تلگرام به ایران آمد و فیلتر نمی‌شود!


تلگرام به ایران آمد و فیلتر نمی‌شود!

مدت زیادی است که بسیاری از مسوولان کشور تلاش می‌کنند مردم را به استفاده از فضای مجازی داخلی تشویق کنند. با وجود تلاش های گسترده ای که در این زمینه صورت گرفته است به نظر می‌رسد این تبلیغات نتیجه زیادی نداشته است. پیش از این آمارها نشان می‌داد که 80 درصد از کاربران...

تلگرام به ایران آمد و فیلتر نمی‌شود!
مدت زیادی است که بسیاری از مسوولان کشور تلاش می‌کنند مردم را به استفاده از فضای مجازی داخلی تشویق کنند. با وجود تلاش های گسترده ای که در این زمینه صورت گرفته است به نظر می‌رسد این تبلیغات نتیجه زیادی نداشته است.
پیش از این آمارها نشان می‌داد که 80 درصد از کاربران این نرم افزار ایرانی‌ها هستند. طبق بعضی آمارها نیز از هر 10 نفر 6 نفر از تلگرام استفاده می‌کنند. به جز تلگرام، اپلیکیشن های اینستاگرام و بعد از آن توئیتر، ایمو و اسکایپ هم از دیگر فضاهای مجازی محبوب هستند.
بار دیگر این مساله در دو روز گذشته با اعلام خبری از سوی علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبرساز شد.
بروجردی از جایگزینی تلگرام با یک پیام رسان ملی خبر داده و گفته بود: فکر می کنم این اتفاق حداکثر تا پایان ماه جاری بیافتد. به گفته او، تصمیم به حذف تلگرام «در بالاترین سطح اتخاذ شده است».
وی اعلام کرده بود: «ممکن است تعداد مشترکان سروش ۳ میلیون باشد و تعداد مشترکان تلگرام چهل میلیون، اما این تعداد سرریز می شوند؛ وقتی تلگرام از مدار خارج شد مردم به یک سامانه ملی روی می آورند».
وی تصریح کرده بود:« در رابطه با نگرانی هایی که رسانه های بیگانه بیشتر به آن دامن می زنند که سامانه های داخلی ایمن نیست یا مسایلی از این گونه، به لحاظ بستر سازی فنی و سالم بودن محیط آن، کار گسترده ای دارد، صورت می گیرد».
در حالی که حدودا دو هفته به زمان اعلامی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی برای فیلتر کامل تلگرام باقی مانده و با وجود برخی موضع گیری های مدیرعامل تلگرام، به نظر میرسد این پیام رسان نتوانست به ریسک از دست دادن 80 درصد کاربرانش بی تفاوت بماند و اخبار رسیده از شرکت ارتباطات زیرساخت از تلاش شبانه روزی مهندسین و کارشناسان این شرکت برای نصب فاز اول تجهیزات و سرورهای ارتباطی شبکه توزیع محتوا (CDN) تلگرام در مراکز مخابراتی انقلاب اسلامی (LCT) و امام خمینی (ره) حکایت دارد.
براساس اطلاعات رسیده به خبرنگار ایستنا، ظاهرا بناست مراکز پشتیبان دیگری هم در قم، مشهد، شیراز، تبریز، اهواز و در نهایت اصفهان در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.
با توجه تغییر توپولوژی فنی ارتباطی تلگرام، مصاحبه اخیر وزیر ارتباطات و اعلام موضعش در خصوص فیلترینگ و به تلاش شبانه روزی کارشناسان شرکت ارتباطات زیرساخت برای راه اندازی و زیر بار بردن این تجهیزات ارتباطی که حتی تا بامداد روز سیزده فروردین هم ادامه داشته به نظر میرسد برنامه های اعلامی در خصوص فیلتر تلگرام متوقف و یا دستکم به تعویق بی افتد.
طبق اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت عرض باند اینترنت کشور در حال حاضر به بیش از 600 گیگابیت بر ثانیه رسیده و مطابق اظهارات مدیران شرکت های اینترنتی حدود نیمی از این ترافیک صرف کاربران تلگرام و اینستاگرام می شود که به نظر میرسد با پیاده سازی کامل طرح فوق و انتقال ترافیک تلگرام به ایران شاهد بهبود کیفیت سرعت بارگزاری محتوا از تلگرام و همچنین کاهش میزان خروج ارز بابت پهنای باند مصرفی خواهیم بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فضای مجازی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با حرکت به سمت خودروهای برقی