انتخابات لیبی و گمانه زنی ها برای حضور فرزند دیکتاتور سابق


انتخابات لیبی و گمانه زنی ها برای حضور فرزند دیکتاتور سابق

الجزیره- ایرنا- درحالیکه رسانه های عربی از آمادگی نامزدی پسر دیکتاتور پیشین لیبی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر دادند اما به اعتقاد کارشناسان سیاسی، موانع زیادی برای وی در این انتخابات وجود دارد که باعث می شود دستیابی او به این منصب دشوار شود.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا، «غسان سلامه» نماینده سازمان ملل برای حل بحران لیبی روز اول فروردین (21 مارس)، برگزاری انتخابات عادلانه، آزاد و سالم پیش از پایان سال جاری میلادی را اولویت نخست سازمان ملل در این کشور بحران زده دانست.
وی افزود: پیش از برگزاری این انتخابات، بسیار مهم است که مطمئن شویم همه در این انتخابات شرکت کرده و نتایج آن را می پذیرند.
نماینده سازمان ملل در حالی بر ضرورت برگزاری انتخابات در سال جاری میلادی تاکید کرده که هنوز تاریخ دقیقی برای آن اعلام نشده و پیش بینی ها حاکی از آن است که این انتخابات در ماه سپتامبر (شهریور) آینده برگزار می شود.
از سوی دیگر «ایمن بوراس» مدیر برنامه های «سیف الاسلام قذافی» پسر «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین لیبی چند روز پیش در کنفرانسی مطبوعاتی در تونس، از نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور خبر داد.

**سیف الاسلام قذافی کیست؟
سیف الاسلام فرزند دوم معمر قذافی از همسر دومش، صفیه فرکاش و متولد 5 ژوئیه 1972 میلادی و فارغ التحصیل مقطع دکتری رشته اقتصاد از یکی از دانشگاه های انگلیس است.
سیف الاسلام در ماه نوامبر سال 2011 در لیبی دستگیر و زندانی و در ژوئن 2017 اعلام شد، مورد عفو قرار گرفته و از زندان آزاد شده است. او از آن زمان در مکان نامشخصی به سر می برد و خود به صورت مستقیم با رسانه ها ارتباطی برقرار نکرده است.
گفته می شود، وی اخیرا حزبی سیاسی به نام «جبهه مردمی لیبی» تاسیس کرده و برنامه جامعی برای نجات لیبی دارد.

**نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری لیبی
«عارف النایض» سفیر پیشین لیبی در امارات پیش از سیف الاسلام قذافی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری لیبی اعلام آمادگی کرده و این در حالی است که هنوز شخصیت های مشهور و با نفوذی مانند «فایز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی که مورد تایید جامعه بین الملل است و نیز ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش لیبی که مورد حمایت مجلس این کشور و همچنین برخی کشورهای منطقه مانند امارات، مصر و عربستان است، هنوز سخنی در مورد نامزدی در این انتخابات بر زبان نیاورده اند اما بعید به نظر می رسد آنها بخواهند از قدرت در لیبی صرف نظر کنند.
روزنامه «الشرق الاوسط» چند روز پیش در گزارشی ادعا کرده است ژنرال حفتر با پیشنهاد محرمانه فایز السراج برای تقسیم قدرت و اینکه حفتر عهده دار یکی ازوزارتخانه ها در دولت آینده به ریاست السراج شود و در عین حال در تعیین شماری از مقام های دولتی نقش داشته باشد مخالفت کرده و همین شایعه نشان می دهد دو طرف عزم خود را برای داشتن عالی ترین منصب در لیبی جزم کرده اند.
البته باید گفت، ممکن است افراد زیادی برای این منصب نامزد شوند اما هنوز نام کسی در رسانه ها منتشر شده است.

**موانع پیش روی سیف الاسلام قذافی برای ریاست جمهوری
کارشناسان سیاسی می گویند موانع زیادی در راه او برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد که این موانع باعث می شود دستیابی وی به این منصب دشوار شود.
«فوزی حداد» نویسنده و تحلیلگر سیاسی لیبیایی در این خصوص گفت: موانع زیادی بر سر نامزدی سیف الاسلام وجود دارد؛ او در لیبی تحت پیگرد قضایی است، دادگاه طرابلس در سال 2015میلادی برای او حکم اعدام صادر کرد و او درخواست تجدید نظر در مورد این حکم کرده که البته هنوز این درخواست بررسی نشده است، از سوی دیگر دادگاه کیفری بین الملل او را به جنایت ضدبشری متهم کرده و چنین اتهام هایی مشمول مرور زمان نمی شود.
بر اساس پیش نویس قانون اساسی لیبی نیز یکی از شرایط ریاست جمهوری، خالی بودن پرونده شخص از هرگونه سوابق کیفری یا محکومیت های قضایی است.
از سوی دیگر همچنین در مورد پیشینه سیف الاسلام گفته می شود، او از سیاست های پدرش در سرکوب مردم حمایت می کرد، پدرش 42 سال مردم را از صندوق های رای برای انتخاب رئیس جمهوری محروم کرد.
همچنین باید گفت ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش لیبی و یکی از قدرتمندترین افراد در این کشور، رقیب و مخالف سرسخت بلندپروازی های سیاسی او محسوب می شود، سیف الاسلام ژنرال حفتر را مزدور و خائن می داند و از طرف دیگر ژنرال حفتر نیز او را فردی دارای شایستگی برای این منصب نمی داند.
ژنرال حفتر چندی پیش در مصاحبه با مجله فرانسوی «ژون افریک» گفت که برخی ساده لوحان همچنان تصور می کنند سیف الاسلام می تواند کاری انجام دهد، سیف الاسلام بیچاره ای است که برخی از او سوء استفاده می کنند، او در جایی زندانی است و باید او را آزاد کرد.
جدا از همه اینها، این روزها در حالی از انتخابات ریاست جمهوری در لیبی سخن به میان می آید و سازمان ملل بر ضرورت برگزاری آن تاکید دارد که ژنرال حفتر به تازگی گفت، لیبی هنوز برای پذیرش دموکراسی آمادگی ندارد.

** پاسخ های طرفداران سیف الاسلام
ایمن بوراس سخنگوی سیف الاسلام می گوید، مجلس نمایندگان لیبی فرمان عفو عمومی صادر کرده و این عفو شامل همه می شود و هیچ فردی استثنا نشده است. دادگاه الزنتان نیز سیف الاسلام را درخصوص اتهام های وارد شده به او بی گناه دانسته است. در مورد دادگاه کیفری بین المللی نیز لیبی در آن عضویت ندارد و پروتکل رم را امضا نکرده است و در نتیجه آراء این دادگاه در مورد لیبیایی ها قابل اجرا نیست.
«احمد قذاف الدم» یکی از مسئولان نظام سابق در لیبی چندی پیش در مصاحبه با خبرگزاری آلمان ادعا کرد، اگر انتخابات ریاست جمهوری سالم و شفاف برگزار شود، سیف الاسلام شانس زیادی برای ریاست جمهوری دارد.
از سوی دیگر باید گفت این روزها فشارهای اقتصادی زیادی بر مردم لیبی وارد شده و مشکلات امنیتی باعث شده است مردم به هر چیزی برای نجات چنگ بزنند، این فشارها ممکن است باعث شود مردم هر لحظه گزینه های خود را تغییر دهند و البته باید اعتراف کرد با توجه به قدرت قبایل در لیبی ،سیف الاسلام نیز طرفدارانی دارد.
در هر صورت باید گفت این روزها اخبار ضد و نقیضی درخصوص سیف الاسلام و سرنوشت او منتشر می شود. در حالی که بوراس از نامزدی او خبر داده است، گردان ابوبکر که قبلا سیف الاسلام زندانی آن بود و بعدا او را آزاد کرد، خبر نامزدی او را تکذیب و اعلام کرد در تماسی که با سیف الاسلام داشت، او هرگونه اطلاع از نامزدی خود را تکذیب کرد.
از سوی دیگر معلوم نیست سیف الاسلام از زمان آزادی اش در کجاست، تاکنون در انظار عمومی ظاهر نشده و حتی برخی می گویند او همچنان زندانی یا در حصر خانگی است اما اینکه چه گروهی او را زندانی کرده و اکنون کجاست، مشخص نیست. کارشناسان سیاسی پیوسته این سوال را مطرح می کنند که سیف الاسلام اکنون کجاست؟ آیا نمی تواند یک پیام صوتی یا ویدیویی ضبط شده برای مردم بفرستد؟
حال با توجه به شرایط و گزینه های موجود برای این منصب در لیبی، باید گفت اگر رئیس جمهوری شدن سیف الاسلام در لیبی غیر ممکن نباشد، بسیار دشوار خواهد بود مگر اینکه حوادث و تحولات جدید و پیش بینی نشده ای روی دهد و اوضاع را به طور کامل دگرگون کند.
خاورم **2041**1953*9122

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا