سیاست ایران در دیپلماسی آب، تعامل و برقراری صلح و امنیت منطقه ای است


سیاست ایران در دیپلماسی آب، تعامل و برقراری صلح و امنیت منطقه ای است

تهران-ایرنا- مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: سیاست ایران در حوزه آب، استفاده از قدرت نرم، دیپلماسی آب و برقراری صلح و امنیت و گفت و گو با کشورهای همسایه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سردار یحیی رحیم صفوی روز سه شنبه در همایش ملی دیپلماسی آب و فرصتهای هیدروپلیتیک غرب آسیا در دانشگاه خوارزمی افزود: ایران با 15 کشور همسایه است و با 12 کشور آب و رودخانه مشترک دارد. مسائل مربوط به این آبها قابل تعامل و گفت و گو با کشورهاست و بی توجهی به این موضوع می تواند تنش ایجاد کند.
استاد رشته جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: مساله آب موضوع مهمی در غرب آسیاست. وقتی از غرب آسیا صحبت می کنیم منظورمان ایران،ترکیه، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن، کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس و منطقه قفقاز است.
رییس همایش ملی دیپلماسیآب و فرصتهای هیدروپلتیک گفت: مساله مهمی که در داخل کشور با آن مواجه هستیم این است که مردم ایران در مورد آب پر مصرف هستند.90درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و اگر بتوانیم الگوی کشاورزی را تغییر دهیم و فقط10درصد از مصرف آب کشاورزی کم کنیم و آن را به سمت آب شرب و صنعتی بیاوریم و مدیریت کنیم و مردم را آموزش دهیم بخش مهمی از مساله آب کشور حل می شود.
رحیم صفوی گفت: مساله بحران آب جدی است و برای مدیریت آن نیازمند اجرای دیپلماسی آب است. در دیپلماسی آب باید مجموعه اقداماتی از قبیل فعالیت سیاست خارجی, همکاری نهادهای غیر دولتی و همکاری های مستقیم و پنهان دولت و حکومت برای مدیریت منابع آب و استفاده از حق آبه کشور انجام شود.
وی گفت: مساله آب یک موضوع مهم در دیپلماسی نرم آمریکاست و وزارت امور خارجه آمریکا و سپاه صلح آمریکا و نهادهای غیر دولتی این کشور از طریق حمایتهای بشردوستانه و حضور در کشورهای خارجی از جمله افغانستان در راستای دیپلماسی عمومی و از طریق تعامل با نهادهای مدنی دنبال می شود.
سردار رحیم صفوی گفت: نقش ویژه آب در قرن حاضر برای دولتها، تامین امنیت ملی و توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. ما در ایران بیشترین میزان آب مشترک را با عراق، ترکیه و افغانستان داریم و باید بر اساس منافع مشترک و مقابله با تروریسم و تهدیدهای منطقه ای همکاری مشترک با این کشورها در حوزه دیپلماسی آب را تقویت کنیم.
رئیس همایش ملی دیپلماسی آب و فرصتهای هیدروپلیتیک غرب آسیا گفت: هر سال حدود 10 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب از کشور خارج می شود و هفت میلیارد متر مکعب آن به عراق می رود بنابراین باید با عراق و البته ترکیه و افغانستان دیپلماسی و گفت و گو داشته باشیم.
وی گفت: 45 درصد مردم دنیا در حوضه های آبریز زندگی می کنند و 60درصد منابع آب دنیا در رودخانه های مرزی است بنابراین رابطه نزدیکی بین امنیت کشورها و منابع آب وجود دارد. فراموش نکنیم که در یک کشور خشک و نیمه خشک زندگی می کنیم هنوز کشاورزی ما سنتی است بنابراین نداشتن دیپلماسی آب منطقه ای و نبود همکاری مشترک می تواند زمینه نزاع و تنش را در منطقه به وجود آورد.
رحیم صفوی گفت: آب در قرن حاضر هم می تواند عامل صلح و هم عامل جنگ باشد. در منطقه ما رود اردن بین سه کشور, دجله و فرات بین سه کشور, آمودریا بین 5 کشور و رود ایندروس بین دو کشور هند و پاکستان مشترک است و بی توجهی به دیپلماسی آب می تواند تنش های جدی آبی و جنگ و آشوب ایجاد کند همان طور که امروز در سوریه, سومالی, یمن و سودان چنین آشوبهایی به وجود آمده است.
وی گفت: سهم هر ایرانی از آب در سال 1355 حدود 4500 مترمکعب بود، در سال 92 این میزان به 1600 مترمکعب رسید و در سالذ1404 سهم آب هر ایرانی به 1100مترمکعب می رسد.
وی گفت: ایران از نظر هیدروپلیتیک یا دیپلماسی آب یک کشور خاص در دنیاست و همین امروز اگر به این دیپلماسی آب با ترکیه و در منطقه بی توجهی کنیم, بحران ریزگردها تشدید می شود.
رحیم صفوی گفت: دیپلماسی آب مولفه های مختلفی دارد که دیپلماسی اقتصاد عمومی و فرهنگ, دیپلماسی اقتصادی, دیپلماسی سازمانهای مردم نهاد، دیپلماسی رسمی، دیپلماسی نهادهای بین المللی، دیپلماسی پنهان، دیپلماسی آموزشی، دیپلماسی محیط زیست و دیپلماسی رسانه اجزای آن است.
وی گفت: ایران هفت رودخانه ورودی و 41 رودخانه خروجی دارد و باید برای مدیریت آب در کشور دیپلماسی آب و استفاده از قدرت نرم و برقراری صلح و امنیت در منطقه استفاده کنیم تا کار به استفاده از قدرت نظامی و بحران نکشد.
اجتمام 3063 ** 1418

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رهبری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر