«مناره‌های نظامیه» و «قلعه رباط» از بناهای تاریخی و دیدنی ابرکوه


«مناره‌های نظامیه» و «قلعه رباط» از بناهای تاریخی و دیدنی ابرکوه

«مناره‌های نظامیه» مربوط به دوره ایلخانان و «قلعه رباط» که از دوره صفویه به‌جا مانده است، از جمله جاذبه‌های تاریخی شهرستان ابرکوه است که همواره مورد بازدید گردشگران است.

به گزارش ایسنا، شهر ابرکوه به علت داشتن آثار طبیعی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری بسیاری که دارد به ‌عنوان یکی از شهرهای نمونه گردشگری کشور شناخته ‌شده و همه‌ ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از سراسر جهان است.

یکی از این بناهای تاریخی به ‌جا مانده از دوره ایلخانان «مناره‌های نظامیه» است که تحت عنوان مناره‌های نظام الملک در کنار خیابان اصلی شهر و بر روی سردری بلند، چشم هر بیننده‎‎ای را خیره می‌کند.

برخی به تصور اشتباه این بنا را ساخته نظام‌الملک وزیر سلجوقی می‌دانند در حالی که سازنده آن «نظام‌الملک ابرقویی» از بزرگان قرن هشتم هجری قمری است.

تمامی بدنه این مناره‌ها که ممکن است مربوط به یک مسجد، مدرسه یا بازار باشد، از جنس آخر بوده و کاشی‌های فیروزه رنگ پوشانده و کلمات «الله‌اکبر» با خط کوفی بنایی و به‌صورت پیچ ‌در پیچ بر روی آن‌ها نقش بسته است.

گفتنی است، مقبره‌ طاووس الحرمین مؤلّف کتاب «نزهة القلوب» در نزدیکی این مناره‌ها است که در سال 1312 با شماره 196 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یکی دیگر از جاذبه‌های ابرکوه «قلعه رباط» است که حاشیه غربی شهرستان، در نزدیکی میدان ولیعصر (عج) واقع شده و قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد.

قلعه رباط که دارای برج مدور با تزیینات هندسی است و دور تا دور برج‌ها، نقش‌هایی صلیبی‌ شکل، مربع و لوزی ایجاد شده، در گذشته یک قلعه مسکونی بوده است.

ورودی قلعه با دو برج بزرگ‌تر از هفت برج دیگر در طرفین آن در ضلع شرقی قرار دارد که بر استحکام آن افزوده و تزئینات روی برج‌های بخش ورودی با دقت بیشتری صورت گرفته است.

برج‌ها به سه قسمت زیر برج، میان برج و سر برج تقسیم ‌شده و دیوار حصار دور قلعه با چینه در 9 ردیف بنا شده و مصالح به کار رفته در بنای قلعه شامل خشت، گل و سنگ است، ضمن این که استفاده از سنگ با ملات ماسه آهک در زیرسازی و بنای قلعه بر استحکام آن افزوده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا