فرسودگی سیستم فاضلاب مهم‌ترین تهدید بافت تاریخی دزفول


فرسودگی سیستم فاضلاب مهم‌ترین تهدید بافت تاریخی دزفول

دزفول - رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول، فرسودگی فاضلاب را مهم‌ترین تهدید برای بافت تاریخی این شهر برشمرد و خواستار اهتمام مسئولان نسبت به حفظ و احیای این بافت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت اله آریایی نیا شامگاه یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص تخریب خانه تاریخی و ثبت ملی فیروزی در بافت قدیم دزفول در روزهای گذشته اظهار کرد: سال گذشته با هزینه و نظارت اداره میراث فرهنگی دزفول این خانه توسط سازمان نوسازی شهرداری مرمت شد اما متأسفانه در روزهای گذشته سهل‌انگاری چند فرد بی‌خانمان که شیر آب این خانه بدون سکنه را باز گذاشته بودند موجب پرشدن شوادان خانه و تخریب صددرصدی آن شده است.

آریایی بابیان اینکه خانه فیروزی در پنج سال گذشته بدون سکنه بوده است، اضافه کرد: طبق نظر کارشناسان، مرمت خانه تاریخی فیروزی که پارسال انجام شده یکی از اصولی‌ترین مرمت‌ها بوده ولی در منطقه مذکور نشست زمین سابقه داشته و از قبل مشکل‌ساز شده است. علاوه بر تخریب کامل خانه فیروزی سه یا چهار خانه اطراف آن نیز تخریب شده و یا دچار خسارت شده‌اند.

آریایی با ابراز تأسف از این حادثه، به انتقاد از عدم تحقق وعده‌های مسئولان میراث فرهنگی در خصوص توجه به بافت قدیم دزفول پرداخت و گفت: همواره به شکل‌های مختلف مشکلات میراث فرهنگی دزفول را به گوش مسئولان استان و کشور رسانده‌ایم. واقعیت این است که به دلیل نبود امکانات و بودجه ما در اداره دزفول فقط می‌توانیم یکسری اقدامات بازدارنده انجام دهیم.

وی ادامه داد: به جرات می‌توان گفت فرسودگی سیستم فاضلاب، دفع ناقص فاضلاب، بد اجرا شدن سیستم فاضلاب و عدم آگاهی ساکنان بافت نسبت به نگهداری، بزرگ‌ترین آسیب و تهدید بافت محسوب می‌شود. عمده خانه‌های موجود در بافت دارای لوله‌های فاضلاب قدیمی و فلزی هستند؛ بنابراین از اداره آبفا، فرمانداری و شهرداری انتظار داریم به‌صورت جدی در این قضیه ورود کنند تا از تکرار حوادث احتمالی و به خطر افتادن جان ساکنان بافت جلوگیری شود.

آریایی نیا با اشاره به برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران و یک جلسه فنی در مرکز استان با موضوع بافت تاریخی دزفول و حادثه اخیر گفت: با توجه به خطر نشست زمین که برای خانه‌های اطراف خانه تخریب شده فیروزی پیش‌بینی می‌شود؛ مقرر شد کمیته‌ای متشکل از ریاست اداره میراث فرهنگی، هلال‌احمر، رئیس مسکن و شهرسازی و معاونت عمرانی فرمانداری تشکیل و برای ساکنان خانه‌های در خطر ریزش بافت قدیم چاره‌اندیشی فوری شود.

وی با انتقاد از عدم چاره‌اندیشی اصولی برای بافت تاریخی از سوی مسئولان کشوری گفت: در کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور، به طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور که از قضا فرزند دزفول است پیشنهاد خرید سالانه چند خانه تاریخی را ارائه دادیم که با موافقت لفظی وی مواجه شدیم اما تاکنون یکی از وعده‌ها نیز عملی نشده است.

آریایی با بیان اینکه دزفول از نظر امکانات میراث فرهنگی در وضعیت بسیار بد به سر می‌برد، افزود: این در حالی است که همین شهر از نظر پتانسیل‌های گردشگری چه در حوزه تاریخ و چه طبیعی در رده بسیار بالایی قرار دارد که در صورت توجه و اهتمام به این ظرفیت‌ها می‌توان شاهد شکوفایی اقتصاد گردشگری در منطقه باشیم.

راه‌اندازی اتوبوس‌های گردشگری در دزفول

وی در ادامه در خصوص برنامه‌های این اداره در ایام نوروز اظهار کرد: در نوروز ۹۷، یک اتوبوس گردشگری به ظرفیت دوطبقه در محل کمپ نوروزی شهرداری دزفول در روبروی پارک بعثت مستقر خواهد شد که این اتوبوس در طول روز اقدام به اجرای سه برنامه بافت گردی برای مسافران نوروزی به‌صورت رایگان خواهد کرد.

وی بابیان اینکه این اتوبوس با همکاری یکی از آژانس‌های گردشگری دزفول و نظارت و همراهی اداره میراث انجام فعالیت خواهد کرد، افزود: یک اتوبوس گردشگری دیگر نیز به همت یکی از هتل‌های شهرستان در ایام نوروز فعال خواهد بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دزفول تصریح کرد: تورهای بافت گردی از محل خانه تیزنو به صورت پیاده آغاز و تا بافت قدیم برای نشان دادن ساباط ها، گذرها و سایر جاذبه‌های بافت تاریخی ادامه خواهد داشت.

آریایی گفت: تورهای یک‌روزه و دو روزه دزفول گردی نیز برای مسافران نوروزی در نظر گرفته شده که قطعاً در این ایام به شکل‌های مختلف به مسافران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ستاد نوروزی دزفول از ۲۵ اسفند آغاز به کار خواهد کرد، افزود: در نوروز ۹۶ یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر نوروزی از جاذبه‌های دزفول دیدن کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود در نوروز ۹۷ این میزان افزایش یابد.

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول از استقرار چند کمپ نوروزی در مسیر آبشار شوی خبر داد و گفت: یکی از شرکت‌های گردشگری تقاضای استقرار چند کمپ نوروزی برای اسکان و خدمات رفاهی در مسیر این آبشار کرده که طرح مذکور تصویب و به استان ارسال شده است. درصورتی‌که این طرح تأمین اعتبار شود در نوروز ۹۷ ایستگاه‌های خدماتی خوبی در کنار آبشار شوی راه‌اندازی خواهد شد.

آریایی نیا از برگزاری نمایشگاه نوروزی صنایع‌دستی در پارک دولت و پارک لاله خبر داد و افزود: آئین نمادین استقبال از مسافران نوروزی نیز در روز نخست نوروز در ورودی‌های شهر اجرا خواهد شد، ایستگاه‌های از من بپرس نیز در راستای راهنمایی گردشگران مستقر خواهند شد.

آریایی نیا در خصوص پل باستانی نیز گفت: با همکاری شهرداری و شورای شهر مقرر شده نورپردازی و لکه‌گیری پل انجام شود ضمن اینکه دیوارنویسی‌های بر روی پل نیز پاک خواهند شد تا در ایام نوروز جلوه خوبی در مقابل مسافران داشته باشد.

وی ادامه داد: بعد از ایام نوروز ادامه طرح جمع‌آوری آسفالت و آجرفرش پل باستانی اجرایی خواهد شد، پیاده‌روی فلزی پل نیز جمع‌آوری خواهد شد و به طور کلی در تلاش هستیم آسیب‌شناسی جدی‌تری بر روی این گنجینه باستانی دزفول داشته باشیم.

آریایی با اشاره به انتقادات صورت گرفته مبنی بر اینکه آجرهای به کار رفته برای مرمت پل با رنگ آجرهای قدیمی در تضاد است، گفت: کارشناسان معتقد هستند که این آجرها از جنس آجرهای قبلی پل هستند که گذر زمان موجب عوض شدن رنگ آنها شده است.

وی در پایان از تصویب ثبت ملی شدن خانه‌های تاریخی قلقچی و سهرابی طی برگزاری جلسه ای در مرکز استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه تاریخی فیروزی واقع در بافت قدیم دزفول که به ثبت ملی رسیده عصر پنجشنبه فروریخت. خانه تاریخی فیروزی در دزفول با شماره ۷۸۱۹ در لیست آثار ملی ثبت شده است.

در حدود ۲۷۰ هکتار بافت قدیم دزفول بناهای تاریخی ارزشمندی شناسایی شده که تاکنون بیش از یک‌صد اثر ثبت و ثبت ملی حدود ۲۰۰ اثر دیگر نیز ضروری است.

دزفول در نوروز سال ۹۶ پذیرای بالغ‌بر یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج