تصاویر ترسناک و جدید ناسا از سیاره مشتری دیدگاه ها راجع به این سیاره را عوض می کند!


تصاویر ترسناک و جدید ناسا از سیاره مشتری دیدگاه ها راجع به این سیاره را عوض می کند!

ناسا در سال های گذشته این را کشف کرد که مشتری در معرض طوفان های شدید و عظیم قرار دارد. طوفان های بغرنجی که حتی کسی نمی تواند آنها را تصور کند. دسته های هندسی از چرخنده هایی (cyclones) که قطب های این سیاره را پوشانده اند تنها یکی از اکتشافات مختلفی هستند که دانشمندان با مطالعه داده های کاوشگر جونوی ناسا که به دور مشتری در حال گردش است، منتشر...

0

ناسا در سال های گذشته این را کشف کرد که سیاره مشتری در معرض طوفان های شدید و عظیم قرار دارد. طوفان های بغرنجی که حتی کسی نمی تواند آنها را تصور کند. دسته های هندسی از چرخنده هایی (cyclones) که قطب های این سیاره را پوشانده اند تنها یکی از اکتشافات مختلفی هستند که دانشمندان با مطالعه داده های کاوشگر جونوی ناسا که به دور مشتری در حال گردش است، منتشر کرده اند. این تیم چرخنده هایی را با جزئیات بیشتر نسبت به قبل در جو عمیق مشتری مشاهده کرده اند. برای مشاهده تصاویر و آگاهی از جزئیات بیشتر لطفا با نت نوشت همراه باشید…

تصاویر ترسناک و جدید ناسا از سیاره مشتری دیدگاه ها راجع به این سیاره را عوض می کند!

تصاویر ترسناک و جدید ناسا از سیاره مشتری دیدگاه ها راجع به این سیاره را عوض می کند!

در این تصویر کامپوزیتی، که از داده های JIRAM ( وسیله در فضا پیمای روباتیکِ بدونِ سرنشینِ ناسا به نام جونو) در مشتری، مشتق شده اند، در قطب شمالی این سیاره هشت چرخنده یک چرخنده دیگر را محاصره کرده اند را نشان می دهد.

دانشمندان یک گروه مجمع الکواکبی متشکل از نه چرخنده را در قطب شمالی سیاره مشتری و شش چرخنده دیگر را در قطب جنوبی آن کشف کرده اند. سرعت باد دز این مناطق به بالاتر از قدرت ۵ طوفان تا ۲۲۰ مایل در ساعت (۳۵۰ کیلومتر در ساعت) می رسد.

رهبر تیم آلبرتو آدریانی از موسسه ملی فیزیک نجومی یا INAF در رم ایتالیا از کشف چنین ساختارهای پیچیده ای سورپرایز شده است. دانشمندان بر این باورند که آنها چیزی شبیه به سیستم سحاب ششگانه ای که روی قطب شمال زحل پدید می آید را کشف کرده اند.

وی از طریق ایمیل می گوید: “ما در رابطه با این قضیه اشتباه کرده ایم. در واقع ما یک دسته هشت ضلعی شکل را در قسمت شمالی پیدا کرده ایم که هشت چرخنده یکی دیگر را در میانه احاطه می کنند و یک دسته پنتاگونی شکل (پنج ضلعی) در قسمت جنوبی. اندازه هر چرخنده به هزاران کیلومتر می رسد.

مشتری، این سیاره غول پیکر گازی، پنجمین سیاره از نظر فاصله با خورشید (پس از تیر، ناهید، زمین و بهرام) و بزرگترین سیاره در منظومه شمسی است. جونو در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شده، و از سال ۲۰۱۶ در حال چرخیدن به دور مدار مشتری می باشد که در زیر ابرهای آمونیاک ضخیم قرار دارد. جونو دومین کاوشگری است که به دور این سیاره می چرخد؛ Galileo از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ این کار را انجام داده است.

یکی دیگر از مطالعات که این هفته در مجله “Nature ” منتشر شد، جت استریم های ( یا جریان جتی ؛ بادهای نسبتاً قوی متمرکز در یک جریان باریک در جوّ) متقاطع از شرق به غرب مشتری که هزاران مایل (کیلومتر) زیر تپه های ابر قابل رویت نفوذ کرده اند را نشان می دهد. اندازه گیری های تصفیه شده ی میدان جاذبه ی نفوذی مشتری در موسسه علمی وایزمن ( توسط Yohai Kaspi و همکارانش) در شهر رخووت اسرائیل انجام شده، که آنها عمق این جریان جتی را حدود ۳۰۰۰ کیلومتر یا ۱۸۶۵ مایل را برآورد می کنند.

Kaspi در یک ایمیل می گوید: “این نتیجه، یک سورپرایز برای ماست، زیرا جو مشتری را بسیار حجیم تر و عمیق تر از آنچه ما انتظار داشتیم نشان می دهد. با سردر آوردن از این جریان های جت قوی و میدان گرانشی، دانشمندان بهتر می توانند هسته ی مشتری را رمزگشایی کنند. وی می گوید، ممکن است یک وضعیت مشابه در سیارات بزرگ گازی دیگر مانند زحل وجود داشته باشد، جایی که جو آن می تواند حتی عمیق تر از مشتری باشد.”

جاناتان فورتنی از دانشگاه کالیفرنیا، که در این تحقیق مشارکت نداشته می گوید این یافته ها بسیار قوی هستند. آنها اندازه گیری دقیق یک میدان گرانشی یک سیاره را نشان می دهند که می توان برای پاسخ به سوالات دینامیکی عمیق سیاره ای از آن استفاده کرد. با استفاده از تکنیک های مشابه، جونو می تواند به دانشمندان کمک کند تا عمق لکه سرخ بزرگ مشتری (بزرگترین طوفان چرخان در سطح مشتری) را تعیین کنند.

محققان آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، گلن اورتون و فخر الدین طباطبا وکیلی، که هر دو در مطالعه این چرخنده ها شرکت داشته اند می گویند همه این اکتشافات جدید سیاره مشتری را از یک چشم انداز متفاوت، که قبلا مشاهده نشده بود، نشان می دهند. ما نمی توانیم بگوییم که چقدر رمز و راز برای کشف وجود دارد. ما در حال حاضر به نتایجی دست یافته ایم که انتظار آن را نداشتیم.

منبع: www.independent.co.uk

تصاویر ترسناک و جدید ناسا از سیاره مشتری دیدگاه ها راجع به این سیاره را عوض می کند! تصاویر ترسناک و جدید ناسا از سیاره مشتری دیدگاه ها راجع به این سیاره را عوض می کند!
تصاویر ترسناک و جدید ناسا از سیاره مشتری دیدگاه ها راجع به این سیاره را عوض می کند!
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وبسایت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقلب اوسمار از روی دست نکونام