مسئولان اجرایی حوزه فرهنگ فقط جلوی پای‌شان را نگاه کردند/ لزوم داشتن دید جامع درازمدت در فعالیت‌های فرهنگی


مسئولان اجرایی حوزه فرهنگ فقط جلوی پای‌شان را نگاه کردند/ لزوم داشتن دید جامع درازمدت در فعالیت‌های فرهنگی

معاون پژوهش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ضمن تاکید بر تامین امنیت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گفت: در جمهوری اسلامی نسلی تربیت شده است که همگی آمادگی دارند به سمت عدالت اجتماعی حرکت کرده و با فساد مقابله کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سقای بی‌ریا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به دوره‌های که در آن تمدن‌سوزی اتفاق افتاده است، اظهار داشت: هرگاه جامعه اسلامی از آموزه‌های اسلامی فاصله گرفت که یکی از آن آموزه‌ها پیروی از ولی امر الهی است، تمدن‌سوزی اتفاق افتاده است. هر چقدر جامعه اسلامی از ولی امر یعنی آن کسی که باید جامعه اسلامی را هدایت کند فاصله گرفته است، در این صورت به طرف پایین میل کرده است. حالت واسطه وجود ندارد یا شما در مسیر الهی هستید یا در مسیر طاغوت هستید این دیدگاه قرآن هست یعنی اگر در مسیر الهی نباشید لامحال است در مسیر طاغوت حرکت می‌کنید یعنی به عبارت دیگر یا به سمت بالا و اوج می‌روید یا به سمت پایین حرکت می‌کنید.

وی ادامه داد: پس در تاریخ هر وقت که مسلمان‌ها به سمت وحدت در حول محور حق حرکت کردند بین خودشان اختلافات را کنار گذاشتند، به وحدت رسیدند و هر وقت از ولی فاصله گرفتند در نتیجه آن فاصله امورشان از هم پاشیده و سقوط کردند. جمهوری اسلامی اصلا آغاز این حرکت را با تبعیت از ولی فقیه شروع کرده و همینطور ادامه داده است. مردم ما حول این محور وحدت خودشان را تعریف کردند و شکل دادند و می‌بینیم که رو به رشد است.

معاون پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری هم در سخنان‌شان اشاره کردند ما کمبودهایی داریم. به ویژه در مساله عدالت اجتماعی ما کمبود داریم. الحمدلله در جمهوری اسلامی نسلی تربیت شدند که همگی آمادگی دارند به سمت عدالت اجتماعی حرکت کنند، با فساد مقابله کنند، هم از خودشان فساد را بزدایند و هم از جامعه و آن ساختارها را اصلاح کنند. الان یکی از مشکلات‌‌مان همین فسادهایی است که افراد به خاطر منافع فردی و فامیلی و گروهی خودشان دامن می‌زنند ما باید بر اینها غلبه کنیم این هم به خود ما یعنی خود مردم باید این اقدام را انجام دهند.

سقای بی‌ریا با تاکید بر تامین امنیت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گفت: ما باید کارهای فرهنگی‌مان را هم توسعه دهیم هم عمق ببخشیم. متاسفانه مسئولان امور اجرایی‌ در حوزه فرهنگی دید فرهنگی‌شان ضعیف بوده و مرتب جلوی پای خودشان را نگاه می‌کردند در حالیکه باید یک دید جامع دراز مدت نسبت به مسائل فرهنگی می‌داشتند. علی‌رغم اینکه متفکران فرهنگی ما آن دید را داشتند و ضرورتش را حس می‌کردند و مرتب گوشزد می‌کردند ولی در عمل آن مهم نشده است.

وی با اشاره به مساله حجاب افزود: غیر از شعار باید در فکر هم فرهنگ نفوذ پیدا کند؛ به عنوان مثال حجاب، ما غیر از اینکه برنامه‌ریزی می‌کنیم تا حجاب را مثلا در ادارات‌مان اجباری کنیم یا در جامعه و ... خود باور به مساله حجاب یک مساله عمیق فرهنگی است. یعنی ما چقدر اقدامات‌مان در جهت این بوده که دخترهای ما زن‌های ما حجاب را باور کنند، اگر شما یک کاری کنید که زنان ما دختران ما از ابتدا در نظام آموزشی‌شان خوب با فلسفه حجاب آشنا شوند و حجاب را به جان و دل باور کنند دیگر نیاز نیست که شما اجبار کنید که بپوش خودت را، لباست چطور باشد و ... . موتور فرهنگی جامعه را ما باید روشن کنیم نه اینکه همش هول بدهیم.

معاون پژوهشی موسسه امام خمینی (ره) تصریح کرد: دشمنان ما تشخیص دادند که چرا ملت ما انقلاب را رها نمی‌کند؟ چون معتقد به انقلاب است معتقد به اینکه شاه و رژیم وی آدم‌های ظالمی بودند آدم‌های مستکبری بودند آدم‌های فاسدی بودند؛ حالا در صدد برآمدند که چهره پهلوی را به قول آقا بزک کنند چرا این کار را می‌خواهند بکنند؟ برای اینکه آن باوری که مردم ما دارند باور حقیقی که دارند نسبت به پهلوی را عوض کنند و بعد از آن سو هم چهره اسلام و انقلاب را یک مقدار مخدوش کنند، بگویند شما قبل از انقلاب بهتر بودید تا بعد از انقلاب و دست بردارید! آنها هدفشان این است که مردم ما از انقلاب دست بردارند، هر چه تبلیغات ظاهری می‌کنند اثر نمی‌بینند، رفته‌اند سراغ اینکه فکر مردم را عوض کنند، لذا ما باید به این مساله اهمیت دهیم که مسائل عمیق فرهنگی را پیگیری کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش عالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان