طرز تهیه 4 نوع شیرینی مجلسی شیک مخصوص عید نوروز


طرز تهیه 4 نوع شیرینی مجلسی شیک مخصوص عید نوروز

شیرینی مجلسی، نوعی شیرینی شیک در قالب شکل های مختلف است که در مراسم‌های مختلفی مانند دید و بازدید عید نوروز برای پذیرایی از میهمان ها استفاده می شود. در این مقاله با طرز تهیه شیرینی مجلسی شیک مخصوص عید نوروز به چند روش مختلف آشنا خواهید شد.

شیرینی یکی از خوراکی‌های پرطرفدار است که خیلی از افراد از خوردن آن لذت می‌برند و می‌تواند یادآور روز‌های خوب زندگی آن‌ها باشد. اگرچه زیاده روی در خوردن شیرینی عوارض بسیاری در پی دارد، ولی مصرف انواع شیرینی‌ خانگی مانند شیرینی شربتی، شیرینی فانتزی و ... که از مواد با کیفیت درست می‌شوند، به میزان کم خالی از اشکال است. اکثر شیرینی‌هایی که در شیرینی فروشی‌ها عرضه می‌شوند، مجلسی هستند و در قالب شکل‌های وسوسه انگیزی به خریداران عرضه می‌گردند. شما می‌توانید در منزل با صرف کمترین هزینه شیک‌ترین و باکیفیت‌ترین شیرینی را تهیه کرده و با آن از میهمان‌های نوروزی پذیرایی کنید. با ما همراه باشید تا طرز تهیه چهار نوع شیرینی مجلسی مناسب برای ایام عید نوروز را به شما آموزش دهیم.

1. طرز تهیه شیرینی مجلسی شیک شکوفه‌ای

مواد لازم برای تهیه شیرینی مجلسی شیک شکوفه‌ای
پودر نارگیل 500 گرم
پودر شکر 500 گرم
خامه 2-3 قاشق غذاخوری
دستور تهیه: پودر نارگیل را با شکر آسیاب شده مخلوط کرده و سپس خامه را به آن اضافه کنید تا به شکل خمیر درآید. مواد را روی نایلون پهن کرده و به مدت ۵ دقیقه در یخچال قرار دهید. پس از این مدت مواد را با قالب شکوفه یا هر شکل دلخواهی، قالب زده و با مارمالاد رنگی تزیین کنید.


طرز تهیه 4 نوع شیرینی مجلسی شیک مخصوص عید نوروز

2. طرز تهیه شیرینی مجلسی شیک ساق عروس

مواد لازم برای تهیه شیرینی مجلسی شیک ساق عروس
کره یا روغن 150 گرم
آرد 300 گرم
زرده تخم مرغ 2 عدد
وانیل 1/2 قاشق چایخوری
سفیده تخم مرغ کوچک 1 عدد
پودر گردو و بادام 70 گرم
خامه 200 گرم
پودر شکر 25 گرم
پودر شکر و هل آسیاب شده برای تزیین 1/2 پیمانه
پودر پسته به میزان لازم
دستور تهیه:
کره یا روغن را با همزن، بزنید تا یکدست شود. زرده‌های تخم مرغ را به کره اضافه کرده و هم بزنید. خامه را اضافه کرده و هم بزنید. وانیل و آرد را الک کرده و به مواد اضافه کنید و هم بزنید. در ظرفی سفیده تخم مرغ را با پودر شکر مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا کف کند، سپس به مواد فوق اضافه کرده و به آرامی هم بزنید تا خمیری یکدست حاصل شود. روی میز کار، کمی آرد بپاشید و خمیر را به ضخامت ۲ سانتیمتر با وردنه باز کنید. روی خمیر مستطیل‌هایی به ابعاد ۵*۳ سانتیمتر برش بزنید، در وسط هر یک از مستطیل‌ها کمی از پودر بادام و گردو قرار داده، خمیر را به شکل لوله درآورده و با دست فشار دهید تا کمی پهن شود. کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کرده و شیرینی‌ها را با فاصله در آن بچینید. سینی را در طبقه وسط فری که از قبل با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت گرم شده، به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید. پس از اینکه روی شیرینی‌ها طلایی شد، سینی را از فر خارج کنید. شیرینی‌ها را در ظرفی چیده و پودر شکر و هل را روی آن‌ها الک کنید و در صورت تمایل با کمی پودر پسته تزیین کنید.


طرز تهیه 4 نوع شیرینی مجلسی شیک مخصوص عید نوروز

3. طرز تهیه شیرینی مجلسی شیک سه آرد

مواد لازم برای تهیه شیرینی مجلسی شیک سه آرد
آرد سفید 250 گرم
آرد نخودچی 125 گرم
آرد برنج 125 گرم
روغن 250 گرم
هل 1 قاشق چایخوری
پودر شکر 175 گرم
دستور تهیه: روغن و پودر شکر را با همزن خوب مخلوط کنید تا سبک شوند و سپس هل را اضافه کرده و مخلوط کنید. آرد سفید، آرد نخودچی و آرد برنج را با هم مخلوط کرده و الک کنید، سپس به مواد فوق اضافه کرده و خوب ورز دهید تا خمیر یکدستی حاصل شود. گلوله‌هایی به اندازه گردو از خمیر درست کنید و در سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده شده، بچینید. با قالب، روی شیرینی‌ها طرح ایجاد کرده و سینی را در طبقه وسط فر گرم شده روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد، به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید. پس از این مدت، فر را خاموش کرده و اجازه دهید شیرینی‌ها ۳-۲ ساعت در سینی بمانند تا کاملا خنک شوند. سپس شیرینی‌ها را در ظرف مورد نظر بچینید و با تخم شربتی، پودر پسته یا پودر نارگیل تزیین کنید.


طرز تهیه 4 نوع شیرینی مجلسی شیک مخصوص عید نوروز

4. شیرینی مجلسی شیک دانمارکی

شیرینی دانمارکی یکی از شیرینی‌های مجلسی و پرطرفدار است که برای پذیرایی از میهمان‌های نوروزی بسیار مناسب می‌باشد. تهیه این شیرینی شامل سه مرحله: تهیه خمیر اصلی، تهیه مواد میانی و تهیه شربت می‌باشد که در ذیل توضیح داده شده است.
مواد لازم برای تهیه مواد میانی
آرد 1/4 پیمانه
آب 1/2 پیمانه
شکر 1/2 پیمانه
وانیل 1/2 قاشق چایخوری
دارچین 1 قاشق چایخوری
مواد لازم برای تهیه شربت
آب 1/4 پیمانه
شکر 1/3 پیمانه
محلول زعفران 1 قاشق غذاخوری
آبلیمو 3-4 قطره


طرز تهیه مواد میانی

آرد، آب، شکر، وانیل و دارچین را در قابلمه ای مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید. فرصت دهید تا مخلوط مورد نظر بجوشد و غلیظ شود.

طرز تهیه شربت

آب، شکر، آبلیمو و محلول زعفران را در یک قابلمه مخلوط کرده و روی حرارت متوسط قرار دهید. فرصت دهید تا محلول مورد نظر بجوشد و غلیظ شود.
مواد لازم برای تهیه خمیر
مایه خمیر 1.5 قاشق چایخوری
شیر ولرم 1/2 پیمانه
تخم مرغ 1 عدد کامل +1 عدد سفیده
روغن 1/2 پیمانه
شکر 1/4 پیمانه
وانیل 1/2 قاشق چایخوری
محلول زعفران 1-2 قاشق غذاخوری
آرد 3 پیمانه


طرز تهیه شیرینی مجلسی شیک دانمارکی

مایه خمیر را در شیر ولرم ریخته، یک قاشق شکر به آن اضافه کنید، در ظرف را بپوشانید و در جای نسبتا گرمی قرار دهید تا عمل آید و پف کند. یک تخم مرغ کامل، یک سفیده تخم مرغ، باقیمانده شکر، زعفران دم کرده و روغن را مخلوط کرده و با همزن برقی خوب مخلوط کنید. مایه خمیر عمل آمده را به مخلوط فوق اضافه کرده و هم بزنید. آرد را به مواد اضافه کرده و با قاشق هم بزنید، سپس با دست ورز دهید و آرد را تا حدی اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد و خمیر لطیفی حاصل شود. خمیر را به سه قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را جداگانه با وردنه پهن کنید. روی یک طرف خمیر‌ها از مواد میانی قرار دهید و سپس آن را رول کنید. رول‌ها را به شکل استوانه‌هایی به ارتفاع ۳ سانتیمتر برش بزنید.

طرز تهیه 4 نوع شیرینی مجلسی شیک مخصوص عید نوروز

زرده تخم مرغ و زعفران را با هم مخلوط کرده و روی شیرینی‌ها بمالید، سپس روی آن را کنجد یا پودر قند بپاشید و اجازه دهید به مدت ۱ ساعت استراحت کند. ته سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و شیرینی‌ها را در آن قرار دهید. سینی را به مدت ۳۵ دقیقه در فر گرم شده روی حرارت ۱۶۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا بپزند. سپس شیرینی‌ها را یکی یکی در شربت قرار داده و فوری از شربت خارج کنید.

طرز تهیه 4 نوع شیرینی مجلسی شیک مخصوص عید نوروز
گروه آشپزی ستاره

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهره‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دل بریدم از این جماعت به کنج خلوت نشسته ام احمد حسینی