نقش مادر در تعمیق ریشه محبت به امام عصر/ آشنایی زنان با فرهنگ انتظار نسل مهدوی یاور را تربیت می کند


نقش مادر در تعمیق ریشه محبت به امام عصر/ آشنایی زنان با فرهنگ انتظار نسل مهدوی یاور را تربیت می کند

خبرگزاری شبستان: ترتبیت فرزندانی منتظر و مهدوی یاور نیازمند تثبیت جایگاه زنان در جامعه و آشنایی هرچه بیشتر آنان با فرهنگ انتظار است. این مادر است که ریشه محبت به اهل بیت(ع) و امام عصر(عج) را در دل فرزند خود پرورش می دهد.

حجت الاسلام محمد صرفی ، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در گفتگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، با اشاره به جایگاه و نقش زنان در تعالی جامع اسلامی اظهار کرد: در روایت از معصوم(ع)‌ آمده است: «رحم الله امرءاً عرف قدر نفسه» (خداوند رحمت کند، زنی که را که قدر و جایگاه خود را می داند)؛ بر اساس این روایت یک زن مسلمان در وهله اول باید جایگاه انسانی خود را بشناسد و این رویکرد تعریضی به عرب جاهلی است که زن را انسان نمی دانست.

وی ادامه داد: زن مسلمان باید در گام دوم باید رویکرد زن بودن خود را بشناسد و این نگاه تعریضی به جامعه غربی امروز است که زن را ابزار تلقی می کند. زن مسلمان پس از این شناخت برای تربیت نسل منتظر و انسان های کامل می تواند از ابعاد مختلفی به ایفای نقش بپردازد.

کلید سالم بودن خانواده، در دستان مادر است

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اولین نقش زن مسلمان برای تربیت نسل منتظر را تشکیل یک خانواده پاک دانست و گفت: کلید سالم بودن خانواده در دستان مادر است و مادر می تواند با عفت، حیا و پاکدامنی خود، نقش تاثیرگذاری در تربیت فرزندان داشته باشد چراکه می تواند فرزندانی محکم با اندیشه راسخ تربیت کند که در برابر هجمه های مختلف، دچار افتادگی و تزلزل نشوند. چنانچه در آیات قرآن نیز داریم: « فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ ؛ همان گونه که مأمور شده اى، استوار باش ».

تربیت فرزندانی مسئولیت پذیر، وظیفه مادران برای زمینه سازی ظهور

وی گفت: در روایات آمده است «اَفضَلُ الاَعمال آُمَّتی اِنتظارالفَرَج»، یعنی انتظار فرج یک عمل است که برای رسیدن به آن باید استقامت داشت. برخی انتظار فرج را منفی معنا کرده اند و معتقدند جامعه باید مملو از تباهی و گناه شود تا حضرت ظهور کند، ‌همچنین برخی عدم زمینه سازی را علت ظهور نکردن امام عصر(عج) می دانند که در اینجا مقصود کسانی است که تنها به دعا کردن مشغول بوده و عملی انجام نمی دهند، در حالی که انتظار پویا و جامع دارای حرکت و عمل است و مادر باید فرزندانی مسئولیت پذیر و با استقامت تربیت کند تا زمینه سازی ظهور را فراهم کنند.

صرفی با بیان اینکه جامعه کنونی ما، آمادگی حضور و یاری امام زمان زمان (عج) را ندارد، گفت: امام زمان (عج) به دلیل عدم آمادگی جامعه، در پس پرده غیبت است و این عدم آمادگی، ائمه (ع) را یکی پس از دیگری به مسلخ شهادت کشاند و اگر این آمادگی فراهم شود، حضرت ظهور خواهد کرد که یک زن و مادر می تواند این آمادگی را در جامعه ایجاد کند.

زن؛ مظهر ظرافت و محبت

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه یک زن در مباحث مهدوی، مظهر ظرافت و محبت است که این دو ویژگی موجب گردآمدن کانون خانواده می شود، افزود: انسان منتظر وظیفه دارد محبت خود را به امام زمان (عج) روز به روز گسترش داده و مستحکم کند. براساس روایتی از امام صادق (ع) «اساس شناخت ما از اهل بیت(ع) دوستی و محبت ماست» و این دوستی و محبت در زنان وجود دارد که تمام اهداف خانه را با محبت می چینند و باید این محبت را به سمت امام زمان (عج) سوق دهند تا اعضای خانواده نیز عاشق حضرت شوند.

منتظر واقعی کیست؟

وی با بیان اینکه منتظر واقعی کسی است که گفتار، رفتار و عملکردش منطبق بر اوامر و نواهی الهی باشد، گفت: منتظر امام زمان (عج) عملی خلاف احکام الهی انجام نمی دهد زیرا قلب امام زمان (عج) را به درد خواهد آورد. زن در این زمینه دارای نقش اساسی است و اولا باید اقدامات لازم برای کسب معارف الهی را انجام دهد و در گام دوم تاثیر آن را در کانون خانواده وارد کند.

صرفی ادامه داد: یک مادر باید بر عملکرد فرزندان نظارت داشته باشد که در این صورت با اصلاح رفتار آنها جامعه به رشد خواهد رسید، ما وظیفه داریم به سمت حیات ابدی گام برداریم،‌خداوند در قرآن فرموده است: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم» (ای کسانی که ایمان آورده‌اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد).

نقش همسران در راستای زمینه سازی ظهور

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه تربیت فرزند موثر نخواهد بود مگر اینکه زن و شوهر ، با یکدیگر در تربیت فرزند همکاری کنند، تصریح کرد: اگر مردان به جهاد دعوت شده اند، جهاد زن در منزل است یعنی زن در منزل باید به گونه ای امور را مدیریت کند و همدلی و یاری با همسر داشته باشد تا شوهرش نیز یار امام عصر(عج) شود و امکان اجرای احکام اسلامی را با همیاری با همسر فراهم آورد.

وی اضافه کرد: اگر زن و مرد، پایه یک خانواده مهدی یاور را بنا گذارند، قطعا فرزندانی منتظر و مهدوی یاور نیز خواهند داشت که زمینه ساز ظهور خواهند بود.

نقش کلیدی زنان در تعمیق و ترویج فرهنگ انتظار

صرفی در پاسخ به این سئوال که تعمیق و ترویج فرهنگ انتظار چه میزان به نقش و جایگاه زن و مادر وابسته است، تصریح کرد: فرهنگ انتظار گاهی در جامعه ما شعارگونه می شود و صرفا به آذین بندی کردن در نیمه شعبان خلاصه می شود که البته لازم است اما کافی نیست و برای تعمیق این فرهنگ باید از خانواده آغاز کنیم.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه امام باقر(ع) می فرماید : «50 نفر زن در میان 313 یار امام زمان (عج) خواهیم داشت»، گفت: خداوند در راه حکومت جهانی و طلایی امام زمان (عج)، جایگاه بسیار بالایی قائل شده است لذا متولیان فرهنگی کشور نیز باید نقش زنان را جدی بگیرند.

نوک پیکان حملات مهدی ستیزان به سمت زنان است

وی با بیان اینکه امروز دشمنان ظهور و مهدی ستیزان از تمام ابزارها و روش ها برای مقابله با منتظران استفاده می کنند و نوک پیکان حملات آنان نیز به سمت زن و خانواده، نشانه رفته است، گفت: آنان بنا دارند از طرفی بنیان خانواده را سست کنند و از طرفی دیگر نیز بنا دارند نقش زن را در جامعه کم رنگ کنند تا نتواند به وظایف خود عمل کند.

صرفی ادامه داد: ما نیز برای تعمیق و توسعه فرهنگ انتظار باید اول جایگاه زن را در جامعه تثبیت کنیم البته این تثبیت جایگاه به معنای حضور همپای زنان و مردان در جامعه نیست بلکه این زن باید بداند اولین وظیفه اش گسترش تقوا و عفاف است که ثمره آن امنیت روانی را در جامعه است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت افزود: نیمی از جامعه را زنان و نیمی دیگر را مردان تشکیل می دهند، اگر زنان وظایف خود را بشناسند، با فرهنگ انتظار آشنا می شوند و می توانند نقش خود را در جایگاه واقعی خود ایفا کنند و در این صورت می توانند بر نیم دیگر جامعه نیز اثرگذار باشند.

وی اظهار کرد: نقش و جایگاه اصلی زنان، همسر و مادر نمونه بودن است، اما در جامعه نیز وظایفی بر عهده دارد؛ حضرت زهرا(س) و حضرت زینب (س) به عنوان بانوان نمونه اسلام در کنار دارا بودن عفاف و تقوای فراوان، نقش اجتماعی بالایی را ایفا کردند، حضرت زهرا(س) از ولایت دفاع جانانه کردند و حضرت زینب(س) نیز قهرمان کربلا شدند و تداوم فرهنگ عاشورا مدیون ایشان است و امروز تداوم فرهنگ انتظار و مهدوی نیز نیازمند زنانی همچون این دوبانوی بزرگ اسلام است.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی