نکاتی برای برنامه‌ریزی سفر


موارد بسیاری وجود دارد که گردشگران به صورت انفرادی و یا به صورت دسته‌جمعی اقدام به سفر می‌کنند. باوجوداینکه سفر انفرادی با سفر دسته‌جمعی ممکن است تفاوت داشته باشند و برنامه آنها کاملا متفاوت است، اما در هر دو مورد گردشگران نیاز دارند که یک برنامه مدون برای سفر خود بچینند و در طول برنامه، […] نوشته نکاتی برای برنامه‌ریزی سفر اولین بار در...

موارد بسیاری وجود دارد که گردشگران به صورت انفرادی و یا به صورت دسته‌جمعی اقدام به سفر می‌کنند. باوجوداینکه سفر انفرادی با سفر دسته‌جمعی ممکن است تفاوت داشته باشند و برنامه آنها کاملا متفاوت است، اما در هر دو مورد گردشگران نیاز دارند که یک برنامه مدون برای سفر خود بچینند و در طول برنامه، هزینه‌ها و زمان رفت و برگشت خود را در نظر داشته باشند. این موضوع ما را بر آن داشت که نکاتی در مورد برنامه‌ریزی برای سفر عنوان کنیم که می‌تواند راهنمای خوبی برای گردشگران در نقاط مختلف دنیا باشد. پس با کوله پشتی همراه باشید!


1. محل اقامت خود را مشخص کنید
نکته‌ای که در یک سفر می‌تواند اهمیت بسیاری داشته باشد، تعیین محل اقامت و هزینه‌های مربوط به آن است. در صورتی که می‌خواهید در طول سفر خود صرفه‌جویی کنید و هزینه‌های خود را کاهش دهید، نباید به سراغ هتل‌های ۵ ستاره بروید یا در رستوران‌های آنچنانی غذا بخورید. در واقع رفتن به یک هتل ۵ ستاره به مانند خوردن یک وعده غذایی نیست و ممکن است هزینه‌ای به شما تحمیل کند که بخش عظیمی از بودجه شما را به خود اختصاص دهد.

۲. چگونگی سفر و جابجایی خود را مشخص کنید
نکته مهم دیگر در سفر این است که شیوه جابجایی و حمل و نقل خود را مشخص کنید و با توجه به محلی که با آن سفر می‌کنید، هزینه‌ها و نحوه جابجایی را تنظیم کنید. به عنوان مثال، برای سفر به کشورهای خارجی نمی‌توانید از راه زمینی اقدام کنید. برای سفرهای بین شهری، استفاده از اتوبوس و سرویس حمل و نقل عمومی بهترین راه برای کاهش هزینه‌هاست. با این وجود مشخص کنید که تا چه اندازه می‌خواهید هزینه کنید و چه قدر زمان برای جابجایی خود اختصاص می‌دهید. با توجه به زمانی که در این مدت ممکن است تلف کنید برنامه سفر خود را تنظیم کنیم.


3. اولویت های خودرا در مقصد مشخص کنید!
معمولاً کسانی که به یک مقصد خاص سفر می‌کنند، در آن مقصد یک یا چند جاذبه‌های منحصر به فرد مد نظر قرار می‌دهند که تحت هیچ شرایطی حاضر به از دست دادن آن نیستند. این موضوع به آنها کمک می‌کند که زمان کافی برای بازدید از این جاذبه‌ها را داشته باشند و آنها را در اولویت سفر خود قرار دهند. شما نیز با توجه به این موضوع، یک یا چند جاذبه مشخص را انتخاب کنید و برای هر کدام از آنها با توجه به شناختی که دارید زمان خاصی اختصاص دهید. در این صورت اگر از برنامه سفر خود عقب بیفتد می‌توانید گزینه‌های غیر ضروری را حذف کنید.


4. اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، مشخص کنید که چه کسی راننده اصلی است!
این نکته در مورد کسانی که به صورت گروهی سفر می‌کنند بسیار مهم است. این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که داشتن یک راننده حرفه‌ای و ماهر به سلامت جان و روح مسافران کمک می‌کند. در واقع اگر مسافران به اندازه کافی به راننده خود اطمینان داشته باشند، می‌توانند با خیال راحت و سفر خود لذت ببرند. توصیه ما این است که قبل از شروع سفر حتماً یک راننده اصلی انتخاب کنید و برای لحظاتی که راننده اصلی خسته است و مایل نیستید که توقف کنید راننده جایگزین در نظر بگیرید که راننده اصلی بتواند استراحت کند.

5. برنامه مشخص برای خوردن و خوابیدن در نظر بگیرید
اگر با چند نفر مانند خانواده یا دوستان خود سفر می‌کنید، برنامه مشخص برای خوردن و خوابیدن در نظر بگیرید تا چالش احتمالی بین افراد ایجاد نشود. زمانی که به صورت گروهی به مسافرت می‌روید به احتمال زیاد با افرادی با سلیقه‌های مختلف در ارتباط هستید و ممکن است هر کدام از آنها به یک شیوه خوردن و یا یک زمان خواب عادت داشته باشد. حال اگراین شیوه‌ها را در کنار هم قرار دهیم مطمئناً باعث ایجاد چالش بین افراد شده و ممکن است سفر را برای شما تلخ کند. بنابراین قبل از شروع سفر با همه افراد اتمام حجت کنید و یک برنامه مشخص و منظم برای همه لحظات خود در نظر بگیرید.

6. در مورد نحوه پرداخت خود نیز برنامه داشته باشید
برای کسانی که به کشورهای خارجی سفر می‌کنند، نحوه پرداخت به صورت نقدی و کارت اعتباری اهمیت بسیاری دارد و اگر در سفر خود شیوه مناسبی را انتخاب کنید بسیاری از مشکلات شما حل خواهد شد. اگر بخواهید پرداخت‌های خود را به صورت نقدی انجام دهید مجبور هستید که ارز بیشتری با خود حمل کنید که هم از لحاظ امنیتی و هم از لحاظ جا به جایی دردسر بیشتری خواهید داشت. اما اگر بتوانید از کارت‌های اعتباری استفاده کنید، نیازی به حمل پول نقد نخواهید داشت و پرداختهای خود را در سریعترین زمان ممکن و با کمترین دردسر انجام خواهد شد. این موضوع در مورد سفرهای داخلی و استفاده از کارت‌های بانکی نیز اهمیت دارد. توجه داشته باشید که در ایام تعطیلات حجم سفرها بالا بوده و ممکن است با جمعیت شلوغی مواجه شوید. بنابراین، طوری برنامه‌ریزی کنید که مقداری پول نقد همراه خود داشته باشید و در صورت بروز مشکل برای کارت خوان‌ها، پرداخت‌های خود را به صورت نقدی انجام دهید.

7. عادات مسافرتی و بیماری همراهان خود را مد نظر قرار دهید!
معمولاً کسانی که به صورت گروهی سفر می‌کنند به احتمال زیاد در مورد عادات مسافرتی چالش‌هایی خواهند داشت. برخی از آنها ممکن است یک نوع ماده غذایی حساسیت داشته باشند و برخی دیگر ممکن است به یک نوع آب و هوای بخصوص عکس العمل نشان دهند. از طرفی دیگر نمی‌توان ادعا کرد که همه افراد از سلامت کامل جسمی و روحی برخوردارند. بنابراین توصیه ما این است که قبل از شروع برنامه‌ریزی برای سفر در مورد این عادات و بیماری‌ها از همسفران خود بپرسید و آن‌ها را در برنامه سفر گنجانید. این موضوع به شما کمک می‌کنند که در شرایط مختلف منعطف باشید و در صورت بروز مشکل به سرعت واکنش نشان دهید.
نکاتی برای برنامه‌ریزی سفر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید