه، تربیت دینی و تشکیل یک نظام بر اساس دین و آموزه‌های دینی که نظام تربیتی اسلام را دنبال کند و آیات شریعت را تحقق ببخشد.

رئیسی با اشاره به اینکه عالمان وارثان انبیا هستند و تحقق جامعه‌ای مبتنی بر آموزه‌های دینی رسالت سنگینی است، بیان کرد: امروز در جمع عالمان سنی اشاره کنیم آنچه که امروز حوزه‌ها، نگاه دانشمندان به‌خصوص علوم دینی را تهدید می‌کند سکولاریسم از نوع سکولاریسم الحادی نیست، زیرا حوزه‌ها، مراکز علمی و دانشمندان ما هیچ زمانی با سکولاریسم از نوع الحادی تهدید نمی‌شوند.

تولیت آستان قدس اضافه کرد: اساس حوزه‌ها و مراکز علمی بر توحید قرار دارد آن چیزی که به عنوان تهدید برای این مراکز به‌شمار می‌آید سکولاریسم از نوع معنوی نیست زیرا که اساس آنچه که در دین وجود دارد دعوت به عرفان دینی است.

رییسی گفت: اما نوع سوم از سکولاریسم تحت عنوان سکولاریسم اجتماعی تهدیدکننده بوده و در این بخش نگاه آن به این صورت بوده که دین یک عمل شخصی و خصوصی است و نمی‌تواند در عرصه زندگی انسان معاصر امروز نقش‌آفرینی کند و این تهدیدی برای نگاه دین و نگاه به کارآمدی دین بوده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی بعضی از افراد گاهی در کسوت روحانی قلم می‌زنند و اظهار نظر می‌کنند حاکی از اینکه آیا دین می‌تواند پاسخگوی نیاز امروز انسان و انسان معاصر باشد؟

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: تهدید سکولاریسم اجتماعی یعنی آیا دین ظرفیت این را دارد که به تمام نیازها و سوالات اجتماعی، فرهنگی و تمامی لایه‌های اجتماعی امروز معاصر پاسخگو باشد. در اینجا پاسخ آن بوده که بعثت پیامبر(ص) همین امروز بوده، نیاز جدی بشریت امروز و انسان معاصر است و همین امروز فریاد پیامبر(ص) بلند بوده و همین امروز بعثت وجود دارد.

رییسی عنوان کرد: بعثت در هر روزی برای بشریت امروز ضرورت دارد برانگیخته شدن انسان‌هایی که دعوت جوامع بشری را به عدالت، خداپرستی، به ضدیت با ظلم و استکبار و نیز با ضدیت با انواع فسادها را قبول کردند نشان دهنده آن بوده که همین روز بعثت است.

وی تصریح کرد: امروزه جوامع بشری بیش از هر زمان دیگری نیاز به بعثت، علما و دانشمندان بصیر همراه با معنویت و عقلانیت دارد. علاوه بر این موارد در حال حاضر جوامع به بالندگی، نگاه انقلابی و جهادی، حرکت در جهت گره‌گشایی نیازمند است.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: امروز بیش از هر زمانی ما نیازمند اتحاد، وحدت، بصیرت و بصیرت‌آفرینی هستیم و در این راستا مقام معظم رهبری همواره به ما گوشزد می‌کنند که نسبت به بصیرت و بصریت آفرینی آگاهی داشته باشیم.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از خوانندگی سگ سخنگو با آهنگ صادق بوقی میگه آو آو آو آو...