گام بلند شبکه کرد برای تولید سه سریال تاریخی/سنجرخان 26 قسمتی شد


گام بلند شبکه کرد برای تولید سه سریال تاریخی/سنجرخان 26 قسمتی شد

سنندج – شبکه استانی صدا و سیمای مرکز کردستان بعد از سالها انتظار گامی بلند را در راستای معرفی مفاخر کرد برداشته و قرار است سه سریال در خصوص سه شخصیت برجسته این استان را تهیه و تولید نماید.

خبرگزاری مهر- گروه استانها؛ آرمان نصراللهی: معرفی شخصیت های برجسته و همچنین تهیه و تولید آثار سینمایی تاریخی یکی از مهمترین مباحث در رسانه ملی طی چند سال اخیر بوده است و هر زمان که این آثار با دقت و ظرافت تهیه و تولید شده اند، با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده اند.

بدون شک یکی از رسالت های مهم شبکه های استانی توجه به فرهنگ بومی و محلی است و در همین راستا و در اقدامی ماندگار به همت شبکه کردستان و با حمایت سازمان صدا و سیما، قرار است سه سریال بلند و تاریخی در خصوص سه شخصیت برجسته کردزبان تهیه و تولید شود.

سنجر خان، مستوره اردلان و امیر نظام گروسی هر کدام در چندین مقطع تاریخی در استان کردستان منشا تحولات مهم و شگرفی بوده اند و حال قرار است که در خصوص هر کدام از این شخصیت ها یک سریال تهیه و از شبکه های سراسری و خود شبکه استانی کردستان پخش شود.

معرفی جنبه های مختلف زندگی این سه شخصیت مهم که حوزه کاری و فعالیت های آنها نیز متفاوت از یکدیگر بوده است، نه تنها می تواند بخشی از تاریخ و گذشته استان کردستان را نشان دهد بلکه بهترین فرصت برای نمایش میهن دوستی و خدمت به فرهنگ ایران زمین از سوی مردم کرد بوده است و به همین دلیل این اقدام می تواند زمینه را برای تحکیم پایه های وحدت در جامعه فراهم کند.

بعد از برگزاری نشست های مختلف بالاخره دو هفته قبل، آیین امضای تفاهم‌نامه تولید سریال‌های فاخر سردار سنجرخان، امیرنظام گروس و ماه شرف خانم معروف به مستوره اردلان میان این معاونت امور استانهای سازمان صدا و سیما و استانداری کردستان به امضا رسید.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند طولانی تصویب تولید سه سریال تاریخی در شبکه کردستان، افزود: خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته و تهیه مستندات مورد نیاز مسئولان رسانه ملی به این مهم ترغیب شدند و در نهایت تهیه و تولید سه سریال تاریخی در استان کردستان آغاز شد.

ابوالقاسم امان الهی بیان کرد: یکی از اولویت های ما استفاده از ظرفیت های بومی و محلی برای تولید و تهیه این سه سریال تاریخی است و در کنار این مهم از عوامل برجسته ملی نیز در این زمینه استفاده می شود تا کار بهتر دیده شده و استانداردهای حرفه ای را نیز داشته باشد.

وی با بیان اینکه کردستان دارای چهره ها و شخصیت های برجسته بین المللی و ملی است، گفت: انتظار می رود که این مهم آغازی برای تهیه و تولید سریال های متعدد در خصوص نقش مشاهیر کردستانی در تاریخ این مرز و بوم باشد و شبکه کردستان در این راستا از تمامی ظرفیت های در اختیار خود بهره برداری می کند.

لزوم استفاده از عوامل بومی و ملی برای ساخت سریال های تاریخی در کردستان

علی دارابی معاون امور استان‌های صدا وسیما در این مراسم با اشاره به امتیازات برجسته مرکز کردستان عنوان کرد: این استان از نظر فرهنگی، هنری، مفاخر و مشاهیر حاضر در تاریخ گذشته و معاصر، دارای ویژگی‌های مهمی است که پرداختن به آنها از وظایف رسانه استانی به شمار می‌رود.

وی افزود: سیاست اصلی معاونت امور استان‌ها، حمایت از هنرمندان و استعدادهای بومی در ساخت سریال‌های فاخر است و هر چند استفاده از چند نفر چهره شاخص و هنرمند ملی برای افزودن بر جذابیت و تعداد مخاطبان لازم است.

گام بلند شبکه کرد برای تولید سه سریال تاریخی/سنجرخان 26 قسمتی شد

دارابی با بیان اینکه بهترین عوامل بومی و ملی باید برای تولید سریال‌های فاخر تلویزیونی در مراکز انتخاب شوند، گفت: استفاده از صاحب‌نظران دانشگاهی و بومی در امر پژوهش مسئله‌ای ضروری است.

معرفی ظرفیت های بالای فرهنگی کردستان ضروری است

بهمن مرادنیا، استاندار کردستان هم در این مراسم با بیان اینکه کردستان نقش مهمی در موسیقی و هنر ایران زمین داشته ولی هنوز محرومیت‌های زیادی را شاهد هستیم، اظهار کرد: ساخت دو سریال فاخر تلویزیونی در مورد شخصیت‌های برجسته این استان نقش مهمی در تغییر دیدگاه مردم سراسر ایران به خطه کردستان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کردستان ۵۴۰۰ شهید در دوران دفاع مقدس و ۱۴۰۰ شهید ترور را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، افزود: استاد نجات‌اللهی نخستین شهید دانشگاهی از کردستان بوده و مشاهیر فراوانی از این منطقه به ایران اسلامی معرفی شده‌اند و علاوه بر این طبیعت رنگارنگ استان هم زبان‌زد خاص و عام است که همه این‌ها می‌توانند دستمایه خوبی برای پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی باشند.

بعد از امضای این تفاهم نامه ضیاء الدین دری یکی از کارگردان های برجسته کشور که سابقه تولید آثار متعدد تاریخی را برای رسانه ملی دارد، به عنوان کارگردان سنجر خان معرفی شد و قرار است که در کنار وی جمع زیادی از هنرمندان و فعالان عرصه سینما حضور موفق و موثری داشته باشند.

از روزهای پایانی سال قبل نیز فعالیت ها و اقدامات اولیه برای آغاز ساخت و تولید سریال تاریخی سنجر خان در استان کردستان آغاز شده است و بر اساس اعلام کارگردان این اثر، قرار است که طی روزهای آینده و از ابتدای اردیبهشت ماه کار پیش تولید سریال رسما آغاز شود.

ضیاء الدین دری روز گذشته در سفر به کردستان علاوه بر دیدار با چندین فعال فرهنگی و بازدید از محل زندگی سنجرخان، با استاندار کردستان نیز از نزدیک دیدار و گفتگو کرد.

سریال سنجر خان از ابتدای اردیبهشت وارد پیش تولید می شود

سید ضیاالدین دُری کارگردان سریال سنجر خان در دیدار با استاندار کردستان، گفت: سریال سنجر خان از اردیبهشت ماە وارد پیش تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکە در گذشتە کاری بە این حجم و پیچیدگی در استان انجام نشدە است تاکید کرد: ساخت این سریال بیش از ۹ ماە زمان خواهد برد و در ساخت آن بیش از ٦۰۰ نفر دخیل خواهند شد کە تجربە ارزشمندی برای هنرمندان جوان این دیار محسوب خواهد شد.

گام بلند شبکه کرد برای تولید سه سریال تاریخی/سنجرخان 26 قسمتی شد

دری زبان این سریال را فارسی و محل پخش آن را از شبکە سراسری بیان کرد و افزود: در مراحل بعدی سعی خواهد شد این سریال بە صورت زیرنویس و دوبلە شدە با زبان کُردی و قابل درک برای همە کُردها نیز اجرایی شود.

کارگردان سریال سنجرخان با اذعان بە اینکە مطالعات گستردەای در خصوص آداب و رسوم، زبان و فرهنگ کردستان انجام دادەام، افزود: برای موسیقی این سریال تلاش می کنم از یک هنرمند بین المللی کُرد استفادە کنم.

دری ادامە داد: این سریال با کیفیت بسیار مطلوبی تولید خواهد شد، بە نحوی کە بتواند هزینەهای خود را دربیاورد و سرمایە ای برای تولید آثار بعدی در کردستان ایجاد شود.

وی بیان کرد: این سریال در ۲٦ قسمت ۴۰ دقیقەای فیلمبرداری و برای پخش بە شبکە سراسری سپردە خواهد شد.

سنجر خان بهترین فرصت برای زدودن دیدگاه امنیتی به کردستان است

نمایندە مردم شهرستانهای سنندج، کامیاران و دیواندرە در مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار استاندار کردستان با کارگردان سریال سنجرخان بر اهمیت ساخت سریال‌هایی از این دست برای شناساندن کردستان بە دیگر هموطنان تاکید کرد و گفت: ما نیز بعنوان نمایندە مردم از هر کمکی در جهت تولید با کیفیت این سریال دریغ نخواهیم کرد.

سید احسن علوی ضرورت توجە بە تکثر زبانی و فرهنگی در ساخت سریال سنجر خان را یادآوری کرد و اظهار داشت: این سریال باید بە نحوی تولید شود کە بتواند نظر مخاطبان برون مرزی را نیز بە خود جلب کند.

وی افزود: سریال سنجر خان کە از شبکە سراسری پخش خواهد شد فرصت مناسبی برای بیان و معرفی فرهنگ مردم کُرد است.

علوی ادامە داد: متاسفانە هنوز بخشی از هموطنان ما، کردستان را با دید امنیتی می‌نگرند و این سریال می تواند در زدودن آن ذهنیت های منفی موثر واقع شود و نقش کردستان و کُردها را در حفظ کشور نشان دهد.

تهیه و تولید آثار تاریخی در سطح ملی از نقش و جایگاه مردم کردستان در راستای حفظ میهن و همچنین خدمات آنها به فرهنگ و هنر این دیار می تواند زمینه های لازم را برای تحکیم پایه های وحدت و همدلی در جامعه فراهم کند و بدون شک این مهم مستلزم همت جمعی و حمایت تمامی مدیران و مسئولان و خود فعالان عرصه فیلمسازی در کردستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تلویزیون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان