حمام سم زدایی: 10 حمام مختلف برای سم زدایی و پاکسازی بدن


حمام سم زدایی: 10 حمام مختلف برای سم زدایی و پاکسازی بدن

فقط چند مورد معدود در زندگی وجود دارد که به اندازه‌ی یک حمام سم زدایی بدن آرامش‌بخش و جوان‌کننده باشد. حمام سم زدا می‌تواند به بازگشت تعادل بدن کمک کند، بیماری را از بین ببرد، درد عضلات را تسکین دهد، ذهن و بدن را برای یک خواب خوب شبانه آماده کند. در حقیقت بسته به آن‌چه که به حمام اضافه می‌کنید، ممکن است فواید بسیار بیش‌تری نصیب‌تان شود. من...

فقط چند مورد معدود در زندگی وجود دارد که به اندازه‌ی یک حمام سم زدایی بدن آرامش‌بخش و جوان‌کننده باشد. حمام سم زدا می‌تواند به بازگشت تعادل بدن کمک کند، بیماری را از بین ببرد، درد عضلات را تسکین دهد، ذهن و بدن را برای یک خواب خوب شبانه آماده کند. در حقیقت بسته به آن‌چه که به حمام اضافه می‌کنید، ممکن است فواید بسیار بیش‌تری نصیب‌تان شود. من معمولا یک بار در هفته حمام سم زدا انجام می‌دهم. وقتی اولین بار حمام سم زدا را شروع کردم، فقط نمک اپسوم را به کار بردم. اصلا اطلاع نداشتم که گزینه‌های بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام نیز کاربرد و تاثیر خاص خود را دارند.

حمام سم زدایی: 10 حمام مختلف برای سم زدایی و پاکسازی بدن

مواد لازم برای یک حمام سم زدایی عالی

انواع مختلفی از حمام‌های سم‌زدایی وجود دارند. شگفت‌انگیز است که برخی از چیزها از طریق پوست جذب بدن می‌شوند و به آن فایده می‌رسانند. در این نوشتار ما در مورد گزینه‌های زیادی که در اختیار خواهید داشت و آن‌چه که برای شما انجام می‌دهند، صحبت خواهیم کرد. به یاد داشته باشید این مواد را می‌توان به روش‌های مختلف برای چند برابر کردن مزایا ترکیب کرد.

۱. نمک اپسوم / روغن منیزیم

حمام سم زدایی: 10 حمام مختلف برای سم زدایی و پاکسازی بدن

منیزیم حدودا برای ۹۰ درصد از فرآیندهای شیمیایی بدن مورد نیاز است. این ماده با مصرف شکر، به سرعت کاهش می‌یابد. به همین دلیل بسیاری از افراد در معرض کمبود منیزیم هستند. منیزیم از طریق پوست بهتر جذب می‌شود، به این معنی که اگرچه می‌توانید مکمل‌های منیزیم را مصرف کنید، اما با حمام کردن در آن بیش‌تر مقدار بیش‌تری را دریافت می‌کنید. بنا به گفته‌ی شورای صنعتی نمک اپسوم، منیزیم برای سلامت قلب و گردش خون مفید است، می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، به کاهش درد عضلات آسیب‌دیده کمک می‌کند و مواد مضر را از بدن حذف می‌کند. این عنصر همچنین با کمک به تنظیم الکترولیت‌ها باعث تقویت عملکرد عصب‌ها می‌شود. علاوه بر این من آن را برای تسکین PMS (سندروم پیش از قاعدگی)، کاهش حالت تهوع صبحگاهی، و کمک به بهبود کیفیت خواب نیز استفاده کرده‌ام.

مطلب مرتبط: ۲۸ راه ساده و طبیعی سم زدایی بدن را بدانید

۲. چگونه می‌توان حمام سم زدایی نمک اپسوم را انجام داد؟

۱/۲ فنجان تا یک فنجان نمک اپسوم یا روغن منیزیم را به آب گرم داخل وان اضافه کنید. به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در این آب غوطه‌ور شوید. برای تکمیل اثر سم‌زدایی پس از به پایان رسیدن این مدت یک حوله یا پتو دورتان بپیچید. نمک اپسوم و روغن منیزیم می‌توانند روی پوست خشک شوند. بعضی از آدم‌ها ترجیح می‌دهند که فقط پای خود را در این ترکیب خیس بگذارند یا بعد از گذشت زمانی که در وان غوطه‌ور بوده‌اند، دوش بگیرند. و به دنبال آن از یک کر‌ه‌ی بدن خوب استفاده کنند.

۲. آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید)

هیدروژن پراکسید هر میکروب بی‌هوازی موجود در آب و روی پوست شما را می‌کشد. اعتقاد بر این است که این ماده به افزایش اکسیژن بدن کمک می‌کند و به این ترتیب فرایند سم‌زدایی را بهبود می‌دهد.

نکته‌ای که باید اضافه کنیم این است که حمام هیدروژن پراکسید (یا حمام H202) بسیار سم‌زدا است. هنگامی‌ که در آب داغ غوطه ور می‌شوید، H202 سم را از بدن‌تان خارج می‌کند و آن‌ها را به سیستم لنفاوی وارد می‌کند. شما باید بلافاصله پس از خیس خوردن در H202، به بدن‌تان به مدت یک دقیقه با سردترین آبی که می‌توانید تحمل کنید، شوک بدهید تا سم در گره‌های لنفاوی شما باقی نماند. این نکته بسیار مهم است.

چگونه با استفاده از هیدروژن پراکسید یک حمام سم زدایی انجام بدهیم؟

نیم فنجان تا یک فنجان از پراکسید هیدروژن غذایی ۳۵٪ را به آب داخل وان اضافه کنید. دست کم به مدت ۳۰ دقیقه در این آب غوطه‌ور شوید. البته سر و موی‌تان باید بیرون از وا نباشد چرا که پراکسید می‌تواند رنگ موهای شما را از بین ببرد و اگر این کار را بکنید ممکن است آن را شکننده و آسیب‌پذیر کنید. پس از ان‌که از وان خارج شدید، یک دوش آب سرد بگیرید. این حمام برای صبح مناسب است، زیرا اکسیژن اضافی ممکن است خواب‌تان را با مشکل مواجه کند.

مطلب مرتبط: ۲ خوراکی طبیعی برای پاکسازی‌کبدچرب

۳. جوش شیرین

جوش شیرین می‌تواند خیلی بیش‌تر از پف دادن به شیرینی‌ها کاربرد داشته باشد. این ماده می‌تواند بدن را سم‌زدایی ‌کند و سبب قلیایی شدن آن شود. جوش شیرین یک داروی عالی برای از بین بردن درد هموروئید، عفونت‌های قارچی واژن، و سایر اختلالات در اطراف این نواحی حساس است. برای پوست نیز این ماده می‌تواند شگفتی خلق کند به این ترتیب که خارش را کاهش می‌دهد، سبب تسکین پوست تحریک‌شده می‌شود و احساس سوزش را نیز کم می‌کند.

چگونه با استفاده از جوش شیرین یک حمام سم زدایی را تجربه کنیم:

نصف فنجان یا یک فنجان جوش شیرین را به آب داغ داخل وان اضافه کنید. به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در این ترکیب غوطه‌ور شوید. هنگامی ‌که این زمان به پایان رسید برای جلوگیری از سرگیجه‌ی ناشی از آب داغ و سم‌زدایی، خودتان را خشک کنید و دراز بکشید. پوست شما باید صاف و ابریشمی شده باشد!

۴. سرکه سیب

حمام سم زدایی: 10 حمام مختلف برای سم زدایی و پاکسازی بدن

سرکه سیب قطعا یک ماده‌ی خوراکی شگفت‌انگیز است. من ‌تقریبا هر روز کمی از آن را می‌نوشم. سرکه سیب نه تنها برای نوشیدن یا اضافه کردن به سالاد مناسب است، بلکه برای پوست نیز فواید زیادی دارد. استفاده از سرکه سیب به صورت خارجی باعث افزایش گردش خون در پوست می‌شود و می‌تواند از تاثیر باکتری‌ها جلوگیری و سطح pH بدن را تنظیم کند. این ماده همچنین باعث تسکین پوست دچار سوزش می‌شود، به درمان پوست یا ناخنی که در اثر قارچ کاندیدا دچار عفونت شده، کمک می‌کند و حتی می‌تواند خواب شبانه‌تان را بهبود دهد. زمانی که واقعا نیاز دارید که سموم بدن را از طریق تعریق خارج کنید یا عضلاتی را که در اثر انجام تمرینات ورزشی دچار درد شده‌اند تسکین بدهید، سرکه سیب می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

مطلب مرتبط: ۳۱ بهترین درمان خانگی و طبیعی برای پاکسازی صورت

چگونه با استفاده از سرکه سیب حمام سم زدایی را تجربه کنیم:

۲ فنجان سرکه سیب را به آب داخل وان اضافه کنید. دست کم به مدت ۳۰ دقیقه در این آب غوطه‌ور بمانید. بعد از گذشت این مدت دوش نگیرید تا زمانی که دست کم ۸ ساعت گذشته باشد.

۵. روغن های معطر

آن رایحه‌ی شیرین! فرقی نمی‌کند که دنبال چه چیزی باشید… آیا می‌خواهید بعد از یک روز طولانی کمی آرامش به دست بیاورید؟ قصد این را دارید که برای یک روز شلوغ و پر از دغدغه انرژی کسب کنید و آماده شوید …؟ می‌خواهید سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کنید یا با آن ملاقات‌کننده‌ی ماهانه‌ی نامهربان مقابله کنید، به هر روی برای همه‌ی این‌ها روغن معطری وجود دارد. روغن مورد علاقه‌ی من برای حمام اسطوخودوس و روغن ترکیبی تیوز است.

چگونه با روغن‌های معطر یک حمام سم زدایی را تجربه کنیم

وان حمام را با آب گرم پر کنید. ۵ تا ۱۰ قطره روغن معطر مورد علاقه‌ی خودتان را به یک عامل امولسیون مانند نمک اپسوم، نمک دریا، یا پودر جوش‌ شیرین اضافه کنید. این دو را هم بزنید و بعد ترکیب را به آب اضافه کنید. دست کم به مدت ۲۰ دقیقه داخل وان بمانید.

۶. زنجبیل

زنجبیل به مدت هزاران سال برای مقاصد پزشکی استفاده شده‌است. من شخصا هر بار که بیمار می‌شوم، از این ریشه‌ی دارویی استفاده می‌کنم. زنجبیل را می‌توانید در اسموتی‌ها و چای‌تان به کار ببرید. این ریشه‌ی دارویی حتی برای حمام کردن هم به درد می‌خورد. هنگامی ‌که زنجبیل به آب داخل وان اضافه می‌شود، گرمای داخل آب را افزایش می‌دهد و به بدن کمک می‌کند که سموم را با عرق کردن خارج کند … این عالی است! سلام سونای خانگی!‌

حمام سم زدایی: 10 حمام مختلف برای سم زدایی و پاکسازی بدن

زنجبیل برای موارد زیر هم بسیار خوب است:

– کاهش تهوع
– از بین بردن گاز و نفخ
– درمان اسهال
– بهبود فرایند هضم
– تسکین گرفتگی‌های قاعدگی
– تسکین سردرد
– تثبیت فشار خون (هم برای فشار خون بالا و هم برای فشار خون پایین)
– کاهش کلسترول
– علائم سرماخوردگی و آنفولانزا
– تازه کردن نفس

زنجبیل ضد التهاب هم است و برای خواص ضد سرطانی که دارد شناخته شده‌است.

چگونه با استفاده از زنجبیل حمام سم زدایی را تجربه کنیم؟

زنجبیل در هر شکلی برای حمام کردن به درد می‌خورد. من هم از زنجبیل رنده شده و هم از پودر زنجبیل خشک استفاده کرده‌ام. ۱/۴ تا ۱/۲ فنجان زنجبیل رنده شده یا ۱ قاشق غذاخوری پودر زنجبیل را به آب گرم داخل وان اضافه کنید. به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در آب غوطه‌ور شوید. پس از گذشت این مدت از آب بیرون بیایید یک پتو دورتان بپیچید یا عرق‌گیر بپوشید. زنجبیل باعث می‌شود که بدن به مدت دو ساعت دیگر نیز همچنان به دفع سموم از طریق عرق کردن ادامه بدهد.

فراموش نکنید از آن‌جایی که خیلی زیاد عرق خواهید کرد، باید مقدار زیادی آب بنوشید، ترجیحا با لیمو، قبل از حمام، در طول حمام و بعد از حمام.

۷. خاک رس

اگر قصد دارید حمام کنید و دوست دارید که به راحتی و به طور موثر سموم از بدن‌تان خارج شود، باید یک قاشق خاک رس به آب داخل وان اضافه کنید. حمام خاک رس نه تنها برای تسکین درد عضلات و آرامش عالی است، بلکه برای تحریک سیستم لنفاوی، قرار گرفتن در معرض اشعه، مسمومیت با فلزات سنگین و همچنین قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و آفت‌کش‌ها نیز بسیار فایده دارد.

بهترین خاک رس برای استفاده خاک رس بنتونیت است. زمانی که من حمام خاک رس می‌گیرم فقط از خاک رس استفاده می‌کنم، و چیز دیگری را به آب اضافه نمی‌کنم.

چگونه با استفاده از خاک رس حمام سم زدایی را تجربه کنیم:

۱ تا ۲ فنجان خاک رس به آب داخل وان اضافه کنید. برای جلوگیری از گلوله شدن خاک رس، آن را مستقیما با جریان آبی که وارد وان می‌شود اضافه کنید. دمای آب باید تا جایی که برای شما مقدور است و تحمل‌اش را دارید گرم باشد. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل وان غوطه‌ور شوید. بعد از حمام، وان را با آب زیاد بشویید تا خاک رس به طور کامل پاک شود.

۸. زغال چوب فعال

زغال چوب فعال ماده‌ی قدرتمندی است. گرانول‌های بسیار ریز زغال فعال عملکرد سم‌زدایی فوق‌العاده‌ای دارند. در حقیقت این ماده به حدی قدرتمند است که لازم نیست بیش از حد آن را استفاده کنید چرا که ممکن است مواد خوب هم همراه مواد سمی از بین بروند.

با این حال، برای مشکلات پوستی معمولی هیچ گونه درمان طبیعی بهتری در مقایسه با این ماده وجود ندارد. زغال چوب فعال با آکنه مبارزه می‌کند، اگزما را تسکین می‌دهد، و به روند بهبودی راش پوستی و گزیدگی‌ها نیز کمک می‌کند. به علاوه، هنگام شستن وان متوجه خواهید شد که تمیزتر از چند ماه گذشته خواهد شد.

چگونه با استفاده از زغال چوب فعال می‌توان حمام سم‌زدایی را تجربه کرد:

۱/۴ تا ۱/۲ فنجان زغال چوب فعال را به آب داخل وان اضافه کنید. اگر قبلا این روش را انجام نداده‌اید، با مقدار کم زغال چوب شروع کنید. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل وان دراز بکشید. بعد از اتمام این مدت، دوشش بگیرید.

۹. فندق افسونگر

حمام سم زدایی: 10 حمام مختلف برای سم زدایی و پاکسازی بدن

فندق افسونگر گیاهی فوق‌العاده برای سلامت پوست است. این گیاه دارویی نه تنها برای جوش‌ها و لکه‌ها عالی است، بلکه برای رفع مشکلات زیر نیز شگفتی می‌آفریند:

– راش ناشی از پوشک را بهبود می‌دهد

– هموروئید خارجی را تسکین می‌دهد

– تسکین درد ناشی از رگ‌های واریسی

– راش ناشی از پیچک سمی یا بلوط سمی را درمان می‌کند

– تاول‌های آبدار آبله مرغان را درمان می‌کند

– کبودی را از بین می‌برد

– و برای دوره‌ی بعد از زایمان (هموروئید، اپیزیوتومی، شکاف مقعدی) مفید است.

چگونه یک حمام سم زدایی را با استفاده از فندق افسونگر تجربه کنیم:

۱/۲ تا ۱ لیوان از این گیاه دارویی را به آب گرم داخل وان اضافه کنید. هر چه‌قدر که دوست دارید داخل وان بمانید، اما دست کم باید ۱۵ دقیقه در آب غوطه‌ور باشید. فندق افسونگر می‌تواند پوست را خشک کند، بنابراین بعد از حمام حتما از یک کرم مرطوب‌کننده‌ی قوی یا روغن بدن استفاده کنید (فقط صبر کنید تا تعریق متوقف شود).

۱۰. نمک دریایی

حمام کردن با استفاده از نمک دریایی یکی از قدیمی‌ترین انواع حمام‌های سم‌زدایی است. این نوع نمک برای کمک به آرامش، التیام زخم‌های باز و بهبود لکه‌های روی پوست و از بین بردن سموم بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه با استفاده از نمک دریا یک حمام سم‌زدایی را تجربه کنیم؟

۱/۴ فنجان تا نصف فنجان نمک دریایی را به آب داخل وان اضافه کنید. نمک دریایی ملایم است و من ترجیح می‌دهم آن را با یک ماده‌ی سم‌زدای دیگر ترکیب کنم. تا هر زمانی که دوست دارید داخل وان دراز بکشید.

نکاتی اضافی در رابطه با حمام سم زدایی

– به میزان فراوانی آب بنوشید. دست کم یک لیوان قبل از حمام، یک لیوان در طول حمام کردن و یک لیوان هم بعد از حمام. این کار کمک می‌کند تا سم‌زدایی به نحو احسن انجام شود و در عین حال بدن‌تان هیدراته بماند.

– هر چه‌قدر آب گرم‌تر باشد، اثر سم‌زدایی قوی‌تر خواهد بود.

– اگر در آب کلر و کلراید وجود داشته باشد، توصیه می‌کنم چند قاشق غذاخوری خاک رس بنتونیت را نیز به هر یک از این حمام‌ها اضافه کنید تا به جذب مواد شیمیایی کمک شود و جذب پوست نشوند.

– هر یک از این مواد طبیعی را می‌توان به تنهایی یا در ترکیب با هم برای یک سم‌زدایی ایده‌آل استفاده کرد.

– تمام رسپی‌ها را می‌توانید دو برابر یا سه برابر کنید، اما این کار باعث افزایش اثر سم‌زدایی می‌شود.

– توصیه می‌کنم به آرامی با این کار یا هر تغییر بهداشتی دیگری سم‌زدایی را شروع کنید.

– شما همچنین می‌توانید مقدار کم‌تری از این مواد را استفاده کنید و به جای وان با استفاده از لگ فقط پاهای‌تان را در ترکیب خیس بگذارید و یک اثر مشابه سم‌زدایی را تجربه کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: thehealthyhoneys

حمام سم زدایی: ۱۰ حمام مختلف برای سم زدایی و پاکسازی بدن

خواص پرتقال: ۳۹ فایده پرتقال برای سلامتی که حتما باید بدانید
۸ نشانه مردی که همیشه شما را دوست خواهد داشت
خواص روغن رزماری: ۲۱ فایده و کاربرد روغن رزماری که معجزه می‌کند
پدران دختردار: ۱۵ نکته مهم برای پدرانی که دختر دارند
آلزایمر: ۱۰ حقیقت شگفت انگیز در مورد بیماری آلزایمر
رتبه ایران :رتبه بندی بین المللی ایران در ۹ دسته موضوعات مهم جهان
۲۰ حقیقت جالب در مورد عطسه کردن که نمی‌دانستید
درمان آلزایمر :۲۱ درمان خانگی بیماری آلزایمر که واقعا موثر است
انواع هپاتیت و ۴ درمان خانگی هپاتیت که حتما باید بدانید
۱۲ درمان خانگی کولیت اولسراتیو یا کولیت زخمی
۱۲ شگفت‌آورترین خواص نوشیدن آب گرم
۱۶ مهمترین فواید جویدن آدامس برای سلامت دهان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس