از «واردات بیش از یک میلیارد دلار برنج در 11 ماه» تا «رکوردی جدید در تعداد گردشگران خروجی ایران به مقصد ترکیه»


از «واردات بیش از یک میلیارد دلار برنج در 11 ماه» تا «رکوردی جدید در تعداد گردشگران خروجی ایران به مقصد ترکیه»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص بورس دوباره در کانال 96 هزار واحد جای گرفت، سهام آسیایی با کمرنگ شدن وحشت از جنگ تجاری تقویت شد، اروپا در ماه فوریه 40 درصد نفت ایران را خرید، آمریکایی‌ها سهم بازار اوپک را به یغما می‌برند، آثار اقتصادی منفی سرمای شدید هوا در بریتانیا، سکه طرح قدیم ارزان شد، دلار آمریکا در میانه اسفند 182 ریال گران تر شد و پیشروی...

از «واردات بیش از یک میلیارد دلار برنج در 11 ماه» تا «رکوردی جدید در تعداد گردشگران خروجی ایران به مقصد ترکیه»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص بورس دوباره در کانال ۹۶ هزار واحد جای گرفت، سهام آسیایی با کمرنگ شدن وحشت از جنگ تجاری تقویت شد، اروپا در ماه فوریه ۴۰ درصد نفت ایران را خرید، آمریکایی‌ها سهم بازار اوپک را به یغما می‌برند، آثار اقتصادی منفی سرمای شدید هوا در بریتانیا، سکه طرح قدیم ارزان شد، دلار آمریکا در میانه اسفند 182 ریال گران تر شد و پیشروی طلا در برابر ضعف دلار را در بر دارد.

واردات بیش از یک میلیارد دلار برنج در ۱۱ ماه

گمرک جمهوری اسلامی ایران، کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماه سال‌جاری را با ۱۴ روز تاخیر منتشر کرد که براساس این آمار صادرات غیرنفتی کشورمان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش داشته است. مجموع صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه سال‌جاری به ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۴ و ۹۶ صدم درصد افزایش داشته است. . اقلام عمده صادراتی کشورمان در مدت یادشده به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش ۶ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده ۲ میلیارد و ۵۰۹ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار، متانول به ارزش یک میلیارد و ۷۷ میلیون دلار و روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با یک میلیارد و ۶۷ میلیون دلار است. اقلام عمده وارداتی در ۱۱ ماهه سال‌جاری نیز به ترتیب شامل قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری با یک میلیارد و ۵۷۳ میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۴۳۴ میلیون دلار، برنج یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار، لوبیای سویا با ۸۳۸ میلیون دلار و وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی به جز آمبولانس و هیبریدی به ارزش ۷۳۹ میلیون دلار بوده است.

شاخص بورس دوباره در کانال ۹۶ هزار واحد جای گرفت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه پانزدهم اسفند ماه 96 با کاهش 191 واحدی معادل 0.20 درصد به رقم 96 هزار و 991 واحد رسید. این در حالی است که نماگر اصلی بازار سهام در سه روز گذشته، افت 762 واحد را به ثبت رسانده بود. تالار شیشه‌ای در چهارمین روز کاری از هفته جاری، بازهم شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 61 واحدی معادل 0.20 درصد به رقم 30 هزار و 913 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 111 واحدی معادل 0.64 درصد، عدد 17 هزار و 429 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 83 واحدی معادل 0.64 درصد به رقم 13 هزار و 41 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.30 درصد همراه شد و 312 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 103 هزار و 953 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 105 واحد کاهش معادل 0.15 درصد به رقم 68 هزار و 755 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل، با 568 واحد کاهش معادل 0.27 همراه بود و عدد 207 هزار و 277 واحد را به نمایش گذاشت.

از «واردات بیش از یک میلیارد دلار برنج در 11 ماه» تا «رکوردی جدید در تعداد گردشگران خروجی ایران به مقصد ترکیه»

سهام آسیایی با کمرنگ شدن وحشت از جنگ تجاری تقویت شد

روز سه‌شنبه پس از آن که ترامپ با فشارهای رو به رشدی از سوی متحدان سیاسی خود مواجه شد تا از طرح تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم عقب‌نشینی کند، نگرانی‌ سرمایه‌گذاران درباره وقوع یک جنگ تجاری قریب‌الوقوع، فروکش کرد و سهام آسیایی تا حدی تقویت شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج ژاپن ۱.۳ درصد جهش کند و نیکی ژاپن یک روز پس از این که به کمترین میزان ۵ ماهه خود رسید، ۲.۳ درصد جهش کند. سهام کره‌جنوبی حتی با این که این کشور بیشترین صادرات فولاد را در منطقه به آمریکا دارد و از تعرفه‌های ترامپ بیشترین آسیب را خواهد دید، امروز تمام ضررهایی را که پس از اعلام این تعرفه‌ها ثبت کرده بود جبران کرد. شاخص گسترده‌تر ام‌اس‌سی‌آی از سهام جهان، پس از این که روز دوشنبه روند ۴ روز افت خود را با سودی ۰.۷ درصدی تغییر داد، امروز ۰.۳ درصد رشد کرد.

افزایش قیمت نفت پس از نشست وزیران نفت اوپک و افزایش تقاضای جهانی

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۱۲ سنت (۰.۱۸ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۵.۵۵ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایشی ۱۵ سنتی (۰.۲۴ درصد) بشکه ای ۶۲.۷۲ دلار صورت گرفت. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز سه شنبه، می توان به انتظار بازار نفت از افزایش قیمت این محصول پس از نشست برخی وزیران نفت اوپک با تولید کنندگان نفت شل آمریکا در رابطه با کاهش مازاد عرضه بر تقاضا در بازارهای جهانی اشاره کرد. اخیرا دبیر اوپک در توصیفی جالب اذعان کرده است که قرارداد کاهش تولید نفت این نهاد همانند '' سختی سنگ های جبل الطارق'' پایدار مانده است.

اروپا در ماه فوریه ۴۰ درصد نفت ایران را خرید

کشورهای آسیایی و اروپایی در ماه فوریه روزانه حدود 2 میلیون و 160 هزار بشکه نفت خام و 430 هزار بشکه میعانات گازی از ایران خریدند. سهم آسیایی ها و اروپایی ها از خرید به ترتیب حدود 60 به 40 درصد حفظ شده است. چین، هند، کره جنوبی و ژاپن بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران در آسیا به شمار می روند. شرکت‌های شل انگلیسی-هلندی، توتال فرانسه، انی و ساراس ایتالیا، هلنیک پترولیوم یونان، رپسول اسپانیا و ام.او.ال مجارستان، از مشتریان محموله‌های نفت خام ایران در اروپا بودند. وزارت نفت گزارش کرد اکنون 40 پالایشگر جهان نفت خام و میعانات گازی ایران را می خرند. میعانات گازی ایران بیشتر به پالایشگران آسیایی فروخته می‌شود و کره جنوبی بزرگ‌ترین مشتری میعانات گازی ایران محسوب می‌شود. «امیرحسین زمانی‌نیا» معاون وزیر نفت، بتازگی در پاسخ به پرسشی درباره تقاضا برای نفت خام ایران اعلام کرد: نفت ایران همیشه مشتری دارد و ایران هنوز به استفاده از راه‌های خلاقانه برای فروش نفت نیاز پیدا نکرده است.

آمریکایی‌ها سهم بازار اوپک را به یغما می‌برند

بر اساس گزارش سالانه "نفت ۲۰۱۸" که به تازگی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شده است، آمریکا ظرف سه سال آینده ۸۰ درصد از رشد تقاضای جهان برای نفت را پوشش خواهد داد. کانادا، برزیل و نروژ باقی این تقاضا را پوشش می‌دهند و فضایی برای عرضه بیشتر از سوی اوپک باقی نمی‌گذارند. نکته مضحک این است که رشد قابل توجه تولید شیل آمریکا به دلیل کاهش تولید اوپک ممکن شده است. این حقیقت از چشم تولیدکنندگان اوپک پنهان نمانده است. سهیل المزروعی، وزیر نفت امارات متحده عربی، در حاشیه کنفرانس انرژی CERA Week به بلومبرگ گفت: "اگر شما تولیدکننده نفت شیل هستید چه کسی شما را به بازار بازگرداند؟ این اوپک بود و بدون اوپک در بازار هرج و مرج به وجود می‌آمد".

آثار اقتصادی منفی سرمای شدید هوا در بریتانیا

برخی تحلیلگران معتقدند که زمستان امسال پرهزینه ترین زمستانی بوده که از سال ۲۰۱۰ تا کنون اروپا تجربه کرده است. در این رابطه، جبهه هوای سردی که از نواحی قطبی وارد بریتانیا شده یکی از سرد ترین زمستان هایی بوده که این کشور تجربه کرده است. گفته می شود که در نتیجه ی سرمای اخیر هوا در بریتانیا، بیشترین تاثیر منفی تنها در ۳ روز با ۲ میلیارد پوند (۲.۷۵ میلیارد دلار) در بخش ساخت و ساز این پادشاهی متحده بر جای گذاشته شده است. همچنین، گفته می شود که بخش حمل و نقل بریتانیا نیز پس از وقوع برخی تصادف در جاده ها، لغو شدن حرکت قطارها و هشدار به کارمندان در خصوص عدم خروج از خانه هایشان به دلیل سرمای بسیار زیاد هوا از خسارت های ناشی از سرما بی نصیب نمانده است. از آثار دیگر سرمای هوا در بریتانیا می توان به تاخیر در تحویل مواد خام به واحدهای تولیدی، و همچنین بسته شدن رستوران ها، کافه ها، مغازه ها، تئاترها و سینماها اشاره کرد. افزون بر این، گفته می شود که میزان فعلی تولید انرژی در بریتانیا که ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می دهد تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

سکه طرح قدیم ۱۷ هزار تومان ارزان شد

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار تهران، هر سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم با ۱۷ تومان افت قیمت مواجه شد که بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۵۵۳ هزار تومان، طرح جدید یک میلیون و ۵۸۵ هزار تومان، نیم سکه ۷۷۸ هزار تومان، ربع سکه ۴۹۳ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۳۰ هزار تومان بود. /مهر

پیشروی طلا در برابر ضعف دلار

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه تحت تاثیر ضعیف شدن ارزش دلار در بحبوحه اضطراب سرمایه گذاران نسبت به وقوع یک جنگ تجاری جهانی، افزایش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز سه شنبه بازار سنگاپور ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۳۲۲.۵۵ دلار رسید. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل با ۰.۳ درصد رشد، به ۱۳۲۳.۳۰ دلار رسید. به گزارش ایسنا، شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای رقیب ۰.۲ درصد افت کرد.

دلار آمریکا در میانه اسفند 182 ریال گران تر شد

بر اساس اطلاعات سنا، در پایان معاملات بازار روز سه شنبه، هر دلار آمریکا همانند روز دوشنبه، با افزایش 182 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 44 هزار و 757 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 204 ریال به رقم فروش 55 هزار و 389 ریال رسید. همچنین در بازار ارز مبادله ای، هر دلار آمریکا با 33 ریال افزایش نسبت به روز قبل 37 هزار و 383 ریال قیمت خورد. هر یورو نیز با 146 ریال افزایش 46 هزار و 165 ریال ارزشگذاری شد.

از «واردات بیش از یک میلیارد دلار برنج در 11 ماه» تا «رکوردی جدید در تعداد گردشگران خروجی ایران به مقصد ترکیه»

فعالیت بانکهای خصوصی دو ساعت تمدید شد

بر اساس تصمیم کانون بانک‌های خصوصی مقرر شد برخی شعب ساعت کاری خود را تا ساعت ۱۸:۰۰ در آستانه سال نو تمدید کنند. در توافق‌نامه بانک‌های خصوصی آمده است: «با توجه به افزایش مراودات بانکی هموطنان، بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، ساعت کار و ارائه خدمات بانکی خود را در نیمه دوم اسفندماه افزایش داده‌اند چون تعیین اضافه ساعت کار بانک‌ها برعهده آنها واگذار شده، از این رو مردم می‌توانند به منظور آگاهی از ساعت فعالیت بانک‌ها در ایام پایانی سال به نزدیک‌ترین شعبه محل اقامت خود مراجعه کنند.» به نقل از مهر، البته این مصوبه مشمول بانکهای خصوصی است و بانک های دولتی هنوز در زمینه افزایش ساعت کاری مصوبه ای نداشتند.

تشدید نزول «تسه»ها در اسفند

دیروز اوراق تسهیلات مسکن با افت 4 درصدی به قیمت 60 هزار و 902 تومان معامله شدند. «تسه9412» با نزدیک شدن به زمان سررسید با افت قابل توجه تقاضا مواجه شد. سایر اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای اسفند با افت 6 درصدی مواجه شدند. این در شرایطی است که «تسه»ها در 3 ماه آذر، دی و بهمن افت 8 درصدی را تجربه کردند. همچنان چشم‌انداز رشد تقاضا با نزدیک شدن به پایان سال و شناسایی کف قیمتی می‌تواند اوراق را در مسیر صعودی قرار دهد. با وجود روند نزولی «تسه»ها حجم معاملات و رشد قیمت مسکن در ماه‌های اخیر صعودی شدند. موضوعی که در کنار رشد تقاضای واحدهای ۱۵ سال به بالا سیگنال‌های ورود تقاضای سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد. رشد ۳/ ۲۲ درصدی قیمت مسکن در بهمن نسبت به سال گذشته، شریط احتیاطی را برای متقاضیان مصرفی مسکن رقم زده است.

رکوردی جدید در تعداد گردشگران خروجی ایران به مقصد ترکیه

انتشار جدیدترین داده‌ها پیرامون آمار گردشگران وارد شده به ترکیه، نشان می‌دهد ایران در سال جدید میلادی به مبدا نخست گردشگری ترکیه تبدیل شده است. بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، در سال ۲۰۱۶ در اوج مشکلاتی که از کودتا گرفته تا درگیری‌های داخلی این کشور بر آن سایه افکنده بود، در میان مبادی برتر گردشگری ترکیه، تعداد گردشگران روسی در سراسر سال کاهش ۷۶ درصدی یافت و آلمانی‌ها کاهش ۳۰ درصدی را شاهد بودند. تعداد توریست‌های بلغارستانی نیز با افت ۷ درصدی روبه‌رو بود و از کل گردشگران خارجی وارد شده به این کشور هم ۳۰ درصد کاسته شد، اما گردشگران ایرانی تنها ۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ کمتر شدند. مروری بر آمار گردشگران وارد شده به ترکیه حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۵ ایرانیان بازدیدکننده از این کشور به حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می‌رسید که در سال ۲۰۱۶ با اندکی کاهش به یک میلیون و ۶۵۵ هزار نفر تقلیل یافت و در سال ۲۰۱۷ با افزایشی چشمگیر، از مرز ۵/ ۲ میلیون نفر گذشت و رکوردی در گردشگران خروجی ایران به مقصد ترکیه خلق کرد که پیش از این متعلق به سال ۲۰۱۰ بود که در آن سال یک میلیون و ۸۸۵ هزار ایرانی به آن کشور سفر کرده بودند. اکنون، با توجه به اینکه آمار ماه ژانویه رشدی حدودا ۵۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته پیدا کرده است، این سوال می‌تواند پیش بیاید که آیا در پایان سال ۲۰۱۸ شاهد رکوردی جدید در شمار ایرانیان وارد شده به ترکیه خواهیم بود؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در