سیره علمی و عملی امام موسی کاظم (ع) در جامعه مورد توجه قرار گیرد


سیره علمی و عملی امام موسی کاظم (ع) در جامعه مورد توجه قرار گیرد

ارومیه- مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت: سیره علمی و عملی امام موسی کاظم (ع) در جامعه مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام محمد دادش زاده در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) اظهارداشت: زندگانی امام کاظم (ع) با اوج قدرت خلافت عباسی همزمان بود و ایشان در برابر حکومت وقت، تقیه می‌کردند و شیعیان را نیز به این کار سفارش ‌می‌فرمودند. با این وجود ایشان در مناظره و گفتگو با خلفای عباسی و دیگران همواره تلاش می‌کردند از خلافت عباسیان مشروعیت‌زدایی کنند.

وی ادامه داد: ایشان در مواردی که خلفای عباسی با انتساب خود به پیامبراسلام (ص) در صدد مشروعیت‌ بخشی به حکومت خود بودند، نسبت خود را مطرح فرموده و با این کار نشان می‌دادند که او از عباسیان به پیامبر (ص) نزدیک‌تر است. از جمله در گفتگویی که میان امام و هارون عباسی رخ داد، امام کاظم (ع) با تکیه بر آیاتی از قرآن کریم از جمله «آیه ی مباهله»، انتساب خود به پیامبر (ص) را از طریق مادرش حضرت زهرا (س) اثبات کردند.

وی اضافه کرد: مناظرات و گفتگوهایی از امام موسی بن جعفر (ع) با برخی عالمان یهودی و مسیحی در منابع تاریخی و حدیثی نقل شده است. گفتگوهای ایشان با عالمان ادیان دیگر، پاسخ به پرسش‌های آنان بوده است. در «مسند الامام الکاظم» بیش از ۳۰۰۰ حدیث از آن امام گردآوری شده که شماری از آنها را برخی از اصحاب به اجماع روایت کرده‌اند، همچنین وی سازمان وکالت را گسترش داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خاطرنشان کرد: منابع شیعه و سنی، علم، عبادت، بردباری و بخشندگی امام موسی کاظم (ع) را ستوده‌ و ایشان را «کاظم» و «عبد صالح» لقب داده‌اند. بزرگان اهل‌ سنت به امام هفتم شیعیان به‌عنوان یک عالم دینی احترام می‌گذاشته و همچون شیعیان به زیارت بارگاهشان می‌رفتند. آرامگاه امام کاظم (ع) به همراه مرقد نوه‌اش امام جواد (ع) در نزدیک بغداد، به «حرم کاظمین» شهرت دارد و زیارتگاه مسلمانان به‌ویژه شیعیان است.

حجت الاسلام داداش زاده با بیان اینکه در میان مناقب بی شمار امام هفتم علیه السلام خلوت با معشوق و مناجات با قاضی الحاجات، درخشندگی خاصی دارد و بدین جهت آن حضرت را «عبد صالح، راهب بنی هاشم و زین المتهجدین » لقب داده اند گفت: توجه به سیره علمی و عملی امام موسی کاظم (ع) موضوعی است که از اهمیت زیادی برخوردار است و امروزه باید مورد توجه تمام مسلمانان و مخصوصا جوانان قرار بگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...