چالش ملی برای نوروز بی‌زباله/ از خودمان شروع کنیم


چالش ملی برای نوروز بی‌زباله/ از خودمان شروع کنیم

هنرمندان، مدیران، شهروندان و کنشگران محیط زیست چالشی ملی را با عنوان «بی‌زباله» و با شعار «از خودمان شروع کنیم» آغاز کردند.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه-مسعود بُربُر: تعدادی از مدیران دولتی، هنرمندان، شهروندان و کنشگران محیط زیست چالشی ملی را آغاز کرده‌اند تا نوروز امسال همچون سال‌های اخیر به هجومی ویرانگر علیه محیط زیست بدل نشود. در این چالش که کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست، با عنوان «بی‌زباله» و با شعار «از خودمان شروع کنیم» آغاز کرده افراد دعوت شده می‌گویند که برای کاهش زباله چه کرده‌اند و دیگران را نیز به این چالش دعوت می‌کنند. در میان شرکت کنندگان این چالش نام‌هایی همچون میترا حجار، کاوه مدنی، شهیندخت مولاوردی، مینو خالقی، اسماعیل کهرم و سفیر اکوادور در ایران به چشم می‌خورد. طیف گسترده سنی از بچه‌های خانه فرهنگ تربت حیدریه تا مادر ۹۰ ساله اسماعیل کهرم نیز در این چالش به چشم می‌خورد.

کاوه مدنی در توضیح این چالش می‌گوید: در این چالش تنها کافی است بگوییم ما برای زباله زندگی‌مان چه کار کرده‌ایم و بعد چهار نفر دیگر را هم دعوت کنیم که آن‌ها هم بیایند و بگویند برای مساله زباله چه کرده‌اند. خوشبختانه تعداد کسانی که علاقه‌مند شده‌اند در چالش بی‌زباله شرکت کنند زیاد شده است. این چالش به دنبال یک کار خیلی ساده است و آن هم این که به موضوع پسماند که خیلی راحت از کنارش می‌گذریم جلب توجه کند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست تأکید کرد: زباله دشمن خاموشی است که ما به آن به راحتی توجه نمی‌کنیم و تنها زمانی متوجهش می‌شویم که دیگر خیلی دیر شده است. اما خوبی مساله زباله این است که تنها یک مقوله دولتی نیست که فقط دولت درباره آن کاری بکند. دولت مسئولیت‌های خودش را دارد و ما هم به عنوان شهروندان می‌توانیم تلاش خودمان را بکنیم.

وی تأکید کرد: چرخه تولید پسماند یک چرخه طولانی است و کلی کار در آن می‌شود کرد. در این چالش به دنبال آن هستیم که به هم یادآوری کنیم چه کارهای ساده‌ای می‌توان برای کمتر شدن زباله در محیط زندگی‌مان انجام داد.

مدنی توضیح داد: در این چالش به دنبال نوآوری و ارائه آن به دیگران هستیم. یکی کمتر مصرف می‌کند، یکی دوباره مصرف می‌کند، یکی بازیافت می‌کند، یکی هم مسئول حقوقی است و می‌تواند قانون تصویب کند.

وی تأکید کرد: ما به عنوان سازمان محیط زیست دوست داریم از مردم یاد بگیریم که چه کارهایی می‌شود کرد. من در همین مدت کوتاهی که این چالش باب شده یاد گرفتم که میوه‌فروشان می‌توانند پسماند میوه‌هایشان را به کمپوست تبدیل کنند. می‌توان پلاستیک کمتر استفاده کرد و مثلا میوه‌های هم‌قیمت را در یک پلاستیک گذاشت. مشتری‌ها می‌توانند کیسه پارچه‌ای بدهند. می‌توانند کمتر مصرف کنند یا زباله‌های خشکشان را به بازیافت تحویل دهند. تفکیک از مبدأ را انجام بدهند. انتخاب کنند و یک سری چیزها را مصرف نکنند و مثلا در سازمان محیط زیست ما تصمیم گرفتیم آب بطری پلاستیکی را استفاده نکنیم و در برخی شهرها هم شورای شهرها همین تصمیم را گرفتند که آخرینش مشکین‌شهر بود.

مدنی ادامه داد: شهردار بندر خمیر هم استفاده از آب بطری را در شهرداری متوقف کرد. شورای شهر رشت و تبریز هم مصوبات مشابهی داشتند و شورای شهر اصفهان این موضوع را دنبال می‌کند.

وی افزود: اگر سری بزنید به کانال چالش بی‌زباله در تلگرام و اینستاگرام می‌توانید ببینید مردم چه کارهای ساده‌ای را انجام می‌دهند. دلخور هم نباشیم که شهرداری هنوز سطل‌های جدا نگذاشته است. بالاخره می‌توانیم با تفکیک از مبدأ زباله‌های خشک را تحویل بازیافت بدهیم یا حتی زباله‌گردانی هستند که این زباله‌های خشک را تفکیک می‌کنند. با تغییر در روش مصرف اقلام مورد استفاده‌مان می‌توانیم به همدیگر کمک کنیم. منتظر نباشید کسی دعوتتان کند. هر زمان می‌توانید از کاری که در این راستا می‌کنید ویدیویی ضبط کنید و چند نفر دیگر را دعوت کنید.

میترا حجار، بازیگر سینِما که توسط کاوه مدنی به این چالش دعوت شده هم در این باره ویدیویی منتشر کرد و در آن گفت: من در چالش بی‌زباله شرکت می‌کنم و می‌خواهم نشان بدهم چطور می‌توانیم در زندگی روزمره زباله کمتری تولید بکنیم.

حجار در این ویدیو حجم انبوهی از لیوان‌های پلاستیکی، کیسه‌های نایلونی، قاشق و چنگال یک بار مصرف و بطری‌های آب را کنار می‌زند و به جای آن‌ها یک لیوان فلزی، یک قمقمه آب، یک قاشق چنگال تاشو سفری و یک کیسه پارچه‌ای را در کیفش می‌گذارد و اسماعیل کهرم، ویشکا آسایش، رویا تیموریان و رضا یزدانی را به این چالش دعوت می‌کند و در پایان می‌گوید: یادمان باشد از خودمان شروع کنیم.

اسماعیل کهرم استاد سرشناس حوزه محیط زیست هم با انتشار ویدیویی گفته است: من به دعوت میترا حجار در این چالش شرکت کردم و میل دارم از چهار نفر درخواست کنم که در این چالش حضور داشته باشند. مادر خودم که تجارب ۹۰ و خورده‌ای ساله را خدمت شما ارائه خواهد کرد، محمد درویش مبارز گرامی محیط زیست و عباس محمدی کوهنورد و فعال محیط زیست و بالاخره فریبا ابتهاج که در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری فعالیت می‌کند. بهتر است ما از خودمان شروع کنیم.

در مقابل مادر ۹۰ ساله اسماعیل کهرم می‌توان از بچه‌های کم سن و سال خانه فرهنگ و هنر تربت حیدریه یاد کرد که در ویدیویی می‌گویند: ما بچه‌های خانه فرهنگ تربت حیدریه هستیم. ما به چالش بی‌زباله دعوت شدیم. لطفا شهر را پاکیزه نگاه دارید. طبیعت را برای ما کودکان حفظ کنید. ما رئیس جمهور را به چالش بی‌زباله دعوت می‌کنیم.

حضور روحانیت در این چالش هم یکی دیگر از ابعاد ملی‌بودن آن را نشان می‌دهد. حجت‌الاسلام محمدباقر نیکویی امام جماعت اداره کل محیط زیست استان البرز نیز با انتشار ویدیویی گفته است: بنا به دعوت مدیرکل محیط زیست استان البرز به چالش بی‌زباله می‌پیوندم و از همه علمای اسلام، طلاب و روحانیون و ائمه جماعات استان البرز درخواست می‌کنم به چالش بی‌زباله بپیوندند و ان‌شاءالله در خطابه‌هایی که در مساجد و منابر داریم مردم را به حفظ محیط زیست دعوت کنیم و از خودمان شروع کنیم.

رضا یزدانی هم که توسط میترا حجار به این چالش دعوت شده با انتشار ویدیویی که طی ضبط یکی از سریال‌ها تهیه کرده می‌گوید: من می‌خواهم درمورد این ته‌سیگارهایی که به وفور روی زمین انداخته شده حرف بزنم مخصوصاً جاهایی که گیاه رویش پیدا می‌کند و خاک هست این ته‌سیگار اجازه نمی‌دهد در اطرافش تا مدت‌ها گیاهی رویش پیدا کند. این کار را نکنیم و از خودمان شروع کنیم.

شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور حقوق شهروندی، نیز از مقاماتی است که در این چالش شرکت کرده و با انتشار ویدیویی گفته است: من شهیندخت مولاوردی توسط کاوه مدنی به چالش بی‌زباله دعوت شدم. برای جامعه، شهروند، خانه بدون زباله باید از خودمان شروع کنیم. از شعاع پیرامونی خانه خودمان لازم نیست خیلی دور برویم و کافی است از شعاع چند متری خانه یا مغازه خودمان این توجه را داشته باشیم که فضایی را فراهم کنیم که هیچ زباله‌ای در این شعاع به چشم نخورد و این احساس مسئولیت را داشته باشیم. من معصومه ابتکار، ترانه علیدوستی، پروانه سلحشوری و حسن قاضی زاده هاشمی را به این چالش دعوت می‌کنم و باز هم تاکید می‌کنم از خودمان شروع کنیم.

مینو خالقی، کنشگر محیط زیست و حقوق زنان نیز با انتشار ویدیویی که در آن از پذیرش کیسه پلاستیکی در نانوایی پرهیز می‌کند و کیسه پارچه‌ای همراهش را استفاده می‌کند از مهتاب کرامتی، نرگس کلباسی، محسن مهرعلیزاده و محمد فاضلی دعوت کرده تا به این چالش بپیوندند. خالقی در این ویدیو می‌گوید: اگر هر کدام از ما روزانه فقط یک پلاستیک از دوش کره زمین کم بکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ یادمان باشد همین پلاستیک‌ها هستند که در چرخه طبیعت دوباره به بدن خود ما بر می گردند. سخت نیست هر کدام ما در کیفمان یک کیسه پارچه‌ای برای خرید بگذاریم. باید از خودمان شروع کنیم.

حضور یک مقام خارجی در این چالش هم از دیگر ابعاد جالب آن بوده است. خرمن اورتگا آلمیدا سفیر کشور اکوادور در تهران نیز طی یک دیدار از استان گیلان در چالش بی‌زباله شرکت کرده است. او در ویدیویی که در این باره منتشر کرده می‌گوید: من سفیر اکوادور هستم و امروز به گیلان آمده‌ام تا با همکاری دولت ایران، فعالان محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد این زباله‌ها را از طبیعت جمع کنیم. شما امروز برای زباله و محیط زیست چه می‌کنید؟

اکنون باید دید این چالش که آغاز موفقی را تجربه کرده آیا خواهد توانست به چالشی ملی در شبکه‌های اجتماعی بدل شود تا سهمی هرچند کوچک در نجات طبیعت ایران از زباله‌های نوروزی ایفا کند یا سیزدهم فرودین ماه «روز طبیعت» بار دیگر روزِ به سوگ نشستن فعالان محیط زیست و به زباله نشستن طبیعت در فصل شکوفایی و زایش خواهد بود؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟