18 مهمترین فواید دستگاه های رطوبت ساز خانگی برای سلامتی


18 مهمترین فواید دستگاه های رطوبت ساز خانگی برای سلامتی

رطوبت ساز خانگی دستگاهی است که توانایی افزایش رطوبت فضا را دارد و هوای خشک خانه تان را مرطوب می‌کند. رطوبت هوا چیزی است که در طول فصل خشک، زمستان، تابستان یا آب و هوای گرم برای مناسب بودن هوای داخل خانه باید در نظر داشته باشیم. حتی با وجود سرما در فصل زمستان، هوا ممکن است خشک یا خیلی مرطوب باشد. بسیاری از خانه‌ها در چهار فصل و در کشورهای...

رطوبت ساز خانگی دستگاهی است که توانایی افزایش رطوبت فضا را دارد و هوای خشک خانه تان را مرطوب می‌کند. رطوبت هوا چیزی است که در طول فصل خشک، زمستان، تابستان یا آب و هوای گرم برای مناسب بودن هوای داخل خانه باید در نظر داشته باشیم. حتی با وجود سرما در فصل زمستان، هوا ممکن است خشک یا خیلی مرطوب باشد. بسیاری از خانه‌ها در چهار فصل و در کشورهای گرمسیری معمولا از دستگاه رطوبت‌ساز برای کنترل رطوبت هوا استفاده می‌کنند تا بهتر بتوانند تنفس کنند. همان‌طور که می‌دانیم هوا مهم‌ترین ماده‌ای است که انسان نیاز دارد. بدون هوا یا اکسیژن، انسان قطعا نمی‌تواند زنده بماند. هوای خشک یا مرطوب می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. نه تنها برای سلامت شما، بلکه برای مبلمان و وسایل خانه‌تان. برای این‌که بیش‌تر در مورد دستگاه‌های رطوبت‌ساز مخصوصا رطوبت ساز خانگی کسب اطلاع کنید، در این نوشتار با ما همراه باشید.

18 مهمترین فواید دستگاه های رطوبت ساز خانگی برای سلامتی

18 مهمترین فواید دستگاه های رطوبت ساز خانگی برای سلامتی

انواع رطوبت سازها

انواع مختلف این دستگاه‌ها عبارتند از:

۱. رطوبت‌سازهای قابل حمل: برخی از انواع رطوبت‌سازها قابل حمل هستند.

۲. رطوبت‌ساز کنسولی که به نظر می‌رسد بخشی از مبلمان خانه‌ی شما است. این رطوبت‌سازها درست مانند یک فن هستند که هوای مرطوب را برای خلاص شدن از شر هوای خشک در فضا پخش می‌کنند.

۳. رطوبت‌سازهای مرکزی که معمولا در کانال‌های کوره‌هایی که هوا را با فشار بیرون می‌دهند،‌ نصب می‌شوند. در صورتی که کوره روشن باشد، رطوبت‌سازها هوای مرطوب را در کل اتاق پخش می‌کنند.

– رطوبت سازهای اولتراسونیک. این رطوبت‌سازها از ارتعاشات فرکانس بالا برای مرطوب کردن هوا استفاده می‌کند.
– رطوبت‌سازهای ایمپلر. این‌ها ارزان‌ترین نوع رطوبت‌سازها هستند و کار با آن‌ها بسیار آسان است، اما کم‌ترین کارایی را نیز دارند.
– دستگاه بخور گرم. این رطوبت سازها به برق بیش‌تری نیاز دارند.
– دستگاه بخور گرم و سرد. این دستگاه‌ها هوای خنک را با بخار ترکیب می‌کنند تا خطر سوختگی کاهش بیابد. آن‌ها نیز از برق زیادی استفاده می‌کنند.

در این نوشتار با مزایای دستگاه‌های رطوبت ساز خانگی برای زندگی انسان آشنا خواهید شد.

۱. خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد.

دستگاه رطوبت ساز خانگی می‌تواند سطح رطوبت هوا را افزایش داده و هوای خشک را به هوای مرطوب تبدیل کند. هوای خنک و مرطوب می‌تواند خطر ابتلا به هر گونه عفونت باکتریایی و ویروسی را که ممکن است باعث بیماری‌های ناشی از هوا شود، کاهش دهد.

مطلب مرتبط: تصفیه آب آشامیدنی: ۲۰ دلیل که چرا باید آب آشامیدنی تان را تصفیه کنید

۲. از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، نشان داد که دستگاه رطوبت‌ساز می‌تواند سطح رطوبت هوا را تا ۴۳ درصد یا بیش‌تر افزایش دهد. این سطح رطوبت می‌تواند توانایی برخی از ویروس‌های موجود در هوا را که ممکن است عفونت‌هایی مانند آنفلوآنزا را ایجاد کنند، کاهش دهد. با نصب یک رطوبت‌ساز در خانه، می‌توانید خانواده‌تان را از شر سرماخوردگی و آنفولانزا در امان نگه دارید.

۳. سلامت پوست را بهبود می‌دهد.

هوای خشک واقعا برای پوست شما بد است و می‌تواند رطوبت پوست شما را کاهش دهد و آن را خشک، کدر و دچار چین و چروک کند. با افزایش دادن رطوبت هوا در خانه‌تان می‌توانید رطوبت پوست‌تان را نیز افزایش دهید و در نتیجه آن را صاف و درخشان کنید.

18 مهمترین فواید دستگاه های رطوبت ساز خانگی برای سلامتی

18 مهمترین فواید دستگاه های رطوبت ساز خانگی برای سلامتی

۴. سلامت سینوس‌ها را حفظ می‌کند.

اگر اغلب از سینوزیت رنج می‌برید یا به دلیل خشک بودن هوا هر گونه مشکلی در سینوس‌ها دارید، بهتر است از دستگاه رطوبت‌ساز استفاده کنید. هوای خشک می‌تواند رطوبت را جذب کند و سینوس را دچار آسیب کند. با خلاص شدن از شر خشکی هوا، به سلامت سینوس نیز کمک خواهید کرد و می‌توانید زمستان را راحت‌تر سپری کنید.

۵. فرایند بهبودی را تقویت می‌کند.

اگر شما از برخی بیماری‌های ناشی از خشکی هوا مانند سینوزیت، سرماخوردگی، آنفلوانزا و سرفه رنج می‌برید، دستگاه رطوبت ساز خانگی فرایند بهبودی شما را تسریع می‌کند. این دستگاه‌ها سینوس‌ها و دستگاه تنفسی فوقانی را بهبود می‌دهند و سبب می‌شوند که آن‌ها عملکردشان را به خوبی انجام دهند.

مطلب مرتبط: تصفیه آب خانگی: ۱۳ روش تصفیه آب خانگی که نمی‌دانستید

۶. صدا را صاف می‌کند.

قبلا دیده‌ایم که خواننده‌ها در زمان تمرین از دستگاه‌های رطوبت‌ساز استفاده می‌کنند. بله، رطوبت‌ساز می‌تواند کمک کند تا سینوس و گلو صاف شوند و به این ترتیب می‌تواند صدای شما را نیز صاف کند. اگر از رطوبت‌ساز در طول خواب استفاده نکنید، صبح زود صدای واضح و صافی نخواهید داشت. این مشکل صدا ناشی از آسیب تارهای صوتی است که سبب می‌شود صدایی مانند صدای خرس داشته باشید!

۷. گلودرد را درمان می‌کند.

مزایای بهداشتی رطوبت‌ساز می‌تواند بهترین راه حل برای درمان گلودرد باشد. گلودرد یک مشکل شایع است که در دستگاه تنفسی فوقانی رخ می‌دهد. هوای خشک یکی از عواملی است که می‌تواند سبب بروز گلودرد شود. با نصب یا قرار دادن رطوبت‌ساز در اتاق‌تان، می‌توانید رطوبت هوا را تنظیم کنید و به این ترتیب سریع‌تر از شر گلودرد خلاص شوید.

18 مهمترین فواید دستگاه های رطوبت ساز خانگی برای سلامتی

18 مهمترین فواید دستگاه های رطوبت ساز خانگی برای سلامتی

۸. کیفیت خواب را بهبود می‌دهد.

هوای خشک واقعا باعث آزار ما می‌شود و گاهی اوقات آدم‌ها در اثر خشکی هوا ممکن است از بی‌خوابی یا کسر خواب رنج ببرند. بهبود سطح رطوبت توسط دستگاه رطوبت ساز خانگی به شما اجازه می‌دهد به خوبی بخوابید و کیفیت خواب‌تان را در طول خواب افزایش می‌دهد.

۹. خر و پف را تسکین می‌دهد.

قبلا نیز ذکر شد که هوای خشک می‌تواند باعث بروز مشکل در گلو شود. خشکی هوا همچنین می‌تواند سبب شود که با صدای بلند خر و پف کنید. اگر شما یا همسرتان مشکل خروپف قرار دارید، خیلی ساده از دستگاه رطوبت‌ساز استفاده کنید تا از هوای خشک خلاص شوید و شدت صدای خر و پف‌تان که می‌تواند خیلی آزاردهنده باشد، کاهش بیابد.

۱۰. خونریزی بینی را درمان می‌کند.

اگر بینی شما به راحتی خونریزی می‌کند، سعی کنید از دستگاه رطوبت‌ساز در خانه استفاده کنید. این دستگاه می‌تواند به رفع خونریزی بینی کمک کند و آن را نرم و مرطوب کند. خونریزی بینی در اثر عفونت رخ داده در بینی که باعث آسیب دیدن رگ‌های خونی موجود در بینی می‌شود، صورت می‌گیرد. با افزایش سطح رطوبت هوا، می‌توانید از رخ دادن عفونت در بینی‌تان جلوگیری کنید و در نتیجه مانع از رخ دادن خونریزی بینی شوید.

مطلب مرتبط: ۱۰ راه مقابله با آلودگی هوا

۱۱. سرفه را تسکین می‌دهد.

سرفه کردن بسیار آزاردهنده است و فعالیت شما را با مشکل مواجه می‌کند. سرفه می‌تواند به چندین علت مختلف رخ بدهد. یکی از علل سرفه کردن هوای خشک است. هوای خشک، دستگاه تنفسی فوقانی را تحریک می‌کند و باعث سرفه می‌شود. استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز نه تنها احتمال رخ دادن عفونت بیماری‌های منتقله از طریق هوا را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند به کاهش سرفه نیز کمک کند. این امر می‌تواند عضله‌ی دستگاه تنفسی فوقانی را تسکین بدهد.

۱۲. لب‌ها را مرطوب می‌کند.

لب‌های ترک‌خورده اعتماد به نفس شما را کاهش می‌دهد. ترک‌های روی لب ممکن است خونریزی کنند و سبب سوزش لب‌ها شوند. افزایش رطوبت هوا در اتاق شما باعث می‌شود پوست و لب‌های‌تان مرطوب بمانند و به این ترتیب از ترک خوردن لب‌ها جلوگیری می‌شود.

۱۳. از آسم جلوگیری می‌کند.

آسم یکی از اختلالاتی است که در اثر انقباض عضلات شل در دستگاه تنفسی فوقانی در اثر آلرژی‌زاهایی مانند خاک، گرد و غبار، گرده، اسپور و غیره رخ می‌دهد. دستگاه رطوبت‌ساز می‌تواند عوامل مؤثر بر آسم را جذب کند و انقباضاتی را که در دستگاه تنفسی فوقانی رخ می‌دهد، تسکین دهد.

۱۴. آلرژی را درمان می‌کند.

آلرژی یک واکنش پیچیده است که در بدن رخ می‌دهد مانند خارش پوست، عطسه، قرمزی پوست و غیره. این مشکل به علت وجود آلرژی‌زاها (ماده‌ای که باعث آلرژی می‌شود) اتفاق می‌افتد. دستگاه رطوبت ساز خانگی نه تنها رطوبت هوا را افزایش می‌دهد، بلکه آلرژی‌زاهای موجود در هوای خشک را نیز جذب می‌کند. این دستگاه همچنین می‌تواند آلرژی را سریع‌تر بهبود بخشد.

۱۵. کیفیت هوا را بهبود می‌دهد.

دستگاه رطوبت ساز خانگی فقط برای انسان مفید نیست. این دستگاه همچنین می‌تواند سلامت گیاهان را در محیط داخلی بهبود ببخشد. گیاهان داخل سالن گیاهانی هستند که درون خانه رشد می‌کنند و در کیفیت هوا نقش مثبتی دارند و اکسیژن بیش‌تری را برای ما تولید می‌کنند. هر چه اکسیژن بیش‌تری دریافت کنید، بدن سالم‌تری خواهید داشت.

۱۶. از شوک الکتریکی جلوگیری می‌کند.

شوک الکتریکی کوتاه معمولا در زمستان رخ می‌دهد، به ویژه هنگامی که رعد و برق در خارج از منزل اتفاق می‌افتد. هیچ کس دوست ندارد دچار چنین شوکی شود و دستگاه رطوبت‌ساز را می‌توان برای جلوگیری از این شوک الکتریکی استفاده کرد.

۱۷. استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.

هوای تازه و مرطوب می‌تواند عصب و عضله را آرام کند و همچنین باعث می‌شود که شما خواب بهتری داشته باشید و استرس و اضطراب را در شما از بین می‌برد. استرس و اضطراب مشکل شایعی است که امروزه اغلب آدم‌ها با سبک زندگی سخت و پر مشغله‌ای که دارند، تجربه می‌کنند.

۱۸. از سل جلوگیری می‌کند.

سل یکی از بیماری‌هایی است که در دستگاه تنفسی به وجود می‌آید و ناشی از عفونت مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است. این بیماری از طریق هوا منتقل می‌شود که سبب سرفه‌ی همراه با خونریزی و دشوار شدن تنفس می‌شود. دستگاه رطوبت ساز خانگی می‌تواند توانایی هر گونه باکتری موجود در هوا را برای آلوده کردن مجاری تنفسی، و احتمال بروز سل کاهش دهد.

خطرات احتمالی دستگاه رطوبت‌ساز

دقت کنید که نباید از دستگاه رطوبت ساز خانگی بیش از اندازه استفاده کنید و بهتر است هوا را بیش از حد مرطوب نکنید. بخار آب بیش از حد که از دستگاه رطوبت‌ساز خارج می‌شود، می‌تواند مشکلاتی مانند پوسیدگی چوب، رشد کپک و بلند شدن رنگ در و دیوار شود. دستگاه رطوبت‌ساز همچنین محلی است که قارچ‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌ها می‌توانند به خوبی در آن رشد کنند. بنابراین همیشه رطوبت‌ساز خود را با پیروی از کتابچه‌ی راهنما تمیز کنید.

نکاتی برای خرید یک دستگاه رطوبت‌ساز

هنگامی که در حال خرید دستگاه رطوبت‌ساز در فروشگاه هستید، بهتر است به برخی از ویژگی‌های آن توجه داشته باشید. یک دستگاه رطوبت‌ساز خوب ویژگی‌هایی دارد که در زیر قیده شده‌است:

– دکمه‌ی تنظیم رطوبت دارد برای این‌که بتوانید سطح رطوبت را کنترل کنید.
– امکان خاموشی اتوماتیک دارد که وقتی آب داخل دستگاه تمام شد، خود به خود خاموش شود.
– کنترل سرعت رطوبت‌ساز
– ویژگی ضد میکروبی و ضد میکروارگانیسم‌ها
– فیلتر گرد و غبار
– دکمه‌ی ایمنی برای جلوگیری از بروز سوختگی

نحوه‌ی استفاده از رطوبت ساز خانگی

پس از خرید دستگاه رطوبت‌ساز، بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید و بعد آن را به کار بیندازید:

– کتابچه‌ی راهنمای مخصوص نحوه‌ی کارکرد آن و نحوه‌ی تمیز کردن آن را دنبال کنید.
– رطوبت را روی ۴۰ تا ۵۰ ٪ تنظیم کنید. بهترین سطح رطوبت برای هوا همین میزان است.
– هنگامی که نشانگر آن بخار بیش از حد را نشان می‌دهد، رطوبت‌ساز را خاموش کنید.
– برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها، بهتر است از آب مقطر یا آب معدنی در رطوبت‌ساز استفاده کنید. این امر همچنین باعث می‌شود که بتوانید به راحتی دستگاه را تمیز کنید.
– دست کم یک بار در هفته رطوبت‌ساز را تمیز کنید. برای تمیز کردن آن تنبلی نکنید زیرا می‌تواند نقش مثبتی در سلامت شما و خانواده‌تان داشته باشد.
– فیلترها را به طور منظم براساس دستورالعمل کتابچه‌ی دستگاه رطوبت‌ساز عوض کنید.

رطوبت‌ساز می‌تواند بخشی از زندگی سالم شما باشد چرا که کیفیت هوا را بهبود می‌دهد. اگر نگران سلامتیس‌تان هستید، می‌توانید استفاده از این دستگاه را در خانه‌تان امتحان کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: drhealthbenefits

۱۸ مهمترین فواید دستگاه های رطوبت ساز خانگی برای سلامتی

تست ۱ دقیقه‌ای سرطان تیروئید در خانه
خواص بامیه: ۲۴ فایده باورنکردنی بامیه برای پوست ، مو، و سلامتی
۲۵ برترین درمان خانگی لارنژیت یا التهاب حنجره
انواع ویزای آلمان و نحوه درخواست ویزای متناسب با وضعیت شما
خواص آویشن: ۲۸ برترین فایده آویشن برای سلامتی
خواص زعفران: 27 مهمترین فواید زعفران برای سلامتی و درمان
خواص زردآلو : ۲۷ فایده زردآلو برای سلامتی، پوست و مو
خواص هویج: ۲۴ فایده هویج برای پوست ،‌مو و سلامتی و درمان
یبوست بارداری: ۱۵ درمان خانگی بسیار موثر یبوست در بارداری
درمان سردرد: ۸۷ موثرترین درمان خانگی سردرد که نمی دانستید
۱۵ درمان خانگی عفونت قارچی حلقوی یا کرم حلقه ای
۱۸ مهمترین علائم فشار خون پایین را بشناسید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا