سن بلوغ دختر و پسر


سن بلوغ دختران,سن بلوغ پسران,نشانه های بلوغ,بالغ,تغییرات بلوغ,سن بلوغ دختر و پسر

سن بلوغ دختر و پسر سن بلوغ دختر و پسر سن بلوغ دختر و پسر

سن بلوغ دختر و پسر

سن بلوغ دختر و پسر

سن بلوغ دختر و پسر

سن بلوغ دختر و پسر
سن بلوغ دختر و پسر
بلوغ یک دوره طبیعی است که فرد را آماده می کند از دوران کودکی وارد دوران بزرگسالی شود و صفات ثانویه جنسی در فرد به وجود می آید و فرد آماده باروری می شود.
در این دوره یک سری فعل و انفعالات در سیستم عصبی مرکزی اتفاق می افتد و در نتیجه این فعل و انفعالات هورمون های جنسی در بدن فرد تولید می شود و در نتیجه یک کودک به یک فرد بالغ تبدیل می شود.
اتفاقات بعدی که در طی بلوغ برای هر دو جنس می‌افتد، عبارتند از:

پسران: هورمون‌های بلوغ از طریق جریان خون به بیضه می‌رسند و سیگنال تولید اسپرم و هورمون تستوسترون را آزاد می‌کنند.

دختران: هورمون‌های بلوغ به تخمدانها (دو اندام بیضی شکل که در سمت راست و چپ رحم قرار دارند) می‌رسند و با شروع بلوغ و آزادسازی تخمک و تولید هورمون استروژن، باعث بالغ شدن بدن دختران شده و آن‌ها را آماده بارداری می‌کند.

در همان زمان، غدد آدرنال در پسران و دختران شروع به تولید گروهی از هورمون‌ها به نام آندروژن آدرنال می‌کند. این هورمون‌ها باعث تحریک رشد موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل در هر دو جنس می‌شود.

تغییرات فیزیکی بلوغ در پسران

سن بلوغ دختر و پسر
تغییرات فیزیکی بلوغ برای یک پسر معمولاً با بزرگ شدن بیضه‌ها و جوانه زدن موهای ناحیه تناسلی آغاز می‌شود. و پس از آن یک جهش رشد بین سنین ۱۰ و ۱۶ سالگی رخ می‌دهد، که به طور متوسط ۱ تا ۲ سال بعد از زمان جهش رشد در دختران است. بازوها، ران‌ها، دست‌ها و پاها نیز سریع‌تر از بقیه بدن رشد می‌کنند. همراه با پهن‌تر شدن شانه‌ها و افزایش وزن و رشد عضلات، شکل بدن شروع به تغییر می‌کند.
پسران ممکن است از حساسیت به لمس و یا تورم زیر نوک سینه‌های خود، نگران شوند. این حالت که به طور موقت و به دلیل رشد بافت سینه است، ژنیکوماستی نامیده می‌شود و در دوران بلوغ برای حدود ۵۰ درصد از پسران اتفاق می‌افتد. اما معمولاً در عرض ۶ ماه (یا بیشتر) برطرف می‌شود.
اولین خش در صدا نشانه آن است که صدای پسران در حال تغییر و بم شدن است.
موهای تیره، زبر و فرفری نیز درست بالای آلت تناسلی و بر کیسه بیضه پسران می‌روید، که بعداً زیر بازوها و در منطقه ریش و سبیل هم رشد خواهد کرد. آلت تناسلی و بیضه‌ها بزرگتر شده و حالت نعوظ، (که پسران در نوزادی هم تجربه می‌کنند)، در دفعات بیشتری تکرار می‌شود. انزال ( انتشار مایع منی حاوی اسپرم) نیز رخ خواهد داد.
بسیاری از پسران در مورد اندازه آلت تناسلی خود نگران می‌شوند. یک پسر ممکن است در این خصوص نیاز به اطمینان داشته باشد، (مخصوصاً اگر احتمال بلوغ دیررس بدهد) و خود را با پسرانی مقایسه کند که در مراحل بعدی بلوغ هستند. اگر پسری ختنه شده باشد، ممکن است پوستی که نوک یک آلت تناسلی مرد ختنه نشده را پوشش می‌دهد، برایش سوال برانگیز باشد.

تغییرات فیزیکی بلوغ در دختران

سن بلوغ دختر و پسر
بلوغ برای دختران زودتر شروع شده و زمانی بین ۸ و ۱۳ سالگی رخ می‌دهد، در صورتی که قبل از این سن بلوغ شروع شود به آن بلوغ زودرس گویند. برای اکثر دختران نخستین شواهد بلوغ، رشد سینه‌هاست، اما می‌تواند رشد موهای ناحیه تناسلی نیز باشد. در ابتدا سینه‌های یک دختر به شکل توده لطیف، کوچک و سفت، (به نام جوانه سینه) در زیر یک یا هر دو نوک سینه‌ شروع رشد می‌کند؛ در طی یک یا دو سال بعد، بافت سینه بزرگتر شده و سفتی آن کمتر خواهد شد. موهای تیره، زبر و فرفری در منطقه لابیا (چین‌های پوست اطراف واژن) ظاهر خواهد شد و بعداً موهای مشابهی نیز در زیر بغل شروع به رشد خواهد کرد.
اولین نشانه‌های بلوغ در طی ۱ یا ۲ سال بعد، با یک جهش رشد قابل توجه آشکار خواهد شد. بدن دختر شروع به تولید چربی (به خصوص در سینه‌ها و اطراف باسن و ران) خواهد کرد. خطوط کانتور بدن او به تدریج شبیه به فرم بدن یک زن خواهد شد. بازوها، ران‌ها، دست‌ها و پاها نیز بزرگتر خواهد شد.
این رویداد با شروع قاعدگی (اولین پریود) دختران، به اوج خود خواهد رسید. بر حسب سن آغاز بلوغ، دختران ممکن است اولین پریود خود را بین سنین ۹ و ۱۶ سالگی تجربه کنند.

مسائل شایع دوران بلوغ

تغییرات فیزیکی که کودکان در حین حرکت به سمت بلوغ تجربه می‌کنند، اغلب با عوارض هیجانی همراه است.
برخی از دختران از جوانه زدن سینه‌های خود و سوتین‌های جدید هیجان زده می‌شوند. برخی دیگر ممکن است از این نگران باشند که همه چشم‌ها بر روی سینه آن‌ها دوخته شود. برخی از پسران دوست دارند خودشان را آغشته به کف خمیر اصلاح‌ ببینند، در حالی که برای برخی دیگر مشاهده چند تار جدید مو ممکن است ناراحت کننده باشد.
بروز جوش و آکنه در بسیاری از نوجوانان شایع است. آکنه توسط غددی در پوست ایجاد می‌شود که یک چربی طبیعی به نام سبوم را تولید می‌کنند. هورمون‌های بلوغ این غدد را برای تولید سبوم بیشتر تحریک می‌کنند، که این می‌تواند موجب مسدود شدن منافذ پوست گردد. نوجوانان با شستشوی آرام با آب و صابون ملایم می‌توانند از شر چربی اضافی خلاص شده و به کاهش جوش‌های خود کمک کنند.
در موارد شدید آکنه، داروهای تجویزی و یا بدون نسخه موجود است. اگر آکنه با مراقبت‌های اساسی پوست و داروهای بدون نسخه ( OTC) کنترل نشود، پزشک می‌تواند نوجوان را برای درمان به یک متخصص پوست معرفی کند.
کودکانی که زمانی همراه با بازی و تفریح حمام می‌کردند، دیگر باید یاد بگیرند به طور مرتب حمام کنند و از دئودورانت و ضد عرق استفاده کنند. نوجوانی که در حال یادگیری اصلاح ریش و سبیل خود است، لازم است یاد بگیرد که چگونه یک تیغ را تمیز نگه دارد و ژیلت یک بار مصرف قبل از آنکه کند و بی اثر ‌شود، دور بیندازد و اینکه نباید آن را با دیگران به اشتراک بگذارد.
پسرانی که از دوران کودکی نعوظ را تجربه کرده‌اند، اکنون می‌توانند انزال را تجربه کنند. معمولاً، این تجربه برای اولین بار بین سنین ۱۱ و ۱۵ سالگی، به صورت خود به خود در حین تخیلات جنسی در طول استمناء، یا به صورت تخلیه‌های شبانه (موسوم به احتلام) رخ می‌دهد. اگر نوجوان قبل از تجربه احتلام، در مورد آن اطلاعاتی نداشته باشد، ممکن است فکر کند که به طور غیر ارادی ادرار کرده یا اینکه اختلال و یا اشکالی در بدن خود دارد.
همانطور که کودکان از نظرجسمی و روحی بالغ می‌شوند، کنجکاوی آنها در مورد تمایلات جنسی و بدن خود به طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد. اگر چه نوزادان و خردسالان گاهی آلت تناسلی خود را لمس می‌کنند و حس دست زدن به آن را دوست دارند، اما استمناء در کودکان بزرگتر، یعنی از سن پیش از بلوغ و نوجوانی و فراتر از آن، بیشتر رایج است.
تا آنجا که به داستان‌ها و اعتقادات در مورد استمناء مربوط می‌شود، استمناء باعث رشد مو در دست‌ها، عقیم شدن، کوری و یا بروز مشکلات عاطفی جدید در کودکان نمی‌شود. تعداد کمی از کودکان و نوجوانان مبتلا به مشکلات عاطفی قبلی، ممکن است مشغول استمناء شوند، درست همان طور که ممکن است به طور افراطی درگیر رفتارها یا افکار دیگر شوند. استمناء مزمن و یا وسواس گونه ممکن است نشانه‌ای از اضطراب یا سایر مشکلات عاطفی باشد.
البته، سوای این مسئله، استمناء به طور کلی توسط پزشکان به عنوان شکل عادی خود-اکتشافی جنسی نوجوان در نظر گرفته می‌شود. برخی از کودکان ممکن است پیش از بلوغ، استمناء را انتخاب کنند، اما کودکان دیگر ممکن است تمایلی به آن نداشته باشند.
از آنجا که استمناء اغلب به عنوان یک موضوع خصوصی در نظر گرفته می‌شود، بسیاری از کودکان ممکن است از صحبت در مورد آن بسیار احساس خجالت کنند، زیرا نگران هستند که والدین از آن‌ها عصبانی و یا ناامید شوند. بعضی از کودکان ممکن است صحبت کردن با خواهر و برادر بزرگتر، دوستان و یا پزشک را به جای پدر و مادر ترجیح ‌دهند. اگر در این زمینه نگران هستید و یا سوالی در مورد استمناء دارید، با پزشک خود مشورت کنید.
سوال مهمی که مطرح است این است که سن بلوغ چه سنی است. در واقع سن خاصی برای بلوغ نمی توان تعریف کرد و این سن بسته به اقلیم و شرایط آب و هوایی متفاوت است.

در کشور ما با توجه به اقلیم و آب و هوای منطقه ای انتظار می رود دختران مان در سنین 10 تا 13 سال و پسران مان 11 تا 14 یا حداکثر 15 سال به بلوغ برسند. در کشورهایی که آفتاب می تابد و گرم است سن بلوغ کمتر است و در کشورهایی که تابش آفتاب کم است و آب و هوا سرد است سن بلوغ بیشتر می شود.

اما مسئله ای که امروز به شکل معضل در آمده بلوغ زودرس کودکان است که در کشور ما نیز خیلی زیاد شده است. بلوغ زودرس در بین کودکانمان به ویژه دخترانمان مشاهده می شود. در بین دختران رسیدن به بلوغ در کمتر از 7 یا 8 سال و در پسران رسیدن به بلوغ در کمتر از 10 سال بلوغ زودرس گفته می شود. در ادامه به مهم ترین علل بلوغ زودرس و پیامدهای آن در کشور می پردازیم.

1. بلوغ زودرس بر اثر افزایش وزن و چاقی

مهم ترین عاملی که باعث بروز بلوغ زودرس می شود اضافه وزن و چاقی است،به ویژه در بین خانم ها. اما چرا اضافه وزن باعث بلوغ زودرس می شود.

علت این مسئله این است که در بدن دخترهایی که چاق هستند هورمون استروژن بیشتر تولید می شود و این هورمون ها روی تخمدان ها و رحم تاثیر گذاشته و روند بلوغ را به جلو می اندازند. در پسرها این مسئله برعکس است. در پسرها چاقی و اضافه وزن باعث تاخیر در بلوغ می شود. کلا این مسئله مطح است که لاغری بیش از حد و کمبود وزن باعث تاخیر در بلوغ می شود. بنابراین کنترل وزن کودکان و نوجوانان مسئله خیلی مهمی است.

2. بلوغ زودرس و ژنتیک

در اکثر موارد بلوغ زودرس ژنتیکی است. در دختران اگر مادر یا مادربزرگ بلوغ زودرس داشته اند دختر نیز در معرض رسیدن به بلوغ زودرس خواهد بود. این بلوغ زودرس خیلی نگران کننده نیست.

3. بلوغ زودرس و بیماری

گاهی بلوغ زودرس در نتیجه وجود یک مشکل جدی بروز می کند که البته نگران کننده است. به عنوان مثال تومور مغزی یا عفونت مغزی عوامل خطرناکی هستند که باعث بلوغ زودرس می شوند. یا ممکن است در ناحیه سیستم عصبی اتفاقی رخ داده باشد که باعث شود هورمون های جنسی زودتر از موعد یا بیشتر از حد عادی ترشح شوند. این شریط نیاز به بررسی ها و اقدامات سریع پزشکی دارد.
بلوغ زودرس در پسرها خیلی جدی تر و نگران کننده تر است و حتما باید از لحاظ جسمی و بیماری های مختلف مورد بررسی قرار بگیرند.

چرا بلوغ زودرس خطرناک است؟

بلوغ زودرس در کودکان و نوجوانان باعث بروز مشکلات متعدد عصبی و روانی می شود. در شرایط بلوغ زودرس کودک از لحاظ فیزیکی شبیه به یک آدم بزرگسال می شود در حالیکه از لحاظ فکری هنوز بچه است و این مسئله باعث می شود کودک در بین همسن و سالان خود احساس تفاوت کند.
این تفاوت باعث بروز مشکلات عصبی و روحی در فرد شده و فرد را منزوی می کند، در روابط اجتماعی دچار مشکل می شوند و در بعضی کودکان اضطراب و افسردگی بروز می کند و برخی دیگر دچار پرخاشگری می شوند. این کودکان ممکن است نتوانند با پدر و مادر خود نیز رابطه خوبی برقرار کنند. تمام این عوامل اعتماد به نفس کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.به علاوه دخترانی که دچار بلوغ زودرس هستند بیش از دیگران در معرض سو استفاده های جنسی قرار می گیرند و با توجه به سن کم توانایی و تجربه دفاع از خود را ندارند.
دومین پیامد بلوغ زودرس نیز تاثیر آن در رشد است. در دوران بلوغ اپی فیزهای Epiphysis رشد بسته می شوند و در نتیجه فرد در سن اتمام بلوغ نسبت به هم سن و سال های خود قد کوتاه تر است. دختر یا پسری که دچار بلوغ زودرس شده در ابتدا رشد بیشتری نسبت به همسن و سالان خود دارد، اما بعد از آن رشد وی خیلی زودتر از موعد متوقف می شود.
*اپی فیز Epiphysis :قسمت گرد استخوان‌های بلند را سر استخوان یا اپی‌فیز می‌گویند.
پیامد دیگر بلوغ زودرس به دلیل هورمون هایی است که در بدن تولید می شود. کودکانی که دچار بلوغ زودرس می شوند، معمولا دچار تداخلات و مشکلات هورمونی هستند. در دختران بی نظمی در قاعدگی یا کیستیک شدن تخمدان ها از پیامدهای بلوغ زودرس هستند. با توجه به پیامدهای بیان شده لازم و ضروری است که از بلوغ زودرس پیشگیری کرد.
منابع : سایتهای سلامت نیوز و دکتر منشادی
سن بلوغ دختر و پسر
آشنایی با مسائل جسمی دختران در دوران بلوغ
سن بلوغ دختر و پسر

مشاهده دسته بندی : مقالات تربیت فرزندان

بازدید : 56

سن بلوغ دختر و پسر
سن بلوغ دختر و پسر
سن بلوغ دختر و پسر
سن بلوغ دختر و پسر
سن بلوغ دختر و پسر

این مطلب را به اشتراک بگذارید و در گوگل محبوب کنید

سن بلوغ دختر و پسر سن بلوغ دختر و پسر سن بلوغ دختر و پسر سن بلوغ دختر و پسر

عضویت در خبرنامه

بخش ویژه کاربران عضو سامانه خدمات
سن بلوغ دختر و پسر مشاوره آنلاین سن بلوغ دختر و پسر سفارش مقاله
سن بلوغ دختر و پسر مشاوره تلفنی سن بلوغ دختر و پسر ویدئو های اموزشی و سلامت
سن بلوغ دختر و پسر مشاوره حضوری سن بلوغ دختر و پسر بخش آموزشی ویژه متاهلین
سن بلوغ دختر و پسر پرسش و پاسخ جنسی سن بلوغ دختر و پسر پرسش و پاسخ احکام شرعی
سن بلوغ دختر و پسر پرسش و پاسخ پزشکی سن بلوغ دختر و پسر پرسش و پاسخ پیامکی
سن بلوغ دختر و پسر آزمون آمادگی ازدواج سن بلوغ دختر و پسر دریافت بسته های آموزشی
سن بلوغ دختر و پسر کلاسها و دوره های آموزشی سن بلوغ دختر و پسر دریافت پیامکهای ا»وزشی
سن بلوغ دختر و پسر مشاوره ازدواج سن بلوغ دختر و پسر مشاوره جنسی

سن بلوغ دختر و پسر

سن بلوغ دختر و پسرخودداری از برقراری رابطه جنسی به عنوان مجازات سن بلوغ دختر و پسرافزایش صمیمیت در زندگی زناشویی سن بلوغ دختر و پسربرخورد مناسب با همسر سن بلوغ دختر و پسرآنچه خانمها به زبان می آورند و آنچه که واقعا میخواهند بگویند سن بلوغ دختر و پسرچرا برخی مردان تمایل به استفاده از کاندوم ندارند سن بلوغ دختر و پسرچطور با اختلاف سنی زیاد کنار بیایید سن بلوغ دختر و پسرشناخت شخصیت خواستگار از روی دست خط سن بلوغ دختر و پسرکسی که دوستش دارم بخاطر یکی دیگه ترکم کرده سن بلوغ دختر و پسرمشاوره تلفنی ازدواج سن بلوغ دختر و پسرچطور به نامزدم بگم دهنش بو میده سن بلوغ دختر و پسرزنده نگه داشتن حس جنسی نسبت به همسر سن بلوغ دختر و پسردلایل افزایش تنوع طلبی جنسی مردان و زنان سن بلوغ دختر و پسردانلود همسر از سایت همسریابی سن بلوغ دختر و پسرمیل جنسی زنان در چه سنی کم می شود سن بلوغ دختر و پسرچطور بفهمیم بارداریم سن بلوغ دختر و پسرعلت هم اندازه نبودن سینه ها سن بلوغ دختر و پسربرای دختردار شدن چکار کنیم سن بلوغ دختر و پسرچرا دیه زن و مرد برابر نیست سن بلوغ دختر و پسرتفریح جنسی از نظر اسلام سن بلوغ دختر و پسرآیا میتوان با خواهر زن ازدواج کرد سن بلوغ دختر و پسرعلت درس نخواندن برخی بچه ها سن بلوغ دختر و پسرچگونه کودک منظم و مرتبی داشته باشیم سن بلوغ دختر و پسرخواب های جنسی که گاهی باعث آزار ما می شوند ! سن بلوغ دختر و پسرتاثیر عشق ورزی

سن بلوغ دختر و پسر

سن بلوغ دختر و پسر

سن بلوغ دختر و پسر

سن بلوغ دختر و پسر سن بلوغ دختر و پسر

سن بلوغ دختر و پسر سن بلوغ دختر و پسر

سن بلوغ دختر و پسرسن بلوغ دختر و پسر سن بلوغ دختر و پسر سن بلوغ دختر و پسر سن بلوغ دختر و پسر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه والدین و فرزندان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...