شهید آیةالله موسوی خلخالی


شهید آیةالله موسوی خلخالی

شهید والامقام آیةالله سیدمرتضی موسوی خلخالی از علمای بزرگ نجف‌اشرف بود که در سال 1324 ق در بیت علم و فضیلت در نجف‌اشرف دیده به جهان گشود. دوران کودکی را تحت تربیت پدرش حجةالاسلام والمسلمین حاج سیدمحمدجواد کاظمی خلخالی یکی از فضلای نجف سپری کرد و پس از آن مشغول فراگیری ادبیات و مقدمات دروس حوزوی شد؛ ]]>

شهید آیةالله موسوی خلخالی
شهید والامقام آیةالله سیدمرتضی موسوی خلخالی از علمای بزرگ نجف‌اشرف بود که در سال 132۴ ق در بیت علم و فضیلت در نجف‌اشرف دیده به جهان گشود. دوران کودکی را تحت تربیت پدرش حجةالاسلام والمسلمین حاج سیدمحمدجواد کاظمی خلخالی یکی از فضلای نجف سپری کرد و پس از آن مشغول فراگیری ادبیات و مقدمات دروس حوزوی شد؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهید آیةالله موسوی خلخالی
شهید والامقام آیةالله سیدمرتضی موسوی خلخالی از علمای بزرگ نجف‌اشرف بود که در سال 132۴ ق در بیت علم و فضیلت در نجف‌اشرف دیده به جهان گشود. دوران کودکی را تحت تربیت پدرش حجةالاسلام والمسلمین حاج سیدمحمدجواد کاظمی خلخالی یکی از فضلای نجف سپری کرد و پس از آن مشغول فراگیری ادبیات و مقدمات دروس حوزوی شد. در 20 سالگی به درس عالی فقه و اصول استوانه‌هایی چون آیات عظام ضیاءالدین عراقی، سیدابوالحسن اصفهانی، شیخ محمدحسین غروی اصفهانی و سیدابوالحسن مشکینی راه یافت.

سیدمرتضی خلخالی ارتباطی ویژه با آقا ضیاءالدین داشت. و استاد، او را مسئول تصحیح مؤلفات و آثار علمی‌اش قرار داده بود و حل برخی از مشکلات و پاسخ به بعضی از پرسش‌ها را به او واگذار کرده بود. و او دروس ایشان را برای گروهی دیگر تقریر می‌نمود. هم‌چنین آیةالله خلخالی، ملازم همیشگی استادش میرزا ابوالحسن مشکینی صاحب حاشیه بر کفایه بود و تمام نوشته‌جات مرحوم استاد، نزد ایشان بود. علامه آقابزرگ تهرانی درباره میرزا ابوالحسن مشکینی در نقباءالبشر می‌نویسد: «تمام تألیفات او را نزد شاگرد مخصوصش سیدمرتضی خلخالی دیدم.»

این شهید سعید، از مرجع وقت آیةالله‌العظمی سیدابوالحسن اصفهانی اجازه اجتهاد داشت و حدود نیم‌قرن به تدریس سطوح عالی پرداخت و بسیاری از مدرسان حوزه قم و نجف از محضر پرفایده‌اش بهره‌مند شدند که می‌توان به حضرات آیات سیدمحمد شاهرودی، سیدمحمدباقر حکیم، سیدعباس خاتم یزدی، سیدمحمد نوری، سیدهادی سیستانی، سیدکاظم حکیم، سیدمحمدعلی مدرسی یزدی، سیدمحمدحسین جلالی و شیخ مصطفی هرندی اشاره کرد.

از آن جایی که آن عالم شهید در مسائل علمی و اجتماعی دارای نظرات دقیق و استواری بود، مورد احترام و توجه خاص مراجع و بزرگان حوزه نجف بود و به همین دلیل در شمار مشاوران مراجعی چون آیات عظام میرزا آقا اصطهباناتی، سیدعبدالهادی شیرازی، سیدمحسن حکیم و سیدابوالقاسم خویی قرار داشت.

او دارای اخلاقی خوش، تواضع و فروتنی، تقوا و ساده‌زیستی بود. با این‌که حدود سی سال قبل از شهادتش شایستگی مرجعیت و ریاست را داشت، اما حتی از مقدمات مرجعیت یعنی برپا کردن کرسی درس خارج پرهیز کرد و از شهرت گریزان بود.

از آن عالم وارسته آثار با ارزشی نیز در زمینه علم فقه، اصول، رجال و درایه برجا مانده است که حقیقتاً گویای قوت علمی آن بزرگوار می‌باشد.

آثاری چون تعلیقه بر نهایةالدرایة محقق اصفهانی، تصحیح حاشیةالکفایة مشکینی، تقریرات درس شیخ ابوالحسن مشکینی و تحقیق در وجیزة فی علم‌الرجال بخشی از میراث ماندگار آن مرحوم است.

آن مرد بزرگ با تمام فشارها و اذیت‌های رژیم بعثی عراق بر حوزه نجف ایستادگی کرد و به وظایف دینی و علمی‌اش ادامه داد؛ تا این‌که در جریان انتفاضه شعبان 1۴11 ق همراه با فرزندش حجةالاسلام سیدمهدی خلخالی و سه نفر از نوادگان به‌نام‌های حجةالاسلام سیدمحمدصادق خلخالی، ثقةالاسلام سیدمحمدصالح خلخالی و سیدمحمدحسین خلخالی در سن 87 سالگی دستگیر و روانه زندان شدند. عاقبت در رمضان 1۴11 ق همه آن‌ها اعدام و به درجه رفیع شهادت نائل گشتند.

«رفع‌الله درجاتهم»



منبع: وبسایت افق حوزه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوزه علمیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر