عوامل سرطان دهانه رحم، نقش بیماری لوپوس


عوامل سرطان دهانه رحم، نقش بیماری لوپوس

زنان مبتلا به لوپوس بسیار بیشتر از زنان دیگر در معرض خطر ابتلا به سرطان گردن رحم قرار دارند.

آیا میدانید احتمال سرطان گردن رحم با لوپوس افزایش می یابد؟ یکی از جدیدترین مطالعات موسسه کارولینسکا در سوئد، نتایج تازه‌ای را درباره سرطان گردن رحم ارائه می‌کند. براساس گزارشی که همین هفته در کنگره سالانه مجمع روماتیسم اروپا (EULAR) ارائه شده است، این مطالعه نشان می‌دهد که زنان مبتلا به لوپوس بسیار بیشتر از زنان دیگر در معرض خطر ابتلا به سرطان گردن رحم قرار دارند.
منظور از لوپوس، لوپوس اریتماتوی سیستمیک (SLE) است که رایج‌ترین نوع این بیماری محسوب می‌شود. این بیماری، نوعی بیماری خودایمنی است که سیستم ایمنی در آن به بافت‌ها و اندام‌های بدن از جمله پوست، مفصل‌ها، مغز، کلیه و رگ‌های خونی حمله می‌کند.
محققان در این مطالعه برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره ارتباط بالقوه بین لوپوس و سرطان گردن رحم، آمار و داده‌های مربوط به مطالعات گسترده دیگر را بررسی و تحلیل کردند. آنان با استفاده از این داده‌ها توانستند میزان ابتلا به سرطان گردن رحم تهاجمی و دیسپلازی گردن رحم را در بین جمعیت کلی زنان و زنان مبتلا به لوپوس در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ میلادی به دست آورند.
نتایج نهایی نشان می‌دهد که خطر ابتلا به دیسپلازی گردن رحم یا سرطان گردن رحم تهاجمی در میان زنان مبتلا به لوپوس اریتماتوی سیستمیک (SLE)، دو برابر بیشتر از زنان دیگر است. علاوه بر این، مشخص شد زنانی که برای درمان لوپوس از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده کرده‌اند، در معرض بیشترین خطر قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام