راز «نایب الحسین(ع)» شدن حضرت زینب(س)/مشق انتظار در مکتب بانوی دمشق


راز «نایب الحسین(ع)» شدن حضرت زینب(س)/مشق انتظار در مکتب بانوی دمشق

خبرگزاری شبستان: بصیرت از مهمترین شاخصه های منتظران است و این شاخصه در کنار تکلیف‌شناسی و تکلیف‌گرایی در حضرت زینب (س) موج می زند. حضرت آنجا که باید، سکوت می کنند، آنجا که باید، خطبه می خوانند و مسایل را برای جامعه تبیین می کنند.

حجت‌الاسلام سید احمد موسوی، مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان در رابطه با الگوی شخصیتی حضرت زینب (س) برای منتظران و بخصوص زنان جامعه، اظهار کرد: شکی نیست که ما برای رسیدن به آرمانشهر موعود مهدوی، مسیر پرفراز و نشیبی را باید پشت سر بگذاریم. قرآن کریم در این رابطه می فرماید: وارثان زمین و به عبارت دیگر یاران امام عصر (ع) «عبادی الصالحون» هستند. یعنی بندگان شایسته ای که قطعا امتحانات بسیاری را پشت سر می گذارند.

وی افزود: برای گذر از این امتحانات سخت در ایام پرتلاطم غیبت، قطعاً شناخت الگوهای مناسب به ما کمک می کند که یکی از این الگوها، شخصیت کامل و وارسته حضرت زینب (س) است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: شناخت ویژگی های شخصیتی ایشان قطعا ما را در این راه یاری خواهد کرد. بخصوص که ایشان یک «بانوی» کامل هستند و زنان ما که بر اساس روایات هم در لشکر عمومی حضرت مهدی (ع) حضور دارند و هم بر اساس روایت امام باقر (ع) در میان 313 نفر فرماندهان لشکر حضرت(عج) حضور خواهند داشت، می‌توانند با الگوگیری از این بانوی بافضیلت، نمونه برازنده ای از منتظران واقعی باشند.

در هیچ یک از این منزلگاه ‌های راه، نماز شب عمه ام ترک نشد

وی ایمان عمیق به خداوند متعال را اولین ویژگی حضرت زینب کبری (س) برشمرد و افزود: این بانوی بزرگوار (س)‌در طول عمر خود که قریب به 50 و اندی سال است به ویژه در فراز آخر زندگی خود که همراهی با حضرت سیدالشهدا (ع) در جریان قیام ایشان و مصائب بعد از آن را شامل می شود، پررنگ‌ترین فراز زندگی خود را به نمایش می گذارد. در این ایام ما در تمام لحظات، ایمان ایشان را به شکلی عمیق می بینیم. رابطه حضرت (س) با خدا تا بدانجا است که حضرت ابا عبدالله (ع) از ایشان درخواست می کنند در عبادت ها و راز و نیازهای شبانه خود ایشان را دعا کنند و از امام زین العابدین (ع) نقل است که فرمودند: «در هیچ یک از این منزلگاه ‌های راه، نماز شب عمه ام ترک نشد«.

مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: کسی که خدا را دارد انسان مقاومی است و آن کس که به خدا ایمان و اعتماد نداشته باشد شکننده خواهد بود. «باور به وعده های الهی» و «نگاه امیدوارانه به آینده ای روشن» از دیگر ویژگی های شخصیت حضرت زینب (س) است. تاریخ گواهی می دهد اهل بیت علیهم السلام روزگار سختی را پشت سر گذاشتند و این بانوی گرانقدر (س) از زمان شهادت مادر که دختر خردسالی در خانه امیرالمومنین (ع) بود شاهد حوادث ناگوار بسیاری است: شهادت مادر، شهادت پدر، شهادت برادر بزرگش امام مجتبی (ع) و وقایع و رخدادهای جانسوز عاشورا. اما حضرت زینب (س) امید خود به خدا را از دست نمی دهد و حتی عصر روز یازدهم محرم که کاروان را از کربلا خارج می کنند حضرت (س) به آینده کربلا و آن سرزمین اشاره می کنند و می فرمایند: «آینده این قیام و آینده این سرزمین روشن است» و تصریح می کنند که «از جدّم رسول خدا (ص) و از ام ایمن شنیدم که روزگار ما اینچنین نمی ماند.»

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: انسان ناامید هرگز قدم خیری برنمی دارد اما انسان امیدوار با نگاهی سرشار از امید به آینده به دنبال تحقق ارزش ها و بخصوص عدالت است. منتظران نیز باید در این ویژگی از عقیله بنی هاشم (س) الگو بگیرند.

«صبر جمیل» از شاخصه های شخصیتی حضرت زینب (س)

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در ادامه سخنان خود «صبر جمیل» را از دیگر شاخصه های شخصیت حضرت زینب کبری (س) برشمرد و ابراز کرد: این بانوی گرانقدر با وجود اینکه انواع و اقسام مصائب را می بیند اما صبور و مقاوم است، شکننده نیست. ما در روایات داریم در آخرالزمان آنچه که مشکل گشا است، «صبر» است و قرآن نیز وقتی از حضرت ایوب (ع) به عنوان یکی از پیامبران الهی یاد می کند از صبر ایشان مثال می زند، از جمله در آیه آخر سوره مبارکه آل عمران و همچنین در سوره مبارکه عصر اهمیت صبر را به ما یادآوری می فرماید.

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: ما در اسلام حضرت زینب (س) را به عنوان «کوه صبر» می شناسیم. انسان هایی که می توانند این الگو و این شاخصه رفتاری را در خود تقویت کنند به ایام گشایش اهل بیت (ع) در آخرالزمان نزدیک می شوند.

پژوهشگر و محقق مهدوی تاکید کرد: «بصیرت و شناخت تکلیف» نیز یکی دیگر از ویژگی های بارز و شاخص عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری (س) است. انسان گاهی ممکن است در تشخیص تکلیف اشتباه کند، اما حضرت زینب (س) در هر مرحله ای دقیقا تشخیص می دهند که چه کاری باید انجام دهند. یعنی در همه مراحل زندگی «تکلیف» را درست تشخیص می دهند، در کوفه و در شام خطبه می خوانند، در مدینه با بصیرتِ بی نظیر خود روشنگری می کنند، شرایط زمانه را برای مردم بازگو کرده و حق و ناحق را به آنها می نمایانند.

موسوی بیان کرد: اینکه انسان به مرحله تکلیف گرایی برسد و به آن عمل کند، اینکه تشخیص دهد در کجا باید سخن بگوید و کجا باید سکوت کند یک ویژگی شخصیتی مهم است.

بصیرت در سیره زینبی موج می زند

مدیر قرآن مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: بصیرت از مهمترین شاخصه های منتظران است و این شاخصه در کنار تکلیف‌شناسی و تکلیف‌گرایی در حضرت زینب (س) موج می زند. حضرت آنجا که باید سکوت کنند، سکوت می کنند و آنجا که باید خطبه بخوانند، خطبه می خوانند و مسایل را برای جامعه تبیین می کنند.

وی یادآور شد: یکی دیگر از ویژگی های این بانوی بافضیلت فداکاری و ایثاگری ایشان است. در حوادث و رخدادهایی که برای آن حضرت (س) اتفاق می افتد این بانوی باعظمت در مواضع متعدد ایثارگری و فداکاری خود را نمایان می کند. روح از خود گذشتگی در حضرت زینب (س) تا بدانجاست که حتی تازیانه ها را به جان می خرد اما از ارزش ها دفاع می کند. حضرت زینب (س) دو فرزند خود را در کربلا فدا کرد. این در تاریخ مشهور است که وقتی کسی از بنی هاشم به شهادت می رسید از اولین کسانی که از خیمه بیرون می آمدند حضرت زینب (س) بودند اما پس از شهادت دو فرزند خود این بانوی گرامی (س) از خیمه خارج نشد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: ایشان شخصیتی است که هم از خود و هم از فرزندانش در جریان دفاع از ولایت گذشت. ما امروز در دعای ندبه خطاب به امام مهدی علیه السلام عرض می کنیم پدر و مادر و اهل و عیالم فدای شما. آنها که به دنبال آرمانی بزرگ هستند باید بدانند که ما برای رسیدن به این آرمان باید از خیلی چیزها بگذریم و حضرت زینب (س) در این رابطه نیز الگویی برای زنان و مردان جامعه منتظر هستند.

تربیت نسل مؤمن و انقلابی از دیگر شاخصه هایی بود که حجت الاسلام موسوی با اشاره به آن گفت: در جریان کربلا و در مواجهه حضرت زینب (س) با امام معصوم زمانه، تنها حضرت زینب (س) نیست که از خود می گذرد بلکه دست پروده های ایشان نیز در کربلا فداکاری می کنند، آنها مشتاق شهادت هستند و در راه ولایت از هیچ چیز دریغ نمی کنند؛ این نگاه عمیق در این فرزندان از کجا آمده است؟ قطعا این حاصل تربیت مادر است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه این صفات در این بانوی گرامی ایشان را به مقام «نائب الحسین(ع)» می رساند، این که انسان نائب امام معصوم زمان خود باشد را می توان درک کرد؟ در جامعه انسانی و اسلامی، تفاوتی میان زن و مرد در این رابطه نیست. هر کس که بتواند خود را به قله این فضایل برساند و این درجه از ارزش ها را در خود متبلور سازد، می تواند حائز این مقام باشد و زنان و مردان ما اگر این فضایل را در وجود خود بارور کنند از منتظران واقعی امام عصر (ع) می شوند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل