مراحل بازی از نظر ژان پیاژه


مراحل بازی از نظر ژان پیاژه

مراحل بازی از نظر ژان پیاژه: نویسنده: نسیبه کمالی مدت زمان مطالعه:4 دقیقه تقسیم بندی بازی: ژان پیاژه روانشناسی است که نظریات ارزشمندی  در زمینه رشد شناختی ارایه کرده است.بازی از نظر وی عاملی است که در رشد هوشی و شناختی تاثیر دارد. پیاژه نظر جامعی در مورد بازی دارد و معتقد است بازی فعالیتی است که دارای هدفی خارجی...

مراحل بازی از نظر ژان پیاژه:

نویسنده: نسیبه کمالی

مدت زمان مطالعه:4 دقیقه

تقسیم بندی بازی:

ژان پیاژه روانشناسی است که نظریات ارزشمندی در زمینه رشد شناختی ارایه کرده است.بازی از نظر وی عاملی است که در رشد هوشی و شناختی تاثیر دارد. پیاژه نظر جامعی در مورد بازی دارد و معتقد است بازی فعالیتی است که دارای هدفی خارجی نبوده و کاملا اختیاری و لذت بخش است و سازماندهی نمیشود و باید به دور از پرخاشگری باشد.

پیاژه بازی را از بدو تولد تا پایان عمر این گونه تقسیم بندی میکند:

1- مرحله تمرینی: از بدو تولد تا 24 ماهگی که مرحله حسی – حرکتی است.(بازی های حسی – حرکتی)

از نظر پیاژه بازی از بدو تولد آغاز می شود.اولین دست و پا زدن های کودک ،لمس کردن ، چشیدن ، گوش کردن و حرکات اعضای بدن سبب لذت بردن کودک می شود و در این جریان به کشف حواس دست پیدا می کند.کودک با بکارگیری حواس ابتدا تقلید می کند در ادامه به تکرار می پردازد و در پی کوشش و خطا حرکاتش از شکل ابتدایی به مهارت تبدیل می شود.کودک در این دوران بازی های کمتری را تجربه می کند و بیشتر جنبه تکرار و تمرین و کسب مهارت را می آموزد که به گفته پیاژه مرحله حسی – حرکتی است مثل قل دادن توپ و گرفتن.لمس کردن و نگه داشتن اشیا مختلف در دست وبردن به سمت دهان.بیشتر بازی ها در این مرحله جنبه جسمی دارد.کودک در مرحله حسی – حرکتی فعالیت را بر حسب تصادف انجام میدهد وبا سازش با محیط از طریق تمرین و تکرار به بازی و لذت دست می یابد و با پیشرفت و یادگیری به یک مرحله تعادل میرسد.

2-مرحله تخیلی (نمادین/رمزی): از ابتدا 2سالگی تا پایان 6 سالگی(بازی های سمبلیک)

بازی های نمادین بازی هایی هستند که هیچ قانونی ندارند و سازنده این بازی ها کودک است و این نوع بازی ها برای هر کودکی متفاوت است و در این جریان تعامل و ارتباط کودک با همسالان و هم بازی هایشان به دیگران منتقل می شود.گاهی در این سنین بازی برگرفته از تخیل کودک هست و به تنهایی بازی می کند.با اشیا و وسایل در دسترس به گونه ای دیگر بازی می کنند که در تخیلشان با آن مواجه هستند.به طور مثال یک تکه چوب برای کودکی به شکل اسب نمایان است و سوار بر ان میشود و برای کودکی دیگر شمشیر است و با آن می جنگد.

کودک واقعیت را به دلخواه خود تغییر می دهد به گونه ای که گویی واقعیت چیزی است که او انجام میدهد.در واقع کودک بخشی از نیاز خود را با تغییر واقعیت و تخیلات بر آورده می کند.در این مرحله از دیدگاه پیاژه برای اینکه کودک به تعادل عاطفی و ذهنی برسد،ضرورت دارد فعالیت هایی وجود داشته باشد که والدین برای آنها قید و شرطی قرار ندهند تا کودک تجربه های لازم را کسب کند.لذت بازی زمانی برای کودک حاصل میشود که “باید و نباید” های والدین را همراه نداشته باشد بلکه وجود والدین باید همراه و هدایت کننده و کامل کننده برای کودک باشد.

3-مرحله قاعده مندی: از ابتدای 6 سالگی تا پایان عمر ادامه دارد.(بازی های با قاعده)

بازی های با قاعده همان طور که از اسمش بر می آید دارای قاعده و قوانینی است که در این سنین از طریق بازی های آموزشی یادگیری حاصل می شود.کودک با بازی های با قاعده به یادگیری هایی ازجمله : مشارکت،همکاری، ایجاد ارتباط با همسالان، شناخت حقوق خود و دیگران و.. دست می یابد.رایج ترین سن کودکان در بازی های با قاعده بین 4 تا 7 سالگی است و تا 11 سالگی به مرحله نهایی رشد خود می رسند.نکته بسیار مهم در این سنین این است که قواعد توسط کودک پذیرفته می شود؛ زیرا همین قاعده های موقتی به کامل شدن رشد کودک می انجامد.هرچه قواعد پذیرفته شود و کودک این چهارچوب ها را کامل می کند.مرحله رشد را به خوبی طی می کند و در بزرگسالی در ضوابط و قواعد پیچیده و سخت تر به راحتی وقف می یابد و دچار مشکل نمی شود.

پیاژه با مطالعاتی که روی کودکان به خصوص فرزندان خود از بدو تولد انجام داد به این باور رسید که بازی نقش ارزنده ای در تعلیم وتربیت کودک دارد و باعث میشود مراحل رشد کودک همه جانبه انجام شود.رشد همه جانبه شامل ارزش های اجتماعی ، اخلاقی و تربیتی می باشد.

بازی های آموزشی، بازی های با قاعده، بازی های سمبلیک، بازی های نمادین، تعلیم وتربیت، رشد شناختی، لذت بازی، مرحله تخیلی، مرحله تمرینی، مرحله رشد، مرحله قاعده مندی، هدایت کننده، ژان پیاژه، کامل کننده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرزند پروری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...