هدف از دیدار قریب‌الوقوع ترامپ با ولیعهد ابوظبی چیست؟


هدف از دیدار قریب‌الوقوع ترامپ با ولیعهد ابوظبی چیست؟

روسیا الیوم گزارش داد ایران، یمن و بحران قطر سه پرونده اصلی در مذاکرات دونالد ترامپ و ولیعهد ابوظبی خواهند بود.

باشگاه خبرنگاران: کاخ سفید از دیدار قریب الوقوع دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی برای بررسی حل بحران کشور‌های حاشیه خلیج فارس خبر داد. محافل سیاسی احتمال می‌دهند بحران یمن نیز در گفتگو‌های دو طرف مطرح شود.

خبرنگار این شبکه گفت: بحران یمن بدون شک در فهرست گفتگو‌های دیدار قریب الوقوع شیخ محمد بن زاید آل نهیان و دونالد ترامپ خواهد بود. مقابله با ایران و مبارزه با تروریسم نیز از دیگر موضوعات مورد بحث دو طرف خواهد بود. اما طبیعتا بحران روبه رشد کشور‌های حاشیه خلیج فارس در رأس برنامه‌های این دیدار قرار دارد، به ویژه که به اعتقاد ناظران این دیدار پس از سفر امیر قطر به واشنگتن برگزار می‌شود.

مصطفی الزرعونی، سردبیر روزنامه الخلیج تایمز در این باره گفت: «این یک دیدار بسیار مهم است و در آن درباره بسیاری از پرونده‌های حساس منطقه گفتگو خواهد شد، از جمله موضوع تروریسم که همچنان تهدیدی برای منطقه است و موضوع جنگ در یمن و اینکه تا چه زمانی ادامه می‌یابد. قطر باید از مواضع خود کوتاه بیاید و به درخواست‌هایی که حدودا یکسال پیش مطرح شده است پاسخ گوید و سپس بر میز مذاکره و گفتگو بنشیند».

خبرنگار روسیا الیوم تاکید کرد: با وجود محوری بودن نقش آمریکا در شکل‌گیری معادلات راهبردی در منطقه خلیج فارس، اما محافل سیاسی در ابوظبی همچنان اصرار دارند که حل بحران خلیج فارس منحصرا از طریق عربستان که هم پیمان امارات و خواهر بزرگتر همه کشور‌های حاشیه خلیج فارس است، میسر می‌شود.

حمد الکعبی، معاون سردبیر روزنامه اماراتی الاتحاد در این خصوص گفت: «بدون شک حل بحران قطر در ریاض است نه در هیچ کشور و پایتخت و نقطه دیگری در جهان. کشور‌های تحریم کننده قطر ۱۴ شرط را برای قطر تعیین کرده اند از جمله توقف حمایت مالی از تروریسم و پناه دادن به برخی از گروه‌های تروریستی و مجرمان. اما قطر قصد ندارد این شرط‌ها را بپذیرد و اجرا کند و از این موضوع طفره می‌رود و به بین المللی کردن بحران رو آورده است».

خبرنگار در پایان گفت: این تحولات در حالی است که اخیرا آشکار شده است ریاض طرحی را در دست بررسی دارد که به حفر کانالی در نوار مرزی با قطر منجر می‌شود و در صورت اجرایی شدن، قطر به یک جزیره متروکه تبدیل می‌شود. بسیاری از ناظران معتقدند این اقدامات نشان دهنده آن است که بحران بیشتر از حد انتظار طول خواهد کشید. برخلاف رکودی که ظاهرا بر اختلافات و بحران کشور‌های حاشیه خلیج فارس حاکم است، اما کشمکش‌های عمیق همچنان بردوام است تا علاوه بر دو زمینه سیاسی و اجتماعی حوزه جغرافیایی را نیز در برگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403