نوروز امسال هم به نام هتلداران است هم به کام مسافران؛ به 2 شرط


هما حاصلی: انتشار آمار و ارقام اقامت گردشگران نوروزی در اواخر فروردین امسال حکایت از حال و روز ناخوش هتل‌ها در ایام عید داشت. ...

هما حاصلی:

انتشار آمار و ارقام اقامت گردشگران نوروزی در اواخر فروردین امسال حکایت از حال و روز ناخوش هتل‌ها در ایام عید داشت.

نوروز امسال هم به نام هتلداران است هم به کام مسافران؛ به 2 شرط

طبق گفته حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران سهم هتل های کشور از ۵۹ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۶۷۸ نفرشب اقامت نوروزی، فقط 5/2 درصد بود و با وجود اتخاذ تخفیف ده درصدی، باز هم مسافران راه کمپ‌ها و مدارس و خانه‌مسافرها را در پیش گرفتند.

بهرحال هتل‌ها گران بودند و در اوضاع نابسامان اقتصادی، مسافر نوروزی به اقتضای جیبش ناگزیر به اقامت در اقامتگاه‌های دیگری جز هتل بود. اما هتلداران هم شاکی بودند که علاوه بر گرانی، در کل وجود امکانی به نام اقامت در مدارس و خانه‌مسافرها دلیل روگردانی مسافر از هتل‌است و خلاصه آنها را متهمان اصلی ضریب اشغال پایین و خالی‌ماندن نیمی از هتل‌های کشور در نوروز 96 می‌دانستند.

بیراه هم نمی‌گفتند؛ چراکه در سال‌های اخیر مدارس و خانه‌مسافرها یکه‌تاز میدان گردشگری بوده و عرصه را بر هتل‌ها و مسافرخانه‌ها تنگ کرده‌اند. این رقبای قدرتمند که با حداقل امکانات اقامتی و قیمت نازل در اختیار مسافران قرار می‌گیرند، به اذعان حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران کار را به جایی رساندند که نوروز 96 در یک‌هزار و ۱۴۰ هتل یک تا ۵ ستاره کشور تنها یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار نفرشب اقامت به ثبت رسید و با ۴۵ درصد میانگین ضریب اشغال تقریباً بیش از نیمی ‌از هتل‌ها خالی ماند.

به هر تقدیر در بهار سال گذشته پس از اعتراضات پی‌درپی هتلداران کشور، وزارت آموزش و پرورش سرانجام اعلام کرد که در فروردین 97 دیگر میزبان گردشگران نخواهد بود و از آن‌طرف دولت هم در بهمن با متوقف‌کردن صدور مجوز خانه‌مسافرها تصمیم به نظارت و سامان‌دهی آنان گرفت.

در نهایت محب‌خدایی، معاون گردشگری در نشست اخیر خبری «اعلام برنامه‌های ستاد مرکزی هماهنگی سفر ویژه نوروز ۱۳۹۷» از ممنوعیت اسکان غیرفرهنگیان در مدارس و مهمان‌پذیرهای آموزش و پرورش خبر داد و گفت: مقرر شده هتل‌های تهران اتاق‌های خود را با تخفیف ۵۰ درصدی به فرهنگیان ارائه کنند تا فعالیت اسکان نوروزی مدارس کمترین لطمه را برای کسب‌وکار هتلداری داشته باشد. همچنین وی از سامان‌دهی خانه‌مسافرها و توقف موقت صدور مجوزهای جدید خبر داد تا فعالیت بنگاه‌های موجود در چارچوب مشخصی که مخل کسب‌وکار هتل‌ها نباشد، قرار گیرد.

از آن‌طرف هتل‌ها هم برای برداشتن بهانه گرانی، تخفیف‌های وسوسه‌کننده‌ای ارائه دادند. با اجرای طرح «عیدانه گردشگری» هم‌زمان با تعطیلات نوروزی قرار است تخفیف‌های ۳۰ تا ۵۰ درصدی در برخی هتل‌های کشور اجرا ‌شود. طرح عیدانه گردشگری براساس توافق‌های اولیه در استان‌های تهران، همدان، آذربایجان شرقی (تبریز)، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، خراسان رضوی (مشهد) و فارس (شیراز) اجرا می‌شود.

همچنین به گفته معاون گردشگری، هتل‌های استان تهران که نوروز هر سال روزهای خالی از مسافر را سپری می‌کنند، تخفیف‌هایی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد برای مسافران داخلی و خارجی در نظر گرفته‌اند.

آنچه از ظاهر امر برمی‌آید، امسال شرایط اقامت ارزان در هتل‌ها برای گردشگران فراهم آمده و با برداشته‌شدن دو عامل مدارس و خانه‌مسافر‌ها به شرط نظارت بر اجرای صحیح این ممنوعیت‌ها و همچنین واقعی‌بودن تخفیف‌ها انتظار می‌رود نوروزی متفاوت پیش روی مسافران 97 و هتلداران باشد.

حال باید منتظر ماند و دید آیا مسافران نوروزی با اقامتی رؤیایی در هتل‌ها و بهره‌مندی از امکانات مطلوب و ارزان با رضایت به خانه باز خواهند گشت و هتل‌ها خواهند توانست در ایام پیک سفرهای داخلی طعم رونق را تجربه کنند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار