ساماندهی سافاری و آفرود در کویر مرنجاب آغاز شد


ساماندهی سافاری و آفرود در کویر مرنجاب آغاز شد

کاشان- ایرنا- رئیس کلوپ سافاری استان های جنوب غربی کشور با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته، از ساماندهی سافاری و آفرود در منطقه گردشگری کویر مرنجاب در شهرستان آران و بیدگل خبر داد.

حسین انصاری فر روز جمعه در حاشیه همایش رئیسان کلوپ های سافاری استان های جنوب غربی کشور به خبرنگار ایرنا گفت: این مجموعه با اجرای طرح های ساماندهی آفرود و سافاری تلاش دارد تا با حمایت از تورهای گردشگری تحت نظارت، زمینه های سفری مسئولانه را فراهم و از ایراد آسیب به منابع طبیعی و محیط زیست جلوگیری کند.
وی افزود: تائید ایمنی خودروها برای ورود به عرصه های کویری، امداد و نجات سافاری، مدیریت گروه های سافاری برای کمپینگ و هماهنگی با دستگاه های ذیربط مانند منابع طبیعی، محیط زیست، میراث فرهنگی و نیروی انتظامی از جمله اقدام های مرحله نخست ساماندهی منطقه مرنجاب است.
رئیس کلوپ سافاری استان های جنوب غربی کشور بیان کرد: برنامه ریزی و هماهنگی لازم با مسئولان استان اصفهان برای تکمیل طرح ساماندهی منطقه مرنجاب صورت گرفته و در مرحله دوم با فراهم کردن تعداد زیادی خودروی آفرود و نیروهای آموزش دیده محلی، نسبت به ترغیب گردشگران برای به سفر به کویر اقدام خواهد شد.
او اضافه کرد: هرگونه حضور بدون مدیریت و برنامه ریزی گردشگران در کویر با توجه به گونه های جانوری و گیاهی موجود آسیب زا می باشد و گروه های آفرود و ماجراجویان می توانند موجب بروز مشکلاتی مانند تخریب محیط زیست شوند.
انصاری فر ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح ها از رویدادها و حادثه های رانندگی ناگوار ناشی از فقدان آشنایی گردشگران با محیط بکر منطقه نمونه گردشگری کویر مرنجاب جلوگیری شود.
نایب رئیس شورای شهر آران و بیدگل نیز از آمادگی همه جانبه مجموعه شهرداری جهت مدیریت و ساماندهی منطقه نمونه گردشگری مرنجاب خبر داد و گفت: نابسامانی و سوء مدیریت در این منطقه به مسئله بغرنج و غیر قابل پذیرشی تبدیل شده است.
علی اکبر قندانی افزود: شرایط کنونی منطقه رضایت بخش نیست و فعالان گردشگری و مردم درخواست های زیادی از شورای شهر برای واگذاری مدیریت و ساماندهی منطقه مرنجاب به شهرداری آران و بیدگل دارند.
وی عنوان کرد: برنامه های شهرداری جهت ساماندهی منطقه مرنجاب شامل تسطیح جاده، آب پاشی جاده، نصب سطل های زباله، استقرار نیروهای خدماتی، امدادی و درمانی، تانکر آب آشامیدنی و ایجاد پارک جنگلی جهت رفاه گردشگران است و در مرحله های بعدی نیز ایجاد زیرساخت های رفاهی و تفریحی در دستور کار خواهد گرفت.
نایب رئیس شورای شهر آران و بیدگل اضافه کرد: وجود جاذبه های بی مانندی همچون دریاچه نمک، کاروانسرای مرنجاب، جزیره سرگردان و رمل های بلند این منطقه را تبدیل به زیباترین و بکرترین کویرها کرده اما با وجود ورود ماهانه هزاران گردشگر به این منطقه در تامین زیرساخت های ابتدایی ناتوان بودیم.
او گفت: گردشگری حساب شده و با برنامه از چرخش مالی بسیار خوبی برخوردار است و افزایش جذب گردشگران، نه تنها به رونق این صنعت و اشتغال در آران و بیدگل کمک شایانی می کند، بلکه درآمدزایی پایدار را برای مدیریت شهری به همراه خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، منطقه نمونه گردشگری کویر مرنجاب با نزدیک به 55 کیلومتر مسیر خاکی ناهموار از شمال به دریاچه نمک، از غرب به کویر مسیله، دریاچه حوض سلطان و حوض مره و از شرق به پارک ملی کویر منتهی می شود.
درخت های گز، تاغ و گون در کنار گونه هایی مانند گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، آفتاب‌پرست، انواع مارمولک، مار، عقرب، تیهو، عقاب، شاهین و به گفته برخی یوزپلنگ پوشش گیاهی و جانوری پربار مرنجاب را شکل می دهد.
نزدیک به 2 هزار و 500 نفر مسافر داخلی و گردشگر خارجی به صورت هفتگی از جاذبه های دیدنی و گردشگری کویر مرنجاب از توابع آران و بیدگل دیدن می کنند.
بر اساس آمار اعلامی جمعیت هلال احمر و مرکز فوریت های پزشکی شهرستان آران و بیدگل، بیش از 100 نفر از ابتدای سال جاری تا کنون در اثر سانحه های رانندگی در مسیر این منطقه گردشگری آسیب دیدند.
سافاری رشته جدید ورزشی در گردشگری سفری محسوب می شود و به آن وحش‌گشت (safari) نیز می‌گویند؛ غربی ها این واژه را ابتدا برای تورهای بیابان‌گردی و دشت‌گردی در آفریقا به کار برده و از واژه عربی سفر که در زبان‌های آفریقایی به صورت سافاری ادا می‌شود، استفاده کردند.
ورود بدون برنامه و هماهنگ هزاران خودروی آفرود در آذر ماه به منطقه مرنجاب ، اعتراض حامیان محیط زیست و منابع طبیعی را بهمراه داشت و منجر به صدور حکم ممنوعیت ورود خودروهای آفرود به منطقه مرنجاب شد.
تغییرهای ناشی از میزان و شدت استفاده از محیط کویر و در نهایت تخریب سیمای کنونی مرنجاب از دیگر مسائلی می باشد که عده ای از دوستداران محیط زیست منطقه و استان را مشغول خود کرده است.
همچنین فقدان استقرار دائم نیروهای امدادی، فوریت های پزشکی و انتظامی در منطقه، سرویس بهداشتی، پایگاه اطلاع رسانی جامع در مورد مرنجاب، کمبود اقامتگاه و در مقابل دریافت مبلغ 100 هزار ریال و 400 هزار ریال از هر دستگاه خودروی سواری و اتوبوس و ارایه نکردن خدمات در قبال آن از کاستی های بارز این منطقه می باشد.
شهرستان آران و بیدگل با بیش از 500 اثر تاریخی شناسایی شده و 132 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبتی در فهرست آثار ملی در فاصله 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
7472/8123

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان