وداع تلخ زیدان با فوتبال در شب چهارمین قهرمانی آتزوری


وداع تلخ زیدان با فوتبال در شب چهارمین قهرمانی آتزوری

در ادامه بررسی ادوار مختلف جام جهانی فوتبال نگاهی اجمالی به جام جهانی 2006 آلمان می اندازیم.

وداع تلخ زیدان با فوتبال در شب چهارمین قهرمانی آتزوری

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه بررسی ادوار مختلف جام جهانی فوتبال نگاهی اجمالی به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان می اندازیم.

هجدهمین دوره رقابت های جام جهانی فوتبال از ۹ ژوئن تا ۹ جولای ۲۰۰۶ در ۱۲ شهر آلمان برگزار شد تا این کشور پس از مکزیک، ایتالیا و فرانسه چهارمین کشوری باشد که ۲ دوره میزبانی بزرگ ترین رویداد دنیای توپ‌گرد را برعهده می گیرد.

المپیک برلین، وست فالن دورتموند، آلیانز آره نا مونیخ، گوتلیب دایملر اشتادیون اشتوتگارت، Auf شالکه آره نا گلزن کرشن، فولکس واگن اشتادیون هامبورگ، کومرزبانک آره نا فرانکفورت، رین انرژی اشتادیون کلن، نیدرساشن اشتادیون هانوفر، زنترال اشتادیون لایپزیگ، فریتز والتر اشتادیون کایزرسلاترن، مکس مارلوک اشتادیون نورنبرگ ۱۲ ورزشگاهی بودند که دیدارهای جام جهانی در آن برگزار شد.

پس از برگزاری رقابت های مقدماتی بین ۱۹۸ کشور در قاره های مختلف، ۳۱ تیم جواز حضور در این رقابت ها را کسب کردند تا در کنار آلمان میزبان در هجدهمین دوره جام جهانی به میدان بروند.

آنگولا، جمهوری چک، غنا، ساحل عاج، ترینیداد و توباگو، اوکراین و صربستان و مونته نگرو، هفت کشوری بودند که برای نخستین بار در این رقابت ها شرکت کردند تا جام ۲۰۰۶ از این لحاظ در طول ادوار برگزاری جام جهانی رکورددار باشد.

گروه بندی جام جهانی به شرح ذیل است.

گروه یک

آلمان- اکوادور- لهستان- کاستاریکا

گروه دو

انگلیس- سوئد- پاراگوئه- ترینیداد و توباگو

گروه سه

آرژانتین- هلند- ساحل عاج- صربستان و مونته نگرو

گروه چهار

پرتغال- مکزیک- آنگولا- ایران

گروه پنج

ایتالیا- غنا- جمهوری چک- آمریکا

گروه شش

برزیل- استرالیا- کرواسی- ژاپن

گروه هفت

سوئیس- فرانسه- کره جنوبی- توگو

گروه هشت

اسپانیا- اوکراین- تونس- عربستان سعودی

دیدار افتتاحیه این جام ۹ ژوئن ۲۰۰۶ با قضاوت هوراسیو الیزوندو آرژانتینی بین آلمان و کاستاریکا برگزار شد.

شاگردان یورگن گلینزمن از حمایت حدود ۶۶ هزار هوادار خود در ورزشگاه آلیانز آره نا مونیخ نهایت بهره را بردند و با نتیجه چهار بر دو حریفشان را شکست دادند تا شروع مقتدرانه ای در این جام داشته باشند. فیلیپ لام، میروسلاو کلوزه(۲گل) و تورستن فرینگز برای ژرمن ها و پائولو ونچاپ(۲گل) برای شاگردان الکساندر گیمارش به ثمر رساندند.

پس از برگزاری ۴۸ بازی در مرحله گروهی تیم های آلمان، اکوادور، انگلیس، سوئد، آرژانتین، هلند، پرتغال، مکزیک، ایتالیا، غنا، برزیل، استرالیا، سوئیس، فرانسه، اسپانیا و اوکراین جواز حضور در مرحله یک هشتم نهایی را به دست آوردند.

در این مرحله نتایج زیر ثبت شد.

آلمان۲- سوئد۰

آرژانتین۲- مکزیک۱

ایتالیا۱- استرالیا۰

سوئیس۰- اوکراین۰(در ضربات پنالتی ۳ برصفر به سود اوکراین)

انگلیس۱- اکوادور۰

پرتغال۱- هلند۰

برزیل۳- غنا۰

اسپانیا۱- فرانسه۳

به این ترتیب ۶ تیم اروپایی به همراه برزیل و آرژانتین، قدرت های سنتی آمریکای جنوبی به مرحله یک چهارم نهایی رسیدند. در این دور از رقابت ها هم نتایج زیر رقم خورد.

آلمان- آرژانتین۱(در ضربات پنالتی ۴ بر ۲ به سود آلمان)

ایتالیا۳- اوکراین۰

انگلیس۰- پرتغال۰( در ضربات پنالتی ۳ بر یک به سود پرتغال)

برزیل۰- فرانسه۱

این نتایج سبب شد چهار تیم اروپایی به مرحله نیمه نهایی صعود کنند.

۴ جولای ۲۰۰۶ در نخستین بازی این مرحله آلمان، میزبان مقتدر مسابقات به مصاف ایتالیا رفت. لاجوردی پوشان مانند همیشه شروع با صلابتی در جام جهانی نداشتند و آسیب دیدگی الساندرو نستا احتمال ناکامی این تیم را افزایش می داد اما در ادامه ایتالیا این تیم با بهره گیری از توانایی ستارگانی مانند فابیو کاناوارو ، جیان لوئیجی بوفون ، آندره آ پیرلو، جنارو گتوزو، فرانچسکو توتی، الساندرو دل پیرو و لوکا تونی به تیمی غیرقابل مهار تبدیل شد.

شاگردان مارچلو لیپی با استفاده از قدرت دفاعی بی نظیر خود موفق شدند ۱۱۹ دقیقه مانع گلزنی آلمان در مقابل ۶۵ هزار هوادارش در ورزشگاه وست فالن شوند و درحالیکه بنیتو آرچوندیا، داور مکزیکی آن بازی خود را برای به صدا درآوردن سوت پایان بازی آماده می کرد، ناگهان ۲ گل از فابیو گروسو و الساندرو دل پیرو صعود تاریخی ایتالیا به فینال جام جهانی را رقم‌زد.

در دیگر دیدار این مرحله فرانسه و پرتغال باید با قضاوت خورخه لاریوندا اروگوئه ای در ورزشگاه آلیانز آره نا مونیخ به مصاف هم می رفتند. شاگردان ریمون دومنک مرحله گروهی را خوب آغاز نکردند و پس از سوئیس به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شدند اما رفته رفته با افزایش آمادگی نفراتی مانند فرانک ریبری، پاتریک ویرا، تیری هانری، کلود ماکلله، دیوید ترزگه و در راس آن ها زین الدین زیدان افسانه ای توانستند قدرت هایی چون اسپانیا و برزیل را حذف کرده و در دیدار نیمه نهایی مقابل پرتغال با ستاره هایی مانند لوئیس فیگو، کریستیانو رونالدو، دکو، پدرو پائولتا، ریکاردو کاروالیو،نونو گومز قرار گرفتند. تیمی که با عبور از سد هلند و انگلیس امید زیادی داشت تا برای نخستین بار در تاریخ راهی فینال جام جهانی شود اما تک گل زیدان از روی نقطه پنالتی سبب شد امید سلسائو به یاس تبدیل شود و خروس ها دومین حضورشان در فینال جام جهانی را تجربه کنند.

دیدار رده بندی این جام با نتیجه ۳ بر یک به سود آلمان تمام شد تا ژرمن ها دست خالی جامی که در خانه خود برگزار می کردند، ترک نکنند. باستین شواین اشتایگر(۲گل) و آرماندو پتیت(گل به خودی) برای آلمان و نونو گومز برای پرتغال موفق به گلزنی شدند.

فینال هجدهمین دوره جام جهانی ۹ جولای ۲۰۰۶ بین ایتالیا و فرانسه برگزار شد. ۲ تیم به ترتیب برای کسب چهارمین و دومین قهرمانی خود در جام جهانی وارد ورزشگاه المپیک برلین شدند. با گذشت تنها هفت دقیقه از سوت آغاز بازی از سوی هوراسیو الیزوندو، زین الدین زیدان با ضربه چیپ از روی نقطه پنالتی دژ مستحکم جیان لوئیجی بوفون را فرو ریخت تا دروازه ایتالیا پس از ۴۳۰ دقیقه باز شود. البته مارکو ماتراتزی، مدافع قلدر آبی پوشان ایتالیایی ۱۲ دقیقه بعد با ضربه سر محکم توپ را وارد دروازه فابین بارتز کرد تا نتیجه به تساوی برسد.

بعد از آن دو تیم حملات متعددی بر روی دروازه های یک دیگر انجام دادند که خط دفاعی مستحکم ایتالیا به همراه جیان لوئیجی بوفون مانع باز شدن دروازه ایتالیا شد تا اینکه بازی به وقت های اضافه رفت. در دقیقه ۱۱۰ یک حرکت تاریخی رخ داد و زیدان پس از حرفی که ماتراتزی به او زد با سر به سینه مدافع ایتالیا کوبید تا داور او را از زمین اخراج کند و به این شکل دوران پرافتخار زیزو در فوتبال به پایان برسد.

پس از اتمام ۱۲۰ دقیقه جدال نفسگیر ، این بازی به ضربات پنالتی رفت. ضربات ایتالیا را آندره آ پیرلو، مارکو ماتراتزی، دنیله ده روسی، الساندرو دل پیرو وفابیو گروسو به گل تبدیل کردتد اما فرانسوی ها تنها سه پنالتی خود را به ثمر رساندند. ضربه دیوید تزرگه مهاجم آن زمان یوونتوس به تیر دروازه برخورد کرد تا خروس ها تسلیم آتزوری شوند و لیپی و شاگردانش برای چهارمین بار جام جهانی را فتح کنند.

تیم ملی ایران در این دوره برای سومین بار در جام جهانی شرکت کرد اما برانکو ایوانکوویچ و شاگردانش با ۲ شکست مقابل مکزیک و پرتغال و تساوی برابر آنگولا به هیچ وجه نتوانستند اعتبار فوتبال کشورمان را در جام جهانی به رخ بکشند.

در پایان این مسابقات زین الدین زیدان، جیان لوئیجی بوفون، میروسلاو کلوزه و لوکاس پودولسکی به ترتیب جایزه بهترین بازیکن، دروازه بان، آقای گل و بازیکن جوان جام را کسب کردند. جایزه بازی جوانمردانه به تیم های برزیل و اسپانیا رسید و تیم ملی پرتغال هم به عنوان جذاب ترین تیم جام جهانی انتخاب شد.

جیان لوئیجی بوفون(ایتالیا) ینس لمان(آلمان) ریکاردو(پرتغال) روبرتو آیالا(آرژانتین) جان تری(انگلیس) لیلیان تورام(فرانسه) فیلیپ لام(آلمان) فابیو کاناوارو(ایتالیا) جیانلوکا زامبروتا(ایتالیا) ریکاردو کارلوالهو(پرتغال) زی روبرتو(برزیل)پاتریک ویرا(فرانسه) زین الدین زیدان(فرانسه) میشائیل بالاک(آلمان) آندره آ پیرلو، جنارو گتوسو وفرانچسکو توتی(ایتالیا) لوئیس فیگو و نونو مانیش(پرتغال) هرنان کرسپو(آرژانتین) میروسلاو کلوزه(آلمان) تیری هانری(فرانسه) و لوکا تونی(ایتالیا) جزء ستارگان جام هجدهم بودند.

مارکوس آلباک سوئدی با به ثمر رساندن گل اول سوئد در جریان تساوی ۲ بر ۲ این تیم مقابل انگلیس، نام خود را به عنوان زننده دو هزارمین گل تاریخ جام جهانی ثبت کرد. هزارمین گل این مسابقات را رابی رنسن برینگ، هافبک هلند در جام جهانی ۱۹۷۸ به ثمر رسانده بود.

رونالدو برزیلی پانزدهمین گل خود در جام جهانی را مقابل ژاپن به ثمر رساند تا با یک گل اختلاف نسبت به رکورد گرد مولر آلمانی به برترین گلزن تاریخ این مسابقات تا جام جهانی ۲۰۰۶ تبدیل شود.

سوئیس اولین تیمی بود که بدون دریافت گل از جام جهانی کنار رفت. این تیم در مرحله یک هشتم نهایی با شکست مقابل اوکراین در ضربات پنالتی حذف شد.

ریکاردو پرتغالی، اولین دروازه‌بانی است که در یک جام جهانی ۳ ضربه پنالتی را مهار کرد.

تیم ملی آلمان تنها تیمی است که کار آن در ۴ مسابقه جام جهانی به ضربات پنالتی کشیده شد و در تمام آنها به پیروزی رسید.

فابین بارتز فرانسوی با بسته نگه داشتن دروازه خود در ۴ مسابقه از رقابت‌های این جام، به رکورد ۱۰ مسابقه بدون دریافت گل پیتر شیلتون دروازه‌بان انگلستان رسید.

تساوی تیم ملی پرتغال مقابل انگلیس در وقت اضافه، پس از ۱۱ مسابقه به روند پیروزی‌های لوئیس فیلیپه اسکولاری به‌عنوان سرمربی در جام جهانی پایان داد.

برزیل، قهرمان جام جهانی ۲۰۰۲ نیز با کسب ۱۱ پیروزی پیاپی در مسابقات جام جهانی، رکورد جدیدی بر جای گذاشت.

هوراسیو الیزوندو آرژانتینی اولین داوری است که هم در دیدار افتتاحیه و هم در دیدار فینال یک جام جهانی قضاوت کرده است.

او به همراه بنیتو آرچوندیا مکزیکی اولین داورانی هستند که در ۵ مسابقه یک جام جهانی قضاوت کرده اند.

۱۶ کارت زرد و ۴ کارت قرمز در جریان دیدار پرتغال - هلند سبب شد رکورد جدیدی از نظر انضباطی در یک جام جهانی ثبت شود.

گاس هیدینک، سرمربی استرالیا برای سومین دوره پیاپی در جام جهانی با ۳ تیم متفاوت به مرحله دوم صعود کرد. هلند در جام جهانی ۱۹۹۸، کره‌جنوبی در سال ۲۰۰۲ و استرالیا در سال ۲۰۰۶.

کارلوس آلبرتو پریه‌یرا، سرمربی برزیل اولین مربی تاریخ جام جهانی است که مقابل تیم‌هایی از تمامی ۶ کنفدراسیون قرار گرفته است.او همچنین توانست با رکورد بورا میلوتینوویچ برای شرکت در ۵ جام جهانی برابری کند.

در جریان دیدار تیم‌های سوئیس و اوکراین که به ضربات پنالتی کشیده شد، کمترین تعداد گل تاریخ مسابقات جام جهانی در ضربات پنالتی به ثمر رسید. این مسابقه با نتیجه ۳ بر صفر به سود اوکراین به پایان رسید.

ایتالیا با به ثمر رساندن ۱۱ گل از سوی ۱۰ بازیکن متفاوت به فینال رسید. فرانسه نیز در جام جهانی ۱۹۸۲ همین رکورد را به ثبت رسانده بود.

۳ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۴۳۹ نفر تماشاگر ۶۴ بازی جام هجدهم بودند تا در جام ۲۰۰۶ به صورت میانگین ۵۲ هزار و ۴۹۱ تماشاگر برای هر مسابقه در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند. این تعداد پس از جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا، در رده دوم تاریخ مسابقات جام جهانی قرار دارد.

همچنین در این جام ۱۴۷ توپ از خط دروازه ها گذشت تا میانگین۲/۳ گل برای هر بازی ثبت شود.

آلمان با به ثمر رساندن ۱۴ گل و ایتالیا با دریافت ۲ گل به ترتیب بهترین آمار تهاجمی و تدافعی را در این رقابت ها داشتند.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دست رد انگلیس به سینه نتانیاهو درباره سپاه پاسداران