3 کاری که به قلب شما آسیب می‌رسانند


3 کاری که به قلب شما آسیب می‌رسانند

به گزارش بهداشت نیوز: فاکتورهای خطر مشکلات قلبی، از سن ۴۰ سالگی خودشان را نشان می‌دهند. خطر بروز فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی و دیابت که همگی فاکتور خطری برای مشکلات قلبی به حساب می‌آید، از سن ۴۰ سالگی افزایش می‌یابد. بنابراین اگر...

به گزارش بهداشت نیوز: فاکتورهای خطر مشکلات قلبی، از سن ۴۰ سالگی خودشان را نشان می‌دهند. خطر بروز فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی و دیابت که همگی فاکتور خطری برای مشکلات قلبی به حساب می‌آید، از سن ۴۰ سالگی افزایش می‌یابد. بنابراین اگر هنوز به سن ۴۰ نرسیدید، می‌توانید با تغییر در سبک زندگی، سلامت قلب‌تان را برای سال‌ها و حتی دهه‌ها تضمین کنید.

۱. داشتن اضافه وزن

زمانی که به سن ۴۰ می‌رسید، در معرض خطر افزایش چربی شکمی به صورت تدریجی قرار دارید که باعث افزایش خطر سکته قلبی می‌شود. علت این امر، کاهش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن است. برای حل این مسئله، هر روز روی ترازو بروید و اول صبح، وزن‌تان را بدون لباس اندازه بگیرید. شما باید یک ارزیابی کلی نسبت به روند اضافه وزن‌تان داشته باشید تا متوجه شوید چطور اضافه وزن پیدا می‌کنید. وزن انسان هر لحظه تغییر می‌کند زیرا از آب بدن گرفته تا رژیم غذایی و حتی تغییرات هورمونی بر عددی که ترازو نشان می‌دهد تأثیر می‌گذارند. اما اگر این عدد هفته به هفته بیشتر می‌شود، یعنی باید در رژیم غذایی‌تان تغییر ایجاد کنید. هدف‌تان این باشد که اضافه وزن‌تان را به زیر ۷ کیلوگرم برسانید.

۲. کوتاهی در رعایت رژیم

شواهد نشان می‌دهند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای، برای سلامت قلب بسیار مفید است. از هرچیزی که در رژیم‌های‌تان چشم‌پوشی می‌کنید بکنید اما از حجم وعده‌های غذایی غفلت نکنید. کاهش حجم وعده‌های غذایی برای کاهش وزن حیاتی است. هرچه رژیم غذایی حاوی کالری کمتری باشد بهتر است زیرا از ۴۰ سالگی به بعد سوخت و ساز بدن شما کاهش می‌یابد و بنابراین مصرف غذاهای پرکالری یا وعده‌های پرحجم، قطعا باعث اضافه وزن می‌شوند. اگر هیچ دستور رژیم لاغری‌تان را نمی‌توانید اجرا کنید حداقل به کاهش حجم وعده‌های غذایی پای‌بند باشید. پروتئین مصرفی‌تان باید سایز یک مشت، غلات باید سایز یک توپ تنیس و سبزیجات سایز یک توپ بیس‌بال باشند. در مورد چربی هم کره باید کمتر از یک قاشق چای خوری، روغن زیتون یک قاشق غذاخوری و کره مغزها، یک تا دو قاشق غذاخوری باشند.

۳. دوری از جمع
درست است که همه ما گاهی نیاز به خلوت کردن با خودمان داریم اما اگر مرتب به تمام دعوت‌ها پاسخ منفی می‌دهید، کار اشتباهی می‌کنید. مطالعات نشان می‌دهند که جمع‌گرایی و همنشینی با دیگران، برای سلامت قلب مفید است. محققان معتقدند که انزوای اجتماعی، می‌تواند به اندازه مصرف سیگار بر عروق کرونر تأثیر بگذارد و باعث سکته قلبی یا سکته مغزی شود. درواقع فقدان ارتباط اجتماعی می‌تواند خطر بروز بیماری‌های قلبی را تا ۲۹ درصد افزایش دهد. بنابراین سعی کنید دوباره با دوستان و اقوام ارتباط برقرار کنید. این اتفاق به ویژه در مردان ۴۰ سال به بالا بیشتر می‌افتد. سعی کنید ارتباط‌تان را با اطرافیان قطع نکنید.

منبع: سلامتیسم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟