جگونه از گیربکس اتوماتیک درست نگهداری کنیم؟


یکی از بخش‌های مهم هر خودرو گیربکس آن است که معمولا توجه کمتری به آن می‌شود و بعضا این کم توجهی منجر به صدماتی می‌شود که هزینه‌های سنگینی را برای صاحبان خودرو به همراه دارد. این مراقبت‌ها در گیربکس‌ اتوماتیک بیش از دیگر گیربکس‌ها است که حساس بودن آن بسیار زیاد بوده و در صورت عدم مراقبت از آن، هزینه‌های به مراتب بیشتری نسبت به حالت غیر...

یکی از بخش‌های مهم هر خودرو گیربکس آن است که معمولا توجه کمتری به آن می‌شود و بعضا این کم توجهی منجر به صدماتی می‌شود که هزینه‌های سنگینی را برای صاحبان خودرو به همراه دارد. این مراقبت‌ها در گیربکس‌ اتوماتیک بیش از دیگر گیربکس‌ها است که حساس بودن آن بسیار زیاد بوده و در صورت عدم مراقبت از آن، هزینه‌های به مراتب بیشتری نسبت به حالت غیر اتوماتیک آن به همراه خواهد داشت. در این مطلب قصد داریم به اصول نگهداری از گیربکس اتوماتیک بپردازیم و همچنین از عاداتی که در بین مردم وجود دارد بگوئیم و آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

اولین نکته در مورد گیربکس روغن و فیلتر آن است که باید در وقت معین و به صورت دوره‌ای تعویض شود. البته باید توجه کنید که صرفا تعویض روغن گیربکس کافی نیست و می‌بایست کارتل گیربکس نیز تعویض گردد. همچنین حتما در زمان تغییر روغن گیربکس فیلتر آنها را شست و شو داده یا تعویض کنید و در این زمینه خساست به خرج ندهید.

جگونه از گیربکس اتوماتیک درست نگهداری کنیم؟

نکته مهم در زمینه گیربکس، رسیدگی به فیلتر آن است چرا که هر چقدر روغن گیربکس مناسب باشد و نیاز به تعویض نداشته باشد، در صورتی که فیلتر کثیف باشد و دارای مشکل باشد، از ورود روغن به گیربکس جلوگیری کرده و گیربکس اتوماتیک خودروی شما را دچار مشکل خواهد کرد.

در مورد خودروهای به‌روز موجود در بازار کشور باید بدانید که معمولا گیربکس‌های آنها دارای فیلتر داخلی هستند و در صورتی که نسبت به تعویض به موقع آنها اقدام نکنید، به احتمال فراوان به طور کلی نیاز به تعویض گیربکس پیدا خواهید کرد! این گیربکس‌ها در بازار به گیربکس‌های یکبار مصرف نیز معروف هستند.

۸ علت افزایش مصرف سوخت خودرو

جگونه از گیربکس اتوماتیک درست نگهداری کنیم؟

در صورتی که نسبت به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خودروی خود دقت کافی داشته باشید، می‌توانید عمر آنها را افزایش داده و از هزینه‌های گزاف، جلوگیری کنید. معمولا زمان تعویض روغن گیربکس در دفترچه راهنمای خودروی خریداری شده مشخص می‌شود ولی این عدد در کمترین حالت ۲۰ هزار کیلومتر و در بیشترین حالت ۶۰ هزار کیلومتر است که در گیربکس‌های اتوماتیک، این اعداد معمولا به عدد ۲۰ هزار نزدیکتر است.

از جمله دلائلی که باعث خرابی گیربکس اتوماتیک می‌شود، گرمای بیش از حدی است که در آن ایجاد می‌شود و این به دلیل ترافیک‌های سنگین و رانندگی زیاد در داخل شهر رخ می‌دهد. تعمیرکاران و کارشناسان خودرو می‌گویند که به دلیل این اتفاقات، دارندگان خودرو با گیربکس اتوماتیک می‌بایست هر ۲۰ هزار کیلومتر نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام نمایند.

بدیهی است که تعویض روغن گیربکس به هیچ وجه نباید توسط خود فرد انجام شود. به توصیه همه کارشناسان تعویض این روغن باید توسط فرد خبره انجام شود و دقت فراوان و کمی پیچیدگی موجود در آن، از جمله دلائلی است که به این توصیه منجر می شود. دقت نمایید که در صورت استفاده از روغن‌های فاسد یا بی‌کیفیت برای گیربکس‌های اتوماتیک، ضررهای جبران ناپذیری به خودرو وارد می‌شود و کمترین اتفاق آن، ماندن در جاده‌هایی است که احتمالا هیچ راه کمکی برای شما نخواهد بود.

جگونه از گیربکس اتوماتیک درست نگهداری کنیم؟

چگونه سطح روغن گیربکس اتوماتیک را چک کنیم؟

از روش‌های معمول در چک کردن روغن در خودروهای داخل گیربکس اتوماتیک، استفاده از سیخ گیج است که البته در همه خودروها این مورد وجود ندارد. برای تست این مورد سیخ گیج را یکبار بیرون بکشید و تمیز کنید و دوباره داخل محفظه خودش وارد نمائید. پس از ۱۰ دقیقه دوباره سیخ را در بیاورید و آن را چک کنید. در ضمن برای چک کردن، دنده را در حالت P قرار دهید. پس از بیرون آوردن سیخ، به روغن دست بزنید و حالت آن را بررسی نمائید. رنگ شفاف و آلبالوئی روغن گیربکس از جمله نشانه‌های مناسب بودن آن است.

بعضی از عاداتی که در بین رانندگان وجود دارد، در ادامه مورد بررسی قرار داده و نحوه عملکرد صحیح آن را بررسی می‌کنیم.

جگونه از گیربکس اتوماتیک درست نگهداری کنیم؟

از تعویض حالت دنده در حال حرکت خودداری کنید

یکی از عادات بدی که بعضی از رانندگان دارند، تغییر حالت دنده در حالیست که خودرو در حال حرکت است. عمل تغییر دنده در داخل گیربکس با تعدادی از نوار و کلاچ صورت می‌گیرد که درون آنها موادی وجود دارد که با اصطکاک و پروسه خاص عمل تغییر دنده را انجام می‌دهند.

برای تغییر دنده می‌بایست خودرو را کاملا متوقف کرده و با فشار دادن پدال ترمز آن را نگه دارید و سپس عمل تغییر دنده را انجام دهید. با این کار قطعا عمر خودروی خود را نیز افزایش می‌دهید و عملکرد گیربکس را نیز بهبود می‌بخشید.

جگونه از گیربکس اتوماتیک درست نگهداری کنیم؟

در سراشیبی خودرو را خلاص نکنید

یکی دیگر از عادات بد رانندگان دارای خودروی با گیربکس اتوماتیک خلاص کردن خودرو در سراشیبی هاست که فکر می‌کنند در مصرف سوخت خودرو تاثیر دارد. در خودروهای بروز موجود در بازار، گیربکس‌های هوشمندی وجود دارند که در سراشیبی‌ها، ورود سوخت به موتور را قطع می‌کنند و مصرف آن را مدیریت می‌نمایند.

جگونه از گیربکس اتوماتیک درست نگهداری کنیم؟

برای شتاب گرفتن بیشتر در حرکت اولیه از حالت D استفاده نکنید

یکی دیگر از عادات مرسوم در بعضی از رانندگان این است که پدال گاز را در حالت خلاص نگه می‌دارند و سپس دنده را روی D قرار می‌دهند تا شتاب اولیه بیشتری را تجربه کنند. این کار به جرات خطرناک‌ترین و مضرترین کاری می‌شود نامید که صاحبان خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک انجام می‌دهند.

این اقدام خطرناک روی گیربکس فشار مضاعف وارد کرده و قطعات موجود در آن را به شدت مستهلک می‌کند و هزینه‌های دوبرابری را روی دست صاحب خودرو می‌گذارد.

جگونه از گیربکس اتوماتیک درست نگهداری کنیم؟

حالت P صرفا برای توقف کامل خودرو است

یکی از نکات مهم در استفاده از خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک استفاده از دکمه P در زمانی است که خودرو به طور کامل متوقف شده است. اگر جزو رانندگانی هستید که قبل از توقف کامل از این دکمه استفاده می‌کنید، باید بدانید که از عمر گیربکس کم می‌کنید و هزینه‌های اضافی برای خود می‌تراشید.

مطلب مرتبط: با این ۸ نکته عمر خودرو خود را افزایش دهید!

منبع

جگونه از گیربکس اتوماتیک درست نگهداری کنیم؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید