نکاتی برای پخت شیرینی خانگی مخصوص عید | 50 نکته برای شیرینی پزی خانگی


نکاتی برای پخت شیرینی خانگی مخصوص عید بهترین شیرینی برای عید شیرینی است که خودتان تهیه کرده باشید. در مراسم نوروز و دید بازدید نوروزی بهتر است از شیرینی های خانگی خوشمزه خودتان جلوی مهمان بگذارید. 50 نکته برای پخت شیرینی 1» اگر می‌خواهید شیرینی هایی با مقدار زیاد بپزید، فر را روی حرارت متوسط تنظیم کنید و آن...

نکاتی برای پخت شیرینی خانگی مخصوص عید | 50 نکته برای شیرینی پزی خانگی

نکاتی برای پخت شیرینی خانگی مخصوص عید

بهترین شیرینی برای عید شیرینی است که خودتان تهیه کرده باشید. در مراسم نوروز و دید بازدید نوروزی بهتر است از شیرینی های خانگی خوشمزه خودتان جلوی مهمان بگذارید.

50 نکته برای پخت شیرینی

1» اگر می‌خواهید شیرینی هایی با مقدار زیاد بپزید، فر را روی حرارت متوسط تنظیم کنید و آن ها را در مدتی طولانی بپزید. اما برای شیرینی های ریز و کوچک «مثل شیرینی نخودچی»، با حرارت زیاد، میتوانید در وقت تان صرفه جویی کنید.

۲» اگر روی شیرینی تان پخته ولی داخل آن خمیر مانده، یکی از دلایلش این است که حرارت فر زیاد بوده. یک تکه فویل را چندلایه کنید، روی شیرینی ها بیندازید و دوباره شیرینی ها را در فر بگذارید. اینکار باعث میشود خمیر وسط شیرینی هم پخته شود..

نکاتی درباره‌ پیمانه‌ها:

۳» نکاتی درباره ی پیمانه ها:

پیمانه ها را همیشه با قاشق پر کنید و هیچوقت خود پیمانه را در آرد و روغن فرو نکنید.برای خارج شدن هوای آزاد داخل پیمانه، آنرا تکان دهید و روی پیمانه رابا پشت قاشق صاف کنید.

۱ پیمانه پودر قند معادل ۱۲۵ گرم پودر قند

۱ پیمانه آرد معادل ۱۰۰ گرم آرد

۱ پیمانه شکر معادل ۱۵۰ گرم شکر

۱ پیمانه روغن معادل ۱۵۰ گرم روغن

۴» همیشه قبل از تهیه ی شیرینی و کیک در منزل، مواد آنرا آماده کنید؛ سپس پخت شیرینی را آغاز کنید.

۵» سعی کنید بهترین مواد اولیه را برای تهیه ی شیرینی و کیک عید آماده کنید و بخرید تا در نهایت، شیرینی های مرغوب تر و خوشمزه تری بپزید.

۶» تخم مرغ وقتی زده میشود، قدرت نگه‌داری هوا را در خود دارد. بنابر این باعث میشود کیک یا شیرینی عید شما خوب پف کند. بطور معمول، سفیده ی تخم مرغ است که پس از زدن کف می‌کند و هوا را درون خود نگه می دارد، نه زرده.

۷» از تخم مرغ سردی که توی یخچال بوده استفاده نکنید، بلکه بگذارید گرم شود؛ چون در غیر این صورت، مجبورید زمان طولانی تری مخلوط را هم بزنید. چه بهتر که از تازه اش استفاده کنید.

۸» هیچ گاه در فر را قبل از این که سه چهارم از زمان پخت سپری شده باشد، باز نکنید؛ چون پف کیک میخوابد.

۹» نشانه ی کاملا پخته شدن کیک، این است که روی آن طلایی شده باشد و خوب پف کرده باشد و تا حدودی از دور قالب فاصله گرفته باشد.

۱۰» برای تهیه ی شیرینی های عید، نهایت دقت و حوصله رابه کار ببرید؛ چون لطف این شیرینی ها به ظرافت و یک شکل بودن و هم اندازه بودن آنهاست.

۱۱» قبل از شروع پختن شیرینی یا کیک، یکبار دستور پخت را بخوانید تا در وسط کار که مواد را مخلوط کرده اید، گیج نشوید و مایه و خمیر شیرینی خراب نشود.

حتما بخوانید:

طرز تهیه مرنگ ؛ شیرینی پفکی مخصوص عید نوروز + نکات مهم شیرینی پزی

نکات شیرینی های خشک مخصوص عید

مهم‌ترین نکته در تهیه ی شیرینی خشک انتخاب نوع چربی مورد استفاده در شیرینی هاست. در شیرینی های سنتی چربی مورد استفاده طبق معمولٌ روغن قنادی است. روغن قنادی دارای چربی بالا و بافت متراکم تری نسبت به کره است.
و همین مطلب موجب تردی بافت شیرینی های سنتی میشود. بهتر است کره رابا روغن قنادی جای گزین نکنید چراکه دوغ موجود در کره موجب سفت شدن شیرینی ها میشود.
چنانچه اصرار بر استفاده از کره بجای روغن قنادی دارید، بهتر است ابتدا کره را دوغ گیری کرده و به نسبت 1 به 3 با روغن قنادی ترکیب کنید. بعنوان مثال چنانچه دریک دستور اشاره به استفاده از 300 گرم روغن قنادی شده است، 100 گرم ازآن رابه کره دوغ گرفته و 200 گرم را از همان روغن قنادی استفاده کنید.
2. نکته ی دوم در تهیه ی شیرینی های خشک میزان همزدن کره و شکر با پودرقند با یک دیگر است. این موضوع موجب بهتر شدن بافت شیرینی خواهد شد. بطور کلی در تهیه ی بیشتر شیرینی های خشک، ترکیب کره و شکر را باید آن قدر هم بزنید تا چربی مورد استفاده کاملا پوک و کرم رنگ شود.
3. در تهیه شیرینی های خشک، مخصوصاٌ شیرینی های کوچک شب عید، درجه حرارت فر بسیار اهمیت دارد. فر را حتماٌ از 15 دقیقه قبل روی حرارت موردنظر تنظیم و سینی فر را در طبقه وسط آن تنظیم کنید.
چنانچه از فر برقی استفاده می‌کنید درجه حرارت را 10 درجه سانتیگراد کمتر از درجه حرارت ارایه شده در دستور تنظیم کنید. چنانچه فر برقی شما به سیستم کانوکشن Convection»» یا فن گرداننده هوای گرم مجهز است، درجه حرارت را 20 درجه پایین تر از دمای ارایه شده در دستور تنظیم کنید.
بعنوان مثال درجه حرارت فر یک دستور برای فرهای گازی همان معادل 180 درجه سانتیگراد، در فرهای برقی 170 درجه سانتیگراد ودر فرهای برقی دارای فن گردش هوا 160 درجه تنظیم می‌شود.
4. در شیرینی های خشک میزان زمان استراحت داده شده موجب ترکیب بهتر مواد شیرینی خواهد شد و کیفیت آنرا التیام خواهد بخشید. همیشه میزان استراحت خمیر شیرینی را رعایت کنید و از همه ی مهمتر آنکه در تهیه ی شیرینی های خشک کره ای، پس از فرم دادن به خمیر شیرینی بهتر است به مدت 15 دقیقه سینی پخت نشده شیرینی را داخل یخچال خنک کنید.
سپس به مدت ذکر شده در دستور آنرا داخل فر بپزید تا هم از تغییر شکل آن در فر پیشگیری کنید و هم شیرینی باکیفیت تری تهیه نمایید.
نکاتی برای پخت شیرینی خانگی مخصوص عید | 50 نکته برای شیرینی پزی خانگی

ریزه کاریهای پخت شیرینی

1. اگر میخواهید شیرینی هایی با مقدار زیاد بپزید، فر را روی حرارت متوسط تنظیم کنید و انها را در مدتی طولانی بپزید. اما برای شیرینی های ریز و کوچک «مثل شیرینی نخودچی»، با حرارت زیاد، می‌توانید در وقت تان صرفه جویی کنید.

2. اگر روی شیرینی تان پخته ولی داخل آن خمیر مانده، یکی از دلایلش این است که حرارت فر زیاد بوده. یک تکه فویل را چندلایه کنید، روی شیرینی ها بیندازید و دوباره شیرینی ها را در فر بگذارید. اینکار باعث میشود خمیر وسط شیرینی هم پخته شود.

3. نکاتی درباره ی پیمانه ها:

1 پیمانه آرد: 100 گرم
پیمانه ها را همیشه با قاشق پر کنید و هیچوقت خود پیمانه را در آرد و روغن فرو نکنید.
1 پیمانه پودر قند: 125 گرم
برای خارج شدن هوای آزاد داخل پیمانه، آنرا تکان دهید و روی پیمانه رابا پشت قاشق صاف کنید.
1 پیمانه شکر: 150 گرم
1 پیمانه روغن: 150گرم


4. همیشه قبل از تهیه ی شیرینی و کیک در منزل، مواد آنرا آماده کنید؛ سپس پخت شیرینی را آغاز کنید.

5. سعی کنید بهترین مواد اولیه را برای تهیه ی شیرینی و کیک عید آماده کنید و بخرید تا در نهایت، شیرینی های مرغوب تر و خوشمزه تری بپزید.

6. تخم مرغ وقتی زده میشود، قدرت نگه‌داری هوا را در خود دارد. بنابر این باعث می‌شود کیک یا شیرینی عید شما خوب پف کند. بطور معمول، سفیده ی تخم مرغ است که پس از زدن کف میکند و هوا را درون خود نگه می دارد، نه زرده.

7. از تخم مرغ سردی که توی یخچال بوده استفاده نکنید، بلکه بگذارید گرم شود؛ چون در غیر این صورت، مجبورید زمان طولانی تری مخلوط را هم بزنید. چه بهتر که از تازه اش استفاده کنید.

8. هیچ گاه در فر را قبل از این‌که سه چهارم از زمان پخت سپری شده باشد، باز نکنید؛ چون پف کیک میخوابد.

9. نشانه ی کاملا پخته شدن کیک، این است که روی آن طلایی شده باشد و خوب پف کرده باشد و تا حدودی از دور قالب فاصله گرفته باشد.

10. برای تهیه ی شیرینی های عید، نهایت دقت و حوصله رابه کار ببرید؛ چون لطف این شیرینی ها به ظرافت و یک شکل بودن و هم اندازه بودن آنهاست.

11. قبل از شروع پختن شیرینی یا کیک، یک‌بار دستور پخت را بخوانید تا در وسط کار که مواد را مخلوط کرده‌اید، گیج نشوید و مایه و خمیر شیرینی خراب نشود.

12.پانزده دقیقه قبل از قرار دادن شیرینی ها و کیک، فرتان را گرم کنید. طبق معمولً کیک و شیرینی هایی که دارای حجم زیادتری هستند با حرارت متوسط و مدت زمان زیاد، پخته می‌شوند. کیک و شیرینی هایی که ریز و کوچک هستند «بجز شیرینی هایی که سفیده یا زرده زیاد در انها بکار رفته» حرارت زیاد و وقت کمتری برای پخت نیاز دارند.

اگر حرارت فر برای پخت شیرینی زیاد باشد باعث میشود که روی آن پخته و وسط خمیر خام بماند، زمانی که این حالت پیش آمد بهتر است یک تکه کاغذ فویل را چند لایه کرده روی شیرینی بیاندازید به نحوی که به شیرینی آسیب نرساند و دوباره آنرا در فر قرار دهید، دراین حالت وسط خمیر نیز پخته خواهد پخت. درجه حرارت فر در فرهای مختلف بر اساس سانتی گراد و فارن هایت است که با در دست داشتن جدول زیر میتوان هر کیک یا شیرینی را در هر فری به اسانی پخت.

نکاتی برای پخت شیرینی خانگی مخصوص عید | 50 نکته برای شیرینی پزی خانگی

توجه: باوجود داشتن این جدول، حتما به دستورالعمل فر نیز توجه کنید.

فرهایی که حداکثر حرارت آن ها 500 یا 550 باشد بر اساس فارن هایت تنظیم شده اند. فرهایی که حداکثر حرارت آن ها 250 تا 300 درجه است بر اساس سانتی گراد تنظیم شده اند.

تبدیل درجه های سانتی گراد به فارن هایت یا برژس دارای فرمول است ولی میتوان به صورت تقریبی درجه فارن هایت را نصف کرد و درجه سانتی گراد رابه دست آورد مثلا اگر حرارت روی 400 درجه فارن هایت باشد باید فرهای سانتی گرادی را روی درجه 200 تنظیم کرد. برای طبخ انواع شیرینی یا غذا باید فر را حداقل 30-15 دقیقه قبل از پخت گرم کرد.

پیمانه یک، یک دوم، یک سوم و یک چهارم است که مقدار پیمانه 1 یا کامل از مواد مختلف به قرار زیر می‌باشد:

نکاتی برای پخت شیرینی خانگی مخصوص عید | 50 نکته برای شیرینی پزی خانگی
پیمانه ها را همیشه با قاشق پر کنید و هیچ گاه خود پیمانه را در آرد و روغن فرو نکنید.

هوای اضافی داخل مواد جامد رابا حرکت عمودی قاشق در پیمانه بگیرید و روی پیمانه رابا کارد صاف کنید. اندازه تخم مرغ مصرفی در دستورات به مقدار تقریبی 60-50 گرم است که معادل وزن یک تخم مرغ متوسط با پوست میباشد.

اگر در دستور العمل ها مقدار وزنی تخم مرغ داده شده است، ابتدا آن رابه آرامی هم زده سپس مقدار مورد نیاز را وزن و جدا میکنیم، توجه کنید که تخم مرغ باعث تغییر طعم شیرینی میشود بنابر این حتما مقدار ذکر شده باید مصرف شود. هر جا کلمه تخم مرغ به تنهایی ذکر شد منظور یک تخم مرغ کامل است.

طبق معمولً کیک و شیرینی هایی که دارای حجم زیادتری هستند با حرارت متوسط و مدت زمان زیاد، پخته میشوند. کیک و شیرینی هایی که ریز و کوچک هستند «بجز شیرینی هایی که سفیده یا زرده زیاد در انها بکار رفته» حرارت زیاد و وقت کمتری برای پخت نیاز دارند.


اگر حرارت فر برای پخت شیرینی زیاد باشد باعث می‌شود که روی آن پخته و وسط خمیر خام بماند، زمانی که این حالت پیش آمد بهتر است یک تکه کاغذ فویل را چند لایه کرده روی شیرینی بیاندازید به نحوی که به شیرینی آسیب نرساند و دوباره آنرا در فر قرار دهید، دراین حالت وسط خمیر نیز پخته خواهد پخت.

درجه حرارت فر در فرهای مختلف بر اساس سانتی گراد و فارن هایت است که با در دست داشتن جدول زیر میتوان هر کیک یا شیرینی را در هر فری به اسانی پخت.

نکاتی برای پخت شیرینی خانگی مخصوص عید | 50 نکته برای شیرینی پزی خانگی

نکاتی که باید در هنگام شیرینی پزی در منزل رعایت کرد:

از سالم بودن مواد خاطرجمعی پیدا کنید.

برای تهیه ی شیرینی ها، به کاربردن مقیاس “گرم” بجای پیمانه بهتر است.

سعی کنید دستورها و مراحل را مانند انچه نوشته شده است ،انجام دهید و از کارهای دیگر که در دستور نوشته نشده ،خود داری کنید.

درجه حرارت فر را جدی بگیرید، واز تنظیم بودن فر خاطرجمعی پیدا کنید. برای تهیه ی شیرینی خانگی، بیشتر درجه حرارت های 160تا180 درجه سانتی گراد را بکار می برند.

اگر جز این باشد باید بدانید که درجه حرارت را باید 20 درجه کمتر از درجه داده شده قرار بدهید؛ یعنی اگر 190 درجه سانتی گراد است، شما باید روی 170 درجه بگذارید. همچنین مدت زمان پخت را 5 دقیقه زودتر ارزیابی کنید؛یعنی اگر در دستوری مدت پخت 25 دقیقه گفته شده، شما باید 20دقیقه زمان بدهید.

سعی کنید مواد را درست و کامل اندازه گیری کنید همچنین همه ی ابزار مورد نیاز را پیش از آغاز بکار در معرض قرار دهید.

برای تهیه شیرینی ها مواد رابا محیط هم دما می گیرند«پیش فرض» که اگر جز این باشد ، در دستور گفته میشود.

بهتر است برای تهیه خمیر شیرینی ها، از دستانتان استفاده کنید زیرا حالت خمیر رابا دست بهتر احساس میکنید.

برای این‌که آرد بیشتری به خورد شیرینی ها ندهید، آنرا بین دو ورق کاغذ روغنی پهن کنید، چون آرد، موجب خشک شدن شیرینی میشود.

خمیر شیرین ها نیاز به ورز دادن زیاد ندارد ، ورز دادن بیش از اندازه ،موجب خشک شدن شیرینی میشود.

شکری که برا ی شیرینی بکار می‌برید، باید دانه ریز باشد، یا این‌که پودر شکر بکار ببرید.

همیشه در تهیه شیرینی ها ی خشک، 2 قاشق از آرد را بردارید ودر مرحله پایانی کم کم اضافه کنید؛ چون توانایی جذب آردها متفاوت است. بنابر این اگر نیاز باشد، آن 2 قاشق را افزوده و اگر احساس کردید که خمیر از حد معمول رقیق تر است و به دست میچسبد، آن زمان میتوانید کمی دیگر ارد بیافزایید .

آرد را باید الک کنید.

اندازه تخم مرغ ها بطور معمول متوسط است و اگر نیاز به تخم مرغ هخای کوچک تر یا بزرگ تر باشد حتما در دستور ذکر خواهد شد.
در تهیه شیرینی ها بهتر است از مارگارین بجای کره استفاده کنید ودر دستور هایی که روغن در آن بکار رفته است از روغن مخصوص شیرینی خشک «روغن صاف» استفاده کنید. این روغن را میتوانید از فروشگاههای لوازم قنادی تهیه کنید.

بهترین ظرف برای طبخ شیرینی ها ، سینی ها یلبه کوتاه می‌باشد. همچنین این سینی ها از نظر اندازه باید طوری باشد که وقتی داخل فر قرار می گیرند، حداقل 10سانتی متر از هر طرف با دیواره فر فاصله داشته باشند تا حرارت به اسانی پخش شود.

بهتر است خمیر شیرینی را یک ساعت در یخچال استراحت دهید سپس آنرا قالب بزنید.

قبل از گذاشتن شیرینی در سینی فر حتما به چرب بودن یا نبودن سینی توجه کنید و اگر لازم بود در سینی چرب شده قرار دهید. باید توجه داشت که حتما سینی رابا روغن جامد یا کره چرب کنید.

برای نگه‌داری شیرینی ها ی نرم آن ها را در ظرف در بسته ای که هوا داخل آن نفوذ نمی کند بگذارید. اگر این شیرینی خشک شد ، یک چهارم از یک سیب را داخل ظرف مخصوص شیرینی بگذارید ودرب آنرا محکم ببندید. شیرینی هایی که کاملا باید خشک و شکننده باشند را در ظرفی که کیپ نمی شود و هوا داخل آن نفوذ میکند، نگه‌داری کنید.

وقتی شیرینی های خشک را از فر خارج میکنید اجازه دهید داخل سینی خنک شوند. سپس آن ها را از روی سینی بردارید.

اگر در نقاط مرتفع زندگی میکنید برای تهیه شیرینی ها باید 2 تا 4 قاشق سوپ خوری به هر پیمانه مایعات اضافه کنید. یک هشتم الی یک چهارم قاشق چای خوری از میزان بیکینگ پودر و یک الی سه قاشق سوپ خوری از هر پیمانه شکر کم کنید.

اگر در نقاط هم سطح دریا یا کم ارتفاع زندگی میکنید باید برای هر پیمانه یک الی دو قاشق سوپ خوری از مایعات بردارید و یک هشتم الی یک چهارم بیکینگ پودر به دستور و یک قاشق سوپ خوری شکر به پیمانه خود اضافه کنید.

گروه آشپزی تالاب

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کیک و شیرینی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی