موزه موقت مردم شناسی و صنایع دستی حمیدیه برپا می شود


موزه موقت مردم شناسی و صنایع دستی حمیدیه برپا می شود

حسن بهداد رئیس اداره میراث فرهنگی حمیدیه روز چهارشنبه 23 اسفند با اشاره به سالروز جهاد عشایر عرب خوزستان اظهار کرد: «هم زمان با جنگ جهانی اول در سال 1294 و پس از فتوای مراجع نجف، قبایل عرب خوزستان علیه قوای انگلیس که از جنوب ایران وارد کشور شده بودند در غرب اهواز جهاد کردند؛ این در حالی بود که پیش آن نیروهای انگلیسی به کشور عراق لشکرکشی کرده و...

اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حمیدیه به مناسبت یکصدوسومین سالروز جهاد عشایر عرب خوزستان موزه موقت مردم شناسی و صنایع دستی را در این شهرستان راه اندازی می کند.

حسن بهداد رئیس اداره میراث فرهنگی حمیدیه روز چهارشنبه 23 اسفند با اشاره به سالروز جهاد عشایر عرب خوزستان اظهار کرد: «هم زمان با جنگ جهانی اول در سال 1294 و پس از فتوای مراجع نجف، قبایل عرب خوزستان علیه قوای انگلیس که از جنوب ایران وارد کشور شده بودند در غرب اهواز جهاد کردند؛ این در حالی بود که پیش آن نیروهای انگلیسی به کشور عراق لشکرکشی کرده و بصره و فاو را اشغال کرده بودند.»

در جریان این نبرد، عشایر قهرمان عرب خوزستان تعداد زیادی از نیروهای انگلیسی را کشتند و حدود پانصد نفر از عشایر عرب نیز به شهادت رسیدند و در نهایت شرایط به گونه ای پیش رفت که قوای متجاوز انگلیس تا روستای مرید از توابع خرمشهر عقب نشینی کردند.

در این جهاد مردم عرب خوزستان با کمترین امکانات و تنها با سلاح هایی همچون تفنگ سبک مگوار، فاله و شمشیر در مقابل ارتشی مجهز به انواع سلاح و توپخانه ایستادگی کردند و آن ها را به خارج از مرزهای کشور راندند.

بر همین اساس تلاش کردیم موزه ای موقت را در فضایی مسقف در شهرستان حمیدیه برای ایام نوروز راه اندازی کنیم و در آن وسایلی که مردم عرب طی جهاد خود برای دفاع از این مرز و بوم استفاده کردند را به تصویر بکشیم و به مردم شناسی منطقه بپردازیم.

در این موزه بیست اثر تاریخی با قدمت بیش از 100 سال شامل سلاح هایی همچون تفنگ سبک مگوار، فاله و شمشیر که در آن زمان مردم عرب از آن ها استفاده می کردند را به نمایش خواهیم گذاشت تا به واسطه آن هم نام این سلاح ها و هم مقاومت مردم عرب خوزستان در اذهان تداعی شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی حمیدیه گفت: 21 و 22 اسفندماه 96 نیز به مدت دو روز این نمایشگاه را همزمان با کنگره جهاد عشایر در یادمان شهدای جهاد عشایر عرب برگزار کردیم که این موزه با استقبال عموم مردم و شخصیت های مختلف روبرو شد و باتوجه به این که چنین نمایشگاهی برای نخستین بار برگزار می شد، از جذابیت خاصی برای بازدیدکنندگان برخوردار بود.

در این موزه موقت سعی کردیم از آداب و رسوم گذشته حمیدیه که همانا میراث سنتی و صنایع دستی شهرستان است استفاده کنیم و تعدادی از خانم های شهرستان و بخش گمبوعه صنایع دستی حمیدیه مانند حصیربافی، طبق سازی، بوریابافی، ظروف گلی و تعدادی از غذاهای بومی محلی را به معرض نمایش گذاشتند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
موزه مردم شناسی ، حمیدیه ، عشایر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا