رئیس‌جمهور سابق برزیل تسلیم پلیس شد/ داسیلوا: خود را بالاتر از قانون نمی‌دانم


رئیس‌جمهور سابق برزیل تسلیم پلیس شد/ داسیلوا: خود را بالاتر از قانون  نمی‌دانم

با وجود تجمع هواداران پرشور لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور سابق برزیل که مقابل محل اقامت او سد انسانی ایجاد کرده بودند، او عصر شنبه با تاکید بر این که "خود را بالاتر از قانون" نمی‌داند، تسلیم ماموران پلیس شد تا دوران 12 ساله زندان خود را آغاز کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، از روز جمعه و همزمان با سرآمدن مهلت قانونی که پلیس برای لولا معرفی کرده بود، طرفداران پرشور او خیابان‌های اطراف ساختمان صنف کارگران فولاد را که لولا در آنجا مستقر شده بود، را احاطه کرده بودند و قسم خورده بودند که اجازه ندهند ماموران لولا را با خود ببرند.

اما عصر شنبه پس از این که لولا یک سخنرانی مفصل و پرشور برای هوادارانش کرد و به آنها وعده داد که به مبارزات خود در داخل زندان هم ادامه دهد، در میان ازدحام طرفدارانش سوار بر خودرو شد و به سوی مقر پلیس رفت.

با این حال، ده‌ها نفر از هواداران او راه خودرو او را سد کردند و اجازه عبور نمی‌دادند.

او پیش‌تر هم تاکید کرده بود که اگر برای دستگیری‌اش بیایند مقاومتی نخواهد کرد اما همزمان گفته بود که بی‌گناه است و پرونده فسادی که علیه او طرح و نهایتا به محکومیتش انجامیده با مقاصد سیاسی تهیه شده است.

لولا، ۷۲ ساله، می‌گوید دشمنان سیاسی‌اش این پرونده را به منظور "رد صلاحیت" قانونی او برای حضور در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ترتیب داده‌اند. او برای ثبت نام در انتخابات تا ماه اوت فرصت دارد و نظرسنجی‌ها این سیاست‌مدار چپ‌گرا را پیشتاز اذهان عمومی معرفی می‌کنند.

تصاویر منتشر شده از مقابل ساختمان انجمن صنفی فولادگران شهر سائو برناردو دو کامپو، در حومه سائوپائولو، لولا را که در احاطه محافظانش قرار دارد، نشان می‌دهد و جمعی از هوادارانش که نمی‌خواهند به او اجازه سوار شدن بر خودرو را بدهند.

رئیس‌جمهور سابق برزیل تسلیم پلیس شد/ داسیلوا: خود را بالاتر از قانون" نمی‌دانم

لولا اکنون توسط پلیس به زندانی در شهر جنوبی کوریتیبا منتقل خواهد شد تا محکومیت ۱۲ ساله خود را آغاز کند.

لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا در دادگاه متهم شد که از یک شرکت عمرانی آپارتمان‌سازی در یکی از سواحل برزیل رشوه گرفته بود تا به این شرکت در گرفتن قراردادی از شرکت نفتی دولتی پتروبراس کمک کند.

او این اتهام را رد می‌کند و از دادگاه‌های بالاتر خواستار تجدیدنظر شده است اما روند فرجام‌خواهی می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد.

حدود سه سال است که مقام‌های عالی برزیل پیاپی در رسوایی‌های مالی گرفتار می‌‎شوند. به جز لولا، دیلما روسف، رئیس جمهور قبلی و میشل تامر، رئیس‌جمهور کنونی هم با اتهام فساد مالی روبه‌رو بوده‌اند.

یکی از وکلای لولا به بی‌بی‌سی گفته است: "این [تصمیم دادگاه] سرخود است. تصمیم غیرقانونی است. خلاف قانون اساسی است. خلاف حقوق اولیه او به عنوان یک بشر است."

او می‌گوید "منابع و تشریفات قضایی" وجود دارد که با استفاده از آنها لولا به زندان نرود.

لولا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ رئیس‌جمهور برزیل بود. با وجودی که در نظرسنجی‌ها برای انتخابات شش ماه دیگر، او پیشتاز است اما هم‌چنان چهره‌ای است که مخالفان قاطعی هم دارد.

این کارگر سابق تراشکار و کنشگر صنفی، نخستین فرد چپ‌گرایی بود که در طول نیم قرن به رهبری برزیل رسید.

در دوره ریاست‌جمهوری او، برزیل طولانی‌ترین دوره رشد اقتصادی ظرف سه دهه اخیر را تجربه کرد. رونقی که به دولت او اجازه داد هزینه‌های کلانی در برنامه‌های تامین اجتماعی صرف کند.

به لطف برنامه‌هایی که او پیشنهاد داد و به اجرا گذاشت، ده‌ها میلیون‌نفر از مردم برزیل از زیر خط فقر نجات پیدا کردند.

لولا بعد از این‌که دو دوره ریاست‌جمهوری‌اش را به اتمام رساند، با محبوبیتی بی‌سابقه از سمتش کنار رفت.

106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز