15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War


15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War

بر کسی پوشیده نیست که مجموعه God of War بیش از هر چیزی، به باس‎‌ فایت‌های مهیج و تکرار نشدنی‌اش، معروف است. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به 15 مورد از بهترین باس‌ فایت‌های کل مجموعه خدای جنگ پردازیم. استودیوی محبوب «سانتا مونیکا» (Santa Monica) در این چند سال اخیر دست آورد‌های زیادی را...

بر کسی پوشیده نیست که مجموعه God of War بیش از هر چیزی، به باس‎‌ فایت‌های مهیج و تکرار نشدنی‌اش، معروف است. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به 15 مورد از بهترین باس‌ فایت‌های کل مجموعه خدای جنگ پردازیم.

استودیوی محبوب «سانتا مونیکا» (Santa Monica) در این چند سال اخیر دست آورد‌های زیادی را با مجموعه God of War به ارمغان آورده است و حالا که به انتشار قسمت جدید و نسل هشتمی این اثر اکشن انحصاری نزدیک شده‌ایم، بد نیست نگاهی به گذشته این مجموعه بیندازیم. همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، مجموعه God of War جدای از موسیقی هیجان‌انگیز، اکشن و مبارزات خشن، خون و خونریزی بسیار زیاد و شخصیت بزن بهادر کچل، یک مشخصه جذاب دیگر نیز دارد و آن چیزی نیست جز باس‌ فایت‌های به یادماندنی و تکرار نشدنی. شاید در طول تاریخ تنها چند مجموعه انگشت شمار (The Legend of Zelda، Metal Gear Solid و Dark Souls) را در کنار God of War بتوانیم نام ببریم که موفق شده‌اند با هر قسمت، انتظار طرفدارانش را با باس فایت‌های فک برانداز و خلاقانه برآورده کنند. به جرات می‌توان گفت در مجموعه God of War هیچ باس فایتی وجود ندارد که بازیکنان آن را فراموش کنند و یا از آن لذت نبرند.

خوشحالیم که بازی God of War جدید نیز با وجود تغییرات بسیار زیاد، همچنان سنت قدیمی و دیرینه خودش را حفظ کرده و خبرها حاکی از آن است که مبارزات و باس فایت‎‌های این بازی نیز همانند گذشته خشن، بزرگ، جذاب و به یاد ماندنی خواهند بود. البته نمی‌توانیم نظر قطعی در این مورد بدهیم چرا که این عنوان هنوز منتشر نشده و برای تجربه آن باید تا 31 فروردین 1397 صبر کنیم، اما حداقل می‌توانیم در حالی که برای مقابله با خدایان اسکاندیناوی لحظه شماری می‌کنیم، به دوران خدایان یونانی برگشته و بهترین مبارزات کریتوس در 6 قسمت (God of War 1 ،God of War 2 ،God of War 3 ،God of War Ascension ،God of War Chains of Olympus ،God of War Ghost of Sparta) گذشته را در این مطلب لیست کنیم. اگر با ترتیب این لیست موافق نیستید، می‌توانید نظر خود را با ما در میان بگذارید.

در ادامه می‌توانید لیست 15 باس فایت برتر مجموعه God of War را مطالعه کنید (خطر اسپویل داستان):

پادشاه بربرها- GOD OF WAR 2

15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War

قسمت دوم بازی God of War دارای باس فایت‌ها و مبارزات بزرگ زیادی بود، به همین دلیل رعایت کردن عدالت درمورد آن‌ها کمی مشکل است، اما یکی از فراموش نشدنی‌ترین مبارزات کریتوس در این قسمت، به رویارویی او با «آلریک» (Alrik)، پادشان بربرها، مربوط می‌شود. آلریک همان شخصی بود که برای اولین بار کریتوس و سپاهش را در میدان نبرد شکست داد و باعث شد که کریتوس برای نجات پیدا کردن از مرگ، دست به دامان اریس، خدای جنگ شده و با تقدیم روح خود، به برده او تبدیل شود و پس از آن اتفاق بود که داستان مجموعه God of War رقم خورد. احتمالا با ما موافق هستید که آلریک یکی از مهم‌ترین دشمنان (غیر خدای) کریتوس بوده و مبارزه با او که به تازگی همراه با اسبش از دنیای مردگان برگشته، حس و حال عجیبی را با خود به همراه داشت. به همه این موارد موسیقی فوق‌العاده بازی را نیز اضافه کنید که در آن صحنه به نقطه اوج خود می‌رسد و بازیکنان را وادار می‌کند تا بدون کوچک‌ترین فکری به آلریک حمله‌ور شوند.

ثاناتوس- GOD OF WAR: GHOST OF SPARTA

15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War

بازی God of War: Ghost of Sparta نیز همانن دیگر قسمت‌های این مجموعه سرشار از باس فایت‌ها و مبارزات خاطره‌انگیز بود، اما بدون شک یکی از بهترین مبارزات این قسمت، به آخرین بخش از بازی و رویارویی با ثاناتوس برمی‌گردد. این مبارزه علاوه‌بر صحنه‌های سینمایی و ست پیس‌های راضی کننده‌ای که داشت، به دلیل همکاری کیرتوس با برارد خونی‌اش برای از بین بردن ثاناتوس سر و صدای زیادی به پا کرد.

هرمس- GOD OF WAR 3

15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War

اگر تنها بر روی مبارزه (حتی نمی‌شود اسمش را مبارزه گذاشت!) کریتوس با هرمس تمرکز کنید، شاید او را به عنوان یک باس فایت در قسمت سوم این مجموعه قبول نداشته باشید، اما علت وجود نام هرمس در این لیست با وجود بسیاری از باس‌ فایت‌های بزرگ دیگر، در مبارزه نهایی خلاصه نمی‌شود، بلکه آن صحنه‌های تعقیب و گریز است که خون بازیکنان را به جوش می‌آورد. هرمس با علم به اینکه کریتوس هیچ وقت نمی‌تواند از لحاظ سرعت با او برابری کند، مدام در طول مسیر چند قدم جلوتر می‌ایستد و او را مسخره می‌کند. این رفتار او نه تنها شخصیت کریتوس، بلکه بازکنان را نیز عصبی کرده و به همین دلیل دیدن قطع کردن پاهای او و دزدین چکمه‌های سرعتش با آن صحنه‌های دکمه زنی بسیار لذت بخش بوده و حس بسیار خوبی را به بازیکنان منتقل می‌کند.

هکاتانکریس- GOD OF WAR: ASCENSION

15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War

بازی God of War: Ascension از نظر بسیاری از بازیکنان و منتقدان یکی از ناامید کننده‌ترین قسمت‌های مجموعه God of War: Ascension و بدترین ساخته استودیوی سانتا مونیکا به شمار می‌رود، اما با وجود این موضوع، نمی‌توانیم باس فایت اولیه کریتوس در این بازی با هکاتانکریس را نادیده بگیریم که موفق شد از آخرین قدرت کنسول کهنه کار و نسل هفتمی پلی‌استیشن 3 استفاده کرده و مرزهای گرافیکی را در آن کنسول جا به جا کند. شاید این باس فایت همانند مبارزه با کرونوس بزرگ نباشد و یا از لحاظ داستانی چندان اهمیتی برای بازیکنان نداشته باشد، اما بی‌انصافی است اگر بگوییم این مبارزه تماشایی و هیجان‌انگیز نبود. در واقع مبارزه با هکاتانکریس یکی از بهترین بخش‌های بازی God of War: Ascension به شمار می‌رود.

کراکن- GOD OF WAR 2

15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War

کراکن، هویلای افسانه‌ای، در قست دوم بازی God of War چیزی نیست که بازیکنان را از لحاظ طراحی یا اندازه شگفت‌زده کند، بلکه این نحوه مبارزه با اوست که یکی از خاطره‌انگیز‌ترین باس فایت‌های مجموعه God of War را رقم می‌زند. مبارزه با او طوری طراحی شده که هم پازل است و هم اکشن به این صورت که بازیکنان برای شکست دادن او باید پاهایش را در تله بیندازند و سپس آن‌ها را قطع کنند و در نهایت با سوراخ کردن سر او توسط پلی که کراکن بر روی آن قرار دارد و هموار کردن راه خود به سمت خواهران تقدیر، این مبارزه را به پایان برسانند.

خواهران تقدیر (لاکسیس و آتروپوس)- GOD OF WAR 2

15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War

داستان قسمت دوم مجموعه God of War به شکلی پیش می‌رود که کریتوس مجبور می‌شود برای شکست دادن پدر خود (زئوس) با خواهران تقدیر سرشاخ شود. مبارزه کردن با خواهران تقدیر برای انسان‌های فانی آخر و عاقبت خوبی ندارد چرا که در افسانه‌های یونانی (که مجموعه God of War با الهام از آن‌ها ساخته شده است)، این خواهران تقدیر هستند که سرنوشت همه انسان‌ها را می‌نویسند و گذشته، حال و آینده آن‌ها را مشخص می‌کنند. البته احتمالا همه بازیکنان در جریان هستند که کریتوس انسان معمولی نیست و یک نیمه خدا محسوب می‌شود. او در مبارزه با خواهران تقدیر وارد چالش سختی می‌شود، چرا که نه تنها باید با 2 تا از آن‌ها به صورت همزمان بجنگد، بلکه باید از اتفاقاتی که در گذشته رخ داده‌اند نیز (مانند شکست دادن اریس) محافظت کند و اجازه ندهد تا خواهران تقدیر، گذشته او را تغییر دهند و به نوعی او را در گذشته به قتل برسانند.

زئوس- GOD OF WAR 3

15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War

مبارزه کریتوس و زئوس ترکیبی از همه المان‌های خوبی است که در طول مجموعه شاهدش بودیم. کریتوس سرانجام موفق می‌شود در یک مبارزه تن به تن در مقابل پدرش (بخوانید دشمن دیرینه‌اش) قرار بگیرد. او در این بخش برای زجرکش کردن او و انداختن فک بازیکنان از هیچ چیزی دریغ نمی‌کند. از زاویه ساید اسکرول دوربین که مبارزه را به شکل نزدیک نشان می‌دهد گرفته تا ناتوانی زئوس (خدای خدایان) در شکست دادن کریتوس با وجود استفاده از همه قدرت‌های خود، پیدا شدن سر و کله گایا و ادامه پیدا کردن این مبارزه در قلب او، رفتن به ذهن پریشان کریتوس و ملاقات کردن با پاندورا و گناه‌های گذشته کریتوس، خلاص شدن از شر تمام سلاح‌ها و مشت زدن به زئوس با دستان خالی تا جایی که تصویر از خون او تماما به رنگ سرخ درمی‌آید، همه و همه باعث می‌شوند که یک پایان بسیار حماسی و راضی کننده را از سگانه این مجموعه شاهد باشیم که تا سال‌ها نتوانیم آن را فراموش کنیم.

پرسفون و اطلس- GOD OF WAR: CHAINS OF OLYMPUS

15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War

شاید بسیاری از بازیکنان بازی God of War Chains of Olympus را صرفا به خاطر اینکه یک نسخه فرعی محسوب شده و برای کنسول دستی PSP منتشر شد، فراموش کرده و توجهی به آن نداشته باشند، اما این بازی نیز در باس فایت آخر خود سنگ تمام می‌گذارد. مبارزه آخر این قسمت از مجموعه God of War از چند لایه تشکیل شده و بار احساسی بالایی نیز دارد. کریتوس مجبور می‌شود تا هم با پرسفون و هم اطلس به صورت همزمان بجنگد و موفق می‌شود آن‌ها را شکست دهد. بار احساسی این قسمت نیز مربوط به دختر کریتوس بوده که آتش این نبرد را شعله‌ور می‌سازد. همانطور که پیش‌تر گفتیم، این باس فایت همانند خود بازی چندان مورد توجه بازیکنان قرار نگرفت درصورتی که یکی از بهترین مبارزات کریتوس در طول مجموعه God of War محسوب می‌شود چرا که همه موارد از جمله سینمایی بودن، حماسی بودن، احساسی بودن و هیجان‌انگیز بودن را دارد.

محافظ پاندورا- GOD OF WAR 1

15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War

قسمت اول مجموعه God of War باس فایت چندان زیادی نداشت، اما همان تعداد اندک هم بسیار خوب از آب درآمده و در ذهن‌ها ماندگار شدند. هرچند جذابیت مبارزه با هایدرای اول بازی قابل کتمان نیست، اما باس‌ فایت‌های دیگری نیز در این قسمت وجود داشتند که از طراحی و گیم‌پلی بسیار خوبی بهره می‌بردند. یکی از این باس فایت‌ها، محافظ معبد پاندورا است که به شکل یک گاو غول‌پیکر وارد صحنه شده و عرض اندام می‌کند. این بخش از بازی بسیار جذاب و در عین حال بسیار سخت طراحی شده و بازیکنان مجبور می‌شوند برای شکست دادن آن هیولا در طی چندین مرحله زره ضخیم او را از تنش جدا کرده و در نهایت به وسیله یک زوبین بزرگ او را به دیوار میخکوب کنند. گرافیک بازی و به خصوص طراحی مینیاتور در آن زمان (13 سال پیش) بر روی کنسول خاطره‌انگیز پلی‌استیشن 2 بسیار تماشایی بود و از آهنگ گوش‌نواز بازی در آن بخش نیز نمی‌توان غافل شد.

هرکول- GOD OF WAR 3

15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War

این شاید هزارمین باری باشد که کریتوس برای کشتن یکی دیگر از اعضای خانواده خود اقدام می‌کند. البته برای شخصی که پدر، خواهر، همسر و دختر خود را به قتل می‌رساند، کشتن برادر ناتنی (هرکول) نمی‌تواند ضربه روحی سنگینی برایش به شمار رود. لازم به ذکر بوده که در قسمت سوم این مجموعه شاهد باس فایت‌های بسیار عظیمی هستیم چرا که کریتوس به معنای واقعی کلمه با خدایان و تایتان‌ها وارد نبرد می‌شود، به همین دلیل هرکول که او نیز همانند کریتوس یک نیمه خدا است، یک باس‌ فایت بزرگ محسوب نمی‌شود، اما این مورد اندکی از جذابیت مبارزه با این شخصیت کم نمی‌کند. نکته جالب ماجرا این است که کریتوس پس از کشتن اکثر دشمنان مطرح خود، چیزی از آن‌ها را به عنوان غنیمت جنگی برمی‌دارد و دستکش‌هایی که از هرکول به او می‌رسند، یکی از قوی‌ترین سلاح‌های کل مجموعه God of War بوده که این مورد نیز جذابیت مبارزه با هرکول را دوچندان می‌کند.

هیدیس- GOD OF WAR 3

15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War

رو در رو شدن با خدای مرگ به خودیه خود ترسناک است، چه برسد به اینکه شخصی همانند کریتوس واقعا بخواهد برای انتقام گرفتن از المپوسی‌ها، او را شکست دهد. هیدیس یکی از آن باس فایت‌هایی است که سازندگان تعادل بسیار خوبی را برای شکست دادن آن در بازی اعمال کرده‌اند. به عنوان مثال بازیکنان مجبور می‌شوند برای غلبه بر هیدیس، از سلاح‌های مختلفی را به کار گیرند و علاوه‌بر ضربه زدن، از فکر خود نیز استفاده کرده و از دفاع و جای خالی دادن هم غافل نشوند. هیدیس با هر ضربه‌ای که می‌خورد عصبانی‌تر و قوی‌تر شده و تاکتیک مبارزه خود را تغییر می‌‌دهد. راستش را بخواهید هنوز هم با دیدن جدا شدن گوشت از بدن هیدیس و مشاهده روده‌ها و دنده‌های او دهانمان باز می‌ماند. کریتوس در نهایت با شمشیرهای خود هیدیس، روح او را از جسمش خارج کرده و به این باس فایت حماسی و هیجان‌انگیز هم پایان می‌دهد.

هایدرا- GOD OF WAR 1

15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War

مبارزه با هایداری 3 سر وسط دریایی طوفانی، اولین باس فایتی بود که در مجموعه God of War شاهدش بودیم و به نوعی در همان قدم‌های نخست، سازندگان ما را با دنیا و حال و هوای این مجموعه هک اند اسلش آشنا کردند. مبارزه با هایدرا نه تنها به دلیل اولین باس فایت بودن، بلکه به خاطر طراحی منحصربه فرد و گرافیک بالایی که در زمان انتشار داشت در ذهن‌ها ماندگار شد. البته کشتن این هیولای چند سر چندان آسان نبود و بازیکنان باید با تک تک سرهای او به صورت جداگانه دست و پنجه نرم می‌کردند تا به سر اصلی و مرکزی برسند. از بین بردن آن به وسیله دکل کشتی و طی صحنه‌های دکمه‌زنی سینمایی ایده بسیار خوبی بود و هیجان این باس فایت را به نهایت رساند به شکلی که پس از گذشت 13 سال از انتشار، هنوز هم از آن به عنوان یکی از بهترین باس‌ فایت‌های آغازین در بازی‌های هک اند اسلش یاد می‌شود.

پوسایدون- GOD OF WAR 3

15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War

به محض اینکه قسمت سوم مجموعه God of War را شروع کنید، متوجه می‌شوید که این بار با یک بازی کاملا اکشن در مقایس بسیار بزرگ طرف هستیم که قرار است حتی وقت سر خاراندن را نیز از بازیکنان بگیرد. پوسایدون اولین باس فایتی است که کریتوس را به چالش می‌کشد و به وسیله قدرت‌های خارق‌العاده خود صحنه‌های بسیار تماشایی و چشم‌نوازی را خلق می‌کند. گرافیک بازی در این بخش هم از لحاظ هنری و هم فنی به قدری بالا بود که پس از گذشت 8 سال هنوز هم برای بازیکنان آزار دهنده نیست و قابل قبول شمرده می‌شود. علاوه‌بر مبارزه خود کریتوس با اسب‌های آبی پوسایدن، دیدن مبارزه گایا در پس زمینه با دیگر نوچه‌های خدای دریاها نیز بسیار لذت بخش بود. در صحنه آخر این باس فایت، دوربین به حالت دوم شخص (زاویه دید شخصیت مقابل) تبدیل می‌شود و خشم کریتوس به همراه ضربه‎‌های مهلکی که به پوسایدون وارد شود را به شکل قابل درک و ملموسی به تصویر می‌کشد. در نهایت کرتوس با فرو بردن انگشت‌های خود در چشمان پوسایدون، اولین خدای قسمت سوم را از بین می‌برد. جالب است بدانید برای کور کردن او، بازیکنان باید آنالوگ‌های کنترلر را همزمان به داخل فشار می‌دادند که همان حس فرو کردن انگشت را به نحو احسنت تداعی می‌کرد.

مجسمه ورودی شهر رودز- GOD OF WAR 2

15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War

باس فایت مجسمه غول آسای شهر رودز همانند دیگر باس فایت‌های قسمت دوم مجموعه God of War دارای چندین لایه بوده که بازیکنان می‌بایست با صبر و حوصله از سد آ‌ن‌ها عبور می‌کردند. به عنوان مثال این مجسمه در ابتدای بازی از فاصله دور به کریتوس حمله می‌کند و مزاحم پیشرفت او می‌شود، و سپس کریتوس فاصله را با او به حداقل رسانده و با استفاده از یک زوبین خودش را به سمت صورت آن پرت کرده و چشمش را کور می‌کند. پس از آن وارد بدن او شده و اتصالات داخلی‌اش را از بین می‌برد و باعث فروپاشی این مجسمه می‌شود. استودیوی سانتا مونیکا با قرار دادن این باس فایت در ابتدای قسمت دوم نه تنها انتظارات از این مجموعه را شدیدا بالا برد، بلکه ثابت کرد که در ساخت باس فایت‌ها ید طولانی داشته و موفقیت قسمت اول اتفاقی نبوده است. مجسمه ورودی شهر رودز نه فقط در قسمت دوم بلکه در کل مجموعه God of War نیز به یکی از خاطره‌انگیزترین و بهترین باس‌ فایت‌ها تبدیل شده است.

کرونوس- GOD OF WAR 3

15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War

اگر می‌خواهید ماهیت مجموعه God of War را به صورت خلاصه وار برای کسی که با این سری آشنا نیست تعریف کنید، تنها کافی‌ است تا نبرد کریتوس با کرونوس تایتان را به آن شخص نشان دهید تا درک کاملی از گیم‌پلی، مبارزات و نوع خشونت این مجموعه پیدا کند. مبارزه با کرونوس نه تنها بهترین باس فایت مجموعه God of War، بلکه یکی از بهترین مبارزات در مقیاس بزرگ بین بازی‌های هک اند اسلش به شمار رفته و کلاس درسی برای سازندگان دیگر محسوب می‌شود. با دیدن اندازه کرونوس و مقایسه کردن آن با شخصیت اصلی که قصد دارد او را شکست دهد، نفس بازیکنان بند خواهد آمد. البته این اندازه غول‌پیکر معایب خودش را نیز دارد چرا که کرونوس نمی‌تواند به درستی کریتوس را ببیند و یا اینکه موقعیت او را بر روی بدن خود تشخیص دهد به همین خاطر کریتوس موفق می‌شود با جابه جایی بر روی بدن کرونوس، او را عصبی کرده و با باز کردن زنجیر معبد پاندورا (که بر روی کرونوس قرار دارد) تعادل او را به هم زده و او را شکست دهد. البته زیبایی این بخش و عظمت آن را نمی‌توانیم تنها در چند کلمه بیان کنیم و برای درک آن توصیه می‌کنیم که حتما این بخش از مجموعه God of War را تماشا کنید.

' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '
15 مورد از بهترین باس فایت‌های مجموعه God of War

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازی دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواب فرهاد در بیداری