معرفی رسمی نسل جدید تویوتا رافور، جذاب‌تر از همیشه


معرفی رسمی نسل جدید تویوتا رافور، جذاب‌تر از همیشه

تویوتا رافور 24 سال پیش بخش کراس‌اوورهای کامپکت را پایه‌گذاری کرد و در طول این راه هرچند شاید تا حدودی طراحی و استایل جذاب خود را از دست داده باشد اما هرگز تاج پادشاهی فروش را واگذار نکرده است. حال اما تویوتا در نمایشگاه نیویورک امسال نسل پنجم رافور را رونمایی کرده است که با... نوشته معرفی رسمی نسل جدید تویوتا رافور، جذاب‌تر از...

تویوتا رافور 24 سال پیش بخش کراس‌اوورهای کامپکت را پایه‌گذاری کرد و در طول این راه هرچند شاید تا حدودی طراحی و استایل جذاب خود را از دست داده باشد اما هرگز تاج پادشاهی فروش را واگذار نکرده است. حال اما تویوتا در نمایشگاه نیویورک امسال نسل پنجم رافور را رونمایی کرده است که با تفسیری خشن‌تر در ظاهر، به ریشه‌های خود بازگشته است و جذاب‌ترین نسل رافور از زمان معرفی اولیهٔ آن در میانهٔ دههٔ 90 میلادی تاکنون محسوب می‌شود.

معرفی رسمی نسل جدید تویوتا رافور، جذاب‌تر از همیشه

استایل بیرونی شارپ و آفرود

برخلاف رویکرد تکاملی خسته‌کنندهٔ خودروسازان آلمانی در طراحی خودروهای جدیدشان در این روزها، نسل جدید رافور با نسل قبلی آن که در سال 2013 معرفی شد هرگز اشتباه گرفته نمی‌شود. رافور جدید در ظاهر تا حد زیادی به کانسپت FT-AC شباهت دارد که سال گذشته در نمایشگاه لس‌آنجلس رونمایی شد. البته برخی ویژگی‌های کانسپت مذکور برای تولید انبوه حذف شده‌اند اما بااین‌حال همچنان رافور در ظاهر کاملاً نزدیک به کانسپت FT-AC است. در این کراس‌اوور کامپکت جدید چراغ‌های LED زاویه‌دار جلو، جلوپنجرهٔ شش‌ضلعی برجسته، شانه‌های تنومند، دهانهٔ مربعی گلگیرها و خطور جانبی برجسته، نمای بسیار جالبی ایجاد کرده‌اند. البته همیشه همه‌چیز عالی پیش نمی‌رود چراکه نمای عقبی رافور جدید کمی بیش‌ازحد شلوغ به نظر می‌رسد.

معرفی رسمی نسل جدید تویوتا رافور، جذاب‌تر از همیشه

کابین شیک

استایل قدرتمند بیرونی به داخل رافور نیز کشیده شده است. اولین چیزی که در اینجا جلب‌توجه می‌کند غربیلک فرمان خوش‌فرم خودرو است درحالی‌که همانند اکثر خودروهای امروزی یک نمایشگر لمسی شناور هم برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در بالای داشبورد تعبیه شده است. این نمایشگر به‌صورت استاندارد از نوع هفت اینچی است درحالی‌که امکان سفارش یک نمونهٔ هشت اینچی هم وجود دارد. دیگر ویژگی‌های مُد روز کابین رافور جدید نیز شامل انتخاب‌گر دندهٔ فربه، کنترلرهای مدرن سیستم تهویه مطبوع و انتخاب‌کنندهٔ حالات راندگی اشاره کرد. ویژگی مهم‌تر کابین این ماشین سیستم چندرسانه‌ای جدید Entune 3.0 است که از کارپلی اپل پشتیبانی و اتصال وای فای را ارائه می‌کند اما این سیستم فاقد قابلیت پشتیبانی از اندروید اتو است. از سوی دیگر اما تویوتا سیستم صوتی جدید JBL را هم برای رافور در نظر گرفته است.

معرفی رسمی نسل جدید تویوتا رافور، جذاب‌تر از همیشه

تجهیزات و سیستم‌های ایمنی

تمامی تیپ‌های نسل جدید رافور به‌صورت استاندارد به هشت ایربگ و سیستم ایمنی Sense تویوتا مجهز شده‌اند که به‌صورت مخفف TSS نامیده می‌شود. این سیستم ایمنی شامل سیستم پیش از برخورد با قابلیت تشخیص عابر پیاده، کروز کنترل راداری، هشدار خروج از خط یا دستیار فرمان، نوربالای خودکار، سیستم دنبال کنندهٔ خطوط جاده و سیستم شناسایی تابلوهای ترافیکی می‌شود.

اندازه و ابعاد

تویوتا برای ساخت نسل پنجم رافور از پلت‌فرم کاملاً جدید خود که TNGA نام دارد استفاده کرده است. نسخهٔ C این پلت‌فرم در مدل‌های پریوس و C-HR بکار رفته و از نسخهٔ K آن در مدل‌های کمری و آوالون استفاده شده است. استفاده از این پلت‌فرم موجب ایجاد تغییراتی در ابعاد رافور جدید شده است به‌گونه‌ای که فاصلهٔ محوری آن با 3 سانتیمتر افزایش به 2.69 متر رسیده اما طول آن 0.5 سانتیمتر کاهش داشته و به 4.59 متر رسیده است. رافور جدید همچنین عریض‌تر از قبل شده و عرض آن با تجربهٔ افزایش 1 سانتیمتری به 1.85 متر رسیده است اما ارتفاع خودرو نیز مانند طولش 0.5 سانتیمتر کاهش داشته و به 1.70 متر رسیده است. تویوتا ادعا کرده است که شاسی جدید رافور 57 درصد مستحکم‌تر از قبل شده درحالی‌که رافور جدید اولین خودروی ساخته‌شده روی پلت‌فرم TNGA محسوب می‌شود که از سامانهٔ چهارچرخ محرک سود می‌برد.

معرفی رسمی نسل جدید تویوتا رافور، جذاب‌تر از همیشه

پیشرانه‌ها

برخلاف موارد قبلی، هیچ شگفتی‌ای در زیر کاپوت نسل جدید رافور وجود ندارد چراکه تویوتا مدت‌ها است برای کراس‌اوورهای کامپکت خود موتورها شش سیلندر ارائه نمی‌کند؛ اما غیرازاین، به‌طور عجیبی تویوتا از ارائهٔ پیشرانه‌های چهار سیلندر توربوشارژ مدرن نیز برای رافور جدید اجتناب کرده است؛ بنابراین این ماشین با یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی و یک قوای محرکهٔ هیبریدی متشکل از یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر به همراه یک موتور الکتریکی عرضه می‌شود. برای انتقال نیروی مدل بنزینی یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و برای نسخهٔ هیبریدی یک نمونهٔ CVT در نظر گرفته شده است. تویوتا هنوز اعداد و ارقام فنی و عملکردی این دو قوای محرکه را اعلام نکرده است اما انتظار می‌رود نسخهٔ هیبریدی قوی‌تر باشد.

معرفی رسمی نسل جدید تویوتا رافور، جذاب‌تر از همیشه

معرفی رسمی نسل جدید تویوتا رافور، جذاب‌تر از همیشه

تیپ‌ها، تجهیزات، سیستم‌ها

نسل جدید رافور در سه تیپ مختلف XSE، لیمیتد و ادونچر ارائه می‌گردد که تیپ لیمیتد بالاترین آن‌ها است و ازجمله شاخصه‌های آن می‌توان به تریم کرومی و رینگ‌های 19 اینچی اشاره کرد. در تیپ ادونچر اما رنگ آبی یخی برای سقف به همراه یکی از سه رنگ بدنهٔ مشکی نیمه‌شب، آبی شعله‌ای و نارنجی قابل سفارش است. هریک از این تیپ‌ها در ظاهر نیز تفاوت‌هایی جزئی با یکدیگر دارند؛ اما نسل جدید رافور نخستین ساختهٔ تویوتا است که به سیستم کنترل گشتاور پویا مجهز شده است. این سیستم می‌تواند 50 درصد از گشتاور موتور را به محور عقب ارسال کند درحالی‌که به‌منظور بهبود هندلینگ، توانایی توزیع نیرو بین چرخ چپ یا راست را هم دارد. البته این سیستم صرفاً در تیپ‌های لیمیتد و ادونچر مدل بنزینی مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه می‌شود درحالی‌که تیپ پایینی XSE از آن بی‌بهره بوده و مدل هیبریدی هم از سیستم الکترونیکی AWD-i استفاده می‌کند.

معرفی رسمی نسل جدید تویوتا رافور، جذاب‌تر از همیشه

زمان آغاز فروش

مدل بنزینی نسل جدید تویوتا رافور از اواخر سال جاری با مدل 2019 در ایالات‌متحده و کانادا می‌شود درحالی‌که نسخهٔ هیبریدی از اوایل سال آینده به بازار می‌آید. برای اطلاع از قیمت این کراس‌اوور جدید ژاپنی اما احتمالاً باید تا سه‌ماههٔ پایانی امسال منتظر بمانیم.

[دانلود ویدئو]

[دانلود ویدئو]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر