از کاربردها و عوارض قرص گلوتازون چه میدانید؟


قرص گلوتازون یک داروی پایین آورنده قند خون با ساختمان تیازولیدین دیون می باشد که برای اعمال تاثیرات خود به وجود انسولین نیازمند است. این قرص در محیط باعث کاهش مقاومت به انسولین می گردد و برون ده گلوکز کبدی را کم می کند. در مدلهای حیوانی دیابت، گلوتازون هیپرگلیسمی، هیپرانسولینمی و هیپرتری گلیسیریدمی که شاخصهای مقاومت به انسولین در دیابت نوع...

قرص گلوتازون یک داروی پایین آورنده قند خون می باشد و به شکل قرص های ۱۵، ۳۰ و ۴۵ گرمی در بسته های ۱۰۰ عددی در بازار برای مصرف عموم عرضه می شود. و ما در این مقاله در مورد اطلاعات دارویی این قرص بحث می کنیم.
قرص گلوتازون یک داروی پایین آورنده قند خون با ساختمان تیازولیدین دیون می باشد که برای اعمال تاثیرات خود به وجود انسولین نیازمند است. این قرص در محیط باعث کاهش مقاومت به انسولین می گردد و برون ده گلوکز کبدی را کم می کند. در مدلهای حیوانی دیابت، گلوتازون هیپرگلیسمی، هیپرانسولینمی و هیپرتری گلیسیریدمی که شاخصهای مقاومت به انسولین در دیابت نوع دوم هستند را کاهش می دهد. میزان تغییرات متابولیکی القا شده توسط این قرص میزان پاسخ دهی را در بافتهای وابسته به انسولین بالا می برد. برخلاف دسته سولفونیل اوره این دارو تاثیری در ترشح انسولین نمی گذارد.

موارد مصرف گلوتازون:

از قرص گلوتازون به صورت تک درمانی و یا چند درمانی به همراه سولفونیل اوره، انسولین و متفورمین در دیابت نوع دوم و سندروم تخمدان های پلی کلیستیک استفاده می کنند.

نحوه جذب، متابولیسم و دفع دارو در بدن:

این قرص به شکل خوراکی از راه لومن گوارش جذب می شود و بالاترین غلظت پلاسمایی را در مدت دو ساعت ایجاد می کند. داروی گلوتازون توسط واکنشهای هیدروکسیلاسیون و اکسیداسیون متابولیزه می گردد. در مصرف خوراکی این دارو پانزده تا سی درصد آن در ادرار ترشح می شود. حذف کلیوی دارو بسیار کم است و قسمت بیشتر دارو به صورت تغییر نیافته در صفرا ترشح می شود و از راه مدفوع دفع می گردد.

از کاربردها و عوارض قرص گلوتازون چه میدانید؟

اندازه مصرفی دارو:

مقدار مصرف این قرص در رژیم های تک درمانی، پانزده تا سی میلی گرم روزانه یک بار و در اشخاصی که با این دوز پاسخ مناسب درمانی دریافت نمی کنند بیشترین اندازه مصرف دوز روزانه چهل و پنج میلی گرم در طول روز می باشد.

توجه داشته باشید که مصرف قرص گلوتازون چه در رژیم های تک درمانی و چه در چند درمانی هیچگاه نباید از چهل و پنج میلی گرم در روز تجاوز نماید.

موارد احتیاط و منع مصرف دارو:

دقت داشته باشید که بهتر است این قرص را در درمان دیابت نوع ۲ استفاده کنید، زیرا این دارو برای تاثیرات خود نیاز به حضور انسولین دارد و اگر از این دارو به همراه انسولین و دیگر داروهای پایین آورنده قند خون به طور همزمان مصرف کنید احتمال بروز هیپوگلیسمی در شخص می شود و همچنین مصرف این دارو در افرادی که به ادم مبتلا هستند نیز باید با احتیاط صورت بگیرد.

در اشخاصی که به گلوتازون و یا هر کدام از اجزای فرمولاسیون دچار هستند، نارسایی شدید کبدی دارند، نارسایی احتقانی قلب تیپ III و IV دارند، مصرف این دارو ممنوع می باشد و منع مصرف دارد.

از کاربردها و عوارض قرص گلوتازون چه میدانید؟

مصرف دارو در بارداری و شیردهی:

گلوتازون را در بارداری در گروه C قرار داده اند و چون مشخص نیست که این دارو در شیر مادر ترشح می شود یا نه برای استفاده باید حتما نظر پزشک را جویا شد.

عارضه های جانبی گلوتازون:

از عوارض جانبی قرص گلوتازون می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ادم کم خونی هیپوگلیسمی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی افزایش غلظت آنزیم های کبدیاز کاربردها و عوارض قرص گلوتازون چه میدانید؟ تداخلات دارویی قرص گلوتازون:

مصرف همزمان داروی گلوتازون با داروهای ضد بارداری خوراکی موجب کاهش غلظت خونی اتینیل استرادیول می گردد. همچنین این قرص غلظت خونی میدازولام را کم می کند. قرص های گلوتازون تاثیری بر PT، در بیمارانی که به صورت مزمن از وارفارین مصرف می کنند، ندارد. پیوگلیتازون فارماکوکینتیک دیگوکسین و تئوفیلین را نیز تحت تاثیر قرار نمی دهد.

از کاربردها و عوارض قرص گلوتازون چه میدانید؟

دوز مصرفی دارو را بدون نظر پزشک در هیچ کدام از رژیم های تک درمانی و چند درمانی افزایش یا کاهش ندهید و بدون تجویز پزشک از این دارو و همچنین دیگر داروها استفاده ننمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا