افزایش میزان تستوسترون، گیاهان دارویی موثر


افزایش میزان تستوسترون، گیاهان دارویی موثر

تستوسترون یک نوع هورمون استروئیدی است که در تخمدان‌ها، بیضه‌ها و غدد فوق‌کلیوی ساخته و ترشح می‌شود و در تمام طول عمر ما موردنیاز است.

تستوسترون پایین می‌تواند برای مردان و زنان مشکل‌ساز باشد. اغلب در مورد دومی زیاد صحبت نمی‌شود اما کمبود تستوسترون می‌تواند مانع باردار شدن یک زن شود. هم زنان و هم مردان در صورتی که مشکل سطوح تستوسترون پایین‌شان را حل نکنند، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به مشکلات قلبی، پوکی استخوان، زوال عقل و وضعیتی به نام آندروپوز قرار می‌گیرند.

تستوسترون چیست و چرا مهم است؟
تستوسترون یک نوع هورمون استروئیدی است که در تخمدان‌ها، بیضه‌ها و غدد فوق‌کلیوی ساخته و ترشح می‌شود و در تمام طول عمر ما موردنیاز است.
هورمون‌های استروئیدی از کلسترول مشتق می‌شوند و انواع مختلفی از آنها وجود دارد که اثرات متعددی روی بدن می‌گذارند.
مطالعات در مورد فایده‌ی جایگزینی تستوسترون مصنوعی، چندان قاطع نیستند بنابراین ضروری است هر کسی که از تستوسترون پایین رنج می‌برد (هم مردان و هم زنان) اول آزمایشات لازم برای تشخیص مشکلش را انجام دهد و سپس راه‌های طبیعی را برای افزایش سطوح تستوسترون امتحان کند. برای افزایش طبیعی تستوسترون بدن‌تان، گیاهان زیر را امتحان کنید:

علف بز شاخی
علف بز شاخی، یک گیاه چینی است که اغلب به منظور افزایش سطوح تستوسترون در مردان و زنان تجویز می‌شود. ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی اصلی آن که باعث افزایش تستوسترون می‌شود، ایکارین نام دارد.
در حال حاضر مطالعات نشان می‌دهند که این گیاه درواقع بجای افزایش سطوح تستوسترون، از اثرات تستوسترون در بدن تقلید می‌کند.
علف بز شاخی در اغلب موارد برای میل جنسی کم که می‌تواند ناشی از سطوح تستوسترون پایین باشد، تجویز می‌شود.
با توجه به شواهد داستان‌گونه و درمانگران طبیعی که این گیاه را برای بیماران‌شان تجویز کرده‌اند، مشخص شده که علف بز شاخی به بهبود حافظه، مقابله با تکرر ادرار، کاهش بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در اندام‌ها، تنظیم قاعدگی و همچنین افزایش سطوح تستوسترون پایین کمک می‌کند. مقدار معمول توصیه‌شده، ریختن ۳ تا ۹ گرم از این گیاه در داخل چای و مصرف آن است.

خارخاسکخارخاسک
خارخاسک سال‌هاست که در طب سنتی چین و هند به کار می‌رود. با توجه به مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ در مجله‌ی Phytomedicine منتشر شد، مشخص شد که این گیاه باعث افزایش تستوسترون در مطالعات حیوانی شده است.
اثر دیگر آن افزایش میل جنسی است که اغلب در افراد دارای تستوسترون پایین، کاهش می‌یابد. برخی منابع می‌گویند که خارخارسک می‌تواند به اختلال نعوظ و عملکرد ورزشی نیز کمک کند.
این گیاه در میان بدنسازان و افرادی که در تمرینات شدید شرکت می‌کنند، بسیار محبوب است، چون می‌تواند به بهبود زمان ریکاوری، افزایش سنتز پروتئین، افزایش انرژی، بهبود تعادل نیتروژن و افزایش شدت تمرین کمک کند.
بخشی از خارخاسک که عامل اصلی فعالیت بیولوژیکی محسوب می‌شود، ساپونین‌های استروئیدی موجود در این گیاه است که مسئول تولید تستوسترون هستند.

Bulbine Natalensis
این گیاه بومی آفریقای جنوبی است و بارها در آزمایشات حیوانی ثابت شده که سطوح تستوسترون را به میزان قابل توجه ۳۴۷ درصد افزایش می‌دهد. یکی از این مطالعات حیوانی توسط دانشگاه فورد هار در آفریقای جنوبی انجام شد و نشان می‌دهد که این گیاه قادر است سطوح تستوسترون را افزایش دهد.
یک مطالعه‌ی انسانی که تأثیر عصاره‌ی این گیاه را مورد بررسی قرار داد، دریافت شرکت‌کنندگانی که دوزهایی بین ۲۵ و ۵۰ میلی‌گرم/کیلکوگرم از وزن بدن دریافت کردند، اثراتی مبنی بر افزایش سطوح تستوسترون نشان دادند.
تستوسترون یک هورمون اساسی برای مردان و زنان است و اگر شما از یک مشکل سلامتی رنج می‌برید که ممکن است ناشی از کمبود تستوسترون باشد، نباید آن را نادیده بگیرید.
به علاوه هنگامی که یک هورمون از تعادل خارج شود، می‌تواند باعث سایر اختلالات هورمونی شود بنابراین بهتر است یک آزمایش کامل هورمونی انجام دهید تا مطمئن شوید که علت بیماری‌تان مشخص شده و سپس بر طبق آن به دنبال درمان مناسب بروید.
همچنین نمی‌توان برای همه‌ی افراد یک نسخه‌ی واحد پیچید. بنابراین همیشه قبل از امتحان کردن هر کدام از گیاهان بالا حتما با پزشک‌تان مشورت کنید، چون ممکن است مصرف آنها به همراه برخی از داروهایی که در حال حاضر از آنها استفاده می‌کنید، مجاز نباشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در